Portfolio Faculteit der Letteren 1 Evaluatie van 2 jaar Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit Utrecht Gerrit Bloothooft
Portfolio Faculteit der Letteren 2 inhoud historie waarom een portfolio? kenmerken portfolio Letteren Utrecht evaluaties conclusies
Portfolio Faculteit der Letteren 3 historie invoering Bachelor Master systeem veel keuzevrijheid van studenten groot verlies aan studenten in eerste jaar instelling tutorsysteem verplicht stellen van een portfolio in Ba –opdracht van College van Bestuur (2001)
Portfolio Faculteit der Letteren 4 waarom een portfolio? instrument in communicatie tussen tutor, opleiding en student begeleiding van keuzevrijheid van student in de bachelorfase (studieloopbaan) beoordeling van academische vaardigheden (competenties) de weging van deze elementen verschilt flink per opleiding
Portfolio Faculteit der Letteren 5 universitaire randvoorwaarden digitaal webgebaseerd uitwisselbaar met andere faculteiten op CD-ROM mee te nemen Letteren: door iedereen (studenten en tutoren) eenvoudig te gebruiken
Portfolio Faculteit der Letteren 6 gemaakte keuzen Letteren: webbased (PHP) MySQL database –stand alone andere faculteiten: word template html template –schijfruimte wel een gemeenschappelijk basismodel
Portfolio Faculteit der Letteren 7 basismodel algemene informatie en introductie studieplan academische vaardigheden opleidingspecifieke competenties –opleidingen formuleren zelf producten reflecties (afsluitbaar) afspraken (afsluitbaar) tutorpagina (gesloten) nevenactiviteiten
Portfolio Faculteit der Letteren 8
9 toegangsbeheer en privacy student is eigenaar toegangsopties: –iedereen (met UU wachtwoord) –per individu (o.a. tutor, docenten, externen) –per pagina tutorpagina –alleen te zien voor student, tutor en docenten –alleen in te schrijven door tutor en docenten
Portfolio Faculteit der Letteren 10 gebruik portfoliotoegang achter UU wachtwoord –eerder via WebCT geregeld kies (zoek) –eigen portfolio –uit lijst portfolio’s (die opengesteld zijn) lees schrijf –indien schrijfrecht is verleend
Portfolio Faculteit der Letteren 11 schrijven invullen via webformulier webpagina’s worden automatisch gemaakt –Solis stijl –Geen mogelijkheid om lay-out te beïnvloeden eenheid is helder voor tutoren eenheid vermindert motivatie van sommige studenten
Portfolio Faculteit der Letteren 12 evaluatie technisch ontwerp basisontwerp was in orde wel waren verschillende aanvullingen nodig: o Engelse versie o effectievere zoekfunctie voor tutoren o wijzigingen vinden door tutoren rapportage functie nuttig nauwelijks klachten
Portfolio Faculteit der Letteren 13 evaluatie introductie en gebruik introductie bij studenten eenvoudig en probleemloos o aandacht voor het waarom, motivatie kweken gebruik staat en valt bij rol van tutoren o organiseer ook tutorvoorlichting o eis compleet portfolio voor tutorgesprek zwaartepunt ligt bij studieplan abstracte onderdelen zijn moeilijk in te vullen
Portfolio Faculteit der Letteren 14 invulling minstens basaal gevuld portfolio: cohort 2002: 91% cohort 2003: 98% vrijwel elke student start een portfolio, dat komt door opname in de ICT introductie
Portfolio Faculteit der Letteren 15 mate van invulling (cohort 2002 na 2 jaar)
Portfolio Faculteit der Letteren 16 invullingsvoorkeur Studieplan (60%) –start student snel mee Overige onderdelen (30%) Studieplan+product+akademische vaardigheden (15%) percentage tov oorspronkelijke instroom, correctie voor uitval nodig
Portfolio Faculteit der Letteren 17 invulling gedurende het jaar (cohort 2003 in 1e jaar) tutorgesprekken
Portfolio Faculteit der Letteren 18 Tutorbelasting (cohort 2002) 76 tutoren 1-5 portfolio’s 46 tutoren6-10 portfolio’s 12 tutoren11-15 portfolio’s 9 tutoren>15 portfolio’s
Portfolio Faculteit der Letteren 19 algemene conclusies gekozen systeem werkt technisch goed studenten gebruiken het omdat het moet rol van tutor is cruciaal practische begeleiding voorop: studieplan met name akademische vaardigheden zijn gedetailleerd en moeilijk te beantwoorden