Computerpracticum 3. Methode Als 1 voorzetsel in taal A vertaald wordt door meerdere voorzetsels in taal B kunnen we aannemen dat de groep voorzetsels.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
Oefentoets Duits Voorzetsels Leerjaar 2 START Door M. Wittwer.
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
naamwoordelijk gezegde
Alles wat een begin heeft, heeft ook een einde
foto's door Casper görannsson
Grammar Chapter 4 – G4 Meervoud.
Concept Voorstellen. Het Concept Ons definitieve concept is een informatieve website met informatie over de uitgaansgebieden en uitgaansgelegenheden in.
1.Er wordt als groep gereden, dus: Samen uit, samen thuis! 2.Cycletime is een toerfietsvereniging, de tochten zijn geen wedstrijd 3.ledereen houdt zich.
Een professor wilde zijn studenten eens uitdagen.
Programmeren met Alice
Leesvaardigheid (ook te vinden op LaPlaza)
Grammar Chapter 2-G1 ‘s en of.
Deel-2 LEERDOELEN Kennismaking met model- en theorievorming in de sociologie (of eigenlijk de sociale wetenschappen in het algemeen) Toepassen van model-
het licht van Pasen schijnt. Het is aan ons te zorgen dat, Wanneer vele paaskaarsjes branden Is dat een prachtig gezicht. Want dan zie je iedereen.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Presentatie over: Konijnen
Woord van Leven Juli 2012 “Wie heeft zal nog meer krijgen, en het zal overvloedig zijn; maar wie niets heeft zal zelfs het laatste worden ontnomen.”
Grammar Chapter 6 G 1 De Passive.
Workshop Onderzoeksvaardigheden
Voorzetsels.
Illusies Door Maarten De meest opzichtige illusies samengebracht in een flitsende PowerPoint.
Opdracht 2. premisse: het Nederlandse over in contexten waarin het vertaald wordt door about is een instantiatie van de focus-of- attention sense incorrecte.
Interrogative sentences
LED’s.
PIR sensor.
Tekenopdracht Voor en achter elkaar.
Gefeliciteerd met de aanschaf van uw nieuwe HenkHenk™ Navigatiesysteem. De route wordt berekend…
Grammar Chapter 4 – G2 If + past simple. Je wist al dat je voor het woordje als in het Engels if kunt gebuiken. We gaan hier even mee verder. Het kan.
Natuurkunde Samenvatting Paragraaf 1 + 2
Redeneren met bronnen Albert van der Kaap.
Three steps to success Foutloos zinnen vertalen in drie stappen
Quiz Start.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Grammatica Nederlands
Duikboot Waarom brandt er ‘s nachts rood licht in een duikboot als er gevaar dreigt?
Les 2: Interactie in je space door middel van klikbare objecten en actionscript. Wat is actionscript en programmeren?
Deltion College Engels A1 Lezen [Edu/002] thema: Headlines can-do : kan het onderwerp vaststellen van korte berichten in een krant © Anne Beeker Alle rechten.
Verkeersgolven Rini van Dongen 50 jaar,.
Opdracht 1 beeldcultuur
Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1998 Hillsong Music Australia 1/3 YOU SAID (Reuben Morgan) 1. You said ask and you will receive.
Een Belgische moeder schreef eens een brief aan haar zoon die bij het leger diende. Beste Peter, Ik schrijf je deze brief om je te laten weten dat ik je.
Stage: Basisschool de Klingerberg
Deltion College Engels A1 Lezen/ Schrijven [Edu/001] thema: you’ve got mail can-do : kan korte, eenvoudige berichten begrijpen/ kan een korte mededeling.
Bijbelstudies over de gelijkenissen van Jezus
Allesvoorengels.nl. 1. Hoe maak je vragen in de Past Simple? 2. Oefeningen 3. Samenvatting allesvoorengels.nl.
Ontkenningen in de Past Simple
Taalkundige feiten en hypothesen
Solidariteit in het sociaal domein Regionaal verdelen van kosten en risico’s, balans en vooruitblik Ard Schilder, 5 november 2015 Tijd voor een relatie.
WEBSHOP MoodyNails Sofie Van den Nouweland MEB / Groep D.
hoe kun je krachten grafisch ontbinden?
Past simple Als je over iets wilt praten dat in het verleden is gebeurd en ook is afgelopen, dan gebruik je de past simple.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Codetuts Academy Les 6 Module 2a Php Fundamentals 1.
Les 3 - Operators Workshop Php Basic. ICT Academy Php Basic Content Operators Wiskundig Toewijzing Vergelijking.
Woordjes leren.
Plattegrond maken Explorers ’12. Uitleg Opdrachten: doormiddel van opdrachten maak je je plattegrond compleet. Kleur/legenda: vergeet niet om alles.
Brainstorming Rogier van der Linde, WAT & WAAROM BRAINSTORMEN 2 Genereren van ideeën of oplossingen voor één of meerdere problemen waar je normaal.
Inhoud Optellen en aftrekken. Vermenigvuldigen en delen.
Examentrainer 1 Inleiding in de biologie ©JasperOut.nl.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Cursus 1.1 Wat zie je in een landschap Klas 2 KGT Lesweek 1
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
18 Evalueren van Beweringen en Redenen. Scenariotest
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Past simple vs Past continuous
Transcript van de presentatie:

Computerpracticum 3

Methode Als 1 voorzetsel in taal A vertaald wordt door meerdere voorzetsels in taal B kunnen we aannemen dat de groep voorzetsels in taal B behoren tot een aaneengesloten conceptual space. Tijdens dit practicum hebben we specifiek gekeken naar de vertalingen van langs. En meer bepaald naar on | off | along en past.

De speciale status van on Kijk naar de Engelse versie van lijn 112 en probeer past te vervangen door on. Je zal zien dat dit leidt tot een bizarre constructie waarbij er van een schip gezegd wordt dat het zeilt op het land. if a vessel like the Prestige were to sail past Galicia... if a vessel like the Prestige were to sail on Galicia...

De speciale status van on Om dit feit te verklaren nemen we aan dat on contact uitdrukt tussen de trajector en de landmark. Mogelijk probleem: illegal parking on motorways

1 2 3 Als je de ‘motorway’ interpreteert als ‘het asfalt’ zou je verwachten dat enkel auto’s 1 en 2 uiteindelijk on motorways geparkeerd zijn. Niets sluit echter uit dat auto 3 ook als illegally parked on motorways geldt (de meest waarschijnlijke interpretatie in de context). Dit kan je verklaren als je aanneemt dat de ‘motorway’ niet verwijst naar het asfalt maar naar het asfalt + berm (zie volgende dia).

1 2 3

De speciale status van off Kijk naar de Engelse versie van lijn 142 en probeer on te vervangen door off. Je zal zien dat dit leidt tot een bizarre constructie waarbij er van een dijk gezegd wordt dat ze losstaat van de rivier....the dikes on the river......the dikes off the river...

De speciale status van off Om dit feit te verklaren nemen we aan dat off het ontbreken van contact uitdrukt tussen de trajector en de landmark. Het is m.a.w. het tegengestelde van on. Mogelijk probleem:... tragedies on the coasts of Andalusia the disaster off the coast of Galicia...

Als er een abrupte overgang zou zijn tussen land en zee, zou je verwachten dat de ramp die hier met geel en rood wordt aangegeven zich niet on de kust afspeelt maar wel off de kust. Over het algemeen nemen we echter aan dat er een geleidelijke overgang is die ons toelaat om zowel on en off te gebruiken. (zie volgende dia)

De speciale status van past Kijk naar de Engelse versie van lijn 150 en probeer past te vervangen door along. Je zal zien dat dit mogelijk is maar dat de omstandigheden waarin de zin met past en de zin met along waar kunnen zijn licht verschillen. The Prestige sailed past Copenhagen... The Prestige sailed along Copenhagen...

De speciale status van past Kijk naar de Engelse versie van lijn 150 en probeer past te vervangen door along. Je zal zien dat dit mogelijk is maar dat de omstandigheden waarin de zin met past en de zin met along waar kunnen zijn licht verschillen. Mogelijk probleem: it is constructing an oil pipeline past Russia to Turkey De crux in dit voorbeeld is dat de trajector niet de oil pipeline is maar wel de mensen die deze bouwen. De oil pipeline zal dus nooit Rusland voorbijgaan maar de mensen die ze bouwen natuurlijk wel.

De speciale status van along Kijk naar de Engelse versie van lijn 151 en probeer past te vervangen door along....to walk past the flower box to walk along the flower box... Je zal zien dat dit mogelijk is maar dat in de versie met along de plantenbak langgerekt moet zijn terwijl dat dit bij past niet het geval is.

De speciale status van along Om dit feit te kunnen verklaren nemen we aan dat along een langgerekt landmark nodig heeft.

Samenvatting On contact Off ontbreken van contact Past traject dat eindigt achter de landmark Along langgerekte landmark noodzakelijk

Volgende stap... Hoe belangrijk zijn deze speciale eigenschappen voor de andere voorzetsels? Antwoord: niet belangrijk...

Contact en along / past we rode along the canal... we walked...past smashed up and burnt out cars the number of barricades found along the main road constructing an oil-pipeline past Russia to Turkey Nogal wat studenten hebben hier voorbeelden met coast of river gegeven. Aangezien coast en river echter flexibel geïnterpreteerd kunnen worden (zie boven), zijn dit soort voorbeelden niet optimaal.

past vs. on | off the raids on the Mediterranean coasts... sail off the shores of Galicia... Sommige studenten hebben voorbeelden gegeven waar geen traject in omschreven wordt. De voorbeelden op deze slide zijn zo gekozen dat het werkwoord (sail) of het naamwoord (raids) op zich een beweging uitdrukt en dus een traject kan beschrijven. Deze voorbeelden zijn te verkiezen boven andere omdat ze toelaten om een zo minimaal mogelijk contrast tussen past en on/off naar voren te brengen.

past vs. along criminals who sail along the coasts travel along the European coast to Africa

on | off | past vs. along on the rivers off the European coastline past its coastline on the box off the box past the box Deze laatste voorbeelden moest je zelf verzinnen. De on en off variant kunnen niet met langs weergegeven worden en komen dus ook niet in het corpus voor.

Samenvatting On contact Off ontbreken van contact Past traject dat eindigt achter de landmark Along langgerekte landmark noodzakelijk

Conceptual space In de volgende dia’s geef ik enkel aan met welke interpretaties de verschillende voorzetsels compatibel zijn. Ik geeft dus zelf geen semantische kaart. Ik heb enkel nagekeken of alle voorzetsels een aaneengesloten deel van je conceptual space beslaan, niet of je een zo minimaal mogelijke graaf getekend hebt. Ik heb bij het nakijken van de conceptual space ook enkel rekening gehouden met wat je zelf als mogelijke interpretatie hebt aangegeven. Je kan dus een maximumscore hebben op je semantic map zonder dat ik akkoord ga met de interpretaties die je voor elk voorzetsel voorziet.

On

Off

Along

Past

Langs Vaak werd hier E verwisseld met F: als je langs de eik wandelt kan je niet anders dan de eik voorbij wandelen.

Bij