Mascil – NL National Advisory Board 26 juni 2013 Michiel Doorman, Vincent Jonker Freudenthal Instituut.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hogere denkvaardigheden
Advertisements

Wat is goed onderwijsonderzoek?
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Leren van de natuur NIBI conferentie, 11 januari 2013
Soft Systems Methodology Een doelbewuste aanpak voor action research
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Drieslag functioneel rekenen
De docent tussen vakwetenschap en schoolvak
Logisch redeneren in wiskunde C
Mascil Mathematics and Science in Life Het maken van een verbinding met echte problemen en situaties 31 januari 2014 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal.
Wiskundemethoden: (g)een oplossing?
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
Docentontwerpteams en self-efficacy
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Wat denken leerlingen nu ècht? Fokke Hoeksema, Petra Hendrikse en Nellie Verhoef.
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
8 november 2012.
kennisdelen voor rekencoördinatoren
De belofte van Learning Analytics…… Olaf de Groot.
PASSEND WONEN For me it’s a great honor to be on this international stage, and that I have the opportunity to present for this interesting audience my.
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
Onderzoekend leren en beroepscontexten
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
Contexten als middel voor interdisciplinariteit
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
Onderzoek in beweging in de klas en in de lerarenopleiding
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
KA 1 project: BE02-KA Het ontwikkelen van een e-safe e-learning leeromgeving.(platform) Groeien naar een tabletschool Gebruik van tablet.
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen
Community Service in het Hoger Onderwijs in Nederland Prof. Dr. Lucas Meijs Professor Strategische Filantropie & Vrijwilligerswerk Rotterdam School of.
Onderzoekend leren in beroepscontexten Ad Mooldijk.
Onderzoekend leren Michiel Doorman & Ad Mooldijk Fisme | Universiteit Utrecht Ecent conferentie 12 mei 2011.
‘ Weg met de student ‘ Weg met de student Rene F.W. Diekstra.
EPALE With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union Wat? Voor wie? Waar? Waarom? Hoe? En jullie?
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Open Badges en microcredentialing
Applied Sciences Teacher of the year Genomineerden
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
VIP²-GGZ: Forum 26/02/2016 prof. dr. Geert Dom, voorzitter Bureau VIP²-GGZ.
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Bert van Oers Faculteit Psychologie & Pedagogiek
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Product van TU Delft, SEC
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
TOOLKIT professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
Working in Europe to Connect Talent Development in Higher Education
Product van TU Delft, SEC
Onderzoek en wetenschapsonderwijs
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

Mascil – NL National Advisory Board 26 juni 2013 Michiel Doorman, Vincent Jonker Freudenthal Instituut

Programma 11:00 – 11:20 : Toelichting en vragen 11:20 – 12:00 : Voorbeelden 12:00 – 12:30 : Discussie 12:30 – 13:00 : Lunch

Mascil “Mathematics and Science for Life” Europees FP7-project: “supporting action on innovation in the classroom” Looptijd 4 jaar ( tot ) Professionalisering van docenten: verrijken van hun repertoire richting – onderzoekend leren – verbinden van beroepspraktijk met schoolvakken

Aims (from proposal) A widespread uptake of inquiry-based science teaching (IBST) in primary and secondary schools Connect IBST in school with the World of Work (WoW)

Methode Inventariseren van best practices (vooral lesmaterialen voor IBST en WoW die zich in reguliere lespraktijk bewezen hebben) Opzetten van learning communities van docenten en vertegenwoordigers van bedrijfsleven en beroepsopleidingen Ontwikkelen en uitvoeren van een scholings- programma voor lerarenopleiding en nascholing

Lesmaterialen voor IBST Zie

Lesmaterialen voor WoW Students work in ways that have utility and purpose in similar ways as in a workplace activity – they have a role that reflects that of a worker and produce something for someone else Students develop practices and understanding that are relevant across workplaces – for example graphing, working with spreadsheet algebra, developing measures,....

Werkpakket Lesmaterialen Identify examples Clarify concepts Develop guidelines Exemplary materials National collections Enlargement Final package Jan – Jul Jan – Jul Mar – Jul Jun – Jul

Identify concepts 1.World of work (Authenticity, etc.). Quote 1 2.Inquiry Learning. Quote 2

Quote 1 (Abrahamson et al. 2006) About Authenticity: The authenticity of 'authentic inquiry' may depend more on engagement and reasoning it enables than on specific content

Quote 2 (Ainley et al, 2006) Purpose: Materials must have an explicit end product that the pupils care about Materials involve making something for another audience to use

Website

Huidige werk Voorbeeldmateriaal verzamelen en classificeren Categorieën beroepscontexten identificeren voor lesmateriaal

Twee voorbeelden wiskunde voorbeeld 'Container Logistics science voorbeeld 'Chocolate Chip Mining

Alympiade kenmerken Vraagstelling ontleent aan WoW Professional is erbij betrokken (lastig voor reguliere praktijk) Reflecteer manier van werk (advies vragen voor extra informatie in beperkte tijd). Kun je dat aanpassen? (bijv. info op andere manier beschikbaar stellen) Kost veel tijd om uit te voeren. Hoe kun je dat inperken? Speciale onderwijssituatie. Hoe kun je dit in reguliere praktijk integreren Leerlingen en docent (wiskunde) moeten veel investeren in de context (context-specifieke kennis). Voor curriculum vervelend. Voor leerproces? Een filmpje kan helpen om snel de situatie zichtbaar, inleefbaar te maken en de vraag te laten leven Past deze beroepscontext bij deze doelgroep? Hoeveel rekening moet je hiermee houden?

Chocolate chip Deels IBL (deel 1) en deels erg gestuurd (deel 2; belang/relevantie en methode nog een keer laten zien). Misschien omgekeerd vorm geven? Gedateerd? Koppeling met WoW komt pas door verband met ´mining´. Werkt dit om dat te verkopen? (houd rekening met verschillende nationale culturen) Hoe ver mogen WoW-contexten van de leefwereld van de leerlingen af liggen? Begin is niet uitdagend (zelf goud winnen...) Analogie is mogelijk, maar dan andere volgorde... (?) Werken met koekjes is toch wel goed te verkopen... Maar begin met probleemstelling waarin je materiaal echt wel scheiden. (bijv. zeldzame materialen voor smartphones, schaliegas,...) Balans IBL <> aandacht voor beroepscontext Manier van werken: tot uiting komen in fasering Variatie in IBL activiteiten (eigen creativiteit kunnen inleggen,...)

Verbindingen met andere projecten Establish inGenious Primas