NVvW 17-11-2001 Wiskunde in 4 vwo in een digitale leeromgeving Paul Drijvers Freudenthal Instituut Ton Erich Oosterlicht College Carel van de Giessen Almende.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Instrumentatie van ICT-gereedschap bij wiskunde
Advertisements

Excel in het voortgezet onderwijs
Informaticapioniers in hun digitale leeromgeving NIOC 2002 Jos Tolboom, RuG FWN.
Computers op Sint Ursula S.G.Sint Ursula januari 2001.
Meerwaarde werken met ICT bij wiskunde
1 Samenwerkend leren met Google Docs Werking en mogelijkheden van online tekstverwerken.
Voorbeeld lessenreeks wetenschap en techniek basisonderwijs
Wiskunde en het nieuwe leren scenario5
Meerwaarde werken met ICT bij wiskunde
ICT tussen hoop en vrees
Welkom! Presentatie Babbage6 Lelystad, 15 maart 2007 Cees van Breugel, auteur.
Sjef van Gisbergen St. Gregorius College Freudenthal Instituut Utrecht
binnen het VMBO Impressie van wat mogelijk is.
Systematische Natuurkunde
ICT conferentie 10 februari 2011 ICT in de klas
Samenhang Wiskunde - Natuurkunde
Management en Organisatie
Wiskunde A of wiskunde B?.
Elleke Verwaijen Oktober 2011
Den Haag 30 oktober 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
KV ICT-ontwikkelproject Algebra-onderzoek in een digitale leeromgeving (nog besloten site)
De Wiskunde B-Dag 2002.
Wiskunde in Technologie
wiskunde in vernieuwd vmbo
Interactie met TI-Interactive Paul Drijvers 20 augustus 2002.
Schoolexperimenten Wiskunde D juni 2006 Utrecht
Prikkel: leren is leuk Mediamatic • Cidi Davidse •
Algebra met applets Paul Drijvers
De 2015 programma's wiskunde B van havo en vwo
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
Voorlichting oktober Voorlichting Opleiding Technische Informatica TU Delft Faculteit Informatietechnologie en Systemen (ITS) oktober 2001 Hans.
ICT-voorstelling: onderhoud van een website Donderdag 23 oktober 2008.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
Welp op het ATC Ontwikkeling en implementatie van ict-wiskundeonderwijs.
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
Op de grens van Wiskunde D en NLT: Dynamische modellen
Analytische meetkunde
Freudenthal Instituut
WisWeb op KIC2002 woensdag 10 april Freudenthal Instituut.
WELP, ict implementatieproject Wiskunde En LesPraktijk studie(mid)dag woensdag 26 november 2003.
Informatica voorlichting College Den HulsterDoh / Versie
TOPklas ICT presentatieavond 24 mei 2007 Hartelijk welkom op de presentatie- avond van de TOPklas ICT Het programma is als volgt: 1.Film door het Onderwijsmuseum.
10e editie voor de Tweede Fase
De 10e editie havo-vwo OB.
10e editie voor de Tweede Fase: leerling-ICT
Leerlingen ontwikkelen apps
NMC 2003 De Waalbrug in wiskundig perspectief André Heck Amsterdam Mathematics, Science and Technology Education Laboratory.
Multimediale leeromgevingen in de lerarenopleiding VOR-studiedag ‘Zin en onzin van leren met ICT’ 25 november, 2004 Ellen van den Berg Universiteit Twente.
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
Anita Lohman & Bert Bouwhuis
Het EQuA project EQuA = Early Quality Assurance in Software Production (zie website Onderzoeksproject met hogescholen, universiteiten,
Onderzoekend leren en beroepscontexten
Informatievaardigheden
10e editie voor de Tweede Fase
havo en vwo wiskunde B Wim Doekes
Blackboard Een digitale leeromgeving. 30 mei 2002Julius Instituut 2 Inhoud Activerend leren Het inzetten van blackboard voor meer activerend leren Het.
Internet IG8 INT Database driven websites. 2 Module opzet Hoorcollege Practicum Opdrachten Planning Beoordeling Materialen.
Hoorcollege 1a Praktische zaken. Gameprogrammeren Doel van het vak: Games programmeren (de game loop, sprites, audio, physics, animatie…) Basisprogrammeertechnieken.
© imec 2000 © imec 2001 MAX+PLUS II Installatieprocedure.
Kwantumfysica Cathy Baars Docent Natuurkunde Martinuscollege
Turing deel 2 Hoofdstuk 8 Programmeren met Java Objectgeoriënteerd programmeren, klasse Applet, variabelen (primitieve typen en referentie typen), arrays.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Wiskunde op het VWO Kies je voorzichtig of wil je meer? En waarom zou je dat willen?
Bokhove, Van Stiphout, Bruin-Muurling Wiskunde op de drempel Onderzoeken naar algebraïsche vaardigheden Christian Bokhove (SMC / FIsme) Irene van Stiphout.
Studiedag NvvW D4 - Algebra en symbol sense in een digitale omgeving Christian Bokhove (St. Michaël College, FIsme) Als het gaat om algebra zijn zowel.
De grafische rekenmachine
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Koppeling tussen ‘echt’ en simulatie
Transcript van de presentatie:

NVvW Wiskunde in 4 vwo in een digitale leeromgeving Paul Drijvers Freudenthal Instituut Ton Erich Oosterlicht College Carel van de Giessen Almende College

NVvW Programma van de werkgroep 1. Inleiding 2. Demonstratie TI-InterActive en Scientific Notebook 3. Practicum TI-InterActive en/of Scientific Notebook 4. Reacties, ervaringen en discussie

NVvW Digitale wiskundeomgeving:  Grafieken, tabellen/spreadsheet, formules  Computeralgebra  Tekstverwerking / layout / formules / afbeeldingen  Geschikt voor digitaal lesmateriaal / werkstukken  Toegang tot Internet / / site  Aansluiting sensoren en GR

NVvW Computeralgebra  Algebraïsche bewerkingen  Vergelijkingen oplossen  Formules herschrijven  Differentiëren  Integreren  Grafieken, tabellen  Programmeren  Beschikbaar in DLW of in calculator formaat

NVvW Voorbeelden van DLW  TI-Interactive  Scientific Notebook  Studyworks  Maple  …...

NVvW TI-InterActive (TII)  Windows interface  Interface vergelijkbaar met TI-83 GR  Koppeling met TI-83  Kern van Derive beschikbaar ( = TI-92 en TI-89)  Zie

NVvW Scientific Notebook (SN)  Windows interface  Sterk button-gestuurd  Kern van Maple en/of Mupad beschikbaar  Zie

NVvW Projecten in Nederland  APS-scholennetwerken TII en Studyworks (zie  FI-onderzoek ‘Algebra leren in een computeralgebra omgeving’ (TI-89, niet echt DLW) (zie  ADLO: deze werkgroep

NVvW Het ADLO-project  ADLO staat voor: Algebraonderzoek in een Digitale LeerOmgeving Wiskunde  ICT-ontwikkelproject, aug 2000 – juli 2002  Partners: Oosterlicht College, Almende College, Freudenthal Instituut  Doel: onderzoeken of digitale leeromgeving kan helpen om de kloof te overbruggen tussen algebra in onderbouw en algebra in tweede fase.

NVvW Opzet ADLO  Vwo-4 klassen een half jaaruur extra  Twee scholen, twee pakketten: TII en SN  Hardware (beamers, laptops)  Algebra-opdrachten

NVvW Practicum TII en/of SN TI-InterActive:  op desktop  beginners: introTII  gevorderden: nulveel Scientific Notebook:  op laptop  beginners: introSN

NVvW Reacties, ervaringen en discussie  Reacties?  Ervaringen: Carel en/of Ton?  Discussie