Interactie met TI-Interactive Paul Drijvers 20 augustus 2002.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spelling en Schrijven en formuleren hoofdstuk 1,2&3
Advertisements

Dag 12. Dag 12 Dag 12 van het dagboek Hallootjes, Hoe is het bij jullie? Ik hoop dat jullie je een beetje beter voelen dan wij hier. Want het is toch.
Instrumentatie van ICT-gereedschap bij wiskunde
ICT op school.
Cursus1 thema gevoelens. Verhaal:
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Klik op het plaatje om verder te gaan
Uitslag enquête over online pesten
De pot mayonaise en het bier Een verhaal met een moraal
Gelijkmatige toename en afname
Dyslexie Deze spreekbeurt van Eva, groep 6, gemaakt voor school, november Mijn spreekbeurt gaat over dyslexie.
GONIOMETRIE UITLEG 8.2 TANGENS
Dag 13. Dag 13 Dit keer wil ik… Sinterklaas… het dagboek van dit jaar afsluiten. Dag 13 van het dagboek Hallo lieve kinderen, Dit is dan alweer de.
We zijn toch allemaal gelijk…
Alleen voor de flinke nadenkers onder ons
Portfolio Website Tim Klijn Klas: MBI m1 Datum: 21 november 2007
Beste IRC leden, Jullie brachten al jullie leveranciers op de hoogte van de adreswijziging van het IRC : 1 leverancier vergaten jullie echter, en daar.
Ferluci.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Denken en gewoon doen. Leren is eerder het vuur aansteken dan een emmer vullen.
Een goed loopbaangesprek, hoe doe je dat?
Sinterklaas is verdwenen nergens te vinden nergens te zien Nam hij de benen, is hij hem geknepen, weggewaaid misschien?
Samenvatting H29 Parabolen
Presentation Of Learning
KV ICT-ontwikkelproject Algebra-onderzoek in een digitale leeromgeving (nog besloten site)
NVvW Wiskunde in 4 vwo in een digitale leeromgeving Paul Drijvers Freudenthal Instituut Ton Erich Oosterlicht College Carel van de Giessen Almende.
vwo B Samenvatting Hoofdstuk 1
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
1 het type x² = getal 2 ontbinden in factoren 3 de abc-formule
Computerles over Formules en Grafieken
Ik loop door de wei Ik ben heel blij.
Iedereen coach naar Jef Clement.
en je hebt ook hele mooie wagons waar je uit kan kijken boven de trein, panoramawagons heette dat.
dus dat was 'n hele onderneming, maar wel erg leuk.
Experts werkvorm + begrippentest
Interpreteren van data
Hoofdstuk 9 havo KWADRATEN EN LETTERS
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
M,n Opa
havo B Samenvatting Hoofdstuk 1
Het opbouwen van een data base
Pijntjes.
Verbanden JTC’07.
Oefeningen lensconstructies
‘Hazeltje, je moet gaan slapen
Groningse voic .
Hoofdstuk 6 Allerlei verbanden.
Fantasie Gemaakt door Kristie!.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
MINECRAFT PLAATJES TUTORIAL #3 KUBUSCRAFT.
MINECRAFT PLAATJES TUTORIAL #4 EEN GRIEZELIG VOORBEELD.
Techniekanalyse Wat kun je verwachten na 4 keer op het ijs te hebben gestaan. Persoonlijk had ik al 7 jaar niet meer op de schaats gestaan. Maar na een.
Hoofdstuk 4 Vierde kleur
PowerPointsite-bep Dit is een baby zoals iedereen ze zou willen hebben maar helaas zijn ze zo niet verkrijgbaar.
Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken
Mijn vrouw en ik.. Eerst wil ik me even voorstellen. Ik ben Hendrik.
ono počínatzahrátkošile (het inspeelshirt)
Windesheim zet kennis in werking Update Beeldcommunicatie in de GGZ Nieuwe verpleegkundige zorg. Opduikende interventies in telezorgpraktijken.
Opdracht: ga voor het bord staan en houd de houtjes vast. Hou je handen zo ver mogelijk uit elkaar en ontdek wat jou spanwijdte is.
Groningse voic .
Woordjes leren.
Reactievergelijkingen Een kwestie van links en rechts kijken.
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
Inhoud Breuken (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen).
Welkom. Waarom ben je naar de Meervouddag gekomen? 1.Lijkt me een interessant programma 2.Het is toch verplicht? 3.Gezellig met mijn collega’s een dagje.
Waar gaat deze workshop over?
Grafieken en formules 1-1 puntgrafiek, horizontale en verticale lijnen
havo B Samenvatting Hoofdstuk 1
Transcript van de presentatie:

Interactie met TI-Interactive Paul Drijvers 20 augustus 2002

Inleiding  Interactie: belangrijke factor in het leren  TI-Interactive: grafieken, tabellen, formules computeralgebra tekstverwerking / layout / formules / afbeeldingen toegang tot Internet / / site aansluiting sensoren en GR

Interactoren: leerling software docentboek/schrift klas medeleerling slot

Docent, klas en software  Voorbeeld van blokjes: 3xy 2 + z 3 + y 3 + 3x 2 y + x 3 Hoe is dit eenvoudiger te schrijven?  Eventueel hulp van TII?TII  Welke algebraische expertise is nodig?

Docent, klas en software (2)  Interactie tussen klas en docent rond het scherm goed mogelijk  Docent hoeft niet persé de software tot in detail te beheersen  Eventueel ‘sherpa-leerling’ inschakelen

Leerling en software  Voorbeeld: twee parabolen raken (Trouche)twee parabolen raken  Interactie verloopt niet altijd vlekkeloos  Verwevenheid machinetechniek - inzicht  Idee van instrumentatie kan hierin inzicht geven

Leerling en software (2): Instrumentatie taak student artefact

Leerling en software (3):  Leerling moet instrumentatieschema’s opbouwen, die een technische en een conceptuele component bevatten. Als één van deze twee aspecten onvoldoende is ontwikkeld, onstaan er moeilijkheden bij de interactie.

Docent en leerling  Opgave (TI-89) over het onderzoeken van de bundel grafieken bij Hier staat a voor een getal dat ook negatief of gebroken kan zijn. A. Schets een ‘stripverhaal’ dat aangeeft hoe de grafiek verandert als a groter wordt. B. Welke waarde(n) van a zijn ‘speciaal’? Waarom?

Docent en leerling (2)

Docent en leerling (3) P:He en bij x=, bij a = 0 he, heb je een rechte lijn. Kun je dat ook aan die formule zien, eh deze? M:Eh, nee. P:Da’s jammer. M:Ja, ja maar het is wel met die rekenmachine zo, ja ik vind het veel onhandiger, want normaal snap ik dat heel goed maar zo’n formule, ja ik zie daar niet zo veel aan als ik hem alleen maar in de rekenmachine invoer en die maakt de grafiek. P:En als je er dan nou gewoon naar kijkt, zonder rekenmachine, je pakt x, daar tel je bij op a keer de wortel van x 2 +1, wat gebeurt er dan als a = 0?

Docent en leerling (4) M:Nou dan wordt ie dus recht maar ik zou echt niet weten waarom, geen idee. P:Wat gebeurt er met die a keer die wortel als a nul is? M:Ehm, nou dan wordt de wortel ook nul? P:Ja dus wat is dan de hele so, wat blijft er dan over van de formule eigenlijk? M:x + a keer x 2 +1, of niet? P:Maar a was nul he/ M:Ja. P:in dit geval.

Docent en leerling (5) M:Even kijken, nou dan... nou die wortel die is dan nul en het kwadraat, ja nul in het kwadraat is ook nul, dus eigenl, dan denk ik dat dit hele stukje wegvalt, of niet? P:En wat hou je dan over? M:Eh x + a keer.. +1 of zo? P:Nee x is niet nul maar a is nul he? M:... O ja... Nou dan, nou ja dan valt denk ik die wortel weg. P:Ja. M:En de rest blijft over. P:Ja en wat is de rest dan?

Docent en leerling (6) M:Nou x + a keer x 2 +1,.., of niet? P:Maar a was toch nul? M:O dan is het eh x + x P:Nee, want eh er staat, voor deze a in de plaats moet je een nul lezen in dit geval, he, bij dit, ik heb het even over dit plaatje linksonder bij jou he? M:mmm. P:Als a = 0, dan krijg je dus x + 0 keer, een heel stuk. M:Ja. P:Maar hoeveel is nul keer een heel stuk? M:Nul.

Docent en leerling (7) P:Ja. Dus wat valt er dan weg allemaal? M:Eigenlijk het hele laatste stuk? P:Ja. M:O. P:Dus wat hou je dan over? M:x + a? P:Nee, want a = 0, ja, dus M:x. P:Ja. Zit je nou te gokken of eh? M:Nee, ik denk het echt. P:OK, nee dat is, ik denk het ook echt.

Docent en leerling (8) M:Dan is het zeg maar alleen maar x. (uitleg P) M:O ik snap hem, daarom wordt ie zo! P:Ja. M:Ja, nou dat klopt natuurlijk wel. Maar zelf was ik er nooit achter gekomen. P:Nou ja daar ben ik dan weer voor he? M:Ja maar ik vind het ook een beetje raar want kijk normaal dan heb je een grafiek en dan teken je van punt dit punt dat maar hier ineens krijg je per a een heel andere grafiek/ P:Ja. M:terwijl als je dat zelf tekent is dat nooit zo.

Docent en leerling (slot)  Dit is geen schoolvoorbeeld van geslaagde docent - leerling interactie….  Docent - leerling interactie bij ICT zorgt voor: grote lijn van het verhaal en het oplossingsproces reflectie op resultaat van het werken met ICT verband met boek en met papier-en-pen opbouw van instrumentatieschema’s

 Voorbeeld:schuivende parabool (zie parabool  Scheiding tussen boek en schrift ook in ICT- omgeving aangeven Software en boek/schrift

 In feite is er bij werken in ICT omgeving sprake van een integratie van scherm, papier en hoofd  Voorwaarden integratie scherm - papier: congruentie transparantie De driehoek scherm - papier - hoofd

Leerling - medeleerling  Werken in tweetallen / groepswerk  Interactie tussen leerlingen is vaak anders dan tussen docent en leerling, maar wel effectief voor zowel uitlegger als vragensteller.  Werken met TII geschikter voor interactie tussen leerlingen dan met hand-held machine?

Leerling - klas  In het verlengde van de ‘sherpa-leerling’  Laat leerlingen vondsten / technieken / resultaten klassikaal presenteren; dit komt collectieve instrumentatie ten goede.  Geeft variatie van werkvorm en grotere betrokkenheid.

Slot  Zinvolle interactie tussen leerling en software is niet vanzelfsprekend en vraagt om: instrumentatieschema’s waarin techniek en concept verweven zijn verband met werken met boek en schrift  Docent moet zorg dragen voor instrumentatie en reflectie zodat de interactie leerling - software vruchtbaar is.  Als deze punten overwonnen zijn, biedt TII veel mogelijkheden voor interactie tussen leerlingen, leerling en klas, docent en leerling, docent en klas.

Verwijzingen:  : de powerpoint presentatie bij deze voordracht  : lesmateriaal in TI-Interactive, waaronder enkele voorbeelden uit de voordracht (in revisie, vernieuwd medio september)  : informatie over T3 Nederland