wiskunde in vernieuwd vmbo Freudenthal Instituut, Vincent Jonker, Monica Wijers bijeenkomst 1 26 januari 2006
Programma Inleiding, doel en kennismaken Vernieuwingen in het vmbo Wiskunde herkennen in praktijk Voorbeelden bekijken Andere wiskunde buiten het boek Afsluiting en vooruitblik Programma
Inleiding en doel Wiskunde in praktijkopdrachten leren herkennen en benutten Jaarprogramma met alle wiskunde maken In inleiding onszelf voorstellen en achtergrond van Winst erbij geven Cursusap even doornemen En eerste en tweede bijeenkomst onderscheiden Eerste keer over het ‘herkennen’, tweede keer over het benutten (inclusief toetsen) en jaarprogramma Iets zeggen over PTA (is onderdeel van jaarprogramma)
Kennismaken - wie? - welk(e) vak(ken)? aan welke leerlingen? leerweg, sector, leerjaar…. hoe is het onderwijs in uw vmbo ingericht? Even nagaan of we alleen met techniek te maken hebben Wb inrichting onderwijs: inter of intrasectoraal hoe gaat de praktijk? Wps, klassiek, competentiegericht, producten, prestaties integratie avo-praktijk? …
Vernieuwingen in het vmbo Dit is wat theorie
Kenmerken Beroepsorienterend Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Nieuwe leerroutes en opleidingen Van vaardigheden naar ‘competenties’ WPS -> prestaties -> nieuwe leren Theoretische leerweg, bijzondere positie Examens Betere aansluiting theorie-praktijk..... hoe? Even bij stilstaan als het aansluit op kennismaking anders snel er overheen Examens komt mogelijk later nog Laatste twee bolletjes misschien weg? (opm uit emmen vincent/henk: Hier hebben we kort gediscussieerd over de theoretische leerweg. Het is een lastig probleem dat de TL helemaal apart is komen te staan. Past eigenlijk niet goed bij het vmbo, en is afgedreven van havo/vwo. Ben benieuwd hoe dit nu verder gaat binnen het KDC (en breder: hier moet op meer scholen iets aan gedaan worden. Docenten uit de TL voelen zich geisoleerd raken).
Wiskunde in vmbo Dit gaat over alle wiskunde niet over die wiskunde in de praktijk. Wat is het doel (zijn de doelen) van die wiskunde? Misschien invullijstje Kees gebruiken (zie volgende sheet)
Positie wiskunde in 3 en 4 vmbo Dienstverlenend aan (opgaand in?) beroepsgerichte vakken (TL?) Invulling van ‘wiskundige geletterdheid’ Algemene vorming Examen en doorstroming Of hierbij percentages laten verdelen ipv lijstje van kees
beroepsgerichte/toegepaste wiskunde informele formele wiskunde gecijferdheid Toch zou het mooi zijn als er een algemeen plaatje zou zijn bb kb gl tl vmbo vwo bron: jan de lange, freudenthal instituut
Welke wiskunde in ¾ vmbo? Wiskunde om de wiskunde Technische vaardigheden Gecijferdheid nodig: veel meer halen uit de (praktijk)prestaties Kennismaken met deductief wetenschappelijk terrein. Aanleren van technische vaardigheden 3.Kunnen omgaan met de kwantitatieve kant van het bestaan (rekenen / wiskunde / gecijferdheid); bron: kees hoogland, aps (www.gecijferdheid.nl)
Verdeling (%) Wisk om wisk Vaardig-heden gecijferdheid BB KB GL TL
Waar zit de wiskunde? wiskundeboek en les waar nog meer? impliciet expliciet
Wiskunde herkennen in de praktijk Even doorpraten over die praktijk. - In hoeverre bekend?
Waar zit de wiskunde in….. ontwerpen en maken van een glijbaan? organiseren en bereiden van een lunch voor buitenlandse gasten? maken van een ‘groenplan’ met kostenplaatje voor de school? DDU Even voor jezelf een lijstje maken (per opdracht) Dan in tweetallen een lijstje van maken en aangeven hoe sterk/hoe veel de genoemde wisk onderwerpen erin zitten Dan centraal: wat zou je daarmee doen?
Voorbeelden Prestaties Vader Rijn College Vuurkorf PPT en foto’s Kluisdeurtje Winst2site Prullenbak Filmpje Kozijn Filmpje Koken Observaties Steunlessen vb-les Eigen voorbeelden …… Hier werkvorm kiezen: Of: zelf aan de computer en het materiaal in tweetallen Of: korte strakke centrale bespreking, 5 min. per onderwerp. nog vragen vaststellen dan.
Nog even over wiskunde in vmbo Dit gaat weer over alle wiskunde niet over die wiskunde in de praktijk. Wat is het doel (zijn de doelen) van die wiskunde? Misschien invullijstje Kees gebruiken
Wiskunde buiten boek en praktijkopdrachten vaardigheden oefenen (ICT) expliciteren en reflectie wiskunde-prestaties (praktisch) examentraining Doen jullie dit? Is het nuttig Even voorbeelden bekijken aan de computer
Nog wat losse dingen - Examen CSE en SE - Wiskunde uit de praktijk inzetten (volgende keer) - Wiskunde in de praktijk toetsen (volgende keer) Even aangeven dat we hieraa de volgende keer werken Deze sheet is bruikbaar om door te linken naar de losse onderdelen.
Afsluiting en vooruitblik Is duidelijk
Volgende keer Wiskunde uit en bij eigen praktijkopdrachten (meenemen) Wiskunde prestaties Wiskunde-plan (evt. PTA) …….. …… Onze plannen en huiswerk Eigen wensen ook inventariseren
Discussie en vragen
Het examen
Examen in de onderbouw nog weinig zorgen over in de bovenbouw wellicht ook weinig zorgen over (‘korte examentraining’? Andere oplossingen) Doorstroming vmbo-mbo (Onderwerpen mogelijk te bespreken: Bijv. wel afschaffen van examen voor lwoo en bb, maar niet voor kb en t; Afstemming met vervolgopleiding zeer noodzakelijk Hoe examineer je wiskundige geletterdheid )
Ontwikkelingen Compacter programma Andere verhouding SE en CSE Computerexamen BB CSPE plus.........
Mogelijkheden CSE gericht op ‘gecijferdheid’ BB tijdstip variabel: eerst examen dan wiskunde aan/in praktijk SE gericht op sector; praktisch; mondeling; samen met praktijkvak ..... wiskunde aan/in cspe?
Wiskunde uit de praktijk benutten
Mogelijkheden In praktijklokaal aanwezig zijn Deel van praktijkopdracht uitvoeren in wiskundeles Aansluiten op praktijk in eigen les Uitbouwen, expliciteren en oefenen ………..
Toetsen in de praktijk
Toetsen Vastleggen welke wisk in praktijk Leerlijn van maken Deel van praktijkopdracht beoordelen Wisk toets nav praktijkopdracht SE wisk adhv praktijkwerkstuk …..