Rekenen en Rekenproblemen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
(procent)rekenen in de vakken
Advertisements

Rekenvaardigheden vo Een workshop over rekenvaardigheden vo workshop B, van tot uur Marijke Vis, RSG Simon Vestdijk en Martin van Reeuwijk,
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Informatieavond groep 8
22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut
Apps en websites voor leerlingzorg
Rekenproblemen en Dyscalculie
Cursus Rekenspecialist
22 en 24 mei 2013 Frank Haacke Vincent Jonkers Monica Wijers
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Breuken en (grote) kommagetallen
Niveau 1F Paraat hebben: (selectie) Omzetten van eenvoudige breuken in decimale getallen. Optellen en aftrekken van veel voorkomende gelijknamige en ongelijknamige.
X : Tafels Niveau 1F/S Paraat hebben: (selectie) Producten uit de tafels (tot en met 10) uit het hoofd kennen. Delingen uit de tafels (tot en met 10) uitrekenen.
Doorlopende leerlijnen sectorspecifieke deelsessie po
wiskunde in vernieuwd vmbo
Bijeenkomst 2 10 januari 2012 vincent jonker & monica wijers
Cursus rekendidactiek
RekenWeb.
Een nieuw spel voor het RekenWeb
Rekenen binnen de niveau 1 en 2 opleidingen / 2F
Rekenen en Rekenproblemen
Werken met het raamwerk rekenen/wiskunde mbo Colo, 15 mei 2008 vincent jonker, victor schmidt, arthur bakker, monica wijers projectgroep raamwerk.
Wiskunde in vernieuwd vmbo Freudenthal Instituut, Vincent Jonker, Monica Wijers bijeenkomst 2 9 februari 2006.
Leerlingen met reken- wiskunde problemen in klas 3 en 4 vmbo
Over rekenen gesproken
Ronde 1: aan het werk gaan.
Testprogramma’s en het VO-protocol. 2 Fases van het VO-protocol 1signaleringsfase 2intakefase 3strategiefase 4onderzoeksfase 5integratie- en indiceringsfase.
Informatieavond groep 4
Samen succesvol rekenen op de Zilverberg
Leerlingen met reken- wiskunde problemen in klas 3 en 4 vmbo
Stichting Onderwijs der EBGS MTD Workshop 2015
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Drill Getaldictee 2 234, ,07 549, , ,
Gestructureerde opbouw 34 leerlijnen als fundament op schoolniveau op klasniveau Per leerjaar 12 leerstofeenheden of blokken Het merendeel van de belangrijke.
Welkom Gebruikersmiddag 8 nov Rekenblokken MBO. Gebruikersdag | programma 12.45Opening door uitgever; Peter HoogendijkZaal Stand van Zaken Rekenexamens;
Beleidsplan Rekenen & Wiskunde Edwin Hortensius. Maatwerk in taal, rekenen en wiskunde Uitgangspunt is het LEREN continu afstemmen op de individuele behoefte.
Een dag in groep 6… De onderdelen die we (kort) aan bod laten komen:
Werken met de Digitale Toets Omgeving FaSMEd Bijeenkomst 1
Wat is algebra? Rekenen is het werken met getallen. Er zijn vier hoofdbewerkingen: optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen. Verder ken je de bewerkingen.
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Rekenen Les 5: vermenigvuldigen en delen Les 6: Afronden met breuken en kommagetallen.
Rekenen Verhoudingen Les 1: Breuken en procenten 1
Les 6 Combineren van bewerkingen in berekeningen
Rekenen periode 2: Verhoudingen
Rekenen Verhoudingen 2f
Hoofdrekenen 1.
Rekenen Les 5: vermenigvuldigen en delen Les 6: Afronden met breuken en kommagetallen.
Hoofdstuk 12 cijferen. Hoofdstuk 12 cijferen Paragraaf 12.1 Optellen en aftrekken.
Rekenen Verhoudingen Les 1: Breuken en procenten 1
Les 6: Breuken en procenten 4
Functionele rekenvaardigheid
Rekenen Verhoudingen 2f
ERVARINGEN DELEN REKENDREMPELS NEMEN IJSBERGMODELLEN UITWERKEN
Hoofdrekenen 1.
Transcript van de presentatie:

Rekenen en Rekenproblemen Bijeenkomst 2 1 december 2005 vincent jonker & monica wijers

Programma Inleiding Kommagetallen, breuken, procenten, verhoudingen PPON Activiteit: welke opgave wel? Wat te doen voor zwakke leerlingen? Toetsen en materiaal Afsluiting

Breuken, procenten, verhoudingen, kommagetallen

Rode draad Wat precies wilt u dat uw leerlingen daarvan weten en kunnen? concreet en modelmatig rekenkundig toegepast

Welke opgaven wel en welke niet?

PPON Groep 8, 1997; Groep 5, 2003 Getallen en bewerkingen (ook kommagetallen) Breuken, procenten en verhoudingen

Getallen en bewerkingen - basiskennis en begrip hoofdrekenen: basisoperaties hoofdrekenen: optellen en aftrekken hoofdrekenen: vermenigv. en delen schattend rekenen bewerkingen: optellen en aftrekken bewerkingen: vermenigv. en delen samengestelde bewerkingen rekenen met een zakrekenmachine

Breuken, procenten en verhoudingen - breuken: basiskennis en begrip breuken: optellen en aftrekken breuken: vermenigvuldigen en delen procenten: basiskennis en begrip procenten: toepassingen verhoudingen: basiskennis en begrip verhoudingen: toepassingen

Activiteit Maak drie stapels van de opgaven op de kaartjes, deze opgave hoeft: zeker niet - zeker wel – twijfel Bespreek de stapels Welke problemen? Hoe deze aan te pakken?

Rekenzwakke leerlingen

Keuzes maken Programma meten, mtk, grafieken (basaal) hoofdrekenen (groep 5, 6; frequent) cijferen en zrm (tot 1000) kommagetallen (in context) breuken (gr, 6: begrip, notatie, deel) procenten (groep 7, mooie getallen)

WisBaak Vertrouwd(er) zijn met rekenkundige woorden en bijhorende begrippen. Binnen de gegeven context (bijv ‘de supermarkt’) deze termen herkennen en gebruiken.. Zelfredzaamheid opbouwen in situaties. Basissituaties, ankerpunten, elementaire bewerkingen, taalgebruik

Basissituaties A: 40 % korting op alle artikelen met een rode stip! B: Spijkers: 1,40 euro per 100 gram. Wat kost 400 gram? C: Een kaas van 24 kilo. Hoe snijd je er een kwart van af en hoeveel weegt dat? D: Ik ben 1,93 m lang. En jij?

Toetsen en materiaal

Twee vb.toetsen Instaptoets 1 hv Uit overleg po-vo Ludgercollege, Doetinchem Uit overleg po-vo Begrippentoets 1/2 vmbo Wisbaak Taalaspecten

Bronnen Cito-toetsen, via PO, PPON PO methoden Materiaal voor PrO, LWOO, RT D-toetsen uit VO-methoden Pabo ‘rekenvaardig’ Materiaal uit Fi-projecten (Tal, SO, Wisbaak, rekenweb,...)

En dan.....? RT (individueel) Aparte steunlessen interactie, reflectie, oefenen, redzaamheid Regelmatig korte activiteiten in de les Spelletjes met/zonder ICT

Spellen Dobbelen Breukenkwartet Bingo ……

Afsluiting rondvraag evaluatie certificaat