In memoriam Pierre van Hiele

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

LEES DIT VOOR JE AAN JE PRESENTATIE BEGINT ALGEMEEN
Werkvormen als vanzelf
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Universiteit Twente meets SG Twickel Zoeken in grote tekstbestanden Mariëlle Stoelinga.
Onderwijssalon 16 april 2014 Paul Veringa. Bedankt workshopsleiders en Keynotes.
[In de voor u liggende presentatie zijn de foto’s verwijderd. Het beeldboekje met foto’s verschijnt in het najaar 2010] Presentatie beeldboekje: inspirerende.
Leren Leren & Samenwerkend leren.
Leren Leren & Samenwerkend leren.
X : Tafels Niveau 1F/S Paraat hebben: (selectie) Producten uit de tafels (tot en met 10) uit het hoofd kennen. Delingen uit de tafels (tot en met 10) uitrekenen.
Niet te geloven! Quizvragen.
Jaar 1 les 7 Het creatieve proces
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
MedMec Q3 Workshop co-creatie De student is in staat: Het begrip co-creatie en de voordelen van co-creatie te benoemen. De voorwaarden te benoemen om te.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
SAMENWERKINGEN Voettekst: aanpassen via Beeld (Office 2003 of eerder) of Invoegen (Office 2007 of later), vervolgens 'Koptekst en.
FEITEN EN CIJFERS Voettekst: aanpassen via Beeld (Office 2003 of eerder) of Invoegen (Office 2007 of later), vervolgens 'Koptekst.
Universiteit Twente meets SG Twickel Zoeken in grote tekstbestanden
Professionele ontwikkeling
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 VOORLICHTING B3 KEUZERUIMTE maart 2014 Tineke Hoeksma, studieadviseur.
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 VOORLICHTING B3 KEUZERUIMTE 04 maart 2013.
Studieadviseurs Technische Geneeskunde
Opdrachten Inleiding IO Elke opdracht gegeven aan het eind van een college 2010.
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
Presentatie over tijgers
We leren % van waar we over gediscussieerd hebben met anderen
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Wat denken leerlingen nu ècht? Fokke Hoeksema, Petra Hendrikse en Nellie Verhoef.
Rekenen boven het boekje
De tafel van:.
SHL-competenties in beeld Studiedag Groen Proeven Amersfoort
Workshop Informatievaardigheden
Effectonderzoek Kwalitatief, kwantitatief & creatief in één…
China. China in de wereld Waarom Chinees? Verwachting: China binnen 20 jaar de grootste economie ter wereld. Groei wetenschappelijke publicaties 243%
LEES DIT VOOR JE AAN JE PRESENTATIE BEGINT ALGEMEEN
Ik heb iets van autisme of zo
23 januari 2014Moderne Media Een leerlijn moderne media… Hoe doe je dat? Door Ilse Jager en Gerjan Petter.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
Informatievaardigheden. Niveau 1. Basis. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 2. Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Introductie Psychologie
Opbrengstgericht werkenPresentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Resultaat in de Raad ZomerRaad, 21 juli 2014 Ruimte voor beeld 21,6 x 8,7 cm.
Groep 5.
Summercourse VO: Een opleiding geven, hoe begin je eraan ? Sandra Lauf & Stephan Marchant, AgO
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
OPLEIDING PEDAGOGISCH MEDEWERKER
R&D trainingsbijeenkomst Ethiek & R&D.
Presentatie Z en F Hoeken Theorie.
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Workshop Beeld beschouwen
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan? § 1.1 & 1.2
Anne van Emmerik Suzy Maljaars
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Med.hro.nl/schpa.  CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 9. VANDAAG:  Herhaling lesstof en leerstof van alle bijeenkomsten.  Pak pen en papier en ga in 2-tallen zitten.  Neem.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Kwantumstructuur van de materie Woudschoten natuurkunde 10 december 2010 Florine Meijer Junior College Utrecht.
Coach Academy Module Persoonlijk 1 Ciska, Bart en Johan.
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
Boekstart in de kinderopvang: de monitor Naam Functie /telefoon Bibliotheek Helmond-Peel datum.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
De juiste route naar het juiste doel
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Transcript van de presentatie:

In memoriam Pierre van Hiele Denkniveaus, wat heb je eraan? Harrie Broekman Nellie Verhoef 4-4-2017 Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst

Overzicht de workshop Wat zijn de Van Hiele – denkniveaus? (10 minuten) Wat heb je eraan in de lespraktijk? ( 20 minuten) Nu maar eens zelf proberen! (15 minuten) In memoriam Van Hiele 4-4-2017

De denkniveaus van Van Hiele Probeer de antwoorden te vinden…. Als warming-up kiest iedereen een van deze opgaven. Later komen we terug op de manier waarop (het nivo?) Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 4-4-2017

De denkniveaus van Van Hiele in theorie 0. waarnemen (visueel niveau) benoemen van eigenschappen (beschrijvend niveau) relaties tussen die eigenschappen (informeel theoretisch niveau) karakter van die eigenschappen (formeel theoretisch niveau) In memoriam Van Hiele 4-4-2017

De denkniveaus van Van Hiele Als ‘oplosmethoden’ zagen we 1. gewoon verder getallen opschrijven 2. een begin van analyse 3. een verdergaande analyse door bijv. anders opschrijven in een aantal kolommen (tweede kolom 1, dan 2 2, dan 3 3 3, etc Derde kolom 1, 3, 6, etc……) 4. Een formule 5. bewijs [meestal wordt gestopt bij ‘sommetje af’] Hoe zijn de denkniveaus te herkennen? In memoriam Van Hiele 4-4-2017

De denkniveaus van Van Hiele Ook hier diverse nivo’s; van ‘je ziet zo dat MCB een vierde is van ABCD’ tot …………….. Tekenen van hulplijnen wordt soms gebruikt om de figuur beter/anders te analyseren. De vraag ‘geldt dit voor elk vierkant?’ wordt zelden gesteld, evenals de vraag naar een ‘formeel’ bewijs. [geeft ‘sommetje af’ voldoende bevrediging?] Hoe zijn de denkniveaus te herkennen? In memoriam Van Hiele 4-4-2017

Hoe bereik je niveauverhóging? Denk bij het oplossen aan de niveaus.. Grote verschillen in nivo van aanpak (en bijpassend taalgebruik) variërend van ‘gewoon’ doen en dan zeggen “het gaat steeds door’ of ‘het worden twee even hoge stapeltjes’ (afhankelijk van aantallen) tot ‘het hangt van de aantallen af’. Verdere analyse komt ook voor met pogingen om te visualiseren (roosterpunten) en daarmee het verloop te illustreren. Wel vragen naar mogelijke voorspelbaarheid; geen pogingen tot formele/bewijs nivo. In memoriam Van Hiele 4-4-2017

Hoe doe je dat nu zelf? Gebruik bewust …. 1. Wat bedoel je? 2. Dat zie je toch zo? 3. Maar waarom? 4. Kan ik er ook op een andere manier naar kijken? 5. Geldt dit ook bij andere vierkanten? 6. Is dat altijd zo? 7. Is dat te bewijzen? 8. Zijn er andere bewijzen? ………………… etc. In memoriam Van Hiele 4-4-2017

Enige aanbevolen literatuur over de Nivo theorie van Pierre Marie van Hiele. Broekman, H.G.B. & Verhoef, N.C. (2010). Honderd jaar Van Hiele, Euclides, 85(5), 203-206. Broekman, H.G.B. (2010). In memoriam: Pierre Marie van Hiele, Nieuwe Wiskrant 30(2), 47-48. van Hiele, P.M. (1973) Begrip en Inzicht. Purmerend: Muusses van Hiele, P.M. (1981) Structuur. Purmerend: Muusses. Heruitgave 1997 bij Thieme, Zutphen. Diverse artikelen op Google, o.a. van Rebecca Genz In memoriam: Pierre van Hiele 4-4-2017