Paragraaf 6.4 Vorige les: Absolute monarchie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Middeleeuwen tot 1900.
Advertisements

Oude denkbeelden over het heelal
Cursus Inleiding in de Sterrenkunde
Van pannenkoek tot oliebol
Gouden Eeuw Kunst en wetenschap Door de Renaissance, een kunststroming uit de 16e eeuw, was er opnieuw interesse voor de kunst en kennis uit de Oudheid.
De quiz bestaat uit 13 vragen.
De wetenschappelijke revolutie
Een nieuwe tijd begint (ongeveer van ).
MG Theorie* volgens Frank van Dalen
John Locke: tabula rasa. Door ervaring leven vullen…
De Bataafse Revolutie Paragraaf 2.5.
College Fysisch Wereldbeeld 2
Paragraaf 6.3 Vorige les: De Gouden Eeuw Deze les: - bezoek
Paragraaf 6.2 Vorige les: Nederlanders en de wereldeconomie
Paragraaf 7.1 Vorige les: wetenschappelijke revolutie
Paragraaf 8.1 Vorige les: Napoleon Bonaparte
Francis Bacon legt een nieuwe werkwijze vast voor de wetenschap
Galilei bewijst Copernicus gelijk
Verlichting: Stroming uit de 18de eeuw waarin geloof en absolute macht plaats moest maken voor verstand, vrijheid en gelijkheid.
Ontdekkingsreizen en hun gevolgen - Slachtoffers
Oriëntatie │_______│________ | _______________
H7:§ 3:p168-9 Verlichte Macht In de 18e zijn er absolute vorsten van het Ancien Régime die hun macht op sommige gebieden wijs aanwenden Zij voerde een.
Over verwondering in de Natuur
Krachten.
Wetenschappelijke revolutie
Westerse wortels in de Grieks-Romeinse wereld.
Hoofdstuk 5.
De gravitatiekracht.
De wetten van Newton Theorie 1642 – 1727 Sir Isaac Newton.
Inleiding Wetenschapsfilosofie
Inleiding Filosofie en Ethiek Derde Bijeenkomst: De tweede wetenschappelijke revolutie (1) Dinsdag 21 september 2004.
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
De blauwe lucht avondrood waar komt dit vandaan?.
Bij welk kenmerkend aspect hoort de bron?
OEFENVRAGEN 1 renaissance Havo4 - Vwo4
Een nieuwe tijd Waar gaat het over?.
3 manieren Onderzoeken hoe iets werkt Experimenten Anthonie van Leeuwenhoek.
Goed voorbereid naar de Pabo!
Renaissance Geïnspireerd door de Oudheid Invloed op: - Kunst
De 2e wetenschappelijke revolutie
Tijdvak 5: De 16e eeuw De eeuw van de Europese overzeese expansie
Renaissance en Opstand
Tijd van de ontdekkers en hervormers ( ) -H-Het ontstaan van de Renaissance -D-De ontdekking van Amerika en andere ontdekkingsreizen -D-De hervorming.
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
H6 Regenten en vorsten§6.4 De wetenschappelijke Revolutie Wat moet je weten aan het einde van de les? -Wanneer er voor de eerste keer aan wetenschappelijk.
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Wetenschap-pelijke methode Kritisch Empirisme
Volgordevragen maken Op zoek naar de kern van het verhaal.
Hendrik Asper Hieke Huistra Tiemen Cocquyt
Historisch Prismapracticum
Ook bloei in de republiek op gebied van:
1.5 Vorsten in Europa Absolute vorsten
Regenten en vorsten H7.3 DE WETENSCHAPPELIJKE REVOLUTIE.
Ook bloei in de republiek op gebied van: Wetenschap Kunst Filosofie.
Beeld van het heelal in de oudheid. Dit beeld paste ook bij het Christendom.
1 PO winkels en klanten onderzoek naar verzorgingsgebieden van winkels.
Wetenschap en politiek in de Griekse stadstaat
Tijd van pruiken en revoluties 1700 – 1800
Wetenschappelijk denken Oudheid Filosofisch denken
Regenten en vorsten 2.5 Wetenschap en techniek
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Paragraaf 7.3 De wetenschappelijke revolutie
Pruiken en revoluties 4.3 Revolutie in Frankrijk
Regenten en vorsten 3.5 Wetenschap en techniek
Tijd van pruiken en revoluties 1700 – 1800
De wetenschappelijke revolutie
De WEtenscHappelijke revolutie
Bestemming 1 De lange 16de eeuw UITVOEREN cultureel domein
Hoe maak ik een goede mindmap?
Ontdekkingsreizen en hun gevolgen - Slachtoffers
Transcript van de presentatie:

Paragraaf 6.4 Vorige les: Absolute monarchie Deze les: wetenschappelijke revolutie Hw dinsdag 23 april: maken § 6.4:

“Zon in het midden van het heelal!” Paragraaf 6.4 1400-1600 Renaissance Nicolaas Copernicus (1473-1543) Kerk verbiedt zijn werk Oude bronnen “Zon in het midden van het heelal!”

Paragraaf 6.4 1600 Begin wetenschappelijke revolutie 1609 Johannes Kepler 1610 Galilei Galileo Reactie Kerk Bewijst met formules dat theorie Copernicus klopte Bewijst met telescoop dat theorie Copernicus klopte 1564-1642 1572-1630

Paragraaf 6.4 Lesvragen Nadat de Kerk Galilei verboden had nieuw onderzoek te publiceren, besloot Galilei zijn werk in 1637 naar de Republiek te smokkelen om het daar te laten herdrukken. Verklaar dit door: (2) - uit te leggen waarom de Kerk het werk van Galilei niet accepteerde; (2) - uit te leggen waarom Galilei juist de Republiek koos om zijn werk te laten drukken. (3) Noem twee argumenten die de Kerk zou kunnen hebben tegen Copernicus. Golden deze argumenten ook tegen Galilei? Leg uit.

Ontdekking (zwaarte)kracht Hoogtepunt wetenschappelijke revolutie Paragraaf 6.4 Sir Isaac Newton (filmpje) 1687 Philosophiae Naturalis Principia Mathematica Ontdekking (zwaarte)kracht Hoogtepunt wetenschappelijke revolutie 1643-1727

“Nieuwe kennis krijgen we via experimenten en hypotheses” Paragraaf 6.4 In wetenschappelijke revolutie nieuwe manier van onderzoek doen. Sir Francis Bacon Wetenschappelijke revolutie leidt tot Verlichting “Nieuwe kennis krijgen we via experimenten en hypotheses” Oudheid? 1561-1626

Paragraaf 6.4 Lesvragen (2) Bekijk de afbeelding. Leg uit waarom deze afbeelding typerend is voor de wetenschappelijke revolutie. (2) Leg uit op welke manier Lodewijk XIV zijn Académie des sciences bijdroeg aan de wetenschappelijke revolutie.