Vragen, Opmerkingen, ….

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
> Met websitestatistieken naar een betere website Rick Koopman.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
1 19 jan Urk. 2 de context van 2Korinthe 3  Paulus reageert op beschuldigingen dat hij onbevoegd zou zijn (3:1,2);  Paulus plaatst zijn Evangelie.
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
Werkwoorden d t dt.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
7 april 2013 Zoetermeer 1. 1Korinthe Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 2.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
Presenteren voor starters
1. 3 Indien iemand een andere leer verkondigt en zich niet voegt naar de gezonde woorden van onze Here Jezus Christus*... * = de woorden die de Here Jezus.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
F. Rubben NI Lookout 1 06/RIS/05 - NI Lookout VTI Brugge F. Rubben, ing.
Leer de namen van de noten 2
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Variatie in betekenis Werkgroepopdracht 1b.
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
EIWITSYNTHESE.
Passie - Verrijzenis Arcabas
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Variatie in betekenis Werkgroep 2b. Vendler Samenvatting/evaluatie.
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
1 7 nov Rijnsburg 7 nov Rijnsburg. 2 Hebreeën 7 15 En nog veel duidelijker wordt het, als naar het evenbeeld van Melchisedek een andere priester.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
1. Gereformeerde Synode dr. J.G. Geelkerken 3.
Pasen & Pinksteren op één dag!
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Geometrie en topologie Rob Kromwijk, 26 juli 2012.
Afrika: Topo nakijken en leren.
De FFT spectrumanalyzer
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.

ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Hartelijk welkom bij de Nederlandse Bridge Academie Hoofdstuk 7 De 2 ♦ /2 ♥ /2 ♠ en de 2 ♣ -opening 1Contract 2, hst 7.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
aangename ont - moeting
1 Week /11/ Dalende beurzen Blijkbaar is de macht van de centrale banken in de wereld overroepen Men kan niet blijven de mensen.
31 okt Urk 1. 2 tegenover traditie en kerkleer ALLEEN DE SCHRIFT tegenover verdiensten: ALLEEN GENADE tegenover werken van de mens: ALLEEN GELOOF.
1 4 september 2014 Rijnsburg 4 september 2014 Rijnsburg.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Us$ stijgt en de VS markten en grondstoffen markten+ obligatie markten storten ineen.
ZijActief Koningslust
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Lexicaal en grammaticaal aspect
Transcript van de presentatie:

Vragen, Opmerkingen, …

Lexicaal en grammaticaal aspect Variatie in betekenis Lexicaal en grammaticaal aspect

Opwarmertje

Van points naar intervals Reichenbach Prior P Pp Er bestaat een moment t’ dat ligt voor het spreekmoment t en p is waar op t’.

Van points naar intervals > Zowel Reichenbach als Prior zien tijd als een opeenvolging van punten en nemen aan dat events kunnen gelinkt worden aan punten. > Zij volgen hier het concept van tijd als een getallenlijn dat sinds Galilei en Newton populair is binnen de theoretische fysica. > Vraag is echter of dat een getallenlijn een structuur biedt die complex genoeg is om alle talige verschijnselen te analyseren.

Van points naar intervals Gisteren, tussen twaalf en twee was ik aan het slapen; ik werd wakker toen je me opbelde; eigenlijk werd ik wakker op het moment dat de telefoon voor de eerste keer overging; om helemaal precies werd ik wakker op het moment dat de telefoon voor de eerste keer begon over te gaan. > Blijkbaar kunnen we ‘punten’ altijd verder blijven opsplitsen. Dit zou niet mogen kunnen aangezien punten geen afmetingen hebben.

Van points naar intervals Voorstel: In plaats van met punten te werken, werken we met intervallen (verzamelingen van opéénvolgende punten). > toen je me opbelde moet dan niet langer gezien worden als één punt op de tijdsas en kan dan ook verder opgesplitst worden

Van intervals naar events Hij veranderde in een kikker. Hoe kunnen we deze verandering analyseren met intervallen? Interval 1: nog geen kikker Dit is geen analyse van ‘veranderen in een kikker’! Interval 2: kikker > Blijkbaar is een interval structuur voor de tijdsas nog niet complex genoeg om alle talige verschijnselen te analyseren.

Van intervals naar events > We hebben geprobeerd om events te herleiden tot punten en intervallen. > … zonder succes… > We zullen dus moeten aannemen dat events niet herleidbaar zijn en dus de bouwstenen zijn van onze tijdsas.

Een eerste verkenning van lexicaal aspect Vendler Een eerste verkenning van lexicaal aspect

Lexicaal aspect Lexicaal Aspect, Situation Aspect, Inner Aspect

Lexicaal aspect

Lexicaal aspect Process going on in time + - Voorbeelden: 1 2 Process going on in time + - Test: progressive form or not 1 Voorbeelden: to run, to write 2 Voorbeelden: to know

Lexicaal aspect

Lexicaal aspect

Lexicaal aspect Process going on in time + - + - 1 2 Process going on in time + - Test: progressive form or not 3 4 + - Taking a definite time Test: How long did it take to/For how long | in/for-adverbials 1 Voorbeelden: to run, to write 2 Voorbeelden: to know 3 Voorbeelden: to write a letter 4 Voorbeelden: to push a cart

Lexicaal aspect

Lexicaal aspect Process going on in time + - + - 1 2 Process going on in time + - Test: progressive form or not 3 4 + - Taking a definite time activity Test: How long did it take to/For how long | in/for-adverbials accomplishment 1 Voorbeelden: to run, to write 2 Voorbeelden: to know 3 Voorbeelden: to write a letter 4 Voorbeelden: to push a cart

Lexicaal aspect

Lexicaal aspect

Lexicaal aspect Process going on in time + - + - + - 1 2 Process going on in time + - Test: progressive form or not 3 4 5 6 + - + - Taking a definite time state activity achievent Test: How long did it take to/For how long | in/for-adverbials accomplishment | At what time? 1 Voorbeelden: to run, to write 2 Voorbeelden: to know 3 5 Voorbeelden: to write a letter Voorbeelden: to reach the top 4 6 Voorbeelden: to push a cart Voorbeelden: to love

Lexicaal aspect

Lexicaal aspect intervallen momenten Eender welk interval waarop gelopen wordt Het interval waarop de cirkel in kwestie getekend wordt. Eender welk moment Het moment waarop de race in kwestie gewonnen wordt

Samenvatting Vendler Aspectuele klassen: Criteria: Activities States Accomplishments Achievements Progressive In/for Relevante parameters: Process going on in time + taking definite time Gedefinieerd op definiet/indefiniet moment/interval

Een probleem voor Vendler

Een slordigheidje? Is dit een onschuldig slordigheidje?

Een slordigheidje? schrijven Hij heeft urenlang geschreven. * Hij heeft in een uur geschreven. een brief schrijven * Hij heeft urenlang een brief geschreven. Hij heeft in een uur een brief geschreven. brieven schrijven Hij heeft urenlang brieven geschreven. * Hij heeft in een uur brieven geschreven.

Een slordigheidje? Blijkbaar speelt het object een cruciale rol… een cirkel tekenen * Hij heeft urenlang een cirkel getekend. In een uur had hij een cirkel getekend. cirkels tekenen Hij heeft urenlang cirkels getekend. * In een uur had hij cirkels getekend. Blijkbaar speelt het object een cruciale rol…

De rol van het object een top bereiken toppen bereiken Henk Verkuyl was de eerste die systematisch de rol van objecten heeft bestudeerd. Hij merkte op dat achievements en accomplishments kunnen omgezet worden naar activities van zodra we het object veranderen. een top bereiken toppen bereiken ACHIEVEMENT ACTIVITY een cirkel tekenen cirkels tekenen ACCOMPLISHMENT ACTIVITY

De rol van het object Henk Verkuyl was de eerste die systematisch de rol van objecten heeft bestudeerd. Hij merkte op dat achievements en accomplishments kunnen omgezet worden naar activities van zodra we het object veranderen. Hij merkte ook op dat activities op dezelfde wijze ook naar achievements of accomplishments kunnen omgezet worden. Tot slot merkte hij ook op dat states ongevoelig waren voor het object.

De rol van het object toppen bereiken een top bereiken cirkels tekenen ACTIVITY ACHIEVEMENT cirkels tekenen een cirkel tekenen ACTIVITY ACCOMPLISHMENT houden van honden houden van een hond STATE STATE

De rol van het object Laten we dit proberen te systematiseren… STATES - ongevoelig voor het type object - enkel de lexicale semantiek van het werkwoord speelt een rol ACTIVITIES VS. ACC/ACH - gevoelig voor het type object - de lexicale semantiek van het werkwoord en de semantiek van het object spelen een rol - de semantiek van het object speelt een rol in het bepalen of een werkwoordgroep een activity dan wel een acc/ach is - de lexicale semantiek van het werkwoord beslist of iets – in combinatie met het juiste type object – een accomplishment of achievement is

De rol van het object [LEXICALE SEMANTIEK] STATE [SEMANTIEK VAN HET OBJECT] ACTIVITY [LEXICALE SEMANTIEK] ACCOMPLISHMENT ACHIEVEMENT

De rol van het object DYNAMISCH of STATISCH? [+/-ADDTO] STATE [SEMANTIEK VAN HET OBJECT] ACTIVITY [LEXICALE SEMANTIEK] ACCOMPLISHMENT ACHIEVEMENT

De rol van het object toppen bereiken een top bereiken ACTIVITY ACHIEVEMENT cirkels tekenen een cirkel tekenen ACTIVITY ACCOMPLISHMENT > Wat is het verschil tussen een top en toppen en tussen een cirkel en cirkels? Een top = +SQA Een top = -SQA

De rol van het object Voor semantici die geïnteresseerd zijn in hoe de verschillende onderdelen van een zin interageren zijn dit de enige relevante factoren. DYNAMISCH of STATISCH? [+/-ADDTO] STATE [+/-SQA] Als we enkel deze factoren in acht nemen hebben we niet 4 aspectuele klassen maar 3. ACTIVITY [LEXICALE SEMANTIEK] EVENTS ACCOMPLISHMENT ACHIEVEMENT

> Tijdens het werkcollege komen we hier op terug en kijken we ook naar de lexicale klassen van het Russisch.

Ook: viewpoint aspect, extern aspect, … Grammaticaal aspect Ook: viewpoint aspect, extern aspect, …

Grammaticaal aspect Grammaticale elementen die ‘iets doen met’ of ‘iets toevoegen aan’ lexicaal aspect.

In/for adverbials Jan bereikte de top in twee uur. Jan klopte twee uur lang op de deur. 2 uur

Progressives Jan is de race aan het winnen. Jan is op de deur aan het kloppen.

Passé simple / Imparfait C’est à ce moment-là que Jeanne le sut. Jeanne écrivait une lettre.

> Tijdens het werkcollege komen we hier op terug en kijken we ook naar het onderscheid tussen perfectief en imperfectief in het Russisch. > Één van de problemen waarop we inzoomen is hoe allerlei aspectuele informatie wordt samengevoegd.

Voorsmaakje écrire activity écrire une lettre accomplishment écrire une lettre pendant deux heures accomplishment écrivait une lettre pendant deux heures activity