Workshop Wiskunde D Dag juni, Utrecht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Vragen over het leerportaal
Symbaloo is de leukste en makkelijkste start op internet
Verborgen vormen van pesten
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Industriële Chemie VWO 6
Meerwaarde werken met ICT bij wiskunde
Etty Hillesum Lyceum, Deventer Locatie: Het Vlier
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
N o o r d o o s t F r i e s l a n d. Alvorens afscheid te nemen… Zouden wij ook graag van u willen leren!
Verzoek vorige keer - samenhang:
ICT conferentie 10 februari 2011 ICT in de klas
Compex Natuurkunde Een complex aan mogelijkheden?
Bétapartnersconferentie
TopWis Poincaré: de e-klas
havo vwo Maaswaal College
E-klassen als hulpmiddel bij Wiskunde D
Wiskunde in Technologie
Logisch redeneren in wiskunde C
DE STUDIESTIJGERS VERTELLEN:
Schoolexperimenten Wiskunde D juni 2006 Utrecht
International Presentation - Windesheim University
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
its academy Betapartners Outreach UvA / FNWI
De nieuwe editie van buiteNLand Tweede Fase
1 Studiedag cTWO Utrecht 13 juni 2007 de DE start Inhoud slottoespraak 1.Scope en betekenis van wiskunde D 2.Eerste ervaringen 3.Toekomst Roel van Asselt.
Welp op het ATC Ontwikkeling en implementatie van ict-wiskundeonderwijs.
DisWis Niels Oosterling.
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
In hogere sferen: Aarde en Maan Maris van Haandel Leon van den Broek Radboud Universiteit Nijmegen Wiskunde-Ddag,
Inhoud - Waarom afstemming en wanneer kansrijk - Ontstaan en opbouw van de Handreiking - Gebruik van de Handreiking, ook voor wiD - Discussie Samenhang.
Workshop ICT-dag Amsterdam Arena Karel Kats
Babbage ICT-coach gebruikersbijeenkomst
Inhoud workshop Knelpunten Babbage ICT-coach Pluspunten Babbage ICT-coach Hoe werken de auteurs er mee? Inbreng gebruikers: tips, vragen, suggesties.
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Scholenbijeenkomst Wiskunde D 14 maart 2006 Dirk Siersma Paul Drijvers
Lezing door Kick de Wolff
Het (nieuwe) betavak NLT
WELP, ict implementatieproject Wiskunde En LesPraktijk studie(mid)dag woensdag 26 november 2003.
KNAG-onderwijsdag 6 november 2009 Gebruik buiteNLand nu ook in uw eigen Elektronische Leeromgeving.
De 10e editie havo-vwo OB.
Blijft in 2008 Didactische uitgangspunten: echte wiskunde
Nieuw Nederlands 4e editie
NETWERKBIJEENKOMST Woensdag 20 april INDELING BIJEENKOMST  Praktische/inhoudelijke zaken –
NLT modules en excellentiebevordering
De Digitale Hoofdrekenklas
E C D L European Computer Driving License Europees Computer Rijbewijs.
Leerlingen ontwikkelen apps
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Werken met de Stercollecties
Minipresentatie Minor ICT – Deel 1 Mirjam van Zijl.
10e editie voor de Tweede Fase
Biologie/Bio-medische wetenschappen Blackboard Natasa Brouwer, AMSTEL Instituut.
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Babbage DRO Welkom!.
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
BÈTAVAKSTEUNPUNTEN. Docent-activiteiten Meestal vakgericht, soms vakoverstijgend (Beta) Netwerkbijeenkomsten – ca. 4 maal per jaar Cursussen en workshops.
E-klas en PAL-student Digitaal lesmateriaal voor bètavakken h/v E-klassen 10 november 2015 Cor de Beurs en Arjan de Graaf.
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
Conferentie vakvernieuwingen 5 juni 2009 Cor de Beurs Docentennetwerken als motor voor dynamische vakontwikkeling.
Natuur Leven en Technologie cursus voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
Informatica-Actief I&I-conferentie, november 2007.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
Informatieavond 3 e klas 26 augustus Hartelijk welkom Mentorklas 3G1 mentor: Marco Uijen
ICT in het vo Frans Peeters
Een voorbeeld Software voor formatief toetsen, Kahoot
Workshop Helpen bij wiskunde? Help!
Steunpunt Natuurkunde
Internationalisering Wiringherlant 2de klassen VMBO
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Transcript van de presentatie:

Workshop Wiskunde D Dag 2011 1 juni, Utrecht De e-klas Logica Marco Swaen (Caland Lyceum & UvA) Pauline Vos (UvA & Its Academy)

ITS Academy Ondersteuning bij exacte vakken Uitwisselen Lesmateriaal samenwerking tussen scholen samenwerking HO-VO: gastcolleges detachering Lesmateriaal E-klassen Leskisten Excursies naar universiteit

E-klassen Online module voor de vakken NLT, Wis D, informatica, NiNa Lesmateriaal: minimale geschreven informatie gesproken informatie audio, screen-casts (praten & voordoen tegelijk) software, video’s, animaties sleep-, klik- en invulopdrachten regelmatig toetsen lastig inpasbaar: chat, wiki niet alleen: voordoen-nadoen

Waarom e-learning bij wiskunde..? Leerlingen vinden computers vanzelfsprekend (een e-klas kan ook met iPad) Het is eens wat anders, geeft andere mogelijkheden: Docent niet centraal, wel heel belangrijk Thuis werken is mogelijk, maar het wordt geen afstandsonderwijs Ook gehoord: het kost de docent minder tijd (is wrsch niet waar) e-klas

Module Logica 8 basis-hoofdstukken diverse uitbreidings-mogelijkheden

ICT gebruik bij Logica waarheidstabulator SIM-PL (logische schakelingen)

Logica basisleerstof beweringen verzamelingen kwantoren extra aandacht voor implicatie waarheidstabellen

applets

alle a’s zijn b’s Alle apen lusten bananen A  B als x een aap is dan lust x bananen A(x)  B(x)

A  B Als het regent word je nat Als t een regenmoment is, is t een nat-wordmoment FLAUWE ALS-DAN AB is vanzelfsprekend waar: 1: A is nooit het geval 2: B is altijd het geval

P is nooit waar Q is altijd waar

Didactische opbouw De gebruikte aanpak voor de implicatie vereist dus dat verzamelingen en kwantoren eerst behandeld moeten zijn. In de meeste cursussen is er eerst de propositielogica, daarna de predicaten-logica. Nu niet. Overigens: we vermijden de termen “proposities” of “predicaten”. Wel: beweringen, kwantoren.

Turmac

Ervaringen in de klas Marco’s ervaringen: vanaf 2006 papieren voorlopers van deze Logica cursus bij Wiskunde B1 of B12 behandeld. Marco deed in 2011 de eklas Logica met zijn WisD V6-klas in 40 slu incl de Turmac uitbreiding. De eklas is ook succesvol getest door Luuk Koens (A Roland Holst Hilversum) in een V5 wisD klas; daar werden de logische puzzels als uitbreiding genomen. We vermoeden dat de eklas ook met V4 kan in 40 slu, maar dan niet met een uitbreiding. Deze eklas Logica is minder geschikt voor wiskunde A of C, vanwege de wiskundige voorbeelden (bijv redeneren met deelbaar-heid en meetkundige figuren).

Kijken..? Ga naar www.e-klassen.nl Gast account eklassen Wiskunde D login: gast@wisd.eklas wachtwoord: eklasWisD

m.d.g.swaen@uva.nl f.p.vos@uva.nl Vragen? m.d.g.swaen@uva.nl f.p.vos@uva.nl