Indiase multinationals Relatie India – Verenigd Koninkrijk Didactische workshop Indiase multinationals Relatie India – Verenigd Koninkrijk workshop nascholingscursus 17 december 2010 Pauw (VU) & Beneker (UU)
workshop nascholingscursus 17 december 2010 Pauw (VU) & Beneker (UU) Introductie leerlingen over de wereld en hun ak-onderwijs mno’s uit het zuiden, voorbeeld Tata Group opdracht: waardekwadrant: Tata’s toekomst Opdracht Nabespreking workshop nascholingscursus 17 december 2010 Pauw (VU) & Beneker (UU)
workshop nascholingscursus 17 december 2010 Pauw (VU) & Beneker (UU) Mondiaal bewustzijn Doel aardrijkskundeonderwijs Onderwerp nascholingsdag Onderzoek: ‘global awareness / world mindedness’ en ‘geography education’ Eerste uitkomsten Inspiratie voor opdracht vandaag workshop nascholingscursus 17 december 2010 Pauw (VU) & Beneker (UU)
workshop nascholingscursus 17 december 2010 Pauw (VU) & Beneker (UU) It is important that we educate people to understand the impact that current policies might have on future generations I enjoy trying to understand people’s behavior in the context of their culture People from my country can learn something of value from all different cultures Any healthy individual, regardless of race or religion, should be allowed to live wherever he wants in the world workshop nascholingscursus 17 december 2010 Pauw (VU) & Beneker (UU)
I have very little in common with people in underdeveloped nations (R) Our country should permit the immigration of foreign people even if it lowers our standard of living It would be better to be a citizen of the world than of any particular country workshop nascholingscursus 17 december 2010 Pauw (VU) & Beneker (UU)
discussion, presentation, personal opinion knowledge discussion, presentation, personal opinion workshop nascholingscursus 17 december 2010 Pauw (VU) & Beneker (UU)
workshop nascholingscursus 17 december 2010 Pauw (VU) & Beneker (UU)
workshop nascholingscursus 17 december 2010 Pauw (VU) & Beneker (UU) Thema & vorm workshop Thema: actueel en passend binnen examenprogramma (vergelijking India en UK, plus investeringsstromen mondiaal) Vorm: discussie/debat, waardegericht, perspectief vanuit zuiden, ‘verre buitenwereld’ dichterbij workshop nascholingscursus 17 december 2010 Pauw (VU) & Beneker (UU)
workshop nascholingscursus 17 december 2010 Pauw (VU) & Beneker (UU) Thema: EMNCs workshop nascholingscursus 17 december 2010 Pauw (VU) & Beneker (UU)
workshop nascholingscursus 17 december 2010 Pauw (VU) & Beneker (UU) Fortune Global 500 http://money.cnn.com/magazines/fortune/global500/2010/full_list/ workshop nascholingscursus 17 december 2010 Pauw (VU) & Beneker (UU)
workshop nascholingscursus 17 december 2010 Pauw (VU) & Beneker (UU) FDI door EMNCs Omvang: snelle stijging Herkomst: landen Azie belangrijkste bron, Rusland (maar ook: Centraal Europa, Latijns-Amerika, Zuid-Afrika, Golfstaten Richting: Regionaal, Zuid-Zuid en Zuid-Noord (vb LA>US/S; SA>UK) Sector: grondstoffen winning, dienstverlening, telecommunicatie Strategie: resource / efficiency / market seeking workshop nascholingscursus 17 december 2010 Pauw (VU) & Beneker (UU)
workshop nascholingscursus 17 december 2010 Pauw (VU) & Beneker (UU)
workshop nascholingscursus 17 december 2010 Pauw (VU) & Beneker (UU) Tata in VK Tata Limited 1907 Londen (global gateway) Familie: huizen, opleiding ed 2000: Tetley Tea 2007: Corus 2007: Jaguar, Land Rover (via Ford) workshop nascholingscursus 17 december 2010 Pauw (VU) & Beneker (UU)
workshop nascholingscursus 17 december 2010 Pauw (VU) & Beneker (UU) The Prime Minister said that 90,000 people are employed in the UK by Indian firms, and "many more" because of the activities of British firms in India. workshop nascholingscursus 17 december 2010 Pauw (VU) & Beneker (UU)
Aan de slag: een werkvorm Domein Wereld 4b. Het proces van mondialisering beschrijven, herkennen en in hoofdlijnen verklaren 4b 2. een centrum-land en een (semi-perifeer land in mondiaal perspectief Groot Brittannië en India Domein Vaardigheden Waarderende vragen: o.a. de achter de norm liggende waarden herkennen Vragen gericht op het maken van keuzes en het oplossen van problemen: o.a. het prioriteren van criteria op grond van achterliggende waarden workshop nascholingscursus 17 december 2010 Pauw (VU) & Beneker (UU)
Opdracht waardekwadrant: Tata’s toekomst Investeringsdilemma: Focus op Groot Brittannië OF Wereldwijd? Stel je voor: Ratan Tata vraagt om jouw advies! Maak de opdracht in overleg daarna met je buurman of buurvrouw Wat is de mening van de vier personen? Plaats deze op de assen: horizontaal en verticaal Wat vind jij er van? Zet je eigen initialen in het kwadrant Geef tenminste twee argumenten voor je keuze workshop nascholingscursus 17 december 2010 Pauw (VU) & Beneker (UU)
Nabespreking: hoe doe je dat? Bedenk een aanpak voor de nabespreking van deze opdracht in de klas Mogelijke vragen: Welke meningen bespreek je eerst? Waarom? Welk onderdeel van de opdracht vind je belangrijk om te benadrukken? Waarom? Welke valkuilen kan een docent verwachten? Hoe ga je als docent met die valkuilen om? workshop nascholingscursus 17 december 2010 Pauw (VU) & Beneker (UU)
workshop nascholingscursus 17 december 2010 Pauw (VU) & Beneker (UU) Nabespreking (2) Wat kan de leerling leren? ‘India’ of ‘Groot Brittannië’ is meer dan een staat, ook bedrijven en burgers ‘Reasonable people can reasonably dissagree’ Verschillende mening, dezelfde waarde er achter Dezelfde mening, verschillende waarde er achter Achter een mening, dus ook je eigen mening, schuilen argumenten en waarden Aandachtspunten: - Hoe voorkom je dat oude stereotypen vervangen worden door nieuwe: ‘India neemt Engeland over’? - Leerlingen vinden het (te) moeilijk; hoe organiseer je dat ze de teksten goed begrijpen (zonder ze als docent zelf te veel te helpen)? workshop nascholingscursus 17 december 2010 Pauw (VU) & Beneker (UU)