Game Design theorie en praktijk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Bram Nusselein Afdeling Medische Psychologie
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
Doublet deel 1 – de basis.
WELKOM BIJ DIT SPEL VOOR HET EERSTE!!! DIT GAAT OVER: + en – tot 20 KLIK OP DE MUIS OM DE SPELREGELS TE LEZEN!!!
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Informatie over World Tour
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Wie of wat bepaalt jouw identiteit?
Atari ! Ik speel KO, als je niets doet heb je nog maar één oog. Amai ! Ik ben dood. Ik gooi deze steen dan maar in dat kost je een hele groep Ik splits.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Presenteren voor starters
Start.
F. Rubben NI Lookout 1 06/RIS/05 - NI Lookout VTI Brugge F. Rubben, ing.
Oplossingsgericht coachen
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
Workshop contentstrategie
Kunstlicht door: Koert Ringelenberg
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Medmec04 week 5 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen.
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Mario party is een spellen reeks, er komen steeds nieuwe. Mario party is een soort monopoly met spellen. Je speelt het met 2 of 4 spelers. Het doel van.
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
The art of game design Hoofdstuk 15 en 16. Opbouw van een verhaal Tweevoudig: Sommige games hebben goede verhaalelementen Sommige games hebben goede gameplay.
Idee Generatie Wit Papier, Warcraft 3, Thrall, Hoofdpijn, denken, rare les, Karel aan het ijsberen, Schrijven, Opdracht, Schaken, Stappen, Oplichten, Vooruit.
ADP Tussenopdracht: Horseman Student: Kaj Metz Richting: GAR Module: Design & Research Vak: Action Design Principles Docent: Karel Millenaar Datum:
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Gedrag in organisaties, 10e editie
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
1. Levensbeschouwing en communicatie
Verder met Bridge Hoofdstuk 13 Het Volgbod versie DEEL 3

Enquête.
Assistent-scheidsrechter
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Even voorstellen : Groep 3b
Toets 1 Examen Reinder Reen.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Strijd tegen de zonde?.
Doel van het boek Een beeld geven van hoe de wetenschap en het publiek elkaar bekijken en met elkaar omgaan Een duidelijker beeld te geven van de sociale.
Game Design in het (Informatica) Onderwijs
Hoofdstuk 23 Eliminatie en ingooi
ZijActief Koningslust
Verder met Bridge Hoofdstuk 15 Het redbod versie DEEL 3
Deze presentatie kan als hulpmiddel gebruikt worden om het programma te presenteren aan het bestuur of bv aan sponsoren. Advies: voeg gerust dia’s toe.
Emoties door Games Door: Vera Prins. “ Wat is de meerwaarde van emoties door games ?
45 levenslessen Klikken voor vervolg Muziek: snowdream.
ONTSPAN , LUISTER EN LEES
Hoofdstuk 8: The game is made for a player. Ken de spelers  Einstein: Leer luisteren naar je publiek en weet wat je doet.  Project yourself: Plaats.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
1ste jaars E - pupillen Training 1.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Educatieve Games – Leermiddel of Lapmiddel?
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 10
Leren programmeren met Scratch
SLIMMER DAMMEN Door [Naam] Voorkant: ruimte voor titels, foto’s etc.
Transcript van de presentatie:

Game Design theorie en praktijk

Wat is een spel? Hele boeken over geschreven Spel is essentieel voor de ontwikkeling van de mens Verschil tussen spel en speelgoed “A game is a system in which players engage in an artificial conflict, defined by rules, that results in a quantifiable outcome”

Wat is een computer spel? Een computer spel is een interactieve virtuele omgeving waarin een of meerdere spelers volgens regels vaardigheden en kennis opbouwen om bepaalde doelen te bereiken. Keywords zijn interactief virtueel spelers regels vaardigheden en kennis opbouwen doelen

Wat is een goed spel?

Belangrijke Aspecten Reactie snelheid Ervaring Inzicht Slimheid Strategie Verrassing Emotie …

Aspecten van game ontwerp Regels Materialen Interne context Externe context

Regels Operationele regels Onderliggende mechanismen Impliciete regels Hoe speel je het spel Zetten, acties, handelingen Scoring Begin situatie, win conditie Onderliggende mechanismen Hoe wordt berekend welke unit een strijd wint Impliciete regels Hoe lang mag je nadenken Je mag niet halverwege ophouden Je mag de tegenstander niet afleiden

Mechanismen Boter kaas en eieren 3 tot 15 Spelers leggen afwisselend een steen van hun kleur op een leeg veld. Wie het eerste drie op een rij heeft wint. 3 tot 15 Spelers kiezen afwisselend een getal tussen de 1 en de 9. Een getal mag maar door 1 speler gekozen worden. Degene die als eerste 3 getallen heeft die optellen tot 15 heeft gewonnen. 2 9 4 7 5 3 6 1 8

Materialen Speelbord, dobbelstenen, stukken, etc. In computer games: vormgeving van units landschap mini-maps, status informatie, etc. 3D or isometrisch Mogelijke interface (consoles) Heeft grote invloed op de beleving en speelbaarheid Bijvoorbeeld: eigen speler duidelijk zichtbaar maken

Interne context Achtergrond Verhaallijn Vormgeving “Meaningful Play” Regels moeten zinvol zijn in de context van het spel

Verhaallijn Belangrijk of niet? Niet-lineaire verhalen Achtergrond verhaal Interactief verhaal Niet-lineaire verhalen Meerdere wegen tot zelfde doel Gegenereerde verhalen De spanning tussen controle door de speler en door het spel Speler wil controle Drama vereist controle door “regisseur” The fourth wall Het moet niet te realistisch worden

Externe context Doel groep, leeftijd Jongens – meisjes Culturele achtergrond Sociale situatie Plaats waar het spel gespeeld wordt Speelhal Game café Woonkamer (consoles) Eigen kamer

Een game ontwerpen Doelen Materialen Mogelijke aspecten Spel voor 2 spelers Kort en simpel Materialen 1 of 2 dobbelstenen Gekleurde steentjes (2-4 kleuren) Eventueel speelbord Mogelijke aspecten Vaardigheid Reactiesnelheid Geluk Strategisch inzicht …

Een game ontwerpen Wees creatief Aanpak Je hoeft niet met een dobbelsteen te gooien Je kunt steentjes stapelen Kleuren kunnen sterkte aangeven Asymmetrisch ... Aanpak Werk samen met je buurman Probeer dingen uit Vul het formulier in Wissel daarna met ander team en beoordeel elkaars spel

Pauze

Enige game ideeen Bouw de hoogste toren van 12 steentjes waar de dobbelsteen op blijft liggen. Beperkte tijd Gooi alle steentjes door elkaar. Probeer alle rode eruit te halen terwijl de ander de dobbelsteen gooit. Je wint als je alle rode gepakt hebt voordat de ander een 6 gooit. Vereist juiste keus van aantal steentjes Vorm van Papier-Steen-Schaar met vast aantal steentjes Ieder krijgt 4 rode, 4 blauwe en 4 groene steentjes Rood verslaat blauw verslaat groen verslaat rood Kies beide een steen en laat zien, de winnaar krijgt een punt De gebruikte steentjes worden verwijderd (zichtbaar of niet)

Balans Een goed spel is in balans Speler - speler Speler - gameplay Gameplay - gameplay

Speler - speler Geen a priori voordeel Gelijk geluk Wie mag beginnen? Waar staat de basis? Gelijk geluk Geluk mag geen al te groot gevolg hebben Geluk verdelen (in kleine porties) Vaardigheid moet de belangrijkste factor zijn Een speler dient nooit in een uitzichtloze positie te komen zonder zelf fouten te maken

Speler - speler Symmetrisch Onechte asymmetrie Beperkte asymmetrie Beetje saai Spelers hebben voorkeuren Toch niet eerlijk want spelers zijn niet gelijk Onechte asymmetrie Zaken zien er anders uit maar hebben zelfde effect Bijvoorbeeld rivier versus bergketen Beperkte asymmetrie Volledig asymmetrisch Zeer lastig te balanceren

Speler - gameplay De speler moet beter worden; niet de persoon die hij speelt Fout: Sterkere wapens en sterkere monsters Goed: Andere wapens en andere monsters die andere strategieën vereisen Kies goede moeilijkheidsgraad en beloon de speler

Een spel moet leuk zijn om te leren en leuk zijn om te spelen Speler - gameplay Laat de machine het werk doen Geen saaie taken Zorg dat de speler de informatie heeft die hij nodig heeft Laat entiteiten zelfstandig beslissingen nemen Je dient met het spel te spelen, niet ertegen Geen trial-and-error nodig Geef aanwijzingen en hints Een spel moet leuk zijn om te leren en leuk zijn om te spelen

Gameplay - gameplay Elke feature moet zijn nut hebben Fout: slecht wapen en goed wapen Goed: slecht wapen met oneindig veel munitie en goed wapen met weinig munitie Duidelijke winnende strategien zijn ongewenst Kosten moeten gebalanceerd zijn met beloning

Gameplay - gameplay Papier – Steen - Schaar Papier Steen Schaar Papier +1 -1 Papier Steen Schaar Papier Steen Schaar +6 -3 -6 +3

Gameplay - gameplay Goed: Meerdere winnende strategien horse bowman infantry cav a lry archer bowman infantry cavalry archer +1 -1 Goed: Meerdere winnende strategien Slecht: Je kunt zonder infantry Oplossen door ze goedkoper te maken Alle mogelijkheden in een spel dienen soms nuttig te zijn en de kosten moeten in balans zijn met de winst die je er mee behaald

Beloning Een goede beloningsstructuur is cruciaal Globale beloning (spel winnen) Deel beloningen (levels) Kleine beloningen (punten, power-ups, etc.) Gerelateerd aan doelen voor de speler Spel winnen Level overleven Vijand verslaan

Soorten beloning Score Verrassing Verlenging van spel Rol in spel Kan statusverhogend werken Highscore lijst, bij voorkeur op website Verrassing Filmpje, mooiere auto, … Verlenging van spel Extra levels Rol in spel Extra wapen, snellere auto, extra leven, … Zorg dat het spel ook zonder beloning speelbaar blijft.

Opbouw beloningen Vergelijk Beloning moet groter worden, niet kleiner Bij elke ster is er 5% kans op beloning Na 20 sterren krijg je een beloning Beloning moet groter worden, niet kleiner Fout: In level 1 krijg je munitie als je vijanden doodschiet maar in level 2 niet meer Kijk uit met beloningen afnemen Fout: Als je dood gaat verlies je je power-up Fout: Bij het volgende level begin je weer met 0

Moeilijkheidsgraad Langzaam opbouwen Hou rekening met ervaren spelers Tutorial levels Mogelijkheden stap voor stap introduceren (ook goed om het spel interessant te houden) Hou rekening met ervaren spelers Begin overslaan Pas moeilijkheid aan aan speler opponent strength learning period player strength

De Flow Er is sprake van flow als de uitdagingen in het spel en de vaardigheden van de speler in balans zijn Frustratie uitdagingen Flow Saai vaardigheden

De Flow Flow is essentieel voor elk spel Zonder Flow in het spel moet de motivatie van buiten het spel komen Lastig bij ontwerp educationele spelen “Ik moet dit leren voor mijn SO”

Wat is een game ontwerper Bedenkt het spel idee Bedenkt de regels voor het spel Heeft globale ideeën over vormgeving Is meestal niet degene die implementeert Is meestal niet degene die de “art” maakt

Hoe wordt je een game ontwerper Zorg voor een uitstekende algemene ontwikkeling Lezen, reizen, films, toneel, kunst Bekijk heel veel spelen Weet iets van informatica af Weet iets van psychologie en sociologie af Ken de doelgroep Begin eenvoudig