Speelse oefenvormen In groepjes van vijf: Slang en Kwartetten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digital Playground Programma workshop 4 april
Advertisements

sociale media: de nieuwe realiteit
Excel in het voortgezet onderwijs
Praktijkonderwijs sterk naar de toekomst
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Wiskunde op het VWO Kies je voor je profielwiskunde of wil je meer?
Bazarlessen Klas 2.
Wiskunde en het nieuwe leren scenario5
Maatschappijleer 24 november 2011.
Sjef van Gisbergen St. Gregorius College Freudenthal Instituut Utrecht
Taalportfolio in Action
Vmbo Helicon Eindhoven
Workshop badminton Spelenderwijs leren badmintonnen vanuit een meer impliciete aanpak. Welkom Voorstellen.
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Laat de buitenlandstage echt meetellen!
22 en 24 mei 2013 Frank Haacke Vincent Jonkers Monica Wijers
Spotprentinterpretatie Een gedifferentieerde aanpak
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
Informeel leren en….. social media
in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen
Welkom H3b!  (het wordt niet gemakkelijk…) huiswerk...  pak agenda en noteer bij ma 14 september 6e lesuur:  lezen tb 3 tm 7 maken en controleren.
Rekenen en Rekenproblemen
Welp op het ATC Ontwikkeling en implementatie van ict-wiskundeonderwijs.
Consciously, we teach what we know;
Effectief spellingonderwijs
First ID project Rosa Beroepscollege
First ID project Waterlant-Ydoorn
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
1 TEKST 6PRESTATIEMOTIVATIE EN FAALANGST VERBAND MET INTELLIGENTIE: WILLEN BENUTTEN VAN JE CAPACITEITEN, OP WELKE GEBIEDEN DAN OOK = AMBITIEUS GEDRAG,
WELP, ict implementatieproject Wiskunde En LesPraktijk studie(mid)dag woensdag 26 november 2003.
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
Competentiegericht leren vmbo
2.2 Pak de boef dan, als je kan
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Succesvol rekenen op 2F Opdracht 1: wat is kenmerkend voor OGW en voor vakmanschap?
Anny cooreman Rekenstoornissen en rekenproblemen in het secundair
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Werken met de Stercollecties
Samenwerken.
Stoomcursus Zwolle. Agenda 1.Uw onderwijsvisie 2.Didactische uitgangspunten van Muiswerk 3.De Lerarenkamer 4.Voortgang monitoren, evalueren en bijsturen.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school - vmbo.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
LAATSTE LES! 13 JANUARI WAT GAAN WE VANDAAG DOEN? Lesdoelen Leesvaardigheid Feedback geven Verrassingsles!
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Gastvrije Social Media Communiceren met uw omgeving. twitter.com/nbovtweets facebook.com/nbovbakkerij youtube.com/nbovbakkerij.
First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Kartrekkers Opleiding.
Wiskunde op het VWO Kies je voorzichtig of wil je meer? En waarom zou je dat willen?
Opbrengstwerken met het 4D-model
Hoe maakt u de juiste keuze?. Drie populaire begrippen die bij elke demonstratie genoemd worden…
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Stencil omzet kosten winst H3 18 MEI Wat gaan we vandaag doen?  - HW controle  - Wat heb je tot nu toe gedaan?  - Huiswerk klassikaal nakijken.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
1 Herman Schalk TREKKEN EN DUWEN VOOR KWALITEIT. 2 Begrip opbouwen Reflecteren op kwaliteit van onderzoek Uitvoeren van onderzoek interactie (m.n. taal)
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
Cliënt en mediawijsheid Hoe mediawijs ben jij? MZ blok 4 Les 1.
Beginnen met lesplannning
Presentatie ouderbijeenkomst
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Know and Understand Maker Education ‘ Leren door maken ’
Maker Education Know and Understand ‘Leren door maken’
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Mens & Maatschappij D-Toets
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Transcript van de presentatie:

Speelse oefenvormen In groepjes van vijf: Slang en Kwartetten Meetkundebingo

Inhoud (90 minuten) Speelse oefenvormen Actualiteit Wat doet u op uw school? Wat doen andere docenten? Praktische aspecten Oefenvormen: serieus en speels

Wat kunt verwachten? Niets nieuws Aandacht voor de dagelijkse praktijk Curieuze come-back van algebraische vaardigheden

Actualiteit Aansluitproblematiek VO-HO Gebrekkige formulevaardigheden Entreetoetsen, bv: http://www.fee.uva.nl/ke/tennapel Studenten zelf: http://www.lievemaria.nl Docenten in het VO merken op school ook iets

In deze workshop Wat doen docenten in het VO? (dus geen aansluitproblematiek) Er gebeurt veel: uitgevers, individuele docenten, secties In de klas doet iedereen wat anders Blijkbaar geen standaard-oefendidactiek

Onze focus Wat gebeurt er zoal? Welke vorm wordt voor het oefenen gekozen? Praktische aspecten van oefenvormen Speels én serieus

Waarom oefenen? Oefenen is heel lang een vies woord geweest – alleen inzicht zou zaligmakend zijn Oefenen is nodig om vaardigheden te automatiseren Automatiseren maakt nieuwe inzichten mogelijk

Citaat Uit How People Learn, National Research Council, 2000 p. 139: “A challenge for the design of knowledge-centered environments is to strike the appropriate balance between activities designed to promote the understanding and those designed to promote the automaticity of skills necessary to function effectively without being overwhelmed by attentional requirements.”

Hersenenleren Langetermijn-geheugen van de mens is schier onuitputtelijk Kortetermijn-werkgeheugen is beperkt (vier à acht feiten) Begrippen uit het langetermijn-geheugen halen is makkelijk Nieuwe begrippen het geheugen inpompen gaat echter zeer moeizaam Vandaar: oefenen, oefenen, oefenen

Wat doet u op uw school? Enqueteformulier op tafel Svp. invullen (resultaten worden onder deelnemers verspreid) In groepjes bespreken ... Resultaten van de groepjes

Wat doen andere docenten? Wat hebben wij gezien? Handout “Hedendaagse oefenpraktijken” Klassevoorbeelden

Barleaus Gymnasium Eigen wiskundemethode in klas 1 4 blokken: getallen, meetkunde, algebra, meetkundige bewijzen Bart Sevenhek geeft klassikaal feedback bij inoefenen Film: klassikaal nakijken Film: een veelgemaakte fout Film: er volgt uitleg

Herman Wesselink College Arnout Wattel oefent in 4V. Per week 10 minuten “onderhoud” vd. algebraische vaardigheden Telkens 1 pagina uit Basisboek Wiskunde van Jan van de Craats (H1: Getallen en H2: Haakjes) Film: uitdelen van de boekjes Film: wat doen we vandaag Film: ingehouden feedback

Praktische aspecten Schools oefenen is niet altijd even effectief (handout pianospelen), o.a. door: Gebrekkige motivatie Inadequate feedback Beperkte transfer (toepassen buiten de oefensituatie) Faalangst

Moderne oorzaken Examendwang Steeds minder lesuren GRM

Hoe dan wél: motivatie Leg uit waaróm Combinatie inzicht en vaardigheden Laat zien dat jij het van belang acht (aandacht, toetsing: bv. Matthijs Sitters)

Feedback, transfer & variatie Feedback, zo direct mogelijk Oefenapplets van het FI; de DWO, spelelement lln geven elkaar feedback Docent geeft feedback (Bart Zevenhek) Transfer: toepassen in andere context (vb. Harry Smits) Variatie in problemen, aansluiten bij niveau

Omgeving, beheersing en onderhoud Prettige leeromgeving (kans op succes, fouten mogen, lln vinden het niet eens zo vervelend) Beheersingsniveau: 95% ipv. 55% Onderhoud!

Oefenvormen: speels Spelvormen dragen intrinsieke motivatie en feedback in zich. Ze dagen uit tot een hoog beheersingsniveau (handout) Uit PO: somtekeningen (handout) Speelse oefenvormen zijn zeker niet alles, maar ... ze werken zo goed Zonder reflectie is transfer beperkt

Oefenvormen: serieus Algebra-dictee (in handout Hedendaagse oefenpraktijk zit een voorbeeld: Rambam Rekencompetie) Foutherkenning (handout EvdB) Oefenapplets van het FI (weegschaal)