Speelse oefenvormen In groepjes van vijf: Slang en Kwartetten Meetkundebingo
Inhoud (90 minuten) Speelse oefenvormen Actualiteit Wat doet u op uw school? Wat doen andere docenten? Praktische aspecten Oefenvormen: serieus en speels
Wat kunt verwachten? Niets nieuws Aandacht voor de dagelijkse praktijk Curieuze come-back van algebraische vaardigheden
Actualiteit Aansluitproblematiek VO-HO Gebrekkige formulevaardigheden Entreetoetsen, bv: http://www.fee.uva.nl/ke/tennapel Studenten zelf: http://www.lievemaria.nl Docenten in het VO merken op school ook iets
In deze workshop Wat doen docenten in het VO? (dus geen aansluitproblematiek) Er gebeurt veel: uitgevers, individuele docenten, secties In de klas doet iedereen wat anders Blijkbaar geen standaard-oefendidactiek
Onze focus Wat gebeurt er zoal? Welke vorm wordt voor het oefenen gekozen? Praktische aspecten van oefenvormen Speels én serieus
Waarom oefenen? Oefenen is heel lang een vies woord geweest – alleen inzicht zou zaligmakend zijn Oefenen is nodig om vaardigheden te automatiseren Automatiseren maakt nieuwe inzichten mogelijk
Citaat Uit How People Learn, National Research Council, 2000 p. 139: “A challenge for the design of knowledge-centered environments is to strike the appropriate balance between activities designed to promote the understanding and those designed to promote the automaticity of skills necessary to function effectively without being overwhelmed by attentional requirements.”
Hersenenleren Langetermijn-geheugen van de mens is schier onuitputtelijk Kortetermijn-werkgeheugen is beperkt (vier à acht feiten) Begrippen uit het langetermijn-geheugen halen is makkelijk Nieuwe begrippen het geheugen inpompen gaat echter zeer moeizaam Vandaar: oefenen, oefenen, oefenen
Wat doet u op uw school? Enqueteformulier op tafel Svp. invullen (resultaten worden onder deelnemers verspreid) In groepjes bespreken ... Resultaten van de groepjes
Wat doen andere docenten? Wat hebben wij gezien? Handout “Hedendaagse oefenpraktijken” Klassevoorbeelden
Barleaus Gymnasium Eigen wiskundemethode in klas 1 4 blokken: getallen, meetkunde, algebra, meetkundige bewijzen Bart Sevenhek geeft klassikaal feedback bij inoefenen Film: klassikaal nakijken Film: een veelgemaakte fout Film: er volgt uitleg
Herman Wesselink College Arnout Wattel oefent in 4V. Per week 10 minuten “onderhoud” vd. algebraische vaardigheden Telkens 1 pagina uit Basisboek Wiskunde van Jan van de Craats (H1: Getallen en H2: Haakjes) Film: uitdelen van de boekjes Film: wat doen we vandaag Film: ingehouden feedback
Praktische aspecten Schools oefenen is niet altijd even effectief (handout pianospelen), o.a. door: Gebrekkige motivatie Inadequate feedback Beperkte transfer (toepassen buiten de oefensituatie) Faalangst
Moderne oorzaken Examendwang Steeds minder lesuren GRM
Hoe dan wél: motivatie Leg uit waaróm Combinatie inzicht en vaardigheden Laat zien dat jij het van belang acht (aandacht, toetsing: bv. Matthijs Sitters)
Feedback, transfer & variatie Feedback, zo direct mogelijk Oefenapplets van het FI; de DWO, spelelement lln geven elkaar feedback Docent geeft feedback (Bart Zevenhek) Transfer: toepassen in andere context (vb. Harry Smits) Variatie in problemen, aansluiten bij niveau
Omgeving, beheersing en onderhoud Prettige leeromgeving (kans op succes, fouten mogen, lln vinden het niet eens zo vervelend) Beheersingsniveau: 95% ipv. 55% Onderhoud!
Oefenvormen: speels Spelvormen dragen intrinsieke motivatie en feedback in zich. Ze dagen uit tot een hoog beheersingsniveau (handout) Uit PO: somtekeningen (handout) Speelse oefenvormen zijn zeker niet alles, maar ... ze werken zo goed Zonder reflectie is transfer beperkt
Oefenvormen: serieus Algebra-dictee (in handout Hedendaagse oefenpraktijk zit een voorbeeld: Rambam Rekencompetie) Foutherkenning (handout EvdB) Oefenapplets van het FI (weegschaal)