DIO conferentie Woudschoten 2012 Effectief Practicum Suzy Maljaars Anne van Emmerik
Demoproef
Anne van Emmerik practicuminstructeur scheikunde lerarenopleiding scheikunde / natuurkunde TOA scheikunde en biologie Christelijk Gymnasium Utrecht laboratoria WKZ: onderzoek metabole ziekten: GC, GC–MS ATO (WUR): ontwikkeling fungiciden en toepassing hiervan in polymeren HBO – polymeerchemie Utrecht
Suzy Maljaars docent scheikunde lerarenopleiding scheikunde en natuurkunde en voltijdcoördinator docent scheikunde – Pantarijn Wageningen laboratoria NFI: gerechtelijk haar– en vezel/textieldeskundige TNO: spoorelementen in voeding Universiteit Utrecht, theoretische chemie HBO – analytische chemie Delft
Programma Inleiding Rollen Theorie Zelf doen Afronding Demoproef Redenen practicum Rollen Theorie Zelf doen Afronding DOEL: handvatten geven bij het realiseren van een effectief practicum
Waarom practicum?
Waarom practicum? Groepjes van 3 – 4 Bedenk voor jezelf waarom je practicum doet Schrijf in steekwoorden op de placemat Roteer de placemat, bekijk de opmerkingen van groepsgenoten 3 minuten Terugkoppeling
Waarom practicum? Groepjes van 3 – 4 Bedenk voor jezelf waarom je practicum doet Schrijf in steekwoorden op de placemat Roteer de placemat, bekijk de opmerkingen van groepsgenoten 3 minuten Terugkoppeling
Waarom practicum?
Waarom practicum? Ondersteuning van de theorie Leren onderzoeken door middel van experimenten Leren gebruiken van meetinstrumenten en practicumtechnieken Motiveren van leerlingen Kennismaken met wetenschap
Ondersteuning van theorie Ervaringen uit laboratorium (practicum) Veronderstellingen uit de theorie Ervaringen uit dagelijks leven
Effectief practicum Duidelijk omschreven leerdoel Robin Millar artikel 26 (2009), Practical Activity Analysis Inventory: http://www.york.ac.uk/depts/educ/research/ResearchPaperSeries/index.htm
Rollen practicum
docent TOA leerling
docent TOA leerling voorbereiding inhalen practica, PWS introductie practicum, nabespreking leerling practicum
practicum Regels rondom practicum doen Duidelijke rollen Tijd docent TOA practicum leerling Regels rondom practicum doen Duidelijke rollen Tijd Indeling lokaal Veiligheid Voorbereiding Nabespreking
Verschillende practica Docentenpracticum: Demonstratieproef Leerlingenpracticum: Apparatenpracticum / vaardighedenpracticum Begripspracticum Onderzoekspracticum
Demonstratieproef Docent en/of TOA: Leerling: demonstreert handelingen / vaardigheid voert practicum uit (om diverse redenen) Leerling: ziet handelingen neemt waar is geboeid
Demonstratieproef 5 V’s: Veilig Vaardig Verrassend Visueel Verhaal (met koppeling 3 niveaus)
Vaardighedenpracticum Leerling: leert hoe bepaalde handelingen uit te voeren aflezen buret gebruik pH meter gebruik Coach of Vernier gebruik glaswerk …
Begripspracticum Leerling: reactiesnelheid branddriehoek ontleding maakt kennis met een begrip in de scheikunde reactiesnelheid branddriehoek ontleding reactieschema …
Onderzoekspracticum Leerling: zout in chips oplossnelheid van suiker leert zelf een onderzoeksvraag opstellen leert zelf een werkplan maken leert zelf de onderzoeksvraag te beantwoorden maakt kennis met wetenschappelijk onderzoek zout in chips oplossnelheid van suiker scheiden van mengsels identificeren van stoffen
Actieve deel Bekijk de filmpjes Determineer: demonstratiepracticum / vaardighedenpracticum / onderzoekspracticum Welk begrip? Welk leerdoel maak effectief Welke link met dagelijkse praktijk? Overleg in tweetallen Elk voorbeeld: 4 minuten
Warm en koud (1/2)
Warm en koud (2/2) Na 5 minuten Na 30 minuten
Inkt
Ammoniumchloride Video 12
Staalwol (1/2)
IJzeroxalaat (2/2)
NaHCO3 en CH3COOH
Feedback Doel: handvatten voor het realiseren van een effectief practicum
suzy.maljaars@hu.nl anne.vanemmerik@hu.nl Contact suzy.maljaars@hu.nl anne.vanemmerik@hu.nl
Geraadpleegde bronnen ‘Docentenproeven in het scheikunde-onderwijs’, Ted van Deventer en Hans Haarsma ‘3 niveaus van scheikunde’, Kees de Jong ‘Practicum: wonderolie voor het leren van natuurkunde’ , Ed van den Berg ‘Show de Chemie’, uitgave VNCI
Aanvullend materiaal Artikelen en filmpjes: www.ecent.nl Effectief practicum doen: Robin Millar artikel 25 (2009), Practical Activity Analysis Inventoryhttp://www.york.ac.uk/depts/educ/research/ResearchPaperSeries/index.htm