DIO conferentie Woudschoten 2012 Effectief Practicum

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Nature & nurture’ van conceptcartoons in genetica
Advertisements

U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
De natuurwetenschappelijke methode
De schooltuin Vaardig in het VMBO 16 mei De schooltuin  Korte geschiedenis  Waarom een schooltuin.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
R EDACTIONEEL SCHRIJVEN L ES 4. Globale indeling les 4 5 minutenKlassikale terugkoppeling naar vorige les + lesindeling komende les bespreken 15 minutenRedactievergadering:
23 JANUARI 2007 MBO CENTRAALMBO CENTRAAL Ageeth Jorna (lekker-werken.nl)
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
“Jongens, vandaag krijgen we les van een professional!” Wetenschappelijk onderzoek op een middelbare school Amber Walraven.
Compex Natuurkunde Een complex aan mogelijkheden?
Keuze scheikunde.
Aardrijkskunde Olympiade Leerlingen bovenbouw H/V.
Marianne de Wringer Petra van der Zanden
Wat bestuderen de natuurwetenschappen?
Bachelorrendement Scheikunde
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
CHEMISCH WEBEXPERIMENT. 2Woudschoten 1 november 2013 Hans van Dijk coordinator Lisette van Rens leerling / leraar materialen ervaringen in de klas Woudschoten.
Leeskringen in het onderwijs Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
Inleiding op het vak natuurwetenschappen
Themabijeenkomst multimedia 22 juni Programma TijdOnderdeel 10.00Welkom en mededelingen 10.10Leren in Onlinecursus video 11.25pauze 11.40Workshop.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
DE CHAOS VOORBIJ… NIBI CONFERENTIE PROGRAMMA 1. Opening ovoorstellen owat willen we? 1. HET verhaal (Rob) 2. Vragen/opmerkingen? 3. Aanvullingen.
Proeven doen natuurkunde.
Natuurkunde Proeven doen 2.1 en 2.2
Inhoud Voorstelrondje en verwachtingen Waarom Concept in Context?
Kinderen en hun sociale talenten
Symposium Differentiatie
NLT modules en excellentiebevordering
Welkom Aan alle ouders van klas 2 vmbo.
Practicumverslagen en het ontwikkelen van vaktaal / karakteristieke werk- en denkwijzen Gerald van Dijk.
Introductiebijeenkomst AOS leergang
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Pilot leerwinst en toegevoegde waarde in het voortgezet onderwijs
Workshop ondersteunen eigen regie van de patiënt: Jeroen Havers Angela de Rooij 4 december 2014.
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Wikiwijs Hoe herken je kwalitatief goed lesmateriaal
Moleculaire Gastronomie Martin Schreiber Lisa Huijgen Margriet van Vianen NIBI- conferentie.
Coach’s Eye: sometimes all it takes is looking at a specific moment to improve your performance.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Anne van Emmerik Suzy Maljaars
Lezen: doe het goed voor
Praktijkervaring en reflectie
Welkom Docent: Siri Kruit Programma les 6 Welkom; Presentaties : -Gokverslaving - nabespreken Bespreken eindopdracht- klassikaal & in.
Improving Practical Work in Science Woudschoten Natuurkunde 10 december 2010 Bert van den Berg / Henk Pol Voor info:
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing 1 NIBI.
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Lessen in de 21 e eeuw een workshop i.h.k. van de Conferentie vakvernieuwingen ECENT 4 juni 2010 Frank Seller: Stuurgroep Nieuwe Scheikunde John Hukom:
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Thema Roos van Leary in de klas
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Jan van der Veen, Fer Coenders, Jan Jaap Wietsma
Virtuele labs bij natuurkunde en scheikunde onderwijs
DOSIS SOLA FACIT VENEMUM
Mijleer Les 1.
Anne van Emmerik & Suzy Maljaars
U-Talent Academy Uitdagend bèta onderwijs in 5 en 6 vwo op school én op de universiteit.
NLT op de havo NLT-conferentie Baukje Lobregt 8 februari 2018.
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Als de samenleving je laboratorium is
Technasium op het GRC.
SMART – leerdoelen opstellen
Workshop Zorg en Technologie
Transcript van de presentatie:

DIO conferentie Woudschoten 2012 Effectief Practicum Suzy Maljaars Anne van Emmerik

Demoproef

Anne van Emmerik practicuminstructeur scheikunde lerarenopleiding scheikunde / natuurkunde TOA scheikunde en biologie Christelijk Gymnasium Utrecht laboratoria WKZ: onderzoek metabole ziekten: GC, GC–MS ATO (WUR): ontwikkeling fungiciden en toepassing hiervan in polymeren HBO – polymeerchemie Utrecht

Suzy Maljaars docent scheikunde lerarenopleiding scheikunde en natuurkunde en voltijdcoördinator docent scheikunde – Pantarijn Wageningen laboratoria NFI: gerechtelijk haar– en vezel/textieldeskundige TNO: spoorelementen in voeding Universiteit Utrecht, theoretische chemie HBO – analytische chemie Delft

Programma Inleiding Rollen Theorie Zelf doen Afronding Demoproef Redenen practicum Rollen Theorie Zelf doen Afronding DOEL: handvatten geven bij het realiseren van een effectief practicum

Waarom practicum?

Waarom practicum? Groepjes van 3 – 4 Bedenk voor jezelf waarom je practicum doet Schrijf in steekwoorden op de placemat Roteer de placemat, bekijk de opmerkingen van groepsgenoten 3 minuten Terugkoppeling

Waarom practicum? Groepjes van 3 – 4 Bedenk voor jezelf waarom je practicum doet Schrijf in steekwoorden op de placemat Roteer de placemat, bekijk de opmerkingen van groepsgenoten 3 minuten Terugkoppeling

Waarom practicum?

Waarom practicum? Ondersteuning van de theorie Leren onderzoeken door middel van experimenten Leren gebruiken van meetinstrumenten en practicumtechnieken Motiveren van leerlingen Kennismaken met wetenschap

Ondersteuning van theorie Ervaringen uit laboratorium (practicum) Veronderstellingen uit de theorie Ervaringen uit dagelijks leven

Effectief practicum Duidelijk omschreven leerdoel Robin Millar artikel 26 (2009), Practical Activity Analysis Inventory: http://www.york.ac.uk/depts/educ/research/ResearchPaperSeries/index.htm

Rollen practicum

docent TOA leerling

docent TOA leerling voorbereiding inhalen practica, PWS introductie practicum, nabespreking leerling practicum

practicum Regels rondom practicum doen Duidelijke rollen Tijd docent TOA practicum leerling Regels rondom practicum doen Duidelijke rollen Tijd Indeling lokaal Veiligheid Voorbereiding Nabespreking

Verschillende practica Docentenpracticum: Demonstratieproef Leerlingenpracticum: Apparatenpracticum / vaardighedenpracticum Begripspracticum Onderzoekspracticum

Demonstratieproef Docent en/of TOA: Leerling: demonstreert handelingen / vaardigheid voert practicum uit (om diverse redenen) Leerling: ziet handelingen neemt waar is geboeid

Demonstratieproef 5 V’s: Veilig Vaardig Verrassend Visueel Verhaal (met koppeling 3 niveaus)

Vaardighedenpracticum Leerling: leert hoe bepaalde handelingen uit te voeren aflezen buret gebruik pH meter gebruik Coach of Vernier gebruik glaswerk …

Begripspracticum Leerling: reactiesnelheid branddriehoek ontleding maakt kennis met een begrip in de scheikunde reactiesnelheid branddriehoek ontleding reactieschema …

Onderzoekspracticum Leerling: zout in chips oplossnelheid van suiker leert zelf een onderzoeksvraag opstellen leert zelf een werkplan maken leert zelf de onderzoeksvraag te beantwoorden maakt kennis met wetenschappelijk onderzoek zout in chips oplossnelheid van suiker scheiden van mengsels identificeren van stoffen

Actieve deel Bekijk de filmpjes Determineer: demonstratiepracticum / vaardighedenpracticum / onderzoekspracticum Welk begrip? Welk leerdoel  maak effectief Welke link met dagelijkse praktijk? Overleg in tweetallen Elk voorbeeld: 4 minuten

Warm en koud (1/2)

Warm en koud (2/2) Na 5 minuten Na 30 minuten

Inkt

Ammoniumchloride Video 12

Staalwol (1/2)

IJzeroxalaat (2/2)

NaHCO3 en CH3COOH

Feedback Doel: handvatten voor het realiseren van een effectief practicum

suzy.maljaars@hu.nl anne.vanemmerik@hu.nl Contact suzy.maljaars@hu.nl anne.vanemmerik@hu.nl

Geraadpleegde bronnen ‘Docentenproeven in het scheikunde-onderwijs’, Ted van Deventer en Hans Haarsma ‘3 niveaus van scheikunde’, Kees de Jong ‘Practicum: wonderolie voor het leren van natuurkunde’ , Ed van den Berg ‘Show de Chemie’, uitgave VNCI

Aanvullend materiaal Artikelen en filmpjes: www.ecent.nl Effectief practicum doen: Robin Millar artikel 25 (2009), Practical Activity Analysis Inventoryhttp://www.york.ac.uk/depts/educ/research/ResearchPaperSeries/index.htm