“Ik moet eindeloos praten om tot inzichten te komen.”
Robbert Dijkgraaf “Ik moet eindeloos praten om tot inzichten te komen.”
Over sommige problemen moet je praten Rijkje Dekker Interfacultaire Lerarenopleidingen Universiteit van Amsterdam
Probleem Hoe krijg je leerlingen aan het praten over wiskundige problemen? Elkaar uitleg laten geven?
Probleem Hoe leer je van uitleg krijgen? het Van der Blij-effect uitleg op maat
Uitleg op maat zicht op het probleem zicht op de voorkennis begrijpelijke taal
Een opdracht
Twee leerlingen Joshua en Rik gespeeld door Sharon en Rijkje
Twee deskundigen Pierre van Hiele Leen Streefland
Een kaart (fragment)
Een brief (fragment) “Het regende te hard, dus we wachtten even. Het koelde wel lekker af door dat buitje. Plotseling was het droog, we liepen door, maar al snel stond de zon weer te branden. We liepen langzamer en langzamer. Maar toen we de Palmentuin inslenterden, was het onder de bomen heerlijk koel.”
Vertel het in grafieken temperatuur/tijd grafiek snelheid/tijd grafiek afstand/tijd grafiek
Opvallend resultaat zeer intensieve discussies bij het maken van de afstand/tijdgrafiek niveauverhoging treedt al bij sommige leerlingen op
Proefschrift Dekker, R. (1991). Wiskunde leren in kleine heterogene groepen. De Lier: Academisch Boeken Centrum.
Probleem Hoe leidt interactie tot wiskundige niveauverhoging? theoretische reflectie samenwerking met Marianne Elshout-Mohr
Procesmodel Procesmodel voor interactie en niveauverhoging kernactiviteiten regulerende activiteiten
Kernactiviteiten A vertelt of toont haar denkwerk A legt haar denkwerk uit A verantwoordt haar denkwerk A reconstrueert haar denkwerk
Regulerende activiteiten B vraagt A haar denkwerk te tonen B vraagt A haar denkwerk uit te leggen B bekritiseert A’s denkwerk
Probleem Hoe moet de docent dit proces begeleiden?
Experimenteel onderzoek Procesdocent stimuleert kern- en regulerende activiteiten Productdocent geeft inhoudelijke hulp
Nieuw lesmateriaal
Hoofdresultaat Leerlingen bij procesdocent bereiken meer niveauverhoging dan leerlingen bij productdocent discussie in drietallen is intens (Dekker & Elshout-Mohr, 2004)
Onderzoek van Monique Pijls Nieuw lesmateriaal over routes en kansen Leerlingen werken in tweetallen met de computer Procesdocent en productdocent
Hoofdresultaat Leerlingen bij procesdocent bereiken net zoveel niveauverhoging als leerlingen bij productdocent tweetallen komen vast te zitten bij opdrachten gericht op niveauverhoging frustrerend voor de procesdocent
Probleem Is werken in drietallen beter dan werken in tweetallen? overleg even
Een 16-jarige leerling “Ik werk liever in een tweetal, want dan moet je echt op elkaars gedachten bouwen… … Maar in een drietal is meer kennis.”
Een oud Chinees gezegde ‘Waar drie overleggen, ontstaat wijsheid’
Regulerende activiteiten B vraagt A haar denkwerk te tonen B vraagt A haar denkwerk uit te leggen B bekritiseert A’s denkwerk
Kernactiviteiten A vertelt of toont haar denkwerk A legt haar denkwerk uit A verantwoordt haar denkwerk A reconstrueert haar denkwerk
Het veld in! Hoe doen docenten het? stimuleren van kernactiviteiten
Twijfels van docenten “Ik houd heel erg van uitleggen. Nu moest ik zeggen, vraag je buur, en dan snel weggaan, want anders blijven ze me uitleg vragen. Dat vond ik erg moeilijk!”
Positieve ervaringen “Ik zag leerlingen nu veel intensiever samenwerken en soms pakte dat heel erg goed uit. Ze begonnen elkaar echt uitleg te vragen en hielpen elkaar ook.”
Monique Pijls Proceshulp Betacoach
Onderzoek van Sonia Palha Shift problems bij meetkunde en integraalrekening drietallen proceshulp + … geïntegreerd in de eigen lespraktijk
Onderzoek van Sharon Calor Hulp van docent aan kleine groepen shift problems proceshulp en scaffolding viertallen geen gewone school
Geen gewone leraar
meer info: en een boekje