“Ik moet eindeloos praten om tot inzichten te komen.”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfdossier of schrijfportfolio?
Advertisements

Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
Interactum Lectoraat Kantelende kennis
Uitleg bijwoordelijke bepaling (bwb)
IJsje is het zachtste beertje van de hele wereld. Voel maar in het boek!
Uitleg meewerkend voorwerp (mv)
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Gemaakt door Odessa koorevaar
D o e d a g E I N Z E Wat wil ik worden? Ga ik naar Technisch, of naar ASO? Wil ik denkwerk doen? Of toch liever iets met mijn handen? … Al deze vragen.
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Van uitleggen leer je het meest
Wie is rijk ? & wie is arm ?.
Verslag Bomen kappen groep 8, georganiseerd vanuit het IKL
1 WSNS Studiedag 3 oktober 2006 “Juf, gaan we die weer doen? Die is leuk!”
De beloning van de dwerg
Sinterklaas 2006/2007 Annie M.G. Schmidt school. Kinderen van de Petteflet “Kinder Opvang Esrein” hebben ook Sinterklaasfeest.
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Provocatief te werk in een assertiviteitstraining.
Mijn Intake Kevin Lutgert Matchpoint. De Voorbereiding naar mijn opleiding Onderzoeken Beslissingen nemen Praten met Matchpoint Gesprek op.
Hoofdstukken PRENTEN BOEK.
Ik voel me zo alleen !.
Reflectievaardigheden en instrumenten
Geletterdheid….. Wat is dat?
Leraren onderzoeken hun eigen beroepspraktijk
Woord van Leven Woord van Leven April 2012 April 2012.
Taalactiverende opdrachten natuurwetenschappen 12 februari 2009 Arteveldehogeschool Gent 14de Congres van Leraars Wetenschappen - UGent
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Waarom kijkt een ambtenaar thuis niet uit de ramen? Omdat hij anders op zijn werk niets meer te doen heeft.
Boekbespreking van: Damon Dekker.
Afsluiting van de 28 e Panama-conferentie.
Waarom kijkt een ambtenaar thuis niet uit de ramen?
Les 11 Wacht even, straks... Bewerkt door Annelyn, Astrid en Inez
First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Introductiepresentatie.
Dit digitale prentenboek staat op
Uitleg bijvoeglijke bepaling (bvb)
Datum Naam school Naam presentator
Interpreteren van data
NMC 2003 De Waalbrug in wiskundig perspectief André Heck Amsterdam Mathematics, Science and Technology Education Laboratory.
Groep 3a praat en werkt over de slak.
Aan de slag met de BETERapp
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Lucas 18: Bijbel in Gewone Taal
Obs Nicolaas Beets informatieve bijeenkomst nieuwe Cito-normering
Uitleg persoonsvorm (pv)
Johan van der Sanden TU/e TULO Fontys PTH-Eindhoven
Stage: Basisschool de Klingerberg
Brayan Renders Mijn culturele ervaringen. Mijn eerste theater ervaring Mijn eerste ervaring met theater was in groep 8 we gingen naar ene theater voorstelling.
Onze doelen en visie in beeld
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
“Ga de weg van de liefde.”
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Project: pedagogisch werken in de wijk.
Gemaakt door Roos de Boer ylia lijkt een gewoon meisje. Maar eigenlijk niet want ze woont bij een heel heksenvolk. Maar ylia is nog geen heks. Maar dat.
Met een gebogen hoofd zit Carmen aan tafel met haar boek. Met een moeilijk gezicht kijkt ze naar de opdrachten voor zich. Over een paar weken is haar.
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Tutorgroepen op de afdeling Handel en Adminstratie Aanleidingen (leerlingen en docenten), een aanzet en praktische zaken.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
HAAR Juf staat voor de klas en schrijft wat op het bord. Jantje roept:
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Inkopen van voeding Ranjana de Vries Wat gaan we doen deze les? Lesdoelen Inleiding op het onderwerp Opdracht Pauze Poster presentatie Kahoot.
Het OBIT-model Oppervlakkig leren en leren met diepgang
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Lessenserie Taal Leren Vrije Universiteit Schooltalenproject
Ze durven de taal die ik geef niet meer te gebruiken
W8 NIBI 2018 Ecologie moet je doen!
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Krachtig communiceren t i e n t o p t i p s
Transcript van de presentatie:

“Ik moet eindeloos praten om tot inzichten te komen.”

Robbert Dijkgraaf “Ik moet eindeloos praten om tot inzichten te komen.”

Over sommige problemen moet je praten Rijkje Dekker Interfacultaire Lerarenopleidingen Universiteit van Amsterdam

Probleem Hoe krijg je leerlingen aan het praten over wiskundige problemen? Elkaar uitleg laten geven?

Probleem Hoe leer je van uitleg krijgen? het Van der Blij-effect uitleg op maat

Uitleg op maat zicht op het probleem zicht op de voorkennis begrijpelijke taal

Een opdracht

Twee leerlingen Joshua en Rik gespeeld door Sharon en Rijkje

Twee deskundigen Pierre van Hiele Leen Streefland

Een kaart (fragment)

Een brief (fragment) “Het regende te hard, dus we wachtten even. Het koelde wel lekker af door dat buitje. Plotseling was het droog, we liepen door, maar al snel stond de zon weer te branden. We liepen langzamer en langzamer. Maar toen we de Palmentuin inslenterden, was het onder de bomen heerlijk koel.”

Vertel het in grafieken temperatuur/tijd grafiek snelheid/tijd grafiek afstand/tijd grafiek

Opvallend resultaat zeer intensieve discussies bij het maken van de afstand/tijdgrafiek niveauverhoging treedt al bij sommige leerlingen op

Proefschrift Dekker, R. (1991). Wiskunde leren in kleine heterogene groepen. De Lier: Academisch Boeken Centrum.

Probleem Hoe leidt interactie tot wiskundige niveauverhoging? theoretische reflectie samenwerking met Marianne Elshout-Mohr

Procesmodel Procesmodel voor interactie en niveauverhoging kernactiviteiten regulerende activiteiten

Kernactiviteiten A vertelt of toont haar denkwerk A legt haar denkwerk uit A verantwoordt haar denkwerk A reconstrueert haar denkwerk

Regulerende activiteiten B vraagt A haar denkwerk te tonen B vraagt A haar denkwerk uit te leggen B bekritiseert A’s denkwerk

Probleem Hoe moet de docent dit proces begeleiden?

Experimenteel onderzoek Procesdocent stimuleert kern- en regulerende activiteiten Productdocent geeft inhoudelijke hulp

Nieuw lesmateriaal

Hoofdresultaat Leerlingen bij procesdocent bereiken meer niveauverhoging dan leerlingen bij productdocent discussie in drietallen is intens (Dekker & Elshout-Mohr, 2004)

Onderzoek van Monique Pijls Nieuw lesmateriaal over routes en kansen Leerlingen werken in tweetallen met de computer Procesdocent en productdocent

Hoofdresultaat Leerlingen bij procesdocent bereiken net zoveel niveauverhoging als leerlingen bij productdocent tweetallen komen vast te zitten bij opdrachten gericht op niveauverhoging frustrerend voor de procesdocent

Probleem Is werken in drietallen beter dan werken in tweetallen? overleg even

Een 16-jarige leerling “Ik werk liever in een tweetal, want dan moet je echt op elkaars gedachten bouwen… … Maar in een drietal is meer kennis.”

Een oud Chinees gezegde ‘Waar drie overleggen, ontstaat wijsheid’

Regulerende activiteiten B vraagt A haar denkwerk te tonen B vraagt A haar denkwerk uit te leggen B bekritiseert A’s denkwerk

Kernactiviteiten A vertelt of toont haar denkwerk A legt haar denkwerk uit A verantwoordt haar denkwerk A reconstrueert haar denkwerk

Het veld in! Hoe doen docenten het? stimuleren van kernactiviteiten

Twijfels van docenten “Ik houd heel erg van uitleggen. Nu moest ik zeggen, vraag je buur, en dan snel weggaan, want anders blijven ze me uitleg vragen. Dat vond ik erg moeilijk!”

Positieve ervaringen “Ik zag leerlingen nu veel intensiever samenwerken en soms pakte dat heel erg goed uit. Ze begonnen elkaar echt uitleg te vragen en hielpen elkaar ook.”

Monique Pijls Proceshulp Betacoach

Onderzoek van Sonia Palha Shift problems bij meetkunde en integraalrekening drietallen proceshulp + … geïntegreerd in de eigen lespraktijk

Onderzoek van Sharon Calor Hulp van docent aan kleine groepen shift problems proceshulp en scaffolding viertallen geen gewone school

Geen gewone leraar

meer info: en een boekje