Memoria et Multimedia De nagedachtenis tot leven gebracht Leen Breure

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Energie uit het heelal”
Advertisements

Les 2 Vandaag •Vragen over voorgaande stof •Plaatjes •Tabellen •Links •Huiswerk.
ontwerp - beheer - analyseer
Web 3.0: van omgevallen boekenplank tot georganiseerde kennisbank Frank van Harmelen Vrije Universiteit Amsterdam Creative Commons License: allowed to.
1 Instituut voor Informatica en Informatiekunde Magneetstrip- en chipkaarten Engelbert Hubbers Erik Poll Digital Security Informatica en Informatiekunde.
Welkom. Wat gaan we doen? • Data leren gebruiken als startpunt van verhalen • Naar de IATI set kijken van buitenlandse zaken.
1 Samenwerkend leren met Google Docs Werking en mogelijkheden van online tekstverwerken.
Website usability Door Dyonne en Yanthe.
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les Navigatie I-C1#, datum.
Wouter Mennen & Paul van Ulft Informissi
8 oktober 2003dag van het document1 V2_'s archief voor instabiele media Een portal over elektronische kunst Sandra Fauconnier V2_Organisatie
Informatiekunde (UvA) Informatie, Multimedia & Management (VU)
Cartografie met als medium het ‘World Wide Web’
Schatten van Stadsarchief Amsterdam 12 april 2011
1 Differential impact of unguided versus guided use of a multimedia introduction to equine obstetrics in veterinary education Jan Govaere a, Prof. Aart.
Geld & Geluk Laura Spierdijk.
Introduction multimedia. convergence standards retrieval applications & technology.
VORM- en BETEKENISGEVING
F. Rubben NI Lookout 1 06/RIS/05 - NI Lookout VTI Brugge F. Rubben, ing.
Weblogs en Wiki’s (in het onderwijs) Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 13 januari 2005.
Vakcommunities, Vakwijzer en Kennisnet
Paul Dekker Irene de Goede Sociaal en Cultureel Planbureau Joop van der Pligt Universiteit van Amsterdam 1.
Eric Sieverts Sector Innovatie & Ontwikkeling Universiteitsbibliotheek Utrecht Instituut voor Media- & Informatie Management Hogeschool van Amsterdam Moderne.
Een strakke workflow als hulpmiddel voor online samenwerking. Jikke de Groot Universiteitsbibliotheek/ Universiteit Utrecht Sector Innovatie & Ontwikkeling.
Powerpoint in de les Welkom Inleiding Christ Bosmans.
Interaction design: structuur en gedrag
27 juli 2014hier komt de naam van de presentatie in P 1 Web 2.0 Het "nieuwe" interactieve internet.
Hoe krijg ik de business mee? 11 februari 2009 Paul Ruijgrok Partner ECM en het Nieuwe Werken KBenP.
27 januari 2011.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Ruimtevaartquiz De Maan De.
DANS is een instituut van KNAW en NWO Data Archiving and Networked Services NARCIS: nationale portal van onderzoekinformatie Elly Dijk SURFacademy ‘CRIS.
Wouter Jansweijer, 16 September, Literatuur zoeken Project informatiewetenschappen october 2002.
De SURF familie De samenwerkingsorganisatie De intermediair tussen
Wiki’s en Weblogs in het onderwijs Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 6 oktober 2005.
Introductie Social Software Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 15 november 2005.
Nieuwe Meesters Delft Erfgoed = saai! 1. Nieuwe Meesters Delft Erfgoed = overal! 2.
Sociale MediaSociale Media: de “killer application” voor ICT Het huwelijk van Sociaal en Digitaal.
1 De ontdekking van Web 2.0 Presentatie Team Ordina type hier de datum 19 april 2007.
Evaluatie en voortzetting. 2 2 Opbouw van de presentatie Wat is KulturA? Wat is er bereikt de afgelopen twee jaar? Wat willen de cultuurfondsen bereiken?
Video in het onderwijs 9 maart Doel workshop Op weg helpen en ondersteunen bij gebruik van video in eigen onderwijs Nieuwe ideeën opdoen Inzicht.
Van papier naar digitaal Casus Digital born materiaal
PADS4 maakt het eenvoudig om informatie te verspreiden naar een specifiek publiek op de juiste plaats en het juiste moment PADS4 is een professionele oplossing.
Ontwikkeling van aanbevelingsalgoritmen voor online social games Jan Heuninck.
Inbound Marketing Plan
Windows Verkenner Tips en Trucs woensdag 14 januari 2015
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
1 e-Books & i-Papers Rik Min researcher Centre for Telematics and Information Technology (CTIT) & Faculty of Educational Science and Technology (EDTE)
3/30/2015 | 1 Bibliotheekinstructie Nederlands 2014.
Voorgeschiedenis Initiatief provincie Projectgroep met 12/13 deelnemers Stichting DCF (i.o.)
Gedistribueerde uitbouw van een virtueel wetenschapsmuseum met gids toegepast op onderwijs in de akoestiek.
Evidence-Based Medicine
Iedereen is context driven!
Hoorcollege 1a Praktische zaken. Gameprogrammeren Doel van het vak: Games programmeren (de game loop, sprites, audio, physics, animatie…) Basisprogrammeertechnieken.
1 XSLT processing & control Datamodellering 2006.
Welkom Informatie, Multimedia & Management mens, organisaties en informatietechnologie.
Overdragen van Informatica-onderzoek Gerard Tel Blok 4, 2007/8.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
Stef van Dijk. Inhoud Introductie Cookies? Waarom localStorage? Gebruik localStorage Demo localStorage Bronnen.
Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Veranderscenario’s voor e-Learning systemen Evolutie van e-Learning systemen door de jaren heen.
Planning Usability Week 1: Wat is usability, Homepage H1,2 Week 2: Navigatiestructuur, Zoekdienst, Servicepagina’s H3,4,5 Week 3: Ontwerp en Webschrijven.
DMK – week 4. Onderwerpen week 5 deel 1 Tio Onderwerpen DMK: Digitale marketingtoepassingen vervolg Webcare: wat is webcare en waar doe ik daar mee? Mobile.
SharePoint Alles over metadata In de Private en Public cloud.
Windows applicatieontwikkeling
Gewoon Speciaal ICT, 5 oktober 2016 Odeth Bloemberg, schoolpsycholoog
Tentoonstellingscatalogus of digital exhibition report?
Processing Structured Hypermedia
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Transcript van de presentatie:

Memoria et Multimedia De nagedachtenis tot leven gebracht Leen Breure Informatica & Informatiekunde – Universiteit Utrecht

Memoria & Multimedia database collectie visualisatie voorbeelden Hoe kun je de gebruiker helpen memoria beter te begrijpen? toegankelijk maken

Overzicht Visualisatie versus illustratie Interactieve visualisatie: ‘Rich Internet Applications’ (RIA) RIA en cultureel erfgoed, i.h.b. bij de memoria Demo memorietafel van de familie Van Zwieten De rol van de onderzoeker bij visualisatie Conclusies

Wat is visualisatie? Illustratie Visualisatie tekst primair afbeeldingen ondersteunen tekst klassieke verslaglegging van onderzoek onzekerheid “verpakt” wij zijn hierin getraind Visualisatie tekst waar mogelijk en natuurlijk vervangen door afbeeldingen tekst ondersteunt afbeeldingen levert vaak nieuwe onderzoeksvragen op onzekerheid expliciet moeten we meestal leren

Kunstwerk toegelicht Verscheidenheid in vorm - basis steeds: afbeelding met tekst / tekst met afbeelding Illustratie

Gallery Interactiviteit beperkt tot overzicht  detail: iets grotere afbeelding meer tekst Illustratie The Metropolitan Museum of Art, New York

Exploreren Mummy: The Inside Story Illustratie Mummy: The Inside Story British Museum Visueel onderzoek: toch geïllustreerde tekst

Visualisatie: integratie media Visualisatie  combineren van media  de boodschap multimediaal “If there was a picture involved, we wanted to display it. If we could get an artist scholar to talk on video, we wanted to show the scholar onscreen rather than quoting him or her in a text.” John Weber Educause Review jan/feb 2007 is the nonlinear space of the digital, networked environment. Its lateral, hyperlinked nature is different from that of the printed page, book, or journal. Although we may use books in a page-flipping, hopscotching manner, they are published as linear structures. Our reading of them takes place against that background, which imposes a distinct and mostly useful discipline and format. Within the space of the book, the reader can move forward and backward but cannot move sideways (footnotes excepted) and cannot suddenly veer up or down. In the nonlinear hyperspace of a computer or network, one can move in all these directions, in a manner that is both figurative and yet real.

Visualisatie: interactie Gedoseerde informatie Gebruiker kiest Gebruiker wordt geactiveerd (exploratie) Multimediaal The Metropolitan Museum of Art, New York, en het Van Gogh Museum, Amsterdam

Rich Internet Applications (RIA) Web-based overal beschikbaar gebruik van Web-content het meeste gebeurt op de pc directe respons geen verversing van pagina’s veel interactie hoge kwaliteit graphics video, audio 2D, 3D

RIA als visual narrative RIA ontwikkeld voor online bedrijfsapplicaties RIA op terrein van cultureel erfgoed: verhalend  visual narrative Visual narrative  verhaal met ‘gewone’ webdocumenten

Het verhaal in een RIA Niet lineair: Piramide strucuur verschillende niveaus van detaillering Visuele elementen domineren Verschillende paden exploreren van de inhoud hyperlinks Web pad 1 pad 2 meer tekst meer visueel Niveau 2 Niveau 1 Niveau 3 meer detail tekst visueel

Lineaire documenten Netwerk van gehyperlinkte documenten Detaillering varieert binnen een document Ieder document heeft zijn eigen pad pad 1 pad 2 pad 3 etc. detailniveau Web text visual

Culturele visual narratives Amerikaanse studio’s: Terra Incognita http://www.terraincognita.com Second Story http://www.secondstory.com Weinig Nederlandse webapplicaties in deze categorie Informatiekunde: The Cultural Landscape Explorer RIAs / visual narratives cultuurlandschap Portal: Venster op de Vecht http://www.vensteropdevecht.nl

Voorbeeld: Monticello Explorer “Through a feature-filled interactive map of the plantation, a comprehensive database of images and objects, an immersive, navigable 3D recreation of the house, and rich-media tours …this interactive Web site helps bring the experience of being at Monticello to life online.” Huis en landgoed van Thomas Jefferson Second Story http://explorer.monticello.org/

Voorbeeld: Slot Zuylen Buitenplaats met tuinen The Cultural Landscape Explorer http://www.vensteropdevecht.nl/ Zuylen/Zuylen-nl.htm

Memorietafel Van Zwieten http://www.cs.uu.nl/research/projects/i-cult/CLE/6Memoria/

Rol onderzoekers Inhoudelijk overzicht Participeren in het ontwerp Aanleveren van hoogwaardig beeldmateriaal Soms: aanvullend onderzoek (visualisatie) Indien de applicatie “aan de onderkant open is” (b.v. wiki-structuur): gegevens toevoegen

Conclusies RIA Memoria & RIA niet-storende hoge informatiedichtheid stimuleert interesse accent op beleving (experience, engagement) Memoria & RIA Casus als ‘show case’ kunstwerk als primaire bron combinatie met andere bronnen heraldiek, paleografie, etc. Casus als ingang helpt een database beter te gebruiken (bevraging) vastknopen van nieuwe kennis (collaborative)  usability onderzoek demonstreren: onderwijs, onderzoek, brede publiek