Memoria et Multimedia De nagedachtenis tot leven gebracht Leen Breure Informatica & Informatiekunde – Universiteit Utrecht
Memoria & Multimedia database collectie visualisatie voorbeelden Hoe kun je de gebruiker helpen memoria beter te begrijpen? toegankelijk maken
Overzicht Visualisatie versus illustratie Interactieve visualisatie: ‘Rich Internet Applications’ (RIA) RIA en cultureel erfgoed, i.h.b. bij de memoria Demo memorietafel van de familie Van Zwieten De rol van de onderzoeker bij visualisatie Conclusies
Wat is visualisatie? Illustratie Visualisatie tekst primair afbeeldingen ondersteunen tekst klassieke verslaglegging van onderzoek onzekerheid “verpakt” wij zijn hierin getraind Visualisatie tekst waar mogelijk en natuurlijk vervangen door afbeeldingen tekst ondersteunt afbeeldingen levert vaak nieuwe onderzoeksvragen op onzekerheid expliciet moeten we meestal leren
Kunstwerk toegelicht Verscheidenheid in vorm - basis steeds: afbeelding met tekst / tekst met afbeelding Illustratie
Gallery Interactiviteit beperkt tot overzicht detail: iets grotere afbeelding meer tekst Illustratie The Metropolitan Museum of Art, New York
Exploreren Mummy: The Inside Story Illustratie Mummy: The Inside Story British Museum Visueel onderzoek: toch geïllustreerde tekst
Visualisatie: integratie media Visualisatie combineren van media de boodschap multimediaal “If there was a picture involved, we wanted to display it. If we could get an artist scholar to talk on video, we wanted to show the scholar onscreen rather than quoting him or her in a text.” John Weber Educause Review jan/feb 2007 is the nonlinear space of the digital, networked environment. Its lateral, hyperlinked nature is different from that of the printed page, book, or journal. Although we may use books in a page-flipping, hopscotching manner, they are published as linear structures. Our reading of them takes place against that background, which imposes a distinct and mostly useful discipline and format. Within the space of the book, the reader can move forward and backward but cannot move sideways (footnotes excepted) and cannot suddenly veer up or down. In the nonlinear hyperspace of a computer or network, one can move in all these directions, in a manner that is both figurative and yet real.
Visualisatie: interactie Gedoseerde informatie Gebruiker kiest Gebruiker wordt geactiveerd (exploratie) Multimediaal The Metropolitan Museum of Art, New York, en het Van Gogh Museum, Amsterdam
Rich Internet Applications (RIA) Web-based overal beschikbaar gebruik van Web-content het meeste gebeurt op de pc directe respons geen verversing van pagina’s veel interactie hoge kwaliteit graphics video, audio 2D, 3D
RIA als visual narrative RIA ontwikkeld voor online bedrijfsapplicaties RIA op terrein van cultureel erfgoed: verhalend visual narrative Visual narrative verhaal met ‘gewone’ webdocumenten
Het verhaal in een RIA Niet lineair: Piramide strucuur verschillende niveaus van detaillering Visuele elementen domineren Verschillende paden exploreren van de inhoud hyperlinks Web pad 1 pad 2 meer tekst meer visueel Niveau 2 Niveau 1 Niveau 3 meer detail tekst visueel
Lineaire documenten Netwerk van gehyperlinkte documenten Detaillering varieert binnen een document Ieder document heeft zijn eigen pad pad 1 pad 2 pad 3 etc. detailniveau Web text visual
Culturele visual narratives Amerikaanse studio’s: Terra Incognita http://www.terraincognita.com Second Story http://www.secondstory.com Weinig Nederlandse webapplicaties in deze categorie Informatiekunde: The Cultural Landscape Explorer RIAs / visual narratives cultuurlandschap Portal: Venster op de Vecht http://www.vensteropdevecht.nl
Voorbeeld: Monticello Explorer “Through a feature-filled interactive map of the plantation, a comprehensive database of images and objects, an immersive, navigable 3D recreation of the house, and rich-media tours …this interactive Web site helps bring the experience of being at Monticello to life online.” Huis en landgoed van Thomas Jefferson Second Story http://explorer.monticello.org/
Voorbeeld: Slot Zuylen Buitenplaats met tuinen The Cultural Landscape Explorer http://www.vensteropdevecht.nl/ Zuylen/Zuylen-nl.htm
Memorietafel Van Zwieten http://www.cs.uu.nl/research/projects/i-cult/CLE/6Memoria/
Rol onderzoekers Inhoudelijk overzicht Participeren in het ontwerp Aanleveren van hoogwaardig beeldmateriaal Soms: aanvullend onderzoek (visualisatie) Indien de applicatie “aan de onderkant open is” (b.v. wiki-structuur): gegevens toevoegen
Conclusies RIA Memoria & RIA niet-storende hoge informatiedichtheid stimuleert interesse accent op beleving (experience, engagement) Memoria & RIA Casus als ‘show case’ kunstwerk als primaire bron combinatie met andere bronnen heraldiek, paleografie, etc. Casus als ingang helpt een database beter te gebruiken (bevraging) vastknopen van nieuwe kennis (collaborative) usability onderzoek demonstreren: onderwijs, onderzoek, brede publiek