Het ritproductie- en ritattractiemodel H01I6A Verkeerskunde basis

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

Seminarie: de Belgische arbeidsmarkt 6 oktober 2010
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
Rekenen met procenten Rekenen met procenten.
M3F-MATEN - Tijd en Snelheid
Miran SCHEERS Afdelingshoofd Gedrag en Beleid
H 29: Kostprijs bij heterogene producten
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Obesitas De obesitasepidemie en de evolutie van het aantal bariatrische ingrepen bij MLOZ-leden Dr. Katrien Van Rie Dr. Jan Van Emelen.
1 - RA patiënten – Februari 2009 REUMATOÏDE ARTRITIS KENNIS – OPVOLGING – PERSOONLIJKE EVALUATIE Patiëntenonderzoek Initiatief van met de steun van nv.
December 2007 Dimarso N.V., opererend onder de commerciële naam TNS Dimarso en hierna TNS Dimarso genoemd, beschikt exclusief over het auteursrecht van.
Je bent jong & je wilt wonen En als het even kan in Vianen.
Duurzaamheid en kosten
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Discrete keuze theorie H01I6A Verkeerskunde basis
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Mode1. Cijfers  Onvoldoende 5  Matig 6  Voldoende 7  Goed 8  Uitstekend 9  Excellent 10.
Kwaliteit van leven in Limburg
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
Bedrijfsvervoerplannen (BVP)
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
Hoofdstuk 2: § 2.1: Procenten
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
verkeerskunde macroscopische verkeersmodellen
Het ritdistributiemodel H01I6A Verkeerskunde basis
Openbaar vervoer H01I6A Verkeerskunde basis
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Rekenregels van machten
Regelmaat in getallen … … …
Regelmaat in getallen (1).
1 het type x² = getal 2 ontbinden in factoren 3 de abc-formule
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
GENERATIE Distributie Modal split Toedeling
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Inkomen bij ziekte en arbeidsongeschiktheid
Seminarie 1: Pythagoreïsche drietallen
Toepassing van vierkantstatistieken
2.6 Het gebruik van formules en diagrammen
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
constante kosten, variabele kosten en marginale kosten
Een bakje kwark kost € 1,27. Hoeveel kosten vijf bakjes? 5 x € 1,27 = 5 x € 1,00 = € 5,00 5 x € 0,20 = € 1,00 5 x € 0,07 = € 0, € 6,35 Een.
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Cijfers Zorg en Gezondheid
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
VSV1 Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers Informatiebijeenkomst Convenantactie VSV De Achterhoek Erik Fleur.
Hoe gaat dit spel te werk?! Klik op het antwoord dat juist is. Klik op de pijl om door te gaan!
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
De Dagen van de Kaaien 19, 20 & 21 maart De Kaaien op tafel - inhoud 1.Methodiek tafelgesprekken 2.Aantal tafelgesprekken en aantal deelnemers.
Kwaliteit van leven in Limburg Voordracht ten behoeve van politiek debat en maatschappelijke organisaties in Limburg Dr. Nol Reverda, lector Hogeschool.
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Ongelijkheid in toegang tot digitale systemen Twee voorbeelden Invloedsfactoren Statistieken en Bronnen Alexandre Vantomme.
In opdracht van NOC*NSF
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Centrummaten en Boxplot
Culturele Atlas 2004 Gelderland en Overijssel. Culturele Atlas, Enschede ( 76)Apeldoorn ( 92) Zwolle (121)Nijmegen
Toets 1 Examen Reinder Reen.
Spelen met een bak getallen
Zo zit dat met uw pensioen!
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
Dienstregelingen en Wiskunde
Transcript van de presentatie:

Het ritproductie- en ritattractiemodel H01I6A Verkeerskunde basis Ben Immers Traffic and Infrastructure Department of Civil Engineering Faculty of Engineering Katholieke Universiteit Leuven

Het klassieke verkeersprognosemodel Gebieds- gegevens Ritproductie/ ritattractie Transport netwerken Trip-ends Verplaatsings- weerstanden Distributie/ vervoerwijzekeuze H-B tabellen Toedeling Vervoersstromen H01I6A Verkeerskunde basis

Productie- en attractiemodel Productiemodel: Berekent per zone het totaal aantal geproduceerde verplaatsingen, ongeacht de zone van bestemming Attractiemodel: Berekent per zone het totaal aantal aangetrokken verplaatsingen, ongeacht de zone van herkomst Vertrekken/Herkomsten: Verplaatsingen die gedurende dag/spitsuur vanuit één zone vertrekken, ongeacht de bestemming Aankomsten/Bestemmingen Verplaatsingen die gedurende dag/spitsuur in één zone aankomen, ongeacht de herkomst H01I6A Verkeerskunde basis

H01I6A Verkeerskunde basis Definities Verplaatsing: verbindt twee geografisch gescheiden activiteiten Rit: deel van de verplaatsing dat afgelegd wordt met één vervoerwijze Verplaatsingsketen: een aaneengesloten reeks verplaatsingen waarvan de eerste in de woning begint en de laatste daar weer eindigt Motief: Reden waarom men een verplaatsing maakt. Het motief wordt aangeduid door koppeling van activiteit herkomst en activiteit bestemming (bijv. wonen – werken) of enkel door de activiteit op de bestemming (winkelen, sociaal/recreatief) H01I6A Verkeerskunde basis

H01I6A Verkeerskunde basis Voorbeelden wonen werk winkel Voorbeeld verplaatsingsketen Aankomsten Bestemmingen Attractie Vertrekken Herkomsten Productie zone wo-sch wo-rec we-wi wo-we zone we-wo wi-sch H01I6A Verkeerskunde basis

Ritproductie verschilt, afhankelijk van definitie Aantal verplaatsingen: per auto per voertuig (auto, O.V., fiets) per voertuig incl. lopen  5 minuten per voertuig incl. lopen H01I6A Verkeerskunde basis

Ritproductie verschilt afhankelijk van definitie Per persoon > 6 jaar Per verkeers-deelnemer Auto 0,55 0,61 0,72 Openbaar vervoer 0,23 0,25 0,30 Fiets, bromfiets 0,98 1,09 1,28 Overig 0,11 0,12 0,14 Alle vervoerwijzen 1,87 2,08 2,44 Loopverplaatsingen > 210 m. 0,53 0,59 0,69 Totaal 2,40 2,67 3,13 Bron: COVW (1966) H01I6A Verkeerskunde basis

H01I6A Verkeerskunde basis Gemiddeld aantal verplaatsingen naar persoon per dag naar motief Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen Auto-bestuurder Passagier BTM Trein (Brom)fiets Te voet Overig Totaal Van/naar werk 0,2948 0,0499 0,0155 0,0253 0,0724 0,0302 0,0196 0,5076 Zakelijk bezoek 0,0935 0,0100 0,0024 0,0026 0,0084 0,0076 0,0131 0,1375 Visite, logeren 0,1796 0,1190 0,0058 0,0021 0,0543 0,0299 0,0097 0,4005 Winkel 0,2588 0,1002 0,0088 0,1013 0,1094 0,0179 0,5990 Diensten, zorgen 0,0428 0,0158 0,0009 0,0001 0,0129 0,0124 0,0869 Onderwijs 0,0194 0,0611 0,0270 0,0086 0,0840 0,0448 0,0027 0,2476 Ontspanning, sport, cultuur 0,1098 0,1070 0,0073 0,0025 0,0526 0,0534 0,0096 0,3422 Wandelen 0,0247 0,0014 0,0015 0,0382 0,0603 0,1610 Personen vervoer 0,1244 0,0148 0,0006 0,0143 0,0126 0,0016 0,1689 0,0316 0,0220 0,0022 0,0114 0,0092 0,0048 0,0839 1,1799 0,5246 0,0723 0,0480 0,4497 0,3698 0,0907 2,7351 H01I6A Verkeerskunde basis

H01I6A Verkeerskunde basis Gemiddeld aantal verplaatsingen naar persoon per dag naar motief Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen Auto-bestuurder Passagier BTM Trein (Brom)fiets Te voet Overig Totaal Van/naar werk 0,2948 0,0499 0,0155 0,0253 0,0724 0,0302 0,0196 0,5076 Zakelijk bezoek 0,0935 0,0100 0,0024 0,0026 0,0084 0,0076 0,0131 0,1375 Visite, logeren 0,1796 0,1190 0,0058 0,0021 0,0543 0,0299 0,0097 0,4005 Winkel 0,2588 0,1002 0,0088 0,1013 0,1094 0,0179 0,5990 Diensten, zorgen 0,0428 0,0158 0,0009 0,0001 0,0129 0,0124 0,0869 Onderwijs 0,0194 0,0611 0,0270 0,0086 0,0840 0,0448 0,0027 0,2476 Ontspanning, sport, cultuur 0,1098 0,1070 0,0073 0,0025 0,0526 0,0534 0,0096 0,3422 Wandelen 0,0247 0,0014 0,0015 0,0382 0,0603 0,1610 Personen vervoer 0,1244 0,0148 0,0006 0,0143 0,0126 0,0016 0,1689 0,0316 0,0220 0,0022 0,0114 0,0092 0,0048 0,0839 1,1799 0,5246 0,0723 0,0480 0,4497 0,3698 0,0907 2,7351 H01I6A Verkeerskunde basis

Verdeling over motieven Winkelen: 22% Werken: 20,2% Visite: 14,7% School: 9,1% Ontspanning: 6,3% Personen brengen/halen: 6,2% Wandelen, toeren: 5,9% Bron: Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen H01I6A Verkeerskunde basis

Verdeling van # verplaatsingen naar motief Bron: Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen Bron: Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen H01I6A Verkeerskunde basis

Verdeling van afgelegde kilometers naar motief Bron: Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen Bron: Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen H01I6A Verkeerskunde basis

H01I6A Verkeerskunde basis Gemiddeld aantal verplaatsingen per persoon per dag naar motief Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen Auto-bestuurder Passagier BTM Trein (Brom)fiets Te voet Overig Totaal Van/naar werk 0,2948 0,0499 0,0155 0,0253 0,0724 0,0302 0,0196 0,5076 Zakelijk bezoek 0,0935 0,0100 0,0024 0,0026 0,0084 0,0076 0,0131 0,1375 Visite, logeren 0,1796 0,1190 0,0058 0,0021 0,0543 0,0299 0,0097 0,4005 Winkel 0,2588 0,1002 0,0088 0,1013 0,1094 0,0179 0,5990 Diensten, zorgen 0,0428 0,0158 0,0009 0,0001 0,0129 0,0124 0,0869 Onderwijs 0,0194 0,0611 0,0270 0,0086 0,0840 0,0448 0,0027 0,2476 Ontspanning, sport, cultuur 0,1098 0,1070 0,0073 0,0025 0,0526 0,0534 0,0096 0,3422 Wandelen 0,0247 0,0014 0,0015 0,0382 0,0603 0,1610 Personen vervoer 0,1244 0,0148 0,0006 0,0143 0,0126 0,0016 0,1689 0,0316 0,0220 0,0022 0,0114 0,0092 0,0048 0,0839 1,1799 0,5246 0,0723 0,0480 0,4497 0,3698 0,0907 2,7351 H01I6A Verkeerskunde basis

Verdeling van # verplaatsingen naar hoofdvervoerwijze Bron: Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen H01I6A Verkeerskunde basis

Verdeling van # verplaatsingen (motief werken) naar hoofdvervoerwijze Bron: Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen H01I6A Verkeerskunde basis

Verdeling van # verplaatsingen (motief winkelen) naar hoofdvervoerwijze Bron: Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen H01I6A Verkeerskunde basis

Verdeling van # verplaatsingen (motief onderwijs) naar hoofdvervoerwijze Bron: Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen H01I6A Verkeerskunde basis

H01I6A Verkeerskunde basis Gemiddeld aantal verplaatsingen naar persoon per dag naar motief Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen Auto-bestuurder Passagier BTM Trein (Brom)fiets Te voet Overig Totaal Van/naar werk 0,2948 0,0499 0,0155 0,0253 0,0724 0,0302 0,0196 0,5076 Zakelijk bezoek 0,0935 0,0100 0,0024 0,0026 0,0084 0,0076 0,0131 0,1375 Visite, logeren 0,1796 0,1190 0,0058 0,0021 0,0543 0,0299 0,0097 0,4005 Winkel 0,2588 0,1002 0,0088 0,1013 0,1094 0,0179 0,5990 Diensten, zorgen 0,0428 0,0158 0,0009 0,0001 0,0129 0,0124 0,0869 Onderwijs 0,0194 0,0611 0,0270 0,0086 0,0840 0,0448 0,0027 0,2476 Ontspanning, sport, cultuur 0,1098 0,1070 0,0073 0,0025 0,0526 0,0534 0,0096 0,3422 Wandelen 0,0247 0,0014 0,0015 0,0382 0,0603 0,1610 Personen vervoer 0,1244 0,0148 0,0006 0,0143 0,0126 0,0016 0,1689 0,0316 0,0220 0,0022 0,0114 0,0092 0,0048 0,0839 1,1799 0,5246 0,0723 0,0480 0,4497 0,3698 0,0907 2,7351 H01I6A Verkeerskunde basis

H01I6A Verkeerskunde basis Gemiddeld aantal verplaatsingen per persoon per dag naar leeftijd Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen H01I6A Verkeerskunde basis

Kengetallen 16% van de verplaatsingen (2,7) vindt plaats in de avondspits (16.00 - 18.00 uur) dagintensiteit = maatgevend spitsuur * 12 16% (verpl. in avondspits) = ruim 2,3 miljoen verplaatsingen in Vlaanderen. aandeel woon-werkverkeer en zakelijk verkeer in avondspits = 29%. Aandeel winkelen in avondspits = 21%, In de avondspits verplaatsen ruim 60% van de Vlamingen zich per auto, 8% met het openbaar vervoer, 28% te voet of per (brom-)fiets. Omgerekend naar absolute cijfers: 1,4 miljoen autorijders, 200.000 OV-gebruikers, 665.000 zachte verkeersdeelnemers. Bron: Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen H01I6A Verkeerskunde basis

Verplaatsingen naar uur van de dag in het weekeinde en in de werkweek Bron: Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen H01I6A Verkeerskunde basis

Verplaatsingen naar uur van de dag in het weekeinde en in de werkweek H01I6A Verkeerskunde basis

Bezettingsgraad van personenwagens % van de verplaatsingen Bron: Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen H01I6A Verkeerskunde basis

Vervoermiddelbezit per gezin Bron: Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen H01I6A Verkeerskunde basis

H01I6A Verkeerskunde basis Evolutie van het aantal voertuigenkm per wegtype, en in de drie gewesten (in miljard voertuigen-km/jaar) Bron: Ministerie van Verkeer en Infrastructuur Jaar Totaal Autosnel-wegen Andere hoofdwegen Gemeente- wegen Vlaanderen Wallonië Brussel 1970 29,4 2,4 17,2 9.7 - 1980 48,0 10,9 23,3 13,8 1985 53,6 14,8 24,9 14,0 30,6 20,6 1990 70,3 21,0 31,5 17,8 40,8 26,7 2,7 1995 80,3 25,9 35,1 19,2 45,7 31,6 2,9 1998 86,1 28,5 37,6 19,9 49,4 33,7 3,0 1999 89,1 30,1 38,5 20,5 51,4 34,7 2000 2005 2006 90,0 94,94 96,37 30,5 33,09 34,08 38,6 40,07 40,31 20,9 21,78 21,97 51,8 54,53 55,40 35,2 36,63 37,15 3,1 3,79 3,81 1980/ + 46,5% + 92,2% + 35,3% + 29,4% 1990/ + 28,1 % + 45,6% + 22,7% + 17,2% + 26,9 % + 31,7 % + 14,8 % 1996/ + 18,4 % + 27,6% + 13,5% + 14,5% + 16,1 % + 20,7 % + 8,2 % H01I6A Verkeerskunde basis

Evolutie vraag en aanbod H01I6A Verkeerskunde basis

Evolutie van de jaarlijks gemiddelde afgelegde afstand in België (in km/personenwagen/jaar) 1975 11.285 1980 11.696 1985 12.493 1990 14.207 1995 14.662 1996 14.627 1997 14.676 1998 14.964 1999 15.187 2000 2006 15.032 15.024 1980-1990 + 21,5 % 1990-2000 + 5,8 % 1999-2000 - 1,0 % Bron: Ministerie van Verkeer en Infrastructuur H01I6A Verkeerskunde basis

Het Belgische wagenpark 1977 2000 2007 Personenwagens 2.773.344 4.678.376 5.048.723 Benzine 2.595.302 2.732.352 2.247.799 Diesel 114.622 1.867.351 2.730.958 Vrachtwagens 236.421 502.979 642.687 Motorrijwielen 104.101 277.838 374.743 H01I6A Verkeerskunde basis

Een eeuw personenwagens in België (1903-2006) Wagenpark (aantal personenwagens) H01I6A Verkeerskunde basis

H01I6A Verkeerskunde basis Voertuigbezit (1999) Vlaanderen Brussel Wallonië Totaal Fiets 4.202.531 269.725 1.330.628 5.802.884 Motor(fiets) Bromfiets 267.252 17.274 132.764 417.290 Auto 2.650.960 377.512 1.428.772 4.457.244 Bestelwagen 86.129 7.914 34.269 128.312 H01I6A Verkeerskunde basis

H01I6A Verkeerskunde basis Het Belgische wegennet in de Europese Unie Bron: EC – Transport in Figures Oppervlakte Bevolking Wegennet Bevolkings- dichtheid Dichtheid wegennet Wegennet/ bevolking Land 1998 (x 1000 km²) 1998 (x 1.000.000) 1996 (x 1000 km) (inwoners/km²) (km/100km²) (km/1000 inwoners) A – Oostenrijk 83,9 8,1 129,7 97 155 16 B – België 30,5 10,2 144,1 334 472 14 D – Duitsland 357,0 82,0 649,7 230 182 8 DK – Denemarken 43,1 5,3 71,7 123 166 GR – Griekenland 132,0 10,5 114,3 80 87 11 F – Frankrijk 544,0 58,8 964,3 108 177 FIN – Finland 338,1 5,2 77,7 15 23 I – Italië 301,3 57,6 306,6 191 102 5 IRL – Ierland 70,3 3,7 91,5 53 130 25 L – Luxemburg 2,6 0,4 154 204 13 NL – Nederland 41,5 15,7 127,1 378 306 P – Portugal 91,9 10,0 118,3 109 129 12 S – Zweden 450,0 8,9 138,2 20 31 SP – Spanje 506,0 39,4 162,5 78 32 4 UK – Ver. Koninkrijk 244,1 59,1 393 242 161 7 Totaal EU 3.236 375 3.494 116 9 H01I6A Verkeerskunde basis

Evolutie van de lengte van het Belgische wegennet (in km) Jaar Autosnelwegen Gewestwegen Provinciewegen Gemeentewegen Totaal 1970 411 10.295 1.244 82.000 93.950 1980 1.203 11.757 1.351 109.837 124.148 1985 1.476 12.443 1.374 117.860 133.153 1990 1.631 12.885 1.360 * 123.200 139.076 1995 1.666 12.583 1.326 127.600 143.175 1996 1.674 12.600 128.500 144.100 1997 1.679 12.509 129.400 144.914 1998 1.682 12.542 130.300 145.850 1999 1.691 1.349 130.900 146.482 2000 2006 1.702 1.763 12.550 12.585 131.520 136.559 147.121 152.256 1970-1980 + 192,7% + 14,2% + 8,6% + 33,9% + 32,1% 1980-1990 + 35,6% + 9,6% + 0,7% + 12,2% + 12,0% 1990-2000 + 4,4 % - 2,6 % - 0,8 % + 6,8 % + 4,9 % H01I6A Verkeerskunde basis

Classificatie verplaatsingen indeling naar motief van de verplaatsing indeling naar het tijdstip van de verplaatsing indeling naar persoonskenmerken indeling naar gebruikte vervoerwijze H01I6A Verkeerskunde basis

Factoren van invloed op productie Huishoudkenmerken inkomen samenstelling (structuur, gezinsgrootte, #werkenden, etc.) autobezit Kenmerken van de zone grondgebruik grondprijs woningdichtheid, mate van verstedelijking Bereikbaarheid omvang transportmogelijkheden vanuit de zone kwaliteit transportmogelijkheden vanuit de zone H01I6A Verkeerskunde basis

H01I6A Verkeerskunde basis Bereikbaarheid  effect wordt in productiemodel niet meegenomen generatief effect (toe- of afname lengte verplaatsing) distributief effect (andere verdeling over bestemmingen) temporeel effect (ander vertrektijdstip) substitutie effect (andere vervoerwijze) H01I6A Verkeerskunde basis

Factoren van invloed op attractie Werkgelegenheid Grondgebruik industrieel onderwijs winkels dienstverlening (ziekenhuizen, banken, overheidsinstellingen, ..) recreatief opslag en overslag Bereikbaarheid omvang transportmogelijkheden naar de zone toe kwaliteit transportmogelijkheden naar de zone toe H01I6A Verkeerskunde basis

Ritproductie en –attractie in het goederenvervoer aantal werknemers van een bedrijf omzet van een bedrijf bebouwd oppervlak omvang industriecomplex type bedrijf bereikbaarheid H01I6A Verkeerskunde basis

Wijze van berekenen productie en attractie Regressie analyse invloedsgrootheden gedefinieerd op zoneniveau invloedsgrootheden gedefinieerd op huishoudniveau Categorie-analyse op huishoudbasis op persoonsbasis Berekening met gebruikmaking van een Logit model H01I6A Verkeerskunde basis

H01I6A Verkeerskunde basis Regressie analyse (1) Ritproductie op basis van zonale gegevens alleen aan te bevelen indien men slechts beschikt over zonale gegevens bij voorkeur kleine zones met homogene sociaal-economische structuur gebruik van zonale gemiddelden heeft voorkeur boven gebruik van zonale totalen H01I6A Verkeerskunde basis

H01I6A Verkeerskunde basis Regressie analyse (2) Ritproductie op basis van huishoudgegevens model is onafhankelijk van gekozen zone-indeling geen verlies aan informatie t.g.v. zonale aggregatie voorkeur voor huishouden boven individu (huishoudkenmerken bepalen meer dan persoonskenmerken de productie) Algemeen: demografische factoren bepalen productie H01I6A Verkeerskunde basis

H01I6A Verkeerskunde basis Regressie analyse (3) Ritattractie: berekend op basis van zonale gegevens Belangrijkste verklarende factoren: omvang werkgelegenheid grondgebruik (oppervlakte ingenomen voor bepaalde activiteiten) Bijzondere zones (luchthavens, expo, ..) vereisen een aparte berekening van de attractie. H01I6A Verkeerskunde basis

H01I6A Verkeerskunde basis Regressie analyse (4) Problemen: Multicollineariteit: afhankelijkheid tussen verklarende variabelen Aantal op te nemen verklarende variabelen en welke? R2, voorspelbaarheid, correlatie, Non-lineariteit  transformaties of introductie van dummy variabelen Constante factor in regressievergelijking = onverklaard gedrag (bij voorkeur heel klein) Extrapolatie: regressievergelijkingen zijn slechts geldig over het bereik van de gegevens gebruikt voor de calibratie Ecologische correlatie (bij opsplitsing in deelpopulaties) H01I6A Verkeerskunde basis

H01I6A Verkeerskunde basis Voorbeeld Voorbeeld regressie analyse op huishoudbasis Y = 1,44 X1 + 1,07 X2 + 0,91 Y = aantal verplaatsingen per huishouden X1 = aantal werkende per huishouden X2 = aantal auto’s per huishouden 0,91 = constante term Probleem: niet-lineariteit van verdelingsfunctie Oplossing: * transformatie * introductie ‘dummy variabelen’ H01I6A Verkeerskunde basis

H01I6A Verkeerskunde basis Dummy variabelen Oplossing met toepassing van dummy variabelen Y = 1,41 X1 + 0,75 Z1 + 3,14 Z2 + 0,84 Y = aantal verplaatsingen per huishouden X1 = aantal werkende per huishouden Z1 = 1 voor huishoudens met 1 auto (anders 0) Z2 = 1 voor huishoudens met  2 auto’s (anders 0) H01I6A Verkeerskunde basis

Toepassing van ‘dummy variabelen’ in regressie analyse H01I6A Verkeerskunde basis

Ecologische correlatie H01I6A Verkeerskunde basis

H01I6A Verkeerskunde basis Categorie analyse (1) Bevolking wordt onderverdeeld in ‘homogene’ groepen Criterium op grond waarvan groepen worden onderscheiden is ritproductie Onderscheid naar groepen wordt gemaakt op basis van sociaal-economische kenmerken Ritproductie per onderscheiden categorie wordt verondersteld constant te zijn in de tijd H01I6A Verkeerskunde basis

H01I6A Verkeerskunde basis Categorie analyse (2) op huishoudbasis op persoonsbasis Voordelen: groepen zijn onafhankelijk van zonering geen veronderstellingen noodzakelijk over vorm van de relatie relatie kan verschillen per onderscheiden klasse Nadelen: extrapolatie buiten de strata is niet toegestaan goodness-of-fit maatstaf ontbreekt veel waarnemingen nodig H01I6A Verkeerskunde basis

H01I6A Verkeerskunde basis Categorie analyse (3) Huishoudcategorieën: 1. Inkomen 0 - 5000 (in € per jaar) 5.000 - 10.000 (6 klassen) 10.000 - 20.000 20.000 - 40.000 40.000 - 70.000  70.000 2. Autobezit 0 auto 1 auto 3 klassen  2 auto’s 3. Samenstelling huishouden (6 klassen) Geen werkende - 0-1 ander lid H.H Geen werkende -  2 andere leden H.H 1 werkende - 0-1 ander lid H.H. 1 werkende -  2 andere leden H.H  2 werkenden - 0-1 ander lid H.H.  2 werkenden -  2 andere leden H.H H01I6A Verkeerskunde basis

H01I6A Verkeerskunde basis Categorie analyse (4) x1 Ŷ x2 Ritproductie per categorie Calibratie: 250 waarnemingen per categorie 108 * 250 = 27.000 waarnemingen Probleem: ongelijke verdeling per categorie steekproef: 4000 huishoudens Aantal categorieën Aantal huishoudens 21 0!! 69 1 - 49 9 50 - 99 7 100 - 200 2  200 H01I6A Verkeerskunde basis

H01I6A Verkeerskunde basis Categorie analyse (5) (t + 1) (t) (t + 1) A =  a  I mn(j) n mn n(j) (t) (t) def Amn a = ---------- mn (t) In Amn = aantal verplaatsingen door personen met motief m en categorie n in het jaar t In = aantal personen categorie n in jaar t amn = aantal verplaatsingen per persoon met motief m gemaakt door personen van categorie n in het jaar t t = basisjaar t + 1 = ramingjaar (j) = zone j H01I6A Verkeerskunde basis

H01I6A Verkeerskunde basis Categorie analyse (6) bepaal bevolkingsgroepen met een homogeen verplaatsingsgedrag = categorie bepaal verplaatsingen per categorie bepaal omvang van categorie voor iedere zone Voorbeelden categorie indeling per huishouden autobezit (0, 1, >1) inkomen (laag, midden, hoog) aantal personen aantal werkende personen per persoon geslacht 2 opleidingsniveau 5 leeftijd 5 autobeschikbaarheid 3 wel of niet werkend 2 H01I6A Verkeerskunde basis

Resultaat van een categorie analyse Aantal autoverplaatsingen per huishouden (voorbeeld) Omvang huishouden Autobezit per huishouden 1 2 0,12 0,94 - 2 of 3 0,60 1,38 2,16 4 1,14 1,74 2,60 5 1,02 1,69 H01I6A Verkeerskunde basis

Gebruik Logit model voor berekening ritproductie H01I6A Verkeerskunde basis

H01I6A Verkeerskunde basis Binair logit model Keuze tussen 2 alternatieven hangt alleen af van het verschil in utility: Pr(1) V1-V2 H01I6A Verkeerskunde basis

Voorbeeld: verklaring wo-we verplaatsingen L = Leeftijd (in jaren 16-90) OPL = Opleiding (schaal van 1-17) G = Geslacht (0 = vrouw; 1 = man) GM = Gehuwde man (0 = nee; 1 = ja) GV = Gehuwde vrouw (0 = nee; 1 = ja) VK = Vrouw met kind jonger dan 6. (0 = no; 1 = yes) Keuze voor alternatief 1 = wel verplaatsing Keuze voor alternatief 2 = geen verplaatsing H01I6A Verkeerskunde basis

Voorbeeld: verklaring wo-we verplaatsingen verondersstel Pr(1) = 50% voor een persoon met opleidingsniveau OPL = 10  voor OPL = 10, V1-V2 = 0 Dus, voor een persoon met dezelfde karakteristieken, uitgezonderd OPL = 14 V1-V2 = 0.84  Pr(1) = 1/(1+e-0.84) = 70% H01I6A Verkeerskunde basis

Balanceren vertrekken en aankomsten Altijd geldt: S(vertrekken) = S(aankomsten) indien: een voldoende lange tijdsperiode voor dezelfde zone in een groot gebied gedurende een bepaalde periode Vertrekken (in de ochtendspits) zijn meer stabiel dan de aankomsten  aankomsten afstemmen op vertrekken H01I6A Verkeerskunde basis

Ritproductie – overige aspecten voorspellen van variabelen in ritproductiemodel voorspellen aantal huishoudens per huishoudcategorie stabiliteit parameters ritproductiemodel productie  attractie kleine verschillen hebben grote effecten H01I6A Verkeerskunde basis