Webcolleges Internationaal belicht Studiedag OOF-project 13 september 2011
Weblectures: wat? Een weblecture (of lesopname) is een online video van een opgenomen lessituatie. –Niet geheel nieuw –Nu wel: het gehele opnameproces, inclusief het beheer, de verwerking en verspreiding, kan (semi-)automatisch
Weblectures: waarom? Praktische redenen: –Werkstudenten, uitwisselingsstudenten, overlappende vakken, afstandsleren, multicampusonderwijs Onderwijsinnovatie: –Student centraal, extra leermateriaal, herhaling, verdieping, oefening, voorkennis, naslagwerk Bijzondere noden (toegankelijkheid): –Eigen tijd, eigen ritme, pauzeren, schermvullend beeld, luider/stiller, ondertitels, leerwijzers Kennis delen en profilering: –OER, marketing, onderwijscommunicatie
Voorbeelden: Princeton (USA)
Voorbeelden: MIT (USA)
Voorbeelden: OU (UK)
Voorbeelden: TUDelft (NL)
university/profiel/excellent/innovatief-onderwijs/ university/profiel/excellent/innovatief-onderwijs/ Voorbeelden: Tilburg University (NL)
Voorbeelden: Associatie K.U.Leuven Mens Machine Interactie
Weblectures: hoe? ➊ Auditorium Kies 'Lesopname' op het aanraakscherm in het auditorium. Meld je aan met jouw u-nummer. Klik op START. ➋ VideoLAB Eenmaal opgenomen ontvang je een e- mail; die brengt je naar VideoLAB. Kies 'publiceer' of 'weiger' na het bekijken van de opname. ➌ Toledo/Website Kopieer de hyperlink van de opname in VideoLAB, en plaats deze op het leerplatform.
Weblectures: wat wordt opgenomen?
Lessons to be learnt Op pedagogisch vlak –Doelgroepen –Onderwijsinnovatie –OER Op technologisch vlak –Productie –Post-productie (distributie, presentatie, archivering,…) –Integratie Op mediakundig vlak –Welke formaten? –Welke kwaliteit? Op organisatorisch vlak –Wie? Wat? Waar? Wanneer? Hoe? –Profilering, communicatie, PR
Vragen? Web: –Videolab: (tot sept 2011) (vanaf sept 2011) –Weblectures (onder constructie): Contact: K.U.Leuven – DML Kapeldreef 62 – bus Heverlee Tel: +32 (16) – Fax: +32 (16) Mail: