Tips and tricks : KU Leuven. Voor Nederlandse studenten. Orientation days 19/09/2013 Karel Joos Studieadvies
Inleidende video Video : Study K.U.LeuvenStudy K.U.Leuven (
inleiding Wie ben jij? Wat te verwachten aan KU Leuven Ervaring met studenten uit Nederland o Aanpassing aan andere aanpak hier o Moeilijk aan te wijzen
Thema’s Verhouding Student-Professor Studie-aanpak Time Management (Academische) Cultuurverschillen Examenverwachtingen Praktische info
Verhouding Student-professor Niet al te familiair Vragen stellen aan een prof? o In aula : relevantie voor anderen o Na hoorcollege : ‘beargumenteerde’ vragen Hiërarchie respecteren Professoren appreciëren : o Kritische studenten o Coöperatief o Zelfstandig
Studieaanpak Nota’s nemen? o Studentencursus voorbereiding? o Cursus, boek (markeren, analyseren) o Oefeningen o Eigen nota’s Dingen van buiten kennen? o Kennen – doen Eigen voorbeelden, vergelijkingen, toepassingen, …
Studieaanpak 2 (of meer) begrippen in cursus: o Bv. huis – villa Aanpak : 1. Zoeken naar kern van begrip? 2. Zoeken naar grens van het begrip? Eigen voorbeelden – tegenvoorbeelden Vergelijken met ander begrip (dwarsverband in cursus) Op examen : o Type : Casus, bv foto van de woonplaats van iemand : A ) Huis? B ) Villa?
Time Management Aantal uren studeren? Wanneer beginnen? Waar studeren o Bibliotheek o Agora Hoe plannen? Indeling van het academiejaar?
Power distance Individualism Masculinity Uncertainty avoidance Long term orientation (Academische) Cultuurverschillen
Low power distanceHigh power distance Teachers want students to ask questions and participate actively in class. Teachers do all the talking in class. Students listen. Students treat teachers as equals.Students treat teachers with respect. Students can express their opinion, also if this opinion is in contrast with the teacher’s opinion. Students follow the opinion of the teacher. What the teacher says is right. (Academische) Cultuurverschillen
Low uncertainty avoidanceHigh uncertainty avoidance It’s OK for teachers to say “I don’t know”. Teachers should have all the answers. Students are comfortable with open- ended learning situations and group discussions. Students are comfortable in structured learning situations and concerned with the right answers. Teachers accept varying behaviors and new and different ideas. Teachers suppress unusual behaviors and resist new and different ideas. (Academische) Cultuurverschillen
Exam verwachtingen Examenvormen o Mondeling (feedback of prof) o schriftelijk Open vragen (structuur) Multiple choice (correctie voor raden : -1/3 voor een fout antwoord) o Paper (plagiaat) o Presentaties (niet alleen de inhoud) o Oefeningen Deliberatiecriteria Ombudspersoon
Grading MarkTranscriptUSECTS% of succesfull Your answer 20OutstandingA+A10%Exceptional, additional analyses, additional information Very goodA 16B25% 15GoodA-Own examples, comparisons, critics, application 14C30% 13Above averageB 12D25%Structuring answer 11SatisfactoryB-C+Memorizing literally, basic understanding 10CE10% 8-9InsufficientDSuperficial knowlegde- comprehension 0-7Very insufficientFLack of knowledge- comprehension
Praktische info Start colleges : dinsdag 24/9 ISP = Individueel Studie Programma o Programma vastleggen o Geen numerus clausus? o Voor 9/10 Toledo : toledo.kuleuven.be
Digitale info o Support, services at K.U.Leuven o Study advice service (Eng.) o Dienst Studieadvies (Ned.)
Contact Karel Joos Studieadvies Naamsestraat Leuven 016/ > ‘Contacteer ons via het contactformulier’
Einde