Tips and tricks : KU Leuven. Voor Nederlandse studenten. Orientation days 19/09/2013 Karel Joos Studieadvies.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Break-out: practical questions
Advertisements

Op zoek naar de ware Over de zoektocht naar een christelijke partner
The stock market will go up De beurswaarden zullen stijgen YESNO JA NEEN Is Jefken a good person ? Is Jefken een goed mens ? YES NO JA NEEN Is Lonny a.
Als ik kon zijn waar jij bent If I could be where you are
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/003] thema “Oprah at Deltion” can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving geven van complexe onderwerpen,
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Social Technographics Hoe ontwikkel je een succesvolle social media strategie? Reineke Reitsma Director, Consumer Technographics Forrester Research 11.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
Internet vriendschap Internet friendship
ETHOS PROJECT: PROGRESS Follow-up & feedback end of year 1.
Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Virgielcollege Mede mogelijk gemaakt door uw Eerstejaarsch Commissie.
Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
Introduction multimedia. convergence standards retrieval applications & technology.
AGENDA Het programma start om uur en eindigt om uur met aansluitend een dinerbuffet tot uur. Er is voldoende ruimte om met uw collega.
Celebrating love Sexual education at school in The Netherlands.
Blackboard + Weblog Ik gebruik ik een weblog naast Blackboard. –Waarom ? –Hoe ? –Wat levert het op [=meerwaarde] ?
Woensdag 23 juli 2014 volgende vorige algemeen ziekenhuis Sint-Jozef Malle Dementia pathway: a condition specific approach Patrick De Wit, MD Thierry Laporta,
“Drawing your Mobility Map” (cf. A. Gohard-Radenkovic) Meertalige competencies & interculturele mediation Utrecht 2010 M-C. Kok Escalle.
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Word Order. Wie?DoetWat? wie?Waar?Wanneer? onderwerpWerkwoord(en)Meewerkend Lijdend voorwerp PlaatsbepalingTijdsbepaling SheGaveHim a kissIn the shoolyard.
zondag 3 augustus 2014 Click Klik Sunday, 03 August 2014.
zondag 3 augustus 2014 Sunday, 03 August I think I have freedom of speach For many this is beyond the reach Many women have still no voice.
Bedrijfsspecifieke extensies Standaard Rekeningschema
1 Van Harvard naar MIPS. 2 3 Van Harvard naar MIPS Microprocessor without Interlocked Pipeline Stages Verschillen met de Harvard machine: - 32 Registers.
F REE R IDING IN P ROJECTS Recognize it today, Deal with it tomorrow, Prevent it in the next project Toine Andernach Focus Centre of Expertise on Education,
Geheugen, distributie en netwerken Netwerken: de basis voor distributie van gegevens en taken (processen) –bestaan zo’n 40 jaar, zeer snelle ontwikkeling.
Motivation One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge is to keep employee motivation consistent with.
1 Over het examen (1): Modus Mondeling met schriftelijke voorbereiding 4 uur, 3 onderdelen: –Modellering (  schriftelijk, dan mondeling) –Queries / relationeel.
Deltion College Engels B1 Gesprek voeren [Edu/001]
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/002] thema: CV and letter of application can-do : kan complexe zakelijke teksten schrijven © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: applying for a job can-do : kan een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/004] thema: (No) skeleton in the cupboard can-do: kan een samenhangend verhaal schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels C1 Luisteren [Edu/001] thema: It’s on tv can-do : kan zonder al te veel inspanning tv-programma’s begrijpen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/006]/subvaardigheid schrijven notulen en kort voorstel thema: ‘What shall we do about non- active group.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/007] Thema: Soap(s) can-do : kan met enig detail verslag doen van ervaringen, in dit geval, rapporteren.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels C1 En Gesprekken voeren[Edu/003]/ Subvaardigheid lezen thema: Would you be prepared to cut off your arm… can-do : kan overtuigend.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/006] thema ‘I hope to convince you of… ‘ can-do : kan een standpunt uiteenzetten voor een publiek van.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: ‘I was wondering what you think of…’ can-do : kan deelnemen aan de conversatie bij zeer formele.
Writing exercise This one goes into your language portfolio!!! You have until the end of the week to hand it in… (So you have a little longer than it says.
Lesson 9.
All right 1thv unit 7 gr 2.1 en 2.2.
1 De ontdekking van Web 2.0 Presentatie Team Ordina type hier de datum 19 april 2007.
EML en IMS Learning Design
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Sustainable employability in Tourism The human factor October 24, 2014 Where Europe Meets the Americas.
International Primary Curriculum
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Time management Howdoyouset priorities?. Priorities:thingsthatyouthinkare important.
De taaltaak
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
Exams at KU Leuven Campus Sint-Andries.
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Transcript van de presentatie:

Tips and tricks : KU Leuven. Voor Nederlandse studenten. Orientation days 19/09/2013 Karel Joos Studieadvies

Inleidende video Video : Study K.U.LeuvenStudy K.U.Leuven (

inleiding Wie ben jij? Wat te verwachten aan KU Leuven Ervaring met studenten uit Nederland o Aanpassing aan andere aanpak hier o Moeilijk aan te wijzen

Thema’s Verhouding Student-Professor Studie-aanpak Time Management (Academische) Cultuurverschillen Examenverwachtingen Praktische info

Verhouding Student-professor Niet al te familiair Vragen stellen aan een prof? o In aula : relevantie voor anderen o Na hoorcollege : ‘beargumenteerde’ vragen Hiërarchie respecteren Professoren appreciëren : o Kritische studenten o Coöperatief o Zelfstandig

Studieaanpak Nota’s nemen? o Studentencursus voorbereiding? o Cursus, boek (markeren, analyseren) o Oefeningen o Eigen nota’s Dingen van buiten kennen? o Kennen – doen Eigen voorbeelden, vergelijkingen, toepassingen, …

Studieaanpak 2 (of meer) begrippen in cursus: o Bv. huis – villa Aanpak : 1. Zoeken naar kern van begrip? 2. Zoeken naar grens van het begrip? Eigen voorbeelden – tegenvoorbeelden Vergelijken met ander begrip (dwarsverband in cursus) Op examen : o Type : Casus, bv foto van de woonplaats van iemand : A ) Huis? B ) Villa?

Time Management Aantal uren studeren? Wanneer beginnen? Waar studeren o Bibliotheek o Agora Hoe plannen? Indeling van het academiejaar?

Power distance Individualism Masculinity Uncertainty avoidance Long term orientation (Academische) Cultuurverschillen

Low power distanceHigh power distance Teachers want students to ask questions and participate actively in class. Teachers do all the talking in class. Students listen. Students treat teachers as equals.Students treat teachers with respect. Students can express their opinion, also if this opinion is in contrast with the teacher’s opinion. Students follow the opinion of the teacher. What the teacher says is right. (Academische) Cultuurverschillen

Low uncertainty avoidanceHigh uncertainty avoidance It’s OK for teachers to say “I don’t know”. Teachers should have all the answers. Students are comfortable with open- ended learning situations and group discussions. Students are comfortable in structured learning situations and concerned with the right answers. Teachers accept varying behaviors and new and different ideas. Teachers suppress unusual behaviors and resist new and different ideas. (Academische) Cultuurverschillen

Exam verwachtingen Examenvormen o Mondeling (feedback of prof) o schriftelijk Open vragen (structuur) Multiple choice (correctie voor raden : -1/3 voor een fout antwoord) o Paper (plagiaat) o Presentaties (niet alleen de inhoud) o Oefeningen Deliberatiecriteria Ombudspersoon

Grading MarkTranscriptUSECTS% of succesfull Your answer 20OutstandingA+A10%Exceptional, additional analyses, additional information Very goodA 16B25% 15GoodA-Own examples, comparisons, critics, application 14C30% 13Above averageB 12D25%Structuring answer 11SatisfactoryB-C+Memorizing literally, basic understanding 10CE10% 8-9InsufficientDSuperficial knowlegde- comprehension 0-7Very insufficientFLack of knowledge- comprehension

Praktische info Start colleges : dinsdag 24/9 ISP = Individueel Studie Programma o Programma vastleggen o Geen numerus clausus? o Voor 9/10 Toledo : toledo.kuleuven.be

Digitale info o Support, services at K.U.Leuven o Study advice service (Eng.) o Dienst Studieadvies (Ned.)

Contact Karel Joos Studieadvies Naamsestraat Leuven 016/ > ‘Contacteer ons via het contactformulier’

Einde