De millenniumstudent Een uitdaging voor de Campusbibliotheek Arenberg Dr. Veerle Vanhoof.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Edushock leerfestival
Advertisements

Academisch Nederlands Wie heeft daar behoefte aan? 17 maart 2011 Hilde Rombouts Monitoraat op maat.
Curriculumvernieuwing en de kennissamenleving: nieuwe rollen voor docenten? Joke Voogt.
Maaswaal College UNESCO-school
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
Vormingsdag Digidak Mediageletterdheid: Wat, hoe & waarom? Juni 29, 2012 Malle Mariën Ilse, IBBT-SMIT Vrije Universiteit Brussel.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Blended learning Over minder onderwijzen en meer leren
Voor meer informatie: Link Invent Design: Externe promotor : Jean Van der Biest
Onderwijsondersteuning in de praktijk – studenten SBIB en HUB Personeelsdag 7 februari 2014.
Werkcollege Elektrotechniek
Bibliografische beheertoepassingen Jan Bollansée Altus-seminarie Groep T, Campus Vesalius Leuven, 2 december 2010.
Vakliteratuur opzoeken Lieve Devos. LibriSource+ Nieuw portaal voor toegang tot elektronische bronnen Gemeenschappelijk platform.
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
Leren en doceren in de 21e eeuw
Testen upgrade Blackboard
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. Omgaan met Wetenschappelijke informatie onderdeel Studievaardigheden Hans Fransen, Universiteitsbibliotheken.
De belofte van Learning Analytics…… Olaf de Groot.
1212 /b Ontwerpen en Presenteren met ICT dr.ir. Jos van Leeuwen Faculteit Bouwkunde cap.groep Ontwerp Systemen.
Een Module over Model Checking voor het VWO Frits Vaandrager1, David Jansen1 & Els Koopmans2 1Radboud Universiteit Nijmegen 2Olympus College Arnhem.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Presentatie UKB Digitale Toets informatievaardigheden Marjolein Drent en Bert Boxem Bibliotheek & Archief, Universiteit Twente.
Infosessie Peer-assisted Learning Psychologische Kring Leuven
Informatievaardigheden: Wat? Waarom? Wanneer? Hoe? Albert K. Boekhorst Antwerpen 16 september 2010.
Scriptieseminarie 3 Methode – Experimenteel onderzoek
Informatievaardigheden. Niveau 1. Basis. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 2. Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Tutorial informatievaardigheden in Toledo
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd.
Workshop arbeidsmarktinformatie (PSW/UWV),
Informatievaardigheden Ecologie-2 (NCP-20503) september/oktober 2012 Corrie van Zeist, Liza Bruggenkamp, Marco van Veller, Wouter Gerritsma en Ans Brouwer.
1 Challenge the future Placement Test Engels. 2 Challenge the future Situatie op de TU: ITAV Instituut voor Talen en Academische Vaardigheden 7 docenten.
BSc Honours Programme Informatiebijeenkomst. 30 credits extra Samenwerken met studenten uit andere opleidingen Verdieping binnen je eigen opleiding Persoonlijke.
Informatievaardigheden Introductie Biologie YBI_10306
Informatievaardigheden
English and IPC How to teach content through English.
Informatievaardigheden NCP Ecologie II Corrie van Zeist, Marco van Veller, Ans Brouwer en Wouter Gerritsma Bibliotheek Wageningen UR September 2009.
Informatievaardigheden NCP Ecologie II
Informatievaardigheden NCP Ecologie II
Minisymposium Labs on Line afsluiting project e-Xperimenteren+ 1 december 2006.
3/30/2015 | 1 Bibliotheekinstructie Nederlands 2014.
Informatievaardigheden Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen
Experimenteren op Afstand SURF/DU dag – 7 oktober 2004 Gaming, Simulaties, Cases: Authentic Learning Leendert van Gastel Universiteit van Amsterdam.
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Informatievaardigheden Introductie BPE-10806
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Veranderscenario’s voor e-Learning systemen Evolutie van e-Learning systemen door de jaren heen.
INFORMATIEVAARDIGHEDEN SAW B.Wydooghe L. Gheysen C. Neckebroeck.
Bètapartners, 26 oktober 2015, Damstede.  Global Learning and Observations to Benefit the Environment (GLOBE)  Opgericht in 1994 door de Amerikaanse.
INFORMATIEVAARDIGHEDEN SAW B.Wydooghe L. Gheysen C. Neckebroeck
Informatievaardig met de Bibliotheek op school Naam.
EMGO Institute for Health and Care Research Quality of Care Martina Cornel, Hoogleraar community genetics & public health genomics Genetische testen: Direct.
Leer- en Innovatiecentrum. Kenmerk: Presentatie Eindwerk Leen Liefsoens 2 juni Welke rol kan de hogeschoolbibliotheek spelen bij het aanleren van.
OPEN brainstorm.
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Kluwer The end of Publishing
Innovate-IT Enkele toepassingen
een online leerplatform over informatievaardigheden in de gemeenschappelijke digitale leeromgeving Vormingsdag Integratie van onderzoek.
how to create an Optimal Classroom Experience
Rob Heyman and Ilse Mariën
Wetenschappelijke integriteit aan de Faculteit Wetenschappen
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

De millenniumstudent Een uitdaging voor de Campusbibliotheek Arenberg Dr. Veerle Vanhoof

Overzicht Doel en ontstaan van de tutorial Voorstelling van de tutorial Toekomstperspectieven

Information literacy is … “… common to all disciplines, to all learning environments, and to all levels of education. ” “… a set of abilities requiring individuals to recognize when information is needed and have the ability to locate, evaluate, and use effectively the needed information.” Doel en ontstaan van de tutorial Uit: "Information Literacy Standards for Science and Technology," American Library Association, July 24, (Accessed April 01, 2008)

Doel en ontstaan van de tutorial Information literacy is … “… highly important for students in science and engineering/technology disciplines who must access a wide variety of information sources and formats that carry the body of knowledge in their fields. These disciplines are rapidly changing and it is vital to the practicing scientist and engineer that they know how to keep up with new developments and new sources of experimental/research data.” Uit: "Information Literacy Standards for Science and Technology," American Library Association, July 24, (Accessed April 01, 2008)

Doel en ontstaan van de tutorial Een voorbeeld… “Hoeveel planeten telt ons zonnestelsel?” Da’s gemakkelijk! Even “googelen” …

Doel en ontstaan van de tutorial Een voorbeeld… “Hoeveel planeten telt ons zonnestelsel?” Aha, gevonden!

Doel en ontstaan van de tutorial Een voorbeeld… “Hoeveel planeten telt ons zonnestelsel?” Zowel op als op staat het!

Doel en ontstaan van de tutorial Een voorbeeld… “Hoeveel planeten telt ons zonnestelsel?” 9 planeten natuurlijk!

Doel en ontstaan van de tutorial Een voorbeeld… “Hoeveel planeten telt ons zonnestelsel?” FOUT! 8 planeten (sinds de internationale astronomische unie op 24 augustus 2006 beslistte om Pluto niet langer als planeet te klasseren )

Doel en ontstaan van de tutorial Een voorbeeld… “Hoeveel planeten telt ons zonnestelsel?” Maar het staat toch op internet?

Doel en ontstaan van de tutorial opkomst van de nieuwe informatie- en communicatietechnologieën (ICT)  nieuwe generatie studenten = millenniumstudenten nodige computer- en internetvaardigheden MAAR: ICT-vaardig  informatievaardig goede samenwerking tussen onderwijs en bibliotheek noodzakelijk  CBA wil aan zijn gebruikers van de groep Wetenschap en Technologie en FABER een aantal "tools" aanbieden op het vlak van informatievaardigheden Maar hoe informatievaardig is de millenniumstudent?

Doel en ontstaan van de tutorial Studie noodzakelijk om … … reeds bestaande informatievaardigheden van de studenten in kaart brengen Praktisch 1.De 1 ste bachelorstudenten van de vier verschillende faculteiten (bio- ingenieurs, ingenieurs, wetenschappen, FABER) werden onderworpen aan een vragenlijst. 2.Docenten van de verschillende faculteiten werden bevraagd i.v.m. hun ervaringen en verwachtingen.

Doel en ontstaan van de tutorial Resultaat van deze studie: Studenten vinden hun weg niet meer naar bibliotheek Opdrachten rond informatievaardigheden aanwezig in curriculum Elektronische databank?! Problemen met opzoeken in databanken en catalogi Plagiaat?! Refereren?! Informatie selecteren en evalueren: betrouwbaarheid, hoeveelheid, kritisch zijn  studenten zijn onvoldoende informatievaardig

Doel en ontstaan van de tutorial Oplossingen: Aanbieden van bibliotheekintroducties Aanbieden van online tutorial informatievaardigheden

Doel en ontstaan van de tutorial Doel: Via gezamenlijke inspanningen van CBA en docenten komen tot informatievaardige studenten die: 1.aard en omvang van gewenste informatie bepalen 2.de gewenste informatie op efficiënte manier opzoeken 3.de informatie (en bijhorende bron) kritisch evalueren en verwerken 4.de informatie effectief gebruiken voor specifieke doeleinden (bv. thesis) 5.de economische, legale en sociale aspecten omtrent het gebruik van informatie begrijpen en de informatie op een legale en ethische manier verwerven en gebruiken Uit: Information literacy competency standards for higher education. (2000). Chicago: Association of College & Research Libraries.

De millenniumstudent Voorstelling van de Tutorial

Welkom op onze tutorial!

Welkom op onze tutorial!

Identificatie

Inleiding

Kies module

Inhoudsopgave module 1

Kies module

Inhoudsopgave module 2

Kies module

Inhoudsopgave module 3

Kies module

Inhoudsopgave module 4

Kies module

Inhoudsopgave module 5

Kies module

Inhoudsopgave module 6

Kies module

Inhoudsopgave module 7

Opbouw van een module

Inhoudsopgave

Samenvatting

Enkele fragmenten… … uit de tutorial.

Besluit Interactieve tutorial om studenten, via begeleide zelfstudie, de standaard informatievaardigheden bij te brengen: 1.aard en omvang van gewenste informatie bepalen 2.de gewenste informatie op efficiënte manier opzoeken 3.de informatie (en bijhorende bron) kritisch evalueren en verwerken 4.de informatie effectief gebruiken voor specifieke doeleinden (bv. thesis) 5.de economische, legale en sociale aspecten omtrent het gebruik van informatie begrijpen en de informatie op een legale en ethische manier verwerven en gebruiken Uit: Information literacy competency standards for higher education. (2000). Chicago: Association of College & Research Libraries.

Toekomstperspectieven Tutorial bij begin academiejaar uitvoerig testen op instroomstudenten en aanpassen indien nodig Cursus voor gevorderden: Veel gebruikte programma’s, webpagina’s, … per faculteit Regels voor de masterproef per faculteit Beheren van bibliografie Engelse vertaling van tutorial Tutorial aanpassen voor internationale studenten

Nog eens bekijken… Opmerkingen: reactieformulier

Is de tutorial beschikbaar? De tutorial is en blijft eigendom van de CBA  tutorial blijft op de CBA-server staan, geen kopies Iedere bibliotheek kan naar de tutorial linken Enkel voor module 3 kan een aanpassing voor de eigen bibliotheek ingediend worden bij de CBA (mits vergoeding voor het geleverde werk) De CBA heeft het recht om aanpassingen door te voeren

Interesse? Contacteer: Linda Stoop, clusterbibliothecaris didactiek CBA Katrien De Smedt, webmaster CBA Veerle Vanhoof, projectmedewerker Ludo Holans, hoofdbibliothecaris