Pal scoort op vele velden 4 februari 2009 Rob Vierendeels Marc Van Kerckhoven Lotte Brants OOF-Project “Pal scoort op vele velden” Grundtvig Blaid Project 20th June 2006
PAL scoort op vele velden… Pilootproject Studiebegeleiding wiskunde bij Ingenieurs IW en Biowetenschappen 20th June 2006
PAL Taak Opzetten van een PAL-begeleiding voor eerstejaarstudenten ingenieurs voor het opleidingsonderdeel wiskunde Geïntegreerd in het opleidingsonderdeel wetenschappelijk project van het tweede jaar Industrieel Ingenieur 20th June 2006
Voorbereiding Spreken met de betrokken docenten en verantwoordelijken Voorstelling aan de mentoren Voorstelling aan de studenten 2II Vrijwilligers: studenten mochten kiezen tussen tutorship of een “klassiek project” 20th June 2006
Intakegesprek Dubbel aftasten (figuurlijk) Wat is onze taak? Hoe zit dat met het project? Waarom kiezen jullie dit project? Hebben jullie didactische interesse? Zijn jullie gemotiveerd? Kenny Huysmans, Mattias De Maeyer, Karel Essers, Lars van Berloo 20th June 2006
Taakaflijning • Zelf een PAL-systeem opzetten Contact met het adjunctdepartementshoofd, verantwoordelijke studiebegeleiding, docenten Contact met de klassen : we stellen ons voor Motiverende E-mail met concrete gegevens Later uitgebreid naar de schakelstudenten (alleen mail) (ook werkende studenten) 20th June 2006
Taakaflijning • Zelf een PAL-systeem opzetten eerste periode Eerste PAL-opleiding Individuele studiebegeleiding van een paar studenten met ernstige wiskundeproblemen (functiebeperking) Voorbereiding op test: opzoeken van studiemateriaal (extra oefeningen, voorbeeldtesten) Langere PAL-opleiding (zoals Hogeschool Rotterdam) Eén dag tijdens het verlof (3 tutors op 4) 20th June 2006
Taakaflijning • Zelf een PAL-systeem opzetten tweede periode Nood aan een elektronisch platform : Toledo Remediëringssessie na de eerste test (met redelijk zware morele dwang voor eerstejaarsstudenten) Lesmateriaal in afspraak met coach Twee begeleiders observeren (geen tussenkomsten) 20th June 2006
Resultaten – alle deelnemers hadden voorheen een onvoldoende 20th June 2006
PAL Begeleiding PAL-PAL: Mentor: in het begin aangeraden om twee tutors voor één student in te zetten PAL-sessie per twee (meest succesvol) Mentor: vakinhoudelijke ondersteuning, vragen die ze niet konden oplossen Didactische begeleiding: informele supervisie Begeleiding bij projectwerk 20th June 2006
Project Zelf informatie opzoeken over PAL Databanken Internet Mediatheek Aangereikt door begeleider (beperkte toegang didactische databanken) Waarschijnlijk presentatie op internationaal congres Opzetten en uitvoeren project Evaluatie eigen werk (deeltje kwantitatief, deeltje kwalitatief) Schrijven projecttekst (NL, Engelse samenvatting) Maken powerpoint . 20th June 2006
Project Zelf informatie opzoeken over PAL Databanken Internet Mediatheek Aangereikt door begeleider (beperkte toegang didactische databanken) Waarschijnlijk presentatie op internationaal congres Opzetten en uitvoeren project Evaluatie eigen werk (deeltje kwantitatief, deeltje kwalitatief) Schrijven projecttekst (NL, Engelse samenvatting) Maken PowerPoint . 20th June 2006
Assessment 360° feedback (Wit = summatief)(zwart =louter formatief) Door de mentor (vakinhoudelijk) peer assessment (5 gedragsindicatoren) zelfassessment evaluatie door tutees (deeltje informeel – later project) Productevaluatie: projecttekst, PowerPoint, logboek, vergaderverslagen 20th June 2006
Resultaten . Samenwerken Tutor D Tutor B Tutor C Tutor A Totaal 3 3,00 Tutor D Tutor B Tutor C Tutor A Totaal 3 3,00 4 3,33 4,00 2 2,67 20th June 2006
Resultaten . Leiding geven Tutor D Tutor B Tutor C Tutor A Totaal 3 4 Tutor D Tutor B Tutor C Tutor A Totaal 3 4 3,33 3,67 4,00 2 2,00 20th June 2006
Resultaten . Werken met deadlines (tijdig op afspraken) Tutor D Tutor D Tutor B Tutor C Tutor A Totaal 3 2 2,67 4 4,00 3,67 3,00 . 20th June 2006
Resultaten . Gerichte wijze info verwerven (Opzoeken in databanken, leermateriaal) Tutor D Tutor B Tutor C Tutor A Totaal _ 3 3,00 4 3,50 20th June 2006
Resultaten . Respectvol behandelen Tutees Tutor D Tutor B Tutor C Tutor D Tutor B Tutor C Tutor A Totaal 4 4,00 3 3,67 20th June 2006
Zelfevaluatie Zelfevaluatie 1 Opzoeken in een database 1 Nog beter in groep leren samenwerken 2 Ik weet nu hoe ik mensen kan motiveren 3 Ik weet hoe ik mensen kan begeleiden zodat ze ergens meer uit leren dan dat ze het alleen zouden leren 1 Opzoeken in een database 2 Werken in groep 3 Zelf iets opzetten, initiatief nemen om contacten te leggen en info te krijgen 20th June 2006
Zelfevaluatie 1 Kennis delen met anderen 2 Plannen: duidelijke taakverdeling maken 3 Als groep samenwerken om doelen te bereiken 1 Creatief handelen 2 Een communicatienetwerk opzetten 3 Samenwerken in groep 20th June 2006
Integratie in wetenschappelijk project Sociaal Samenwerken in groep Mondeling presenteren Een niet-Nederlandstalige forumtaal gebruiken Cognitief Op een gerichte wijze informatie verwerven Gevonden informatie kritisch verwerken Organisatorisch Werken met een planning Werken met deadlines Onderzoekscompetenties Kritisch reflecteren op het eigen handelen. Creatief handelen Op een correcte wijze een onderzoeksvraag formuleren 20th June 2006
Integratie in wetenschappelijk project In dit project komen alle competenties van het wetenschappelijk project aan bod: Sociaal Samenwerken in groep Mondeling presenteren Een niet-Nederlandstalige forumtaal gebruiken (samenvatting, presentatie op congres 3 april in Leuven) Cognitief Op een gerichte wijze informatie verwerven (zowel lesmateriaal als in databanken) Gevonden informatie kritisch verwerken 20th June 2006
Integratie in wetenschappelijk project Organisatorisch Werken met een planning (soms wat te weinig gedocumenteerd) Werken met deadlines Onderzoekscompetenties Kritisch reflecteren op het eigen handelen (in werkje, supervisie, opleiding) Creatief handelen (begin er maar aan, zelf platform voorgesteld…) Op een correcte wijze een onderzoeksvraag formuleren Minst goed uitgewerkt door DEZE groep. 20th June 2006
PAL: Literature 20th June 2006 Annis, L.F. (1983). 'The processes and effects of peer tutoring', Human Learning, 2(1), 39-47. Benware, C.A. & Deci, E.L. (1984). 'Quality of learning with an active versus passive motivational set', American Educational Research Journal, 21(4), 755-765, Bevers A., Verschueren N., Verfaillie K., (2007), ‘Studentassistentie als middel tot probleemgestuurd onderwijs in een integratieve setting binnen de bachelor psychologie’, Intern rapport, Faculteit psychologie en pedagogische wetenschappen, KULeuven Bossaerts, B. (2007), Student tutoring. Good practices in België, Koning Boudewijnstichting. Committee on Undergraduate Science Education, Ch4, (1997), Misconceptions as Barriers to Understanding Science, http://www.nap.edu/readingroom/books/str/4.html De Boeck, P. (2003). Student-assistentie bij probleemgestuurd onderwijs in werkcolleges en practicumvakken van de tweede kandidatuur psychologie. Eindrapport OOI project (vijfde ronde)aan de KUL. Greenlee, G. (1999), Moving Beyond Black and White, http://www.nwrel.org/learns/tutor/spr1999/spr1999.pdf Greenwood, C.R., Carta, J.J., & Kamps, D. (1990). 'Teacher-mediated versus peer-mediated instruction: a review of educational advantages and disadvantages', in Foot, H.C., Morgan. Goodfellow, P., & Schofield, E. (2001). Peer tutorials amongst medical students. Med.Educ. 35:1001-1002. Hoel, T.L., & Haugalokken, O.K. (2004), Response Groups as Learning Resources when Working with Portfolios, Journal of Education for Teaching; 30 (3), 225-241. M.J. and Shute, R.H. (eds.), Children Helping Children. London and New York: John Wiley. Mynard, J. & Almarzouqi, I. (2006); Investigating Peer Tutorship, ELT Journal; 60 (1), 13-22. National Service Projects (2007), http://www.nwrel.org/learns/tutor/index.html Moseley, T et al. (2002). Clinical skills center attending: an innovative senior medical school elective. Acad.Med. Nov; 77(11):1176. Perkins, G. et al. (2002). Peer-led resuscitation training for healthcare students: a randomized controlled study. Intensive Care medicine, published online 24 april 2002). Ramsden, P. (1991). A performance indicator of teaching quality in higher education: the course experience questionnaire, Studies in Higher Education, 16 (2), 129-150. Saunders, D. (1992). Peer tutoring in higher education, Studies in Higher Education, 17 (2). Schaffer, J. (1990). Students teaching students: a medical school peer tutorial programme. Medical Education, 24, 336-343. Talentontwikkeling De Haagse Hogeschool, (2008), Basismodel Tutoring, Intern document, De Haagsche Hogeschool. Topping, K.J. (1996), The Effectiveness of PAL in Further and Higher Education: A Typology and Review of the Literature, Higher Education, 32 (3), p. 321-345. Topping, K., (2000), Peer Assisted Learning: A Practical Guide for Teachers, Cambridge, MA: Brookline Books. Topping, K., (2000), Tutoring, Educational practices series, International Academy of Education (IAE), Brussels, Belgium De Smet, M., Van Keer, H., & Valcke, M. (2007). PAL in het hoger onderwijs - Een studie naar tutorgedrag binnen een online en face-to-face setting, Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 2007/1. Wadoodi, A., & Crosby, J. (2002). Twelve tips for peer-assisted learning: a classic concept revisited. Medical Teacher, 24 (3), 241-244. 20th June 2006
20th June 2006