Pal scoort op vele velden 4 februari 2009

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Generation €uro Students' Award Een wedstrijd voor leerlingen uit de laatste graad van het secundair onderwijs Concept, organisatie, ondersteuning,...
Advertisements

Edushock leerfestival
INTERCULTURELE TRAJECTBEGELEIDING UITGAANDE STUDENTEN.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
WebQuestsWebQuests Voor het basisonderwijs Ververs Foundation Seminar 29 januari 2009 Peter Blijleven.
Treasury: een verhaal met een plot en een clou
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Unieke elementen van opleiden
1 Facilitating Online Learning Conversations Exploring tool affordances in higher education Jakko van der Pol IVLOS, UU/ Onderwijscentrum VU.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Identifying Teacher Qualitywww.teacherqualitytoolbox.eu.
Onderwijsondersteuning in de praktijk – studenten SBIB en HUB Personeelsdag 7 februari 2014.
Studiedag: vernieuwing, ook in onderwijs vreemde talen via ICT Vrijdag 19 maart 2010.
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Integreren van onderzoek in onderwijs
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
IOO-profiel doelen Een instrument voor nagaan onderzoeksintegratie
Implementatie e-learning bij de HES Rotterdam Maart 2001 Joke Droste.
Erasmus infodagen juni 2004-Oostende ECTS AAN DE UNIVERSITEIT GENT van 1989 tot nu Geneviève Cochez Afdeling Internationale Betrekkingen.
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
PEER LEARNING Intervisie op verplaatsing Gastfaculteit Geneeskunde 30 april 2008.
WETENSCHAPPELIJK PROJECT Pal (Peer Assisted Learning) scoort op vele velden J. Vanderhaeghen.
OOF-project Peer assisted learning
Pal scoort op vele velden OOF-Project 2008/11 Rob Vierendeels Docentenvergadering IBW
De millenniumstudent Een uitdaging voor de Campusbibliotheek Arenberg Dr. Veerle Vanhoof.
De rol van de tutor: meer dan lesgeven alleen?!
Onderzoeksmethodologie HRM Dr. Sophie De Winne 03/ (Lessius) 016/ (K.U.Leuven) 27 september Onderzoeksmethodologie.
De nieuwe lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding Mentorendag november.
Webcolleges Internationaal belicht Studiedag OOF-project 13 september 2011.
Portfolio Faculteit der Letteren
Achtergrond Actieplan mobiliteit 2009 Leuven – Louvain-la-Neuve: “In 2020, at least 20% of those graduating in the European Higher Education Area should.
Datum universitair onderwijscentrum groningen Presentatie onderzoeksproject TCCR, 23 juni 2009 Siebrich de Vries,
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Wat denken leerlingen nu ècht? Fokke Hoeksema, Petra Hendrikse en Nellie Verhoef.
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
Workshop Informatievaardigheden
Onderwijsdag KHKempen 15 januari 2009 Rob Vierendeels Marc Van Kerckhoven Lotte Brants OOF-Project “Pal scoort op vele velden” Grundtvig Blaid Project.
Master in de industriële wetenschappen Peer Assisted Learning scoort op vele velden SOS FYSICA.
Studenten ondersteunen eerstejaars
Altus Seminarie Werken met informatie binnen het onderzoek over hoger onderwijs: enkele databanken 2 december 2010Martine Pieters.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Gender en wiskunde Anja Jansen 2007.
Infosessie Peer-assisted Learning Psychologische Kring Leuven
ICTO-contactpersonen 7 juni 2007 Vrije Universiteit Universiteit Utrecht Technische Universiteit Delft.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Studiecoaches voor (HBO/ WO) studenten met een vorm van autisme
BSc Honours Programme Informatiebijeenkomst. 30 credits extra Samenwerken met studenten uit andere opleidingen Verdieping binnen je eigen opleiding Persoonlijke.
Tto: de laatste ontwikkelingen
Biologie/Bio-medische wetenschappen Blackboard Natasa Brouwer, AMSTEL Instituut.
Tip 7: wissel je werkvormen af
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Peer Assisted learning Studiedag PAL 9 mei 2008 Rob Vierendeels Tom Vermeiren Jeroen Van den Broek Bart Van Peer PALKHK-Team.
Tutoring Ba1-Ba3 Samenvattingen leren schrijven. In het begin was er… Een probleem… … en een wild idee!
INFORMATIEVAARDIGHEDEN SAW B.Wydooghe L. Gheysen C. Neckebroeck
Bloggen op de Master Leren en Innoveren Netwerkbijeenkomst Studeren naast je werk / Blended learning 2 december 2015 Bartel Dorhout docent MLI
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Tutoropleiding PAL Rob Vierendeels OOF-Project Pal scoort op vele velden Grundtvig Blaid Project.
Conceptuele denker Anne
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Pal scoort op vele velden 4 februari 2009 Rob Vierendeels Marc Van Kerckhoven Lotte Brants OOF-Project “Pal scoort op vele velden” Grundtvig Blaid Project 20th June 2006

PAL scoort op vele velden… Pilootproject Studiebegeleiding wiskunde bij Ingenieurs IW en Biowetenschappen 20th June 2006

PAL Taak Opzetten van een PAL-begeleiding voor eerstejaarstudenten ingenieurs voor het opleidingsonderdeel wiskunde Geïntegreerd in het opleidingsonderdeel wetenschappelijk project van het tweede jaar Industrieel Ingenieur 20th June 2006

Voorbereiding Spreken met de betrokken docenten en verantwoordelijken Voorstelling aan de mentoren Voorstelling aan de studenten 2II Vrijwilligers: studenten mochten kiezen tussen tutorship of een “klassiek project” 20th June 2006

Intakegesprek Dubbel aftasten (figuurlijk) Wat is onze taak? Hoe zit dat met het project? Waarom kiezen jullie dit project? Hebben jullie didactische interesse? Zijn jullie gemotiveerd? Kenny Huysmans, Mattias De Maeyer, Karel Essers, Lars van Berloo 20th June 2006

Taakaflijning • Zelf een PAL-systeem opzetten Contact met het adjunctdepartementshoofd, verantwoordelijke studiebegeleiding, docenten Contact met de klassen : we stellen ons voor Motiverende E-mail met concrete gegevens Later uitgebreid naar de schakelstudenten (alleen mail) (ook werkende studenten) 20th June 2006

Taakaflijning • Zelf een PAL-systeem opzetten eerste periode Eerste PAL-opleiding Individuele studiebegeleiding van een paar studenten met ernstige wiskundeproblemen (functiebeperking) Voorbereiding op test: opzoeken van studiemateriaal (extra oefeningen, voorbeeldtesten) Langere PAL-opleiding (zoals Hogeschool Rotterdam) Eén dag tijdens het verlof (3 tutors op 4) 20th June 2006

Taakaflijning • Zelf een PAL-systeem opzetten tweede periode Nood aan een elektronisch platform : Toledo Remediëringssessie na de eerste test (met redelijk zware morele dwang voor eerstejaarsstudenten) Lesmateriaal in afspraak met coach Twee begeleiders observeren (geen tussenkomsten) 20th June 2006

Resultaten – alle deelnemers hadden voorheen een onvoldoende 20th June 2006

PAL Begeleiding PAL-PAL: Mentor: in het begin aangeraden om twee tutors voor één student in te zetten PAL-sessie per twee (meest succesvol) Mentor: vakinhoudelijke ondersteuning, vragen die ze niet konden oplossen Didactische begeleiding: informele supervisie Begeleiding bij projectwerk 20th June 2006

Project Zelf informatie opzoeken over PAL Databanken Internet Mediatheek Aangereikt door begeleider (beperkte toegang didactische databanken) Waarschijnlijk presentatie op internationaal congres Opzetten en uitvoeren project Evaluatie eigen werk (deeltje kwantitatief, deeltje kwalitatief) Schrijven projecttekst (NL, Engelse samenvatting) Maken powerpoint . 20th June 2006

Project Zelf informatie opzoeken over PAL Databanken Internet Mediatheek Aangereikt door begeleider (beperkte toegang didactische databanken) Waarschijnlijk presentatie op internationaal congres Opzetten en uitvoeren project Evaluatie eigen werk (deeltje kwantitatief, deeltje kwalitatief) Schrijven projecttekst (NL, Engelse samenvatting) Maken PowerPoint . 20th June 2006

Assessment 360° feedback (Wit = summatief)(zwart =louter formatief) Door de mentor (vakinhoudelijk) peer assessment (5 gedragsindicatoren) zelfassessment evaluatie door tutees (deeltje informeel – later project) Productevaluatie: projecttekst, PowerPoint, logboek, vergaderverslagen 20th June 2006

Resultaten . Samenwerken Tutor D Tutor B Tutor C Tutor A Totaal 3 3,00   Tutor D Tutor B Tutor C Tutor A Totaal 3 3,00 4 3,33 4,00 2 2,67 20th June 2006

Resultaten . Leiding geven Tutor D Tutor B Tutor C Tutor A Totaal 3 4   Tutor D Tutor B Tutor C Tutor A Totaal 3 4 3,33 3,67 4,00 2 2,00 20th June 2006

Resultaten . Werken met deadlines (tijdig op afspraken) Tutor D   Tutor D Tutor B Tutor C Tutor A Totaal 3 2 2,67 4 4,00 3,67 3,00 . 20th June 2006

Resultaten . Gerichte wijze info verwerven (Opzoeken in databanken, leermateriaal)   Tutor D Tutor B Tutor C Tutor A Totaal _ 3 3,00 4 3,50 20th June 2006

Resultaten . Respectvol behandelen Tutees Tutor D Tutor B Tutor C   Tutor D Tutor B Tutor C Tutor A Totaal 4 4,00 3 3,67 20th June 2006

Zelfevaluatie Zelfevaluatie 1 Opzoeken in een database 1 Nog beter in groep leren samenwerken 2 Ik weet nu hoe ik mensen kan motiveren 3 Ik weet hoe ik mensen kan begeleiden zodat ze ergens meer uit leren dan dat ze het alleen zouden leren 1 Opzoeken in een database 2 Werken in groep 3 Zelf iets opzetten, initiatief nemen om contacten te leggen en info te krijgen 20th June 2006

Zelfevaluatie 1 Kennis delen met anderen 2 Plannen: duidelijke taakverdeling maken 3 Als groep samenwerken om doelen te bereiken 1 Creatief handelen 2 Een communicatienetwerk opzetten 3 Samenwerken in groep 20th June 2006

Integratie in wetenschappelijk project Sociaal Samenwerken in groep Mondeling presenteren Een niet-Nederlandstalige forumtaal gebruiken Cognitief Op een gerichte wijze informatie verwerven Gevonden informatie kritisch verwerken Organisatorisch Werken met een planning Werken met deadlines Onderzoekscompetenties Kritisch reflecteren op het eigen handelen. Creatief handelen Op een correcte wijze een onderzoeksvraag formuleren 20th June 2006

Integratie in wetenschappelijk project In dit project komen alle competenties van het wetenschappelijk project aan bod: Sociaal Samenwerken in groep Mondeling presenteren Een niet-Nederlandstalige forumtaal gebruiken (samenvatting, presentatie op congres 3 april in Leuven) Cognitief Op een gerichte wijze informatie verwerven (zowel lesmateriaal als in databanken) Gevonden informatie kritisch verwerken 20th June 2006

Integratie in wetenschappelijk project Organisatorisch Werken met een planning (soms wat te weinig gedocumenteerd) Werken met deadlines Onderzoekscompetenties Kritisch reflecteren op het eigen handelen (in werkje, supervisie, opleiding) Creatief handelen (begin er maar aan, zelf platform voorgesteld…) Op een correcte wijze een onderzoeksvraag formuleren Minst goed uitgewerkt door DEZE groep. 20th June 2006

PAL: Literature 20th June 2006 Annis, L.F. (1983). 'The processes and effects of peer tutoring', Human Learning, 2(1), 39-47. Benware, C.A. & Deci, E.L. (1984). 'Quality of learning with an active versus passive motivational set', American Educational Research Journal, 21(4), 755-765, Bevers A., Verschueren N., Verfaillie K., (2007), ‘Studentassistentie als middel tot probleemgestuurd onderwijs in een integratieve setting binnen de bachelor psychologie’, Intern rapport, Faculteit psychologie en pedagogische wetenschappen, KULeuven Bossaerts, B. (2007), Student tutoring. Good practices in België, Koning Boudewijnstichting. Committee on Undergraduate Science Education, Ch4, (1997), Misconceptions as Barriers to Understanding Science, http://www.nap.edu/readingroom/books/str/4.html De Boeck, P. (2003). Student-assistentie bij probleemgestuurd onderwijs in werkcolleges en practicumvakken van de tweede kandidatuur psychologie. Eindrapport OOI project (vijfde ronde)aan de KUL. Greenlee, G. (1999), Moving Beyond Black and White, http://www.nwrel.org/learns/tutor/spr1999/spr1999.pdf Greenwood, C.R., Carta, J.J., & Kamps, D. (1990). 'Teacher-mediated versus peer-mediated instruction: a review of educational advantages and disadvantages', in Foot, H.C., Morgan. Goodfellow, P., & Schofield, E. (2001). Peer tutorials amongst medical students. Med.Educ. 35:1001-1002. Hoel, T.L., & Haugalokken, O.K. (2004), Response Groups as Learning Resources when Working with Portfolios, Journal of Education for Teaching; 30 (3), 225-241. M.J. and Shute, R.H. (eds.), Children Helping Children. London and New York: John Wiley. Mynard, J. & Almarzouqi, I. (2006); Investigating Peer Tutorship, ELT Journal; 60 (1), 13-22. National Service Projects (2007), http://www.nwrel.org/learns/tutor/index.html Moseley, T et al. (2002). Clinical skills center attending: an innovative senior medical school elective. Acad.Med. Nov; 77(11):1176. Perkins, G. et al. (2002). Peer-led resuscitation training for healthcare students: a randomized controlled study. Intensive Care medicine, published online 24 april 2002). Ramsden, P. (1991). A performance indicator of teaching quality in higher education: the course experience questionnaire, Studies in Higher Education, 16 (2), 129-150. Saunders, D. (1992). Peer tutoring in higher education, Studies in Higher Education, 17 (2). Schaffer, J. (1990). Students teaching students: a medical school peer tutorial programme. Medical Education, 24, 336-343. Talentontwikkeling De Haagse Hogeschool, (2008), Basismodel Tutoring, Intern document, De Haagsche Hogeschool. Topping, K.J. (1996), The Effectiveness of PAL in Further and Higher Education: A Typology and Review of the Literature, Higher Education, 32 (3), p. 321-345. Topping, K., (2000), Peer Assisted Learning: A Practical Guide for Teachers, Cambridge, MA: Brookline Books. Topping, K., (2000), Tutoring, Educational practices series, International Academy of Education (IAE), Brussels, Belgium De Smet, M., Van Keer, H., & Valcke, M. (2007). PAL in het hoger onderwijs - Een studie naar tutorgedrag binnen een online en face-to-face setting, Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 2007/1. Wadoodi, A., & Crosby, J. (2002). Twelve tips for peer-assisted learning: a classic concept revisited. Medical Teacher, 24 (3), 241-244. 20th June 2006

20th June 2006