Godsdienst: het kan oOK ANders?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Advertisements

Crowdfunding Door Margriet Brouwer Showroom MAMA.
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
De psychologie van communicatie
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
culturen categoriseren: basiswaarden
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Woord van Leven April 2014.
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
De christelijke boodschap
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
Een lessenserie van drie lessen
Meertalig opvoeden Elke Burkhardt.
1. Levensbeschouwing en communicatie
1. Levensbeschouwing en communicatie
Welkom op onze thema-avond
...heet u graag welkom! Graag uw aandacht voor het First ID Project.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Het wezen van ‘contact’
Informatie- avond groep 6
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
18 november 2011.
Vrolijk Grappen maken Lol TREUREN??? Carnaval 26 februari.
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Leef je geloof! Jacobus 2: Jacobus 2 : 26
Oktober 2014 Woord van Leven “Ik ben het brood dat leven geeft. Wie bij mij komt zal geen honger meer hebben, en wie in mij gelooft zal nooit meer dorst.
Voordia: Presentatie bij de wetskaart Deze voordia met info en suggesties is geen onderdeel van de ppt. Twee presentaties bij de 10 geboden: alleen afbeeldingen.
Vrienden.
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’.
Interculturele communicatie
Interculturele communicatie
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Beeldmeditatie Toon een beeld zonder voorafgaande of begeleidende commentaar Wat zie je? Wat zie je erin? Uitwisseling, geen discussie.
Wiki Interculturele communicatie
Dag met vakcoördinatoren Mechelen 23 – agenda Een model om aandacht te hebben voor de leerlijn en de vakoptiek Een model om aandacht te hebben.
Workshop klassenmanagement
Toegenomen belang interculturele communicatie door evoluties op het vlak van: Informatie- en communicatietechnologie Vervoer Handel Migratie.
Volksuniversiteit Zwolle
Aanvaarding en tolerantie
Onze doelen en visie in beeld
Bijbelstudies over de gelijkenissen van Jezus
Beter Onderwijs Nederland
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
gespreksvaardigheden
Methodiek: Plancyclus
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Communicatie & Relatie
Heel gewoon maar toch anders.
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Wat reist er met je mee !? Over reflecteren op jouw professionele identiteit.
H3.6, Nieuwe kansen 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat hun.
Nieuw Begin 3.3 GEBOORTERITUEEL ALS STEUNPILAAR. DOEL VAN DE LES: - De leerlingen kennen rituelen van de grote godsdiensten - De leerlingen kunnen rituelen.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Dagdeel 3 conflicthantering
IK EN DE ANDER Levinas ( ). Levinas Emmanuel Levinas ( ) wordt, na een relatief lange onbekendheid gedurende zijn leven, vandaag internationaal.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Voorstelling van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST. Doel van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST Kinderen helpen om te groeien als mens en te bouwen aan een eigen.
Didactiek Lesformulier.
Communicatie 7e les.
Eigenaarschap.
Transcript van de presentatie:

Godsdienst: het kan oOK ANders? - Interculturele communicatie Werkvormen Uitwisseling

Interculturele communicatie Manier van communiceren en interpreteren = cultureel bepaald. Culturele verschillen manifesteren zich in symbolen, rituelen en waarden. Symbolen = kleding, gebaren, taalgebruik, voedsel en drank Rituelen = handelen die niet noodzakelijk zijn maar voor de cultuur essentieel Waarden = de kern van de cultuur maar onzichtbaar Juist omdat waarden nauwelijks of niet waar te nmen zijn, leiden verschillen in waarden tussen culturen tot problemen bij interculturele contacten.

Waarden: de relatie van mens tot mens? Identiteit? Groep of zichzelf? Macht/gezag? Gedrag bepaald door regels of door relaties? Emoties tonen? Status = wat we doen of wie we zijn? collectivisme versus individualisme

Oefening bewustwording individualisme - collectivisme Kies de bewering waar je het ‘t meest mee eens bent A B Ik vind het belangrijk voor mezelf te kunnen zorgen. Ik praat met anderen alvorens belangrijke beslissingen te nemen. Mijn persoonlijke identiteit is voor mij belangrijk. Ik offer mijn eigen interesse op voor de groep. Ik ben liever zelfstandig dan afhankelijk van anderen. Ik blijf ook in moeilijke tijden bij de groep. Ik ben zelf verantwoordelijk voor mijn daden. Ik respecteer de beslissingen die in de groep genomen zijn.

Oefening bewustwording individualisme - collectivisme Ik moet zelf over mijn toekomst kunnen beslissen. Zelfs als ik niet gelukkig ben in de groep, blijf ik bij hen als ze me nodig hebben. Ik ben graag uniek en anders dan de anderen. Ik respecteer de gewoonten en de overeenkomsten op het werk of school. Ik vind het belangrijk onafhankelijk te zijn. Het is beter anderen te raadplegen voordat je iets onderneemt. Ik wil op mijn eigen verdiensten beoordeld worden. Mijn relaties met anderen zijn belangrijker dan mijn eigen prestaties.

Collectivisme versus individualisme Individualisten ontlenen hun identiteit aan dat wat ze zelf zijn en doen Collectivisten ontlenen hun identiteit aan de groep Verschil is de belanrijkste bron van interculturele misverstanden Enkele kenmerken

Interculturele communicatie Communicatie is geen eenrichtingsverkeer, non-verbale en onbewuste communicatie! Onbewuste communicatie: (persoonlijke ruimte) Hoe groot is de afstand als je met een collega een praatje maakt? Hoe voelt het als je een stap vooruit doet? En als je een stap achteruit doet? Culturele verschillen Non-verbale communicatie: begroetingen, non-verbale tekens, … Context: dorst

Taal en godsdienst http://meertalen.bibliotheek.nl/Homepage.html http://meertalen.bibliotheek.nl/3ProductMat.html http://projecten.leesplein.nl/2.3Result.php

Didactische werkvormen Klassieke werkvormen: onderwijsleergesprek, brainstroming, stellingenspel, klasgesprek, … Andere: forumlezen, dramatiseren, simulatiespel, demonstreren, … http://www.emmausinstituut.be/commedia/did__werkvormen.htm

‘levensbeschouwelijke’ werkvormen Mensenrechten en verscheidenheid http://www.vormen.org/educatie/index.htm http://www.vormen.org/MieMo/index.htm Vormende en creatieve werkvormen http://www.donboscovormingscentrum.be/Deel%20meditatiedoek/Doek%20werkvormen%20leren%20titelblad.htm http://www.donboscovormingscentrum.be/Deel%20meditatiedoek/Doek%20werkvormen%20creeren%20titelblad.htm Hoogeveen P., Winkels J. , Het didactisch werkvormenboek, Van Gorcum.

terreinen en impulsen Terrein: ‘zich goed voelen’ Ontwikkelingsdoel: ontdekken dat hoe men zich voordoet niet altijd overeenkomt met hoe men zich voelt (ingrediënten: maskers opzetten, rollen spelen) Impulsen: carnaval in verschillende tradities en culturen (collage, nieuwsfragment); betekenis van ‘vette dinsdag’ in westerse cultuur nu en vroeger; het opzetten van maskers (prins carnaval, knutselen van een masker), het spelen van een rol (rollenspel), wie ben ik echt?, … http://www.vormen.org/AllemaalAnders/Doorbreek.htm

terreinen en impulsen Ontwikkelingsdoel: het verlangen naar zich ergens goed te kunnen voelen bij zichzelf en anderen erkennen (ingrediënten: gelaatsuitdrukkingen verstaan) Impulsen: mimürfel, tekenfilmpjes, stripverhalen, fotomateriaal, … http://www.vormen.org/AllemaalAnders/IkOok.htm http://www.vormen.org/Kompas/Wiezijnik.html

terreinen en impulsen Terrein: ‘toekomt’ beginsituatie: de visie op ‘toekomst’ in verschillende culturen. Stel je verleden, heden en toekomst voor als drie verschillende cirkels. Teken deze cirkels op papier. Doe dat op zo’n manier dat ze naar je gevoel iets zeggen over de verschillen in belang die je aan verlden, heden en toekomst hecht en over hoe je het verband tussen verleden, heden en toekomst ziet. Teken de cirkel van verleden links, die van het heden rechts en die voor de toekomst daar weer rechts van. Vergelijk je resultaat met je buren en bespreek verschillen en overeenkomsten.

Eigen lessen Heilige huizen 1+2 Lesdoel: In deze les maken de leerlingen kennis met gebedshuizen uit jodendom en christendom. Lesdoel: In deze les maekn de leerlingen kennis met hindoeïstische en boeddhistische tempels en de islamitische moskee. Familie/gezin Lesdoelen: 1.      De leerlingen vinden de betekenis van een woord door verbanden te leggen met voorgaande lessen omtrent familie. De leerlingen kunnen de woorden uit de woordenlijst in eigen woorden omschrijven en toepassen in een voorbeeld. De leerlingen concretiseren wat ze begrijpen van de tekst en wat niet. De leerlingen kunnen individueel een tekst lezen. De leerlingen kunnen woorden en situaties associëren met het woord ‘familie’. De leerlingen kunnen die associatie verklaren. De leerlingen zetten die associatie om in beeld.

Eigen lessen Huwelijk/samenwonen India Lesdoel: kennismaken met alle aspecten van een hedendaags westers huwelijk India Lesdoel: kennismaken met India, zijn goden en zijn cultuur

Heilige huizen Terrein: ‘symbolen die leven geven’, ‘pijn en verdriet’, ‘feesten en vieren’ Behalve buitenzijde ook de symboliek binnenin via bijv. religieuze koffers Zie ook: http://www.kuleuven.be/thomas/secundair_onderwijs/in_de_kijker/35_dood.php http://www.kuleuven.be/thomas/secundair_onderwijs/in_de_kijker/36_huwelijk.php http://www.kuleuven.be/thomas/secundair_onderwijs/in_de_kijker/34_geboorte.php

Familie en gezin Terrein: ‘gelukkig willen zijn’, ‘zich goed voelen’, ‘toekomst’ Tal van boeken en kinderboeken… Zie ook: http://www.kuleuven.be/thomas/secundair_onderwijs/in_de_kijker/34_geboorte.php

Huwelijk/samenwonen Terrein: ‘feesten en vieren’, ‘toekomst’, ‘gelukkig willen zijn’ Andere religies en andere gebruiken? Levensbeschouwelijke betekenis van het kerkelijk huwelijk Zie ook: http://www.kuleuven.be/thomas/secundair_onderwijs/in_de_kijker/36_huwelijk.php

India Terrein: ‘feesten en vieren’, ‘gelukkig willen zijn’, ‘symbolen die leven geven’ Zie: w@=d@ http://www.watisdat.be/site/index.asp Moeilijke woordenlijst