OOF-project Peer assisted learning

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
FAQ over wiskunde Heb ik wel voldoende uren wiskunde gehad in het middelbaar? Welke wiskundevaardigheden moet ik beheersen? Wat is de inhoud van de cursussen.
Advertisements

BAGAGE ser peters.
OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
Elektronisch factureren in de Uitzendbranche Hans Derksen (Adecco) en Dennis Krukkert (TNO) 9 september 2009.
PDM, ERP en Lean Manufacturing: Pleisters plakken of structureel verbeteren ? Erwin van Zomeren 4 juni 2009.
Taalbeleid aan de UGent : Effect en evaluatie Sibo Kanobana Cel Diversiteit & Gender, UGent.
Exact competentie gericht.
Transparantie bij evaluatie van stages Mia Sas Groepsvoorzitter Professionele Opleidingen HUB 19 november 2009 Studiedag Associatie: waarderen van leren.
Werkpakket 4: - implementatieprojecten - duurzaamheidsplan Evert van de Vrie Open Universiteit.
De vrijwilligerswet in een notendop! VSVw vzw 2009.
Portfoliosysteem bij Wiskunde P. Wilders Faculteit Electrotechniek, Wiskunde en Informatica.
Duurzame inzetbaarheid: extra belangrijk in een recessie
RYCKEVELDE 12 NOVEMBER 2009 Comenius Monitoring Day EUROPESE UITWISSELINGEN PEDAGOGISCHE IMPACT DOELSTELLINGENRESULTATEN 12/11/20091 Comenius Monitoring.
13 maart Kwaliteitszorg in internationalisering Deel 2: indicatoren Actie 2 van de Vlaamse Bologna-experten
1 E-learning bij Electrabel Nederland, Vaktechnische opleidingen.
Begeleiden van het B-leerproces
Transparantie bij evaluatie van stages Ann Deketelaere Dienst Onderwijs Faculteit Geneeskunde 19 november 2009 Studiedag Associatie: waarderen van leren.
Onderwijsondersteuning chemie Hernieuwing van de eindtermen van de ba- en ma- opleidingen chemie Nicole Totté, Inge Serdons.
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
Voorbeeld 1 Faculteit Geneeskunde. 1.Aanleiding: vaardigheidsonderwijs  Theoretische duiding en demonstratie in grote groep (n= 80)  Zelfstandig voorbereiding.
PEER LEARNING Intervisie op verplaatsing Gastfaculteit Geneeskunde 30 april 2008.
Pal scoort op vele velden Full Marks. 1.Wat is PALS ? 2.Opgave 3.Aanpak en werkwijze 4.Resultaten 5.Besluit.
PAL in de bacheloropleidingen Wetenschappen PAL-studienamiddag 4 februari 2009.
Pal scoort op vele velden OOF-Project 2008/11 Rob Vierendeels Docentenvergadering IBW
Wout Meskens Stijn Moesen 5/11/  Inleiding  Opbouw  Doel  Foto’s 5/11/20092.
Studiegebied Gezondheidszorg Onze onderwijsvisie.
Portfolio Faculteit der Letteren 1 Evaluatie van 2 jaar Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit Utrecht Gerrit Bloothooft.
Portfolio Faculteit der Letteren
Studievoortgangsregulerende maatregelen (SVRM)
Bas Koole Leen Aper Fac. Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen
Aanmelding en Inschrijving Studielink en Progress.NET | 1.
Is fonologisch decoderen echt noodzakelijk voor het verwerven van orthografische representaties tijdens stillezen? Een toets van de self-teaching hypothese.
Woensdag 22 april 2009 ‘SharePoint en postmodernisme’
BELEIDSPLANNEN als plannings- en sturingsinstrument voor de lokale LOP-werking FOB – 10 maart 2009.
Gezondheidseffecten van elektrisch fietsen
Dieptepilot voor de academische basisschool De eerste ontwikkelingen.
Academiejaar ste bachelorjaar Informatica en Informatica ICT Afspraak met de coach op vrijdag 6 oktober zie lesrooster Check mail en Bb.
pag. 2 VUB Richtlijnen Inter-institutionele akkoorden Erasmus+ ( )
Evaluatie van de topambtenaren bij de Vlaamse Overheid
Seniorentijd NIP lezing.
Titelpagina.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Waterschappen en ESF Bart Kuipers | Donderdag 26 november 2009.
Studenten ondersteunen eerstejaars
Hapjesavond mmv Keurslager John Philipsen uit Panningen
Master Sociaal werk en sociaal beleid Infosessie schakeljaar 24 september 2007.
WAGEGAP Specifieke taken van het onderzoek Stand van onderzoek Planning Tom Vandenbrande, Sem Vandekerckhove, Caroline Vermandere Luc Sels, Jeroen Delmotte.
Studienamiddag “Learning Outcomes” VLIR - VLHORA STUURGROEP Johan Cloet.
Onze nieuwe rekenmethode voor groep 3-8 Klik steeds met uw muis om verder te gaan.
LEREN LEREN & PAL.
Kostenraming ZRG ir. J.T. Bresters ing. E. Schulte Fischedick MSc.
Presentatie resultaten enquête
Handreiking samenwerking huisarts en JGZ
Leidraad bij het geïntegreerd toetsen van eindcompetenties bij zij-instromers lerarenopleiding UITZIGT (SoE 2010/26) Penvoerende instelling: KHLeuven Projectpartners:
Arbeidsvoorwaardencongres 2009 Workshop 4: Afspraken maken over meer uren werken in tijden van werktijdverkorting.
Testcentrum ervaringsbewijs Testen en informeren.
E-portfolio ReKi 2 e Lic: 5 maanden stage Vanaf volgend academiejaar 1 e MA: 6 maanden stage –80-tal studenten –50 stageleiders (UZ) –8 stagetitularissen.
Eerstejaarsproblemen
Toetsbeleid aan de faculteit Architectuur
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
EEN BLENDED LEARNING MINOR INFORMATIEVAARDIGHEDEN
ZESC – Situationeel leiderschap
Ouderavond oktober 2017.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
De druppel die de emmer doet overlopen
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
Transcript van de presentatie:

OOF-project Peer assisted learning Faculteit Geneeskunde Chris Aubry, Nathalie Druine Diederik Meylemans

Overzicht Aanleiding Start Stand van zaken Opleiding studentopleiders Resultaten bevraging 04-02-2009 PAL-studienamiddag

1. Aanleiding PAL Context : vaardigheidsonderwijs Theoretische duiding en demonstratie in ‘grote’ groep (n= 80) Zelfstandig voorbereiding door student op TOLEDO Eerste oefening in kleine groep (n= 10 à 12) Begeleid oefenen = zeer arbeidsintensief ! 10.35u-10.50u 04-02-2009 PAL-studienamiddag

Aanleiding PAL Alternatief “Een daartoe getrainde student kan in het skillslab even efficiënt ingezet worden als vaardigheidstrainer als de professionele docenttrainer van de faculteit” Miller, 2001; Goodfellow, Schofield, 2001; Weyrich et al, 2009 04-02-2009 PAL-studienamiddag

Start Pilootproject 2005-2006 Studentopleiders: vrijwilligers Begeleiding vaardigheden Alle studenten kunnen worden begeleid, vrijwillige inschrijving Begeleiding: vragen beantwoorden en fouten herkennen 04-02-2009 PAL-studienamiddag

2. Start Pilootproject 2005-2006 werd geëvalueerd aan de hand van: Perceptie van de studenten en studentopleiders (vragenlijst): meerwaarde, moeilijkheden Resultaten op de vaardighedentoets 04-02-2009 PAL-studienamiddag

3. Huidige stand van zaken Selectie van de studentopleiders Studenten van derde bachelor Selectie op motivatie, beschikbaarheid en competentie: bijkomende ervaring in de gezondheidszorg is meerwaarde Engagement van minstens 6 uur per academiejaar gedurende 3 jaar (bijkomend 4 uur opleiding het eerste jaar) 04-02-2009 PAL-studienamiddag

Stand van zaken Compensaties Studenten van de ALO doen dit als praktijkseminarie “vaardigheidsonderwijs” Vrijstelling van een keuzetopic in 1ste en 2de masterjaar Opnemen in portfolio als bewijs van persoonlijke ontwikkeling Nieuw: simulatiepatiënt zijn tijdens stationsproef van 2de masterjaar 04-02-2009 PAL-studienamiddag

Nieuw: reanimatie CPR - BLS Studentopleiders geven de initiële les en begeleiden de oefeningen. De uren die zij presteren boven het normale engagement worden ze betaald als jobstudent 04-02-2009 PAL-studienamiddag

4. Opleiding studentopleiders 4 uur didactiek van het vaardigheidsonderwijs 2 uur opleiding in te begeleiden vaardigheid 2 uur begeleiding onder supervisie van coördinator en ervaren studentopleider Vrije oefentijd 04-02-2009 PAL-studienamiddag

5. Resultaten bevraging Bevraging van perceptie van studenten en studentopleiders Aan de hand van 13 stellingen (6 punts-Likertschaal) en enkele open vragen Resultaten: Er werden 1200 begeleide oefenuren extra geboden (= 50 % extra) De studentopleiders (n = 22) zijn erg enthousiast over hun ervaring 04-02-2009 PAL-studienamiddag

Resultaten bevraging De studenten (n = 145) vinden deze sessies noodzakelijk Maar de helft twijfelde soms of de studentopleiders de vaardigheden op de juiste manier aanleerden Dit blijkt onterecht omdat de studenten beter scoorden op de vaardighedentoets dan vorige jaren 04-02-2009 PAL-studienamiddag

Resultaten Meerwaarde voor de studentopleiders meer ervaring in de vaardigheden oefenen van agogische vaardigheden goede voorbereiding op latere taak van stageleider Meerwaarde voor de studenten meer begeleide oefengelegenheid meer zelfvertrouwen betere resultaten op de toets 04-02-2009 PAL-studienamiddag