OOF-project Peer assisted learning Faculteit Geneeskunde Chris Aubry, Nathalie Druine Diederik Meylemans
Overzicht Aanleiding Start Stand van zaken Opleiding studentopleiders Resultaten bevraging 04-02-2009 PAL-studienamiddag
1. Aanleiding PAL Context : vaardigheidsonderwijs Theoretische duiding en demonstratie in ‘grote’ groep (n= 80) Zelfstandig voorbereiding door student op TOLEDO Eerste oefening in kleine groep (n= 10 à 12) Begeleid oefenen = zeer arbeidsintensief ! 10.35u-10.50u 04-02-2009 PAL-studienamiddag
Aanleiding PAL Alternatief “Een daartoe getrainde student kan in het skillslab even efficiënt ingezet worden als vaardigheidstrainer als de professionele docenttrainer van de faculteit” Miller, 2001; Goodfellow, Schofield, 2001; Weyrich et al, 2009 04-02-2009 PAL-studienamiddag
Start Pilootproject 2005-2006 Studentopleiders: vrijwilligers Begeleiding vaardigheden Alle studenten kunnen worden begeleid, vrijwillige inschrijving Begeleiding: vragen beantwoorden en fouten herkennen 04-02-2009 PAL-studienamiddag
2. Start Pilootproject 2005-2006 werd geëvalueerd aan de hand van: Perceptie van de studenten en studentopleiders (vragenlijst): meerwaarde, moeilijkheden Resultaten op de vaardighedentoets 04-02-2009 PAL-studienamiddag
3. Huidige stand van zaken Selectie van de studentopleiders Studenten van derde bachelor Selectie op motivatie, beschikbaarheid en competentie: bijkomende ervaring in de gezondheidszorg is meerwaarde Engagement van minstens 6 uur per academiejaar gedurende 3 jaar (bijkomend 4 uur opleiding het eerste jaar) 04-02-2009 PAL-studienamiddag
Stand van zaken Compensaties Studenten van de ALO doen dit als praktijkseminarie “vaardigheidsonderwijs” Vrijstelling van een keuzetopic in 1ste en 2de masterjaar Opnemen in portfolio als bewijs van persoonlijke ontwikkeling Nieuw: simulatiepatiënt zijn tijdens stationsproef van 2de masterjaar 04-02-2009 PAL-studienamiddag
Nieuw: reanimatie CPR - BLS Studentopleiders geven de initiële les en begeleiden de oefeningen. De uren die zij presteren boven het normale engagement worden ze betaald als jobstudent 04-02-2009 PAL-studienamiddag
4. Opleiding studentopleiders 4 uur didactiek van het vaardigheidsonderwijs 2 uur opleiding in te begeleiden vaardigheid 2 uur begeleiding onder supervisie van coördinator en ervaren studentopleider Vrije oefentijd 04-02-2009 PAL-studienamiddag
5. Resultaten bevraging Bevraging van perceptie van studenten en studentopleiders Aan de hand van 13 stellingen (6 punts-Likertschaal) en enkele open vragen Resultaten: Er werden 1200 begeleide oefenuren extra geboden (= 50 % extra) De studentopleiders (n = 22) zijn erg enthousiast over hun ervaring 04-02-2009 PAL-studienamiddag
Resultaten bevraging De studenten (n = 145) vinden deze sessies noodzakelijk Maar de helft twijfelde soms of de studentopleiders de vaardigheden op de juiste manier aanleerden Dit blijkt onterecht omdat de studenten beter scoorden op de vaardighedentoets dan vorige jaren 04-02-2009 PAL-studienamiddag
Resultaten Meerwaarde voor de studentopleiders meer ervaring in de vaardigheden oefenen van agogische vaardigheden goede voorbereiding op latere taak van stageleider Meerwaarde voor de studenten meer begeleide oefengelegenheid meer zelfvertrouwen betere resultaten op de toets 04-02-2009 PAL-studienamiddag