Impact van expliciet grammatica-onderwijs op vreemde-taalverwerving prof. dr. Michel Pierrard V.U.Brussel departement Romaanse Talen
Algemeen kader De invloed van expliciet grammatica- onderwijs op de vreemde-taal- verwerving –Verkennende studie –Experimentele studie
Context en Methodologie n Doelgroep –leerlingen met Frans als vreemde taal –3e en 4e jaar secundair onderwijs –Vlaanderen n Bestudeerde structuren –de conditionnel présent (morphologisch) –de negatie (syntactisch)
Testbeschrijving 1. Expliciete identificatie van de vorm en van het correct gebruik (15 schriftelijke van het correct gebruik (15 schriftelijke meerkeuzevragen) meerkeuzevragen) 2. Gecontroleerde schriftelijke weergave (15 items) (15 items) 3. Mondelinge weergave (semi-spontaan) op basis van tekeningen. Gehanteerde op basis van tekeningen. Gehanteerde norm: TLU-index (Target-Like Usage: norm: TLU-index (Target-Like Usage: Gass & Seliker 1994) Gass & Seliker 1994)
Kwantitatieve analyses n Le conditionnel présent n La négation
Le conditionnel présent Taak Jaar n Gemiddelde Standaard- p afwijking afwijking___________________________________________ Herkenning 3e e e Gecontroleerde 3e productie 4e productie 4e Semi-spontane 3e productie 4e productie 4e
Voorlopige conclusies: Le conditionnel présent n 3e jaar: expliciete herkenning: goed resultaat voor begrip en identificatie n de gecontroleerde productie in context wordt minder snel ontwikkeld n de spontane productie geeft enorme problemen en vordert niet n belangrijke heterogeniteit en individuele verschillen
La négation Taak Jaar n Gemiddelde Standaard- p afwijking afwijking___________________________________________ Herkenning 3e e e Gecontroleerde 3e productie 4e productie 4e Semi-spontane 3e productie 4e productie 4e
Voorlopige conclusies La négation n De semi-spontane productie levert betere resultaten op dan de identificatie of de gecontroleerde productie ( le conditionnel) n Vooruitgang voor de drie taaktypes van het 3e naar het 4e jaar n belangrijke heterogeniteit en individuele verschillen
Vragen ?