Impact van expliciet grammatica-onderwijs op vreemde-taalverwerving prof. dr. Michel Pierrard V.U.Brussel departement Romaanse Talen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

Het secundair onderwijs
SINT LUKAS HOGESCHOOL BRUSSEL
Eeklo aan het werk: verslag van een inhaalrace Werkloosheidscijfers Eeklo Gregory Cremmerye.
KWALITEITSZORG november 2012
De arbeidszorgmedewerker in Vlaanderen in beeld - enkele cijfers Globaal beeld van 'de arbeidszorgmedewerker' 2012 (algemene cijfers, profiel, context)
Voorrangsregels bij rekenen (2)
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Standaard-bewerkingen
Enkele Determinanten van Peer Review Presentatie werkstuk Geert Wissink Universiteit van Amsterdam, 13 januari 2003.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
1 - RA patiënten – Februari 2009 REUMATOÏDE ARTRITIS KENNIS – OPVOLGING – PERSOONLIJKE EVALUATIE Patiëntenonderzoek Initiatief van met de steun van nv.
December 2007 Dimarso N.V., opererend onder de commerciële naam TNS Dimarso en hierna TNS Dimarso genoemd, beschikt exclusief over het auteursrecht van.
Sociale relaties op school en geestelijke gezondheid
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Voorbeeld lessenreeks wetenschap en techniek basisonderwijs
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Toepassingen op regressie
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Een optimale benutting van vierkante meters Breda, 6 juni 2007.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Steven Annegarn Niels Gehrmann Wouter Huigen
Herkomst van de deelnemers 1.Vlaanderen 2.Nederland 42% 58%
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Inhoudsproblematiek Dominique Berrier projectleider VDAB
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Elke 7 seconden een nieuw getal
Softwarepakket voor het catalogeren en determineren van fruitsoorten
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Breuken-Vereenvoudigen
Afrika: Topo nakijken en leren.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Brussel nader onderzocht
Lesplanning – paragraaf 7 blz. 38 Binnenkomst Intro Vragen huiswerk Uitleg docent Zelfstandig werken, met radio?? Afsluiting van de les. Lokaal verlaten.
de denk- en werkwijze voor passend onderwijs
Cijfers Zorg en Gezondheid
Statistiekbegrippen en hoe je ze berekent!!
Hoe gaat dit spel te werk?! Klik op het antwoord dat juist is. Klik op de pijl om door te gaan!
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
Op reis naar een dierentuin
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
FHI branches Trendonderzoek & Recessie-enquête.
Hartelijk welkom bij de Nederlandse Bridge Academie Hoofdstuk 7 De 2 ♦ /2 ♥ /2 ♠ en de 2 ♣ -opening 1Contract 2, hst 7.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
IPSOS iov Stichting tegen Kanker, 2013
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
tafel van 1 tafel van 1 x 1 = 1 x 1 = 1 2 x 1 = 2 3 x 1 = 3 4 x 1 = 4
Opzet van het onderzoek Bekendheidsniveau’s Bron van reclamebekendheid
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Transcript van de presentatie:

Impact van expliciet grammatica-onderwijs op vreemde-taalverwerving prof. dr. Michel Pierrard V.U.Brussel departement Romaanse Talen

Algemeen kader De invloed van expliciet grammatica- onderwijs op de vreemde-taal- verwerving –Verkennende studie –Experimentele studie

Context en Methodologie n Doelgroep –leerlingen met Frans als vreemde taal –3e en 4e jaar secundair onderwijs –Vlaanderen n Bestudeerde structuren –de conditionnel présent (morphologisch) –de negatie (syntactisch)

Testbeschrijving 1. Expliciete identificatie van de vorm en van het correct gebruik (15 schriftelijke van het correct gebruik (15 schriftelijke meerkeuzevragen) meerkeuzevragen) 2. Gecontroleerde schriftelijke weergave (15 items) (15 items) 3. Mondelinge weergave (semi-spontaan) op basis van tekeningen. Gehanteerde op basis van tekeningen. Gehanteerde norm: TLU-index (Target-Like Usage: norm: TLU-index (Target-Like Usage: Gass & Seliker 1994) Gass & Seliker 1994)

Kwantitatieve analyses n Le conditionnel présent n La négation

Le conditionnel présent Taak Jaar n Gemiddelde Standaard- p afwijking afwijking___________________________________________ Herkenning 3e e e Gecontroleerde 3e productie 4e productie 4e Semi-spontane 3e productie 4e productie 4e

Voorlopige conclusies: Le conditionnel présent n 3e jaar: expliciete herkenning: goed resultaat voor begrip en identificatie n de gecontroleerde productie in context wordt minder snel ontwikkeld n de spontane productie geeft enorme problemen en vordert niet n belangrijke heterogeniteit en individuele verschillen

La négation Taak Jaar n Gemiddelde Standaard- p afwijking afwijking___________________________________________ Herkenning 3e e e Gecontroleerde 3e productie 4e productie 4e Semi-spontane 3e productie 4e productie 4e

Voorlopige conclusies La négation n De semi-spontane productie levert betere resultaten op dan de identificatie of de gecontroleerde productie (  le conditionnel) n Vooruitgang voor de drie taaktypes van het 3e naar het 4e jaar n belangrijke heterogeniteit en individuele verschillen

Vragen ?