FORMATION INTERACTIVE EN GROUPE INTERACTIEVE GROEPSTRAINING

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
16de PLENAIRE VERGADERING ISC - GENT, 4 DECEMBER ème ASSEMBLEE PLENIERE CIE - GAND, 4 DECEMBRE Waarschuwing voor de accidentele verontreinigingen.
Advertisements

Algemene Vergadering – Assemblée Générale 2006 WELKOM - BIENVENUE.
En 2008 nous vous souhaitons des gens qui vous aident. In 2008 wensen we jullie veel helpende handen.
Alle zeilen bijzetten of overstag gaan?
2 ème journée de la Philanthropie - 10 mai 2011 Tweede dag van de Filantropie - 10 mei 2011.
VOL SUR CHANTIER F. Walschot >Sensibilisation >Clôturer le chantier >Ranger le matériel / Verrous / Clés >Marquerle matériel les matériaux.
NMBS-Holding - Railforum Interactieve sessie over het beheer van een station in de praktijk Séance interactive sur la gestion d'une gare dans la pratique.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
In de KMS / à l’ERM op/ le 02/05/2012. Aankomst van de deelnemers aan het monument van de KMS en bloemenhulde Arrivée des participants au monument de.
IAB Stage - Stage IEC Scriptie - Mémoire L. Kerfs - C. Cloquet Stagecommissie - Commission de stage Juni Juin 2009.
28 juni 2011 Colloquium inbraak Colloque cambriolage.
A16 Aanmaken en communiceren van glossarium Composer un glossaire et le communiquer Comité consultatif : BPR van het Federaal Agentschap voor.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Co-schap huisartsgeneeskunde Je naam datum
© Osito 2004 Door Barbara Obst Enkele integratiescenario's ter illustratie van de mogelijkheden van Wimba voor het taalonderwijs.
Symposium sur la sécurité Veiligheidssymposium Page 1 les causes d’accidents sont principalement de trois ordres : De oorzaken van de.
Justitie La Justice Ministerraad 19 juli Vrije keuze achternaam Libre choix du nom de famille.
Q SHE Communicatie Geen verlies van korrels – Onze zorg.
Intercommunautaire samenwerking Haute Ecole Provinciale du Hainaut Condorcet MONS Katholieke Hogeschool Zuid-West-Vlaanderen RENO-TORHOUT.
Je publiek aan het woord Hoe ga je beleidsmatig om met de stem van je publiek? Workshop - Dag voor Cultuurcommunicatie 13 december Gent.
Unité 14 Texte 1 Manneken Pis et le Shuttle. Manneken Pis et le Shuttle de hemel* de hemel* een minuut* een minuut* een seconde* een seconde* een week*
Pilootproject Ervaringsdeskundigen in armoede en sociale uitsluiting binnen de Federale overheid Externe tussentijdse evaluatie Projet pilote Médiateur.
Het opbouwen van een data base
Les films en classe Laura Fontijne.
Project Proceshuis Road show
Safety Minute - february 2015
Franse Les Les 17 Vorige les & huiswerk Voyages p. 62
Bienvenue - Welkom. Persvoorstelling / Conférence de presse Jaarverslag Mensenhandel Bruggen slaan 15/10/2014 Rapport annuel Traite des êtres humains.
28 th CONCRETE DAY vakmanschap / savoir-faire : ontwerpen in beton / concevoir en béton maken van beton / fabriquer du béton bouwen met.
L’arithmétique a quatre domaines: Nombresproportions Mesurer et géométrie relations.
Overzicht modellen / Résumé des Modèles Cloud vs On-Premise Model/ModèleOn-Premise (client/server) HybrideCloud (Full Cloud) Oplossing ter plaatse bij.
Bewegwijzering naar de Haven van Brussel vanop de Brusselse Ring Fléchage du Port de Bruxelles à partir du Ring 25 maart/mars 2008 Hilde Crevits, Vlaams.
INFODAY URBACT BELGIUM 9/12/2014. INFODAY URBACT BELGIUM 9/12/2014 Inleiding / Introduction Rik Baeten Diensthoofd Grootstedenbeleid Chef de service Politique.
Plan d’action IEC Actieplan IAB Benoît Vanderstichelen Vice-président - Ondervoorzitter.
Workshop: Pas Compris? Ok! Séraphin Mukendi et Annemie Janssens.
Kinderarmoede Senaat 11 mei Betreffende het Steunpunt  Samenwerkingsakkoord  Armoede - mensenrechten  Permanente plaats voor dialoog Steunpunt.
La plateforme de coordination Het coördinatie- platform Valérie STOOP Sous-division Eau et Grandes Entreprises Bruxelles-Environnement.
QUESTION / STELLING #YTIA ENVOYEZ Y OU N AU NUMÉRO GRATUIT STUUR Y OF N NAAR HET GRATIS NUMMER 8682 SMS -VOTING.
Onderzoeksvaardigheden 3
Praktijkervaring en reflectie
Plan voor uitvoering. Gebruik je boek Begin bij 8.4 de innovatiecyclus Stap 1 is eigenlijk het onderzoek wat je al gedaan hebt Je begint je ontwerp met.
‘Toerisme (z)onder de grens’ Taaluitwisselingsproject Projet d’échange linguistique.
Une lettre formelle Comment écrire une phrase correcte???
Bianca Merken Ma classe got talent! Bianca Merken
Etude activation sociale/Studie sociale activering Groupe de travail activation 11/10/11 Werkgroep activering 11/10/11.
Werknemers van uw onderaannemers uit Europa: stand van zaken Hilde Thys Manager ISIS-Consult.
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
Gevaarlijke stoffen Substances dangereuses. W - W – WQ – O - Q  Welke - Quels  Waar – Où  Wie - Qui  De lijst en de lokalisatie van gevaarlijke stoffen.
Instrument Évaluation Violence entre Partenaires 15 décembre 2016
Instruments pour les communes Instrumenten voor de gemeenten
Quel jour sommes-nous aujourd’hui ?
Une approche en chaîne de la violence intrafamiliale
De milieuprioriteiten van het Pools Voorzitterschap Les priorités environnementales pour la présidence polonaise Marie-Hélène LAHAYE (Cabinet Huytebroeck)-
« 2003 – 2007, une législature marquante pour les indépendants »
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
ONTDEK DE LEIESTREEK MET EEN GREETER!
SPF Intérieur et PLP FOD Binnenlandse zaken en BIN
Het belang van wetenschapsarchieven voor wetenschapshistorisch onderzoek, en vice versa Geert Vanpaemel Brains in Boxes. Onderzoeksarchieven bewaard.
INFORMATION SUR LES MATIERES RID LORS D’UNE INTERVENTION
KICK OFF AMIF 31 2 juli juillet 2018.
Semaine 50 – Cours 1 - Chapitre 3 – Bron D, Phrases-clés
De krachten gebundeld HR-synergieën bij de OISZ.
De krachten gebundeld HR-synergieën bij de OISZ.
Analyse du Semestre européen Analyse van het Europees Semester 2018
Analyse du Semestre européen Analyse van het Europees Semester 2018
Expeditie Doppio – Expédition Doppio
OM … TE+ infinitif.
Werkgroep – groupe de travail 16 Mei 2018
De krachten gebundeld HR-synergieën bij de OISZ.
Infosessie AMIF 43 Séance d’information FAMI 43
Transcript van de presentatie:

FORMATION INTERACTIVE EN GROUPE INTERACTIEVE GROEPSTRAINING Francoise LHERMITTE ULg-STES Ramona HAMBACH UA-ESOC BRUXELLES, le 5 Décembre 2006 RISKTRAINER

RISKTRAINER: APERCU DE LA FORMATION D’ANIMATEURS Une journée Questions sur les concepts de base (e-learning) Tour de table Mise en pratique des compétences pédagogiques et communicationnelles Exercices en 3 étapes Pour aller plus loin dans la Gestion Participative des Risques Exposé

Questions sur les concepts de base (e-learning) RISKTRAINER: Matinée Questions sur les concepts de base (e-learning) Gestion Participative des Risques Compétences pédagogiques et communicationnelles (Construction d’un guide d’entretien) Mise en pratique Etape 1 : préparation en dyades (conseiller en prévention et médecin du travail) à l’aide du manuel Risktrainer à partir de cas vécus par les participants

RISKTRAINER: Namiddag sessie Stap 2: Praktijk: modereren v/e groepsgesprek (=PRA) is niet eenvoudig  hulpmiddel: topiclijst (cfr module 2, e-risktrainer) ? stellen ? volgorde doel: bruikbare informatie Stap 3: Twee concrete casussen uitwerken (bv. dragen van PBM’s)  per groep topiclijst ontwikkelen (cfr voormiddag)  topiclijst testen tijdens PRA (rollenspel) feedback en bijsturing door trainers (o.a. dynamiek, vraagstelling, lichaamstaal, weerstand,…)

Voorbeeld casus: « Werknemers dragen de PBM’s niet » Wat voor informatie wil de preventieadviseur bekomen: Waarom willen werknemers de PBM ‘s niet dragen? Hoe werknemers motiveren om PBM’s wel te dragen Dus: kwalitatieve benadering (PRA)

ALGEMEEN 5 categorieën vragen SPECIFIEK Hoe heet je en wat zijn uw hobby’s? Wat versta je onder een persoonlijk beschermingsmiddel? Teken uw kind op de werkpost, welke PBM’s zou je hem laten aandoen? Wat draag je zelf niet dat je jouw kind wel zou laten aandoen? Hoe komt het dat je die PBM’s niet zelf draagt? Wat zijn de voordelen en de nadelen van het dragen van de huidige PBM’s die ter beschikking zijn? (bijvoorbeeld: veilig, comfort, prestige, niet voor handen zijn) Wat zou je kunnen motiveren om ze wel te dragen? Van al wat je hebt gezegd, wat is voor jou nu het belangrijkste dat moet verwezenlijkt worden om de PBM’s te dragen? ALGEMEEN 5 categorieën vragen Openings- Introductie- Overgang- Sleutel- Slot- SPECIFIEK

TEN SLOTTE: Opvolging en implementatie van e-risktrainer (cfr module 3) Andere instrumenten: TOXPRO, TOXTRAINER, SOBANE, …