1 De MOO in het taalleren Wat kunnen we ermee doen? Lien Goedemé.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Grammatica in balans.
Advertisements

Academisch Nederlands Wie heeft daar behoefte aan? 17 maart 2011 Hilde Rombouts Monitoraat op maat.
Voorlichting 8 januari 2013 Leerlingen en ouders vwo-4
Voorlichtingsavond Versterkt Talenonderwijs
STRUCTUREEL COMMUNICATIEF RECEPTIE PRODUCTIE
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Groep 1: Thematiseren “Fietswinkel”
Wetenschappelijk kader Universal Design for Learning
De EU en meertaligheid. Een beetje achtergrond De EU telt 23 officiële talen. Waarom zoveel? » Vanaf het begin opgenomen in de verdragen: lijst van officiële.
Didiclass - beginnen met
Dit is de start- en eindpagina
Dogme Lotte Clijsters, Delphine Desmet, Pieter Logie, Nico Puype, Katrin Verlende.
Geletterdheid….. Wat is dat?
Inhoudsproblematiek Dominique Berrier projectleider VDAB
Pedagora en het Vlaamse taallandschap Koen Fierens Didascalia - UIA.
Wat? Internationaal project 1998 Wetenschappelijk onderzoek Experimenteren in de ruimte Frank De Winne.
Juridische taalcursussen UCT  Welke talen en voor wie?  Doelstellingen  Thema´s  Organisatorische details.
Digitale talenpractica en web-gebaseerde taalleeromgevingen Sake Jager, Rijksuniversiteit Groningen Alessandra Corda, Universiteit Leiden Studiedag Talencentrum.
Cécile De Fré - Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent
© BIJTJES TELLEN één voor één STOP.
VAKPRESENTATIE 25 NOVEMBER
Videodossier ICLON,I.Steen. Opbouw -Introductie -Vraaggesprek -Resultaat.
Effectiviteit van de VAST-game Een Serious Game voor uitspraak Engels
Greet Langie situering doelstellingen aanpak ervaringen docenten
© Uitgeverij Averbode Bewerkt door Klik op meneer Beer en luister goed.
De opdracht Maak een constructie die zo ver Mogelijk reikt. Probeer je constructie contact te Laten maken met die van een ander Team. Voorwaarden:
1 van 21 Hoofdstuk 10: Taal- en leerstoornissen Normale ontwikkeling van spraak, taal en rekenen Taal- en leerstoornissen Differentiaaldiagnose en comorbiditeit.
Ellips en het Digitalenklasconsortium Alessandra Corda (Universiteit Leiden) 2 december 2003.
Workshop DigiTalenKlas 21 januari 2002 Suggesties voor het gebruik van een DLO in het talenonderwijs Alessandra Corda ICT&O coördinator Faculteit der Letteren.
Themasessie 4: Hoe kom je tot resultaten met je taalbeleid? Gemeenschapscentrum Elzenhof SYNTRA Brussel Huis van het Nederlands Brussel.
Frans informatica 1INFO 2INFO 3INFO.
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Henk Burg Angela Graat Onderwijsinnovatie. Virtueel?
Informatieavond CAE, Internationale Stage en IB voor 4VTTO 15 Februari 2013.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Clusteroverleg groen ’11
Rotary in Nederland LinkedIn Group Wat is het ? Wat kan ik ermee ? Hoe meld ik me aan ?
Leerlijnen in een Wiki
Dogme Lotte Clijsters, Delphine Desmet, Pieter Logie, Nico Puype, Katrin Verlende Deze presentatie werd gemaakt door volgende cursisten aan de Lerarenopleiding.
Dogme Lotte Clijsters, Delphine Desmet, Pieter Logie, Nico Puype, Katrin Verlende.
Dogme Lotte Clijsters, Delphine Desmet, Pieter Logie, Nico Puype, Katrin Verlende.
 Is basis kennis een voorwaarde voor het experiment in de beeldende vakken in de onderbouw?  Wat is basiskennis?  Hoe word basis kennis nu overgedragen?
Informatie en voorbereiding deelname tto Revius Lyceum
Van diagnose tot impactevaluatie ‘(Af)studeren met een functiebeperking in het hoger onderwijs’
Video in het onderwijs 9 maart Doel workshop Op weg helpen en ondersteunen bij gebruik van video in eigen onderwijs Nieuwe ideeën opdoen Inzicht.
SYMPOSIUM En nu op weg naar het taalonderwijs van de volgende honderd jaar.
Juridische taalcursussen UCT  Wie?  Wat?  Waar?  Waarom?  Wanneer?  Hoe?
Positie Optimalisaties Mobiele Multi-Agent Systemen Stand van zaken 2U.
Rajiv Krijnen DVTG  Behoefte aan communicatie.
Tto: de laatste ontwikkelingen
Experimenteren op Afstand SURF/DU dag – 7 oktober 2004 Gaming, Simulaties, Cases: Authentic Learning Leendert van Gastel Universiteit van Amsterdam.
1 Introductie next MCT - Programmeren 2 © S. Walcarius Waarom java? programma machinetaal (.exe) compilen platformspecifiek Een exe programma.
Juridische taalcursussen UCT  Welke talen en voor wie?  Doelstellingen  Thema´s  Organisatorische details.
IBV4 2 x 75 minuten IB/Advanced/English Methode Cambridge Objective Advanced Deelname Cambridge Advanced Examen in juni 2016 (optioneel) Voorbereiding.
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 5.
Het onderwijs van het Frans in het basisonderwijs en de aansluiting op de eerste graad van het secundair onderwijs.
Hoe in de CLIL-klaspraktijk omgaan met woordenschat (vakterminologie) en functionele taalhandelingen? Jurgen Stevens -Leerkracht Sint-Aloysiuscollege Ninove.
Dingen in de kring van nonverbaal naar verbaal en weer terug Suzanne van Norden en Lucie Visch Workshop Een vluchteling / asielzoekerskind in de groep.
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
Bijeenkomst 4.  Toepassen van Directe Instructie in een deelles.  Toepassen van het ABCD-model in het logboek.  Digitale interactie in de praktijk.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
CLIL-didactiek voor Duits
Taalniveaus Nederlands binnen MBO
DELF Junior op het Augustinianum
Informatie over hbo bacheloropleidingen
Ze durven de taal die ik geef niet meer te gebruiken
Wat is het Europees raamwerk?
Vertellen resultaten Alle leerlingen even oud Iedereen evenveel tijd.
Hoofdstuk 1 Taal en taalonderwijs
Transcript van de presentatie:

1 De MOO in het taalleren Wat kunnen we ermee doen? Lien Goedemé

2 MOO Multi-User Domain Object Oriented virtual environment text-based interactie: –mensen –voorwerpen –omgeving

3 Little Italy MOO oorsprong: programming exercice vandaag: ontmoetingsplaats –85 % native speakers –15 % foreign language speakers

4 experiment « mogelijkheden van de MOO voor het vreemde talenonderwijs, i.c. Italiaans » 10 studenten basiskennis italiaans

5 Opbouw MOO voor de taallearner MOO voor de taaldocent

6 Activiteiten voor de taalleerder Exploratie van de omgeving log log LEZEN Werken aan de omgeving: beschrijven  voorwerpen  personageslog SCHRIJVENlog  ruimte

7 Activiteiten voor de taalleerder « mondelinge » conversaties SPREKEN LUISTEREN  met medestudentenloglog  met native speakers loglog

8 Activiteiten: samengevat Omgeving Objecten Medestudenten Native Speakers  Lezen  Schrijven  Spreken  Luisteren

9 ‘Accomodatie’ voor de docent Authentiek materiaal Begeleidingloglog Controle en evaluatie Professionele communicatie

10 MOO en de taaldocent Neteach-L Tapped In

11 Wat kunnen we ermee doen? Talen leren: trainen van vaardigheden  MOO als doeltaalgemeenschap Talen onderwijzen  MOO als veelzijdig onderwijsinstrument

12 contact Lien Goedemé (online: Lina)