1 De MOO in het taalleren Wat kunnen we ermee doen? Lien Goedemé
2 MOO Multi-User Domain Object Oriented virtual environment text-based interactie: –mensen –voorwerpen –omgeving
3 Little Italy MOO oorsprong: programming exercice vandaag: ontmoetingsplaats –85 % native speakers –15 % foreign language speakers
4 experiment « mogelijkheden van de MOO voor het vreemde talenonderwijs, i.c. Italiaans » 10 studenten basiskennis italiaans
5 Opbouw MOO voor de taallearner MOO voor de taaldocent
6 Activiteiten voor de taalleerder Exploratie van de omgeving log log LEZEN Werken aan de omgeving: beschrijven voorwerpen personageslog SCHRIJVENlog ruimte
7 Activiteiten voor de taalleerder « mondelinge » conversaties SPREKEN LUISTEREN met medestudentenloglog met native speakers loglog
8 Activiteiten: samengevat Omgeving Objecten Medestudenten Native Speakers Lezen Schrijven Spreken Luisteren
9 ‘Accomodatie’ voor de docent Authentiek materiaal Begeleidingloglog Controle en evaluatie Professionele communicatie
10 MOO en de taaldocent Neteach-L Tapped In
11 Wat kunnen we ermee doen? Talen leren: trainen van vaardigheden MOO als doeltaalgemeenschap Talen onderwijzen MOO als veelzijdig onderwijsinstrument
12 contact Lien Goedemé (online: Lina)