Hoofdstuk 9: Customer Relationship Management

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Principes van marketing - Hoofdstuk 18
Advertisements

Trends in Dienstenmarketing
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Microsoft CRM Academy Introductie in CRM
Use Case Modelling.
Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Hoe om te gaan met mobile commerce?. Iedereen heeft een mobiele telefoon… Consumenten kopen al via mobiel… 2010 Expected 2011 > 2 billion.
14 april 2008Symposium reisagenten You gotta move!
Maar niet elke koning is even belangrijk!
Running a Cloud Business
Salesmanagement Hoofdstuk 5 en 7.
Mobile Communication Digitale Media Paul Koole Rodney de Grave.
Aankoop van duurzame consumenten goederen: Hoe denkt de consument… Steven Van Belleghem Sr. Consultant InSites Consulting.
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Business Modeling Koppeling - SharePoint & CRM. Value Proposition Breed inzetbare koppeling met veel mogelijkheden, hierdoor is geen maatwerk nodig. Deze.
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
Seth Godin: If its broken its broken ! Dennis de Vroet Peter van Gerwen Michel Janse.
ENGAGE 4 RESULTS CAFE 23 JANUARI 2014 MEDIAHUIS. ICT NEEDS BUSINESS ■ BELANGRIJK OM VOELING TE HEBBEN MET BUSINESS ☐ ‘Start with the end in mind’ ■ SUCCESS.
Meer rendement uit advies Hoe kom ik van A naar Beter? Matthias Meijer.
Business Marketing Management
Facility management en inkoop
CRM vs SCRM Yana Callaert – 3 MAS. Marketing Bij traditionele marketing verloopt de communicatie vooral in één richting; het bedrijf adverteert en de.
Infografiek: vergelijken van (S)CRM apps Lien Vandervelde – 3EPM2.
H8: Distributie.
Werkkader Marketing Management Hoofdstuk 2. Leervragen Hoe kan marketing klantenwaarde beïnvloeden? Hoe wordt strategische planning op de diverse organisatieniveaus.
Jeroen Meurs 3 BO.
Hogeschool van Amsterdam Interactieve Media
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
Wat is Customer Relationship Management?
Advanced Business Information Solutions
Stefan Kolgen – C.H.I.P.S. vzw 1. “ Web 2.0 is the business revolution in the computer industry caused by the move to the internet as platform, and an.
Persoonlijke Verkoop. Commerciële actie - Classificatie Afleveren van producten Bestellingen opnemen - intern Bestellingen opnemen - extern Informatieverstrekking.
Een dialoog met klanten opbouwen
ICT & Organisatie 3: Business Applications
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
Quality Function Deployment
Business Marketing Management
Data Maarten Terpstra en Peter le Clerq. 1.Wij denken dat bedrijven in toenemende mate data gebruiken voor toepassingen in marketing, sales, service,
Projectwijzer 3 H1 Accountmanagement en CRM Middenkader Engineering.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014
CRM H1 Accountmanagement en CRM Commercieel medewerker.
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
London Online Information 4 december Webanalytics Communities Collaboration Web 2.0 Social Web Multichannel Traffic Conversie Accountability.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
5 e jaar 1. 1) Marketing & sales management 2) Financiering & financieel management 3) Logistiek & Supply Chain Management 4) Rechten 5) Wiskunde met.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
© Copyright 2015 Nicodem & Company – Flexibiliteit van organisaties blijft achter op de markt- en technologische ontwikkelingen / sheet 1 Flexibiliteit.
C USTOMER A DVOCACY T HE C USTOMER C ONNECTION 28 januari 2009 NICOLETTE WURING.
DMK – week 2.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Gerichte campagnes om conversie en klantwaarde te verhogen.
Informatie management HC2
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)
BEHAVIORAL TARGETING PROJECTGROEP 7. INHOUDSOPGAVE. - Definitie behavioral targeting - Analyse behavioral targeting & aangrenzende onderwerpen - Advies.
Business Intelligence in Credit Management Noordwijkerhout, 24 maart 2011 Dennis van Essen | EMEA Sales.
Afstudeeropdracht Verhogen Marktaandeel Microsoft Door middel van de Wallet Allocation Rule Analyse.
Gewoon (digitaal) ondernemen met de klant (aan tafel) Uden - 2 juni 2016 Ralph van Dam - Digital Marketing Strategist.
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Affiliate Menu - Statistiek
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Innovatie met IBM Cloud Orchestrator.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Kluwer The end of Publishing
ECOLAB; GEDREVEN DOOR ONZE MENSEN
OPENINGSCASE: PNC-banken en enterprisetoepassingen
Voorbeeld presentatie
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 9: Customer Relationship Management

Overzicht Definities Belang van CRM Analytische CRM Operationele CRM Strategische CRM

CRM: definities “De implementatie van een strategie waarmee een bedrijf of instelling beoogt (klant)relaties te optimaliseren in termen van klantrendement en klanttevredenheid” (www.crmgenootschap.nl) ‘Relationship Marketing is attracting, maintaining and – in multi-service organisations – enhancing customer relationships.’ (Berry, 1983) ‘Relationship Marketing is the process whereby both parties – the buyer and provider – establish an effective, efficient, enjoyable, enthusiastic and ethical relationship: one that is personally, professionally and profitably rewarding to both parties.’(Porter, 1993) ‘een samenhangend geheel van processen en systemen gericht op het bouwen van een infrastructuur die gebruikt kan worden bij het beter uitbalanceren van omzet en winst van een bedrijf (aan de ene kant) en individuele klanttevredenheid (aan de andere kant)’

CRM drivers Verwachtingen en eisen van de klanten hoger dan ooit Aanbod overstijgt de vraag voor heel wat producten Klantenkennis wordt een belangrijke concurrentiefactor Ontevreden klanten meestal te wijten aan slechte klantservice (geen sales en service integratie) Meerderheid ontevreden klant blijft, indien efficiënte klachtbehandeling!

CRM drivers Bezit van klant is waardevol Onsamenhangende informatie-eilanden in het bedrijf leiden tot onsamenhangende relaties met de klant 68% van alle veranderingen van leverancier zijn het gevolg van onverschilligheid Nieuwe marketingvisie: Mass customisation Het vinden van producten voor klanten ipv klanten voor producten

Klantverwerving versus klantbehoud Klantverwering (customer acquisition) Verwerven van nieuwe klanten via gerichte marketingcampagnes Klantbehoud (customer retention) Vermijden van klantverloop (churn) “It is 6-7 times more expensive to gain a new customer than retain an existing customer.” (Harvard Business Review) Long life customers Buy more per year Buy higher priced options Are less price sensitive Are less costly to serve Are more loyal Hebben een hogere lifetime value

Traditionele marketing versus CRM Transactional based Relationship based Manage products Manage customer relationships Differentiate products Differentiate customers Compete for market share Compete for share of customers Talks to customers – tell and sell Engage in a dialogue with customers – listen and learn Believes that customers must be treated equally Believes that customers must be treated individually

Voorbeelden van CRM toepassingen E-commerce companies want to customize the user experience Supermarkets want to individualise promotions, optimise shelve organisation, … Credit card companies want to recommend good restaurants and hotels in new cities Phone companies want to know your friends and family

Voorbeeld Verzekeringsmaatschappij XYZ Vroeger Nu Afzonderlijke productmanagers voor levensverzekeringen en schadeverzekeringen Beide soorten gegevens gestockeerd in aparte ICT systemen Geen totaal beeld van de klant! Nu Regiomanagers die binnen een bepaalde regio verantwoordelijk zijn voor de klantrelaties Meer klantcentrische relaties Vereist grondige wijzigingen in de ICT architectuur Integratie van gegevens en processen is cruciaal!

Voordelen van CRM Toename van verkopen Beter klantbehoud (customer retention) Meer winstgevende klantrelaties Verminderde werkingskosten Verhoogde marges Verhogen van shareholder value

Belang van Integratie “Less than 10 percent of enterprises have a single, integrated view of their customers, which is the critical milestone for achieving customer loyalty.” Gartner Group Vermijden van data-eilanden met klantkennis Integreren van de verschillende processen die met de klant interageren (verkoop proces, service proces, facturatie proces, …) Voorbeelden: Product, prijs en orderinformatie up to date en beschikbaar voor het verkoopsteam Verkopers kennen de beschikbare hoeveelheden Service teams kennen betalingshistoriek en weten wie wanbetalers zijn. ICT als ondersteunende factor! Technieken: data warehousing, portals, knowledge management, …

CRM Types Analytische CRM Operationele CRM Strategische CRM Kennis over klanten, hun kooppatroon en relaties Operationele CRM Operationaliseren van analytische CRM resultaten Strategische CRM Kiezen waar en hoe de resources het best te gebruiken

Analytische CRM Het analyseren van klantinformatie om inzicht te krijgen in het gedrag van individuele klanten ten behoeve van het uitvoeren van een effectief relationship management Vaak met behulp van Business Intelligence en data mining toepassingen Types Response modeling Retention modeling X-selling modeling Risk Based Pricing Klantsegmentatie Customer lifetime value modeling eCRM

Uitgangspunten Wat is een klant? Wat zijn de rollen van een klant? een particulier, een gezin, een transactie (bv. een web pagina bezoek), een rekening, … Wat zijn de rollen van een klant? Ouders kopen kledij voor kinderen (kinderen beslissen, ouders doen de transactie) Ouders kopen GSM voor kinderen (ouders beslissen en doen de transactie) Wat zijn goede klanten? Klanten die een hoge return opleveren Klanten met groeipotentieel Klanten die betrouwbaar zijn Klanten die goede relaties hebben Klanten die gemakkelijk te bedienen zijn Klanten die altijd op tijd betalen … Het bedrijf moet een totaalbeeld van de klant hebben, overheen business units en kanalen!

Bronnen van klantinformatie Customers Customer Information Back Office Partners Web and Email Field Call Center Marketing Analytics Andere, o.a.: fax, ATM, Kiosk, …

Response modeling Welke klanten zullen antwoorden op een campagne? Voorbeeld mail order company (bv. Neckermann) Uitsturen van catalogen Nagaan wie tot aankoop overgaat en wat zijn karakteristieken zijn Predictieve modellen opstellen om zo gerichter catalogen uit te sturen in de toekomst Vaak gebruikte karakteristieken: RFM predictoren Recency: hoe lang geleden was de laatste aankoop? Frequency: hoe frekwent koop de klant aan? Monetary: wat is het bedrag van aankoop? Verschillende operationalisaties van RFM predictoren Bijvoorbeeld gemiddeld/maximum/minimum monetair bedrag per order, aantal orders per maand gedurende afgelopen jaar of sinds eerste order, … Ook socio-demographische data, … Vaak gebruikte technieken: logistieke regressie en beslissingsbomen

Schatten van een response model Sturen van cataloog naar een beperkte groep (test marketing campagne) Nagaan wie gereageerd heeft (positieve respons) en wie niet (negatieve respons) Verklarende variabelen verzamelen (bv. RFM, socio-demografisch, …) Profileren van de klanten die gereageerd hebben aan de hand van verklarende variabelen Deze profielen gebruiken voor het scoren van alle (toekomstige) klanten Aan de hand van de toegekende scores gericht catalogen uitsturen naar alle klanten

Voorbeeld van response scoring Score geeft de kans weer dat een prospect zal reageren op een campagne Scores kunnen berekend worden op basis van bv. logistieke regressie Scores kunnen in decielen opgesplitst worden (bv. 10% klanten die het meest waarschijnlijk zullen reageren)

Gain charts in response modeling Indien we random 10% van de prospecten selecteren (of aanschrijven) dan zullen we 10% van de responders bereiken Het doel is om 10% van de klanten aan te schrijven en meer dan 10% van de responders te bereiken Op deze manier realiseren we een gain Voorbeeld Stel cataloog is uitgestuurd naar 1000 prospecten 100 daarvan hebben erop ingetekend (100 responders) Indien we willekeurig 100 prospecten zouden aanschrijven zouden we dus 10 responders bereiken Een perfect (onrealistisch) model zal slechts 100 prospecten aanschrijven die allemaal responder zullen zijn Een real-life model situeert zich tussen het perfect en het random model

Gains chart in response modeling Perfect Model Klanten met de top 10% hoogste scores vertegenwoordigen 30% van de responders

Response modeling Op basis van het beschikbare budget de top x% aanschrijven Rekening houden met kosten Kosten van het aanschrijven van niet-responders Kosten van het niet aanschrijven van responders (lost profit) Economisch verantwoorde populatie aanschrijven

Retention Modeling Voorspellen van klantverloop (churn, customer attrition) Probleem: wat is churn? Gemakkelijk te bepalen in een telecom context (klant zegt contract op) Moelijker voor supermarkten, e-commerce, banken, … Klant heeft niets aangekocht of niet aangelogd gedurende laatste x maanden, klant zegt één rekening op of zegt meerdere rekeningen op, … Types van churn: Vrijwillig, geforceerd (bv. klant is slechte betaler), verwacht (klant heeft product of dienst niet langer nodig) Focus van retention modeling is op vrijwillige churn! Actieve churn: klant zegt relatie op Passieve (silent) churn: klant vermindert intensiteit van relatie (bv. verminderd gebruik van kredietkaart) Kleine verbeteringen in retentie genereren significante returns Vaak ook met behulp van RFM predictoren Zeer belangrijk onder meer in Telecom sector Churn rate ongeveer 2% maandelijks Verwervingskost voor nieuwe klant tussen $300 - $600 Kijken naar belpatronen: gemiddelde duurtijd van call, aantal uitgaande gesprekken, aantal binnenkomende gesprekken, …

Voorbeeld retentie beslissingstabel in de Telecom sector

Voorbeeld A few years ago, UPS went on strike FedEx saw its volume increase After the strike, its volume fell FedEx identified those customers whose FedEx volumes had increased and then decreased These customers were using UPS again FedEx made special offers to these customers to get all of their business

X-Selling modelling Definities: Data mining technieken: Up selling: verkopen van een beter (vaak hoger geprijsd) product Voorbeeld: aanbieden van een maxi menu in plaats van een medium menu Cross selling: aanbieden van verwante producten Voorbeeld: aanbieden van film, batterijen, draagtas wanneer klant camera koopt, Amazon geeft de lijst van boeken die andere kopers van een gegeven boek gekocht hebben, bank probeert wagenverzekering te verkopen na wagenlening Down selling: afraden van een product te kopen Voorbeeld: garden.com informeert klanten wanneer zij bloembollen voor het verkeerde seizoen of de verkeerde geografische regio aankopen Data mining technieken: Associatie-regels If a customer purchases Frozen Pizza, then they will probably purchase Cola Diapers en beer Clustering Implicaties voor product bundling, shelve organisation, store layout, doelgerichte advertising, … Bijvoorbeeld: Bank XYZ Identificeren van cross-selling opportuniteiten binnen het SME segment

Risk Based Pricing Prijs of productparameters bepalen op basis van klant karakteristieken Bijvoorbeeld in financiële sector Bepalen van de leningparameters (bedrag, duurtijd, onderpand, garanties, …) op basis van het risico van wanbetaling In combinatie met credit scoring (cf. supra) Rekening houden met wetgeving Bv. in verzekeringssector: geslacht mag niet langer gebruikt worden voor prijszetting

Klantsegmentatie Het identificeren van groepen van klanten met gelijkaardige behoeften en gedragspatronen ten behoeve van het beter individualiseren van producten, diensten en communicatie Aan de hand van klant profilering (customer profiling) wordt elk van de groepen accuraat beschreven op basis van de gemeenschappelijke karakteristieken Voorbeeld klantprofiel ‘De actieve trendvolger’: Vaak alleenstaand of jonge gezinnen zonder kinderen. Jonge leeftijd. Stemt vaak Groen of SPa. Woonachtig in een flat, etage, boven- of benedenwoning. Inkomen rond modaal. Laag bestedingsbedrag. Daarnaast valt op: uitgaansleven floreert. Men leest dure, glossy tijdschriften. Kijken en luisteren veel naar muziekzenders zoals Radio Qmusic. Ze beoefenen sporten als squash en skiën Via het gebruik van unsupervised learning technieken clustering (bv. k-means clustering, Kohonen maps, …)

Klantsegmentatie bij Motorola Technophiles Prefer visionary state-of-the-art technology. Heavy mobile phone users. Visionary design: combat pilots featured in ads. ‘Accompli’ brand. Achievers Phone as time manager. Be efficient in professional life-reachable wherever you are across the continents of the world. Heavy mobile phone users. Modern but sober business design. ‘Timeport’ brand. Design freaks Are on the go, urban, trendy and fun. Social life (friends) important. Fashionable design. Functionality less important. ‘V’ brand Ordinary people Have basic communication needs, and value reliability and safety; keeping up with your family and the rest of your social network. Light mobile phone users. Design and special functions (WAP, calendars) less important. ‘Talkabout’ brand.

Customer Lifetime Value (CLV) modeling CLV represents the present value of the expected benefits less the costs of initialising, maintaining and developing the customer relationship (Malthouse & Blattberg, 2005) Elementen: Costs (C), Revenue (R), Discount Rate (d)- bv. WACC, Time Horizon (i ) - Infinite or Finite (3, 5, 10 years – depends on the company and also data availability)

Een voorbeeld customer lifecycle Kindertijd Geboorte, school, … Student Studeren, fuiven, … Jonge adolescent Carrière, weg bij ouders, … Gezin huwelijk, huis kopen, kinderen, scheiding, … Pensioen Verhuizen, reizen, hobby’s Geschikte CRM inspanningen voor elk stadium van de levenscyclus Bijvoorbeeld Financiële instelling: Zichtrekening-wagenlening- hypothecaire lening- levensverzekering-pensioensparen- Supermarkt: detecteren van stadium op basis van aankopen

e-CRM: web mining “If I have two million customers on the web, I should have 2 million stores on the web” (Jeff Bezos, Amazon) Web logs beschrijven klant gedrag 195.162.218.155 [27/Jun/2002:00:01:54 +0200] "GET /dutch/shop/detail.html HTTP/1.1" 200 38890 "http://www.msn.be/shopping/food/" "Mozilla/4.0 (MSIE 6.0)" Intensieve preprocessing noodzakelijk Analyseren van web logs voor het detecteren van klantgedrag (surfpatronen, aankoopgedrag, …) Toepassingen: Web site personalisatie, recommender systemen, banner placement, aanbieden van guided tours, … Techniek: Associatie regels

Operationele CRM Operationele uitwerking van de verschillende CRM activiteiten Taken Campaign management Configuration management Opportunity management Call handling en contact management

Campaign management Systemen die een veelvoud aan campagnes ondersteunen, die langs verschillende kanalen gepland en uitgevoerd worden, zodat een continue marketingcommunicatiestroom ontstaat. Stappen: Identificeren van doelgroepen (‘most likely responders’ op basis van bv. response modeling) Opzoeken van contactdetails Verwijderen van slechte contacten (verhuisd, overleden, …) Opstellen van de boodschap(pen) Identificeren van meest geschikte kanaal Versturen van de geschikte boodschap naar de juist klant via het juiste kanaal op het juiste ogenblik (one-to-one marketing) Meten en evalueren van campagne-effectiviteit Kanalen Direct mail, fax, e-mail, internet, newsletters, … Complex Multi-channel en multi-stage campaigns Voorbeeld: Orange, 141 campagnes per maand in 2006 Vaak via outsourcing!

Campaign management Goede klanten worden typisch getarget door meerdere campagnes terwijl andere klanten nooit worden getarget Via adequaat campaign management: kies de geschikte campagne per klant, ipv de geschikte klant per campagne (bij voorkeur profit based)

Configuration management Mass customization Explosie van artikel- en verpakkingsvarianten probleem van ongebreidelde productvarianten Hoe kunnen wij voor een klant de keuzemogelijkheden overzichtelijk houden, hem toelaten de door hem gewenste variatie te bestellen en daarvoor accurate prijsoffertes te berekenen? Productconfiguratoren

Productconfiguratoren Productconfiguratoren beschikken over een database met gedetailleerde productinformatie Door het stellen van vragen helpen zij de gebruiker stap voor stap het nieuwe product foutloos te definiëren, rekening houdende met eventuele product constraints Productconfiguratoren laten vervolgens ook toe om op basis van de gekozen opties de prijs te berekenen

Opportunity Management Actief opvolgen van opportuniteiten die belangrijk kunnen zijn in een CRM context Verkoopsopportuniteiten Voorbeeld: nieuwe klant(segmenten), cross-selling potentieel, nieuwe partners, … Technologische opportunitieten Voorbeeld: RFID

Voorbeeld Opportunity Management

Call handling en contact management Call centers spelen een cruciale rol bij het vervullen van de wensen en behoeften van klanten call centers: vroeger Helpdesk Afhandelen van problemen en klachten van klanten call centers: nu contact centers: upselling & cross selling en info-systemen die dit ondersteunen

Strategische CRM Uitwerken van strategieën voor het benaderen van klanten(segmenten) De resources richten op klantgroepen die het meeste opleveren voor het bedrijf Het type klanten aantrekken waaraan veel kan worden verdiend Verliesgevende klanten ontwikkelen of afstoten Voorbereid zijn op catastrofes bij tanende loyaliteit van grote klanten

Marktoverzicht CRM- vendors ERP-vendors met uitbreidingen voor CRM SAP(-> Clarify), peoplesoft (->vantive), Oracle, Microsoft (-> Navision), ... CRM-suites van originele CRM-vendors Siebel, Amdocs, Salesforce.com, ... Portal-vendors met ‘content’ voor CRM Vignette, Blue Martini, E.piphany, ... Niche-spelers (-> analytische CRM) SAS, SPSS, Micro Strategies.

CRM uitdagingen Klantgedrag wijzigt doorheen de tijd Nood aan data van hoge kwaliteit Nood aan integratie Privacy BT notified prospective customers by sending them their most frequently called numbers for which they offered a reduction. One woman received the letter and uncovered her husband’s cheating. She threw him out of the house and sued for divorce. The husband threatened to sue BT for violating his privacy!