De normale verdeling.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VAKWERKEN Hfst 9 Hans Welleman Vakwerken september 2004
Advertisements

Bij een herhaald experiment, met telkens dezelfde kans op succes gebruiken we de binomiale kansverdeling Een binomiale kansverdeling wordt gekenmerkt door.
Kinderwerking Stefania & Yves
Overzicht Sessie 1 Inleiding
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van SPSS Guido Valkeneers.
Klas 2 Hoofdstuk 7 Moderne Wiskunde HAVO/VWO
Leren modelleren Johan Deprez Dag van de Wiskunde, Kortrijk, 2013
Wiskunde A of wiskunde B?.
vwo A/C Samenvatting Hoofdstuk 3
Staafdiagram Strookdiagram
“Verschillen” een statistiek hoofdstuk
vwo A/C Samenvatting Hoofdstuk 6
Een manier om problemen aan te pakken
Statistiek HC1MBR Statistiek.
Het vergelijken van twee populatiegemiddelden: Student’s t-toets
Toepassingen 5L week 1: ‘Een nieuwe start’
Statistiek Niveua 3 Kerntaak 5 Blz. 81.
havo A Samenvatting Hoofdstuk 11
havo A Samenvatting Hoofdstuk 8
vwo A/C Samenvatting Hoofdstuk 2
Is Groenland groter dan Congo?
Wiskundige functies en toenamediagrammen.
Op de koffie bij de kabouters
Hoofdstuk 3 Maatstaven voor ligging en spreiding
De normale verdeling (1)
vwo C Samenvatting Hoofdstuk 14
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
Beginselen van de Statistiek in de Kinesiologie
Metingen met spreiding
Praktische oefeningen: groei van Nederlandse kinderen
Eekhoutcentrum – oktober 2005 Johan Deprez – Hilde Eggermont
Rijen en differentievergelijkingen met de TI-83/84-familie
Eekhoutcentrum – oktober 2005 Johan Deprez – Hilde Eggermont
JWO eerste ronde 2003 –probleem 13
The art of slaying dragons There once lived a man who learned how to slay dragons and who gave all he possessed to mastering the art After three years.
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Exponentiele functies Lesweek 5
havo A Samenvatting Hoofdstuk 3
havo/vwo D Samenvatting Hoofdstuk 4
Door Beatrice van der Tuin – Ploeger
Tweedegraadsfuncties
Statistiekbegrippen en hoe je ze berekent!!
1 van 8 Bernoulli-stochasten & Binomiale stochasten © CI 2003.
Begrippen hoofdstuk 3.
havo B Samenvatting Hoofdstuk 1
Boxplot en steelbladdiagram
Centrummaten en Boxplot
Schaalberekeningen Hoofdstuk 1 Australië.
Wiskunde A of wiskunde B?.
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen
Baarde en de goede Hoofdstuk 11: Data-analyse
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
Gecijferdheid les 1.4 Grootst gemene deler Kleinst gemene veelvoud
Workshop C verhouding van inhoud, lengte en oppervlakte &
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 3
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 5
H4 Statistiek Beelddiagram
Kansverdelingen Kansverdelingen Inleiding In deze presentatie gaan we kijken naar hoe kansen zijn verdeeld. We gaan in op verschillende.
Absolute aantallen en relatieve aantallen
Deze les hfdst 1 verbanden gegevens verwerken
Gegevens verzamelen Statistiek gaat over het verzamelen en verwerken van data (gegevens ) Data zijn vaak gespreid: -mensen hebben verschillende lengtes.
Wat zegt een steekproef?
Rekenen.
Standaard normaalverdeling
Statistiek met grote datasets op de TI 84 Peter Vaandrager
havo B Samenvatting Hoofdstuk 1
Les 7: woordformules gebruiken
Wiskunde en verkeer Johan Deprez
De normale verdeling Eigenschappen en vuistregels
Kwantitatieve kenmerken
Beschrijvende Statistiek met Grafische rekenmachine 101
Transcript van de presentatie:

De normale verdeling

Gebaseerd op… Uitwiskeling 18/1 Johan Deprez Jan Roels Hilde Eggermont Onder de loep van Uitwiskeling 18/1 Auteurs: Johan Deprez Jan Roels Hilde Eggermont Uitwiskeling live! 20 november 2004

Inspiratiebronnen David S. Moore, George P. McCabe, Statistiek in de Praktijk, Academic Service, 2001 Uitwiskeling live! 20 november 2004

Inspiratiebronnen Martin Kindt, Jan de Lange (Hewet-team), De normale verdeling, Educaboek, 1986 Uitwiskeling live! 20 november 2004

Waarom normale verdeling? eindtermen/leerplannen derde graad (5de jaar vanaf 04-05, 6de jaar vanaf 05-06): voor alle leerlingen ASO en TSO/KSO (beperkt) een verdeling die veel voorkomt en die iedereen wel eens ontmoet (‘algemene cultuur’) Uitwiskeling live! 20 november 2004

Doelpubliek Leerlingen: in de eerste plaats: ASO – minimum aantal lesuren ASO studierichtingen wiskunde-… : normale verdeling ook als kansverdeling TSO : niet alles wat hier aan bod komt, moet gezien worden Leerkrachten: geen voorkennis nodig over normale verdeling Handige voorkennis TI83: histogrammen tekenen en kentallen van gegevens berekenen Uitwiskeling live! 20 november 2004

Werkmoment (20 min.) Vooraf: lijsten op rekentoestellen zetten Group WS7NV De start: histogrammen beschrijven met een dichtheidsfunctie Relatieve frequenties m.b.v. dichtheidsfunctie Uitwiskeling live! 20 november 2004

Werkblad 1 N.V. Magazijn ‘De Bijenkorf’, Nederland, 1947: 15 lichaamsafmetingen (o.a. lichaamslengte) van 5000 willekeurig gekozen volwassen vrouwen lengte (in cm) frequentie relatieve 139 [138,5; 139,5[ 1 0,0002 140 [139,5; 140,5[ 141 [140,5; 141,5[ 4 0,0008 142 [141,5; 142,5[ 3 0,0006 143 [142,5; 143,5[ 2 0,0004 ... … Uitwiskeling live! 20 november 2004

Werkblad 1 verdeling van 5000 lengtes beschreven door één functie ! relatieve frequentie = hoogte staaf ≈ functiewaarde functie vervangt histogram en tabel Uitwiskeling live! 20 november 2004

Werkblad 1 Uitwiskeling live! 20 november 2004

Werkblad 2 Dezelfde gegevens (lengte van 5000 vrouwen), maar nu ingedeeld in bredere klassen (5 cm). Lengte (in cm) Freq. [134.5,139.5[ 1 [159.5,164.5[ 1520 [139.5,144.5[ 18 [164.5,169.5[ 1115 [144.5,149.5[ 122 [169.5,174.5[ 489 [149.5,154.5[ 467 [174.5,179.5[ 128 [154.5,159.5[ 1118 [179.5,184.5[ 22 Uitwiskeling live! 20 november 2004

Werkblad 2 PROBLEEM ! Uitwiskeling live! 20 november 2004

Werkblad 2 Oplossing voorgesteld door de leerlingen: Als je een functie zoekt die het histogram benadert, is dit de perfecte oplossing. Maar ... wij willen meer. Wij willen het model loskoppelen van het histogram. Uitwiskeling live! 20 november 2004

Werkblad 2 relatieve frequenties frequenties relatieve frequentiedichtheden delen door klassenbreedte Uitwiskeling live! 20 november 2004

Werkblad 2 Uitwiskeling live! 20 november 2004

Werkblad 2 5 0.2236 = 0.04472 x 5 Uitwiskeling live! 20 november 2004

Relatieve frequenties m.b.v. de normale dichtheidsfunctie Hoeveel procent van de vrouwen is tussen 164,5 cm en 179,5 cm lang?  Histogram relatieve frequentiedichtheden tekenen Relatieve frequentie = som oppervlakten rechthoekjes  Oppervlakte onder normalpdf Uitwiskeling live! 20 november 2004

Relatieve frequenties m.b.v. de normale dichtheidsfunctie Met de rekenmachine: Uitwiskeling live! 20 november 2004

Relatieve frequenties m.b.v. de normale dichtheidsfunctie We onthouden: Relatieve frequentie van een klasse van normaal verdeelde data = oppervlakte van het gebied onder de normale dichtheidsfunctie tussen de grenzen van de klasse Uitwiskeling live! 20 november 2004

Lengtes vergelijken (1/12) In 2000 Jeroen (18-jaar): 1m89 In 1950 opa van Jeroen (18 jaar): 1m80 Jeroen is groter dan zijn grootvader. Maar hoe zit dat in vergelijking met de rest van de bevolking? Uitwiskeling live! 20 november 2004

Lengtes vergelijken (2/12) Gegevens: Lengte van 18-jarigen is normaal verdeeld In 1950: Gemiddelde: 170,0 Standaardafwijking: 5,6 In 2000: Gemiddelde: 176,1 Standaardafwijking: 7,7 Uitwiskeling live! 20 november 2004

Lengtes vergelijken (3/12) Schets beide normale verdelingen en duid er de lengte van de kleinzoon en van de grootvader op aan. Uitwiskeling live! 20 november 2004

Lengtes vergelijken (4/12) Om te vergelijken kun je kijken naar de afwijking van het gemiddelde. Wie is volgens dit criterium het grootst? Jeroen: 189  176,1 = 12,9 (cm) opa: 180  170,0 = 10 (cm) Dus: Jeroen het grootst? Uitwiskeling live! 20 november 2004

Lengtes vergelijken (5/12) Is dit een goede manier van vergelijken?  Je houdt geen rekening met de spreiding. Uitwiskeling live! 20 november 2004

Lengtes vergelijken (6/12) Afwijking van het gemiddelde vergelijken met de standaard-afwijking. Wie van beiden is volgens dit criterium het grootst? Jeroen: opa: Dus: opa is het grootst! Uitwiskeling live! 20 november 2004

Lengtes vergelijken (7/12) De verhouding van de afwijking van het gemiddelde tot de standaardafwijking = de z-score Formule: Uitwiskeling live! 20 november 2004

Lengtes vergelijken (8/12) 168,4 176,1 183,8 189 z-score:  1 0 1 1,675 Uitwiskeling live! 20 november 2004

Lengtes vergelijken (9/12) Je kunt ook voor beide personen hun plaats in de totale populatie bekijken. Je berekent daartoe het percentage 18-jarigen dat kleiner is dan Jeroen (resp. zijn grootvader). Wie is volgens dit criterium het grootst? Uitwiskeling live! 20 november 2004

Lengtes vergelijken (10/12) Op een figuur: Uitwiskeling live! 20 november 2004

Lengtes vergelijken (11/12) Berekening: 95,3 % van de leeftijdsgenoten van Jeroen is kleiner dan Jeroen 96,3 % van de toenmalige leeftijdsgenoten van de grootvader waren kleiner dan de grootvader Uitwiskeling live! 20 november 2004

Lengtes vergelijken (12/12) Besluit: de grootvader is groter dan zijn kleinzoon. Uitwiskeling live! 20 november 2004

Normale verdeling als wiskundig model Tweede graad: beschrijvende statistiek = grafisch en numeriek gereedschap om gegevens te beschrijven Derde graad: algemeen patroon van een groot aantal waarnemingen beschrijven d.m.v. een gladde kromme Uitwiskeling live! 20 november 2004