BRAND DESIGN MERKIDENTITEIT IN WOORD EN BEELD.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Identiteitsverankering
Advertisements

1. Spreek de woorden ritmisch uit op de muziek.
CREATIVE MARKETING Kickoff, jaar 1, Winter november 2009
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Def van Merk: naam, teken of symbool onderscheidend van concurrentie
Uw persoonlijke visitekaartjes
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Herfst 2009
Integraal Automotive Onderwijs Ellen Klatter Fontys, Pedagogisch Technische Hogeschool 11 september 2012 Opening onderwijsjaar AutomotiveCampusNL Helmond.
Welkom bij ROHDE & GRAHL. ROHDE & GRAHL Amersfoort Onze missie ROHDE & GRAHL draagt bij aan het succes van haar relaties door het ontwikkelen van unieke.
De zeven wereldwonderen Een lerares vroeg aan een groep studenten om een lijst op te stellen met, volgens hen, de « Zeven Wereldwonderen » van onze tijd.
Briefing V1, blok 3 Case CC.
MEDMEC02 Media en creativiteit les 5 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
VORM- en BETEKENISGEVING
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 2, Herfst 2008
SOAP SHOP Soapshop helpt: Veel kinderen houden niet van in bad gaan en zich te moeten wassen. De soapshop is vooral ontwikkeld om kinderen over hun.
Geïntegreerde Communicatie
Sociale media in de mix Wat zijn sociale media en hoe neem je ze mee in je marketing- communicatiemix Serge van Rooij Marieke Karssen
Brainfloating + Infiltratie Docent: Robert Crain Jaar: 2008/2009 Week 5 Klas: V2.
Merken Goodwill : fenomeen >overnameprijzen tussen 8-10 maal de winst van het opgekochte bedrijf Waar betaal je dan voor?
concept en indelingsprincipe
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
H16 Promotiebeleid Communicatie-instrumenten Persoonlijke verkoop
= de visuele presentatie van een organisatie
Ruimtelijke vormgeving II IAD 2 28 November 2013.
Pulse Clothing DennisVincentRoel. Inhoud Merk-strategieMerk-identiteit Visuele merk-identiteit Ontwerpproces Concept ontwerp.
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Brand Design Inhoud. Brand Design Inhoud Identiteit - imago.
“In den beginne schiep God de hemel en de aarde …”
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 1, Winter 2009
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Herfst 2008
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 2, Herfst 2009 Brand management en pitchen Groepsopdracht Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Toine Nagel.
Liefde en trouw is de manier waarop God met de mens omgaat in het verbond
CREATIVE MARKETING WC 8, jaar 2, Herfst 2008 Projectles: Brand management en pitchen Auteur: xxxxx.
Verkopen van heldendom Ruud Dekker Directeur Marketing For All Finance.
CREATIVE MARKETING WC 5, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
MODE EN DESIGN & PRESENTEREN EN STYLING
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 5.
‘Je hoeft niet bang te zijn voor perfectie, dat bereik je toch nooit’ Salvador Dali.
Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans Voel de chemie met Chemie.
Chemie Overal, 7 e editie (2017) Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans.
Waarnemen en Regeling  Expert groepen opdracht..
Waar is de zevende dwerg?
1. 2 Storytelling Geen mooie marketing praatjes: maar de authentieke menselijke stemmooie marketing praatjes.
Lesmateriaal bij Wat de vakman?! Aflevering 4: Ted Noten (design) i.s.m. Stedelijk Museum Amsterdam Lesmateriaal bij Wat de vakman?! Aflevering 4: Ted.
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.3 Verschillende culturen
Luisteren en begrijpen
Welkom T1A Goedemorgen! Ga op je plek zitten volgens de klassenplattegrond. Je hebt voorlopig geen IPad nodig. Berg je telefoon op, of lever hem bij mij.
EXAMEN 2015 “ANDERS” + DE GOUDEN TIPS.
De toekomst van het mbo Eindopdracht leergang mbo 2017
Conceptversterking Conceptversterking kun je inzetten om een bestaand concept te versterken. Om een concept te versterken moet je het concept eerst.
Onderzoek arrangeur-ontwerper
Product Design & Engineering
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
KEUZE OPDRACHT Kies een van de afbeeldingen uit en teken ze volgens de opdrachten op het werkblad die je van de docent hebt gekregen.
Ontwikkelen maar eerst:.
Direct 1. Marketing /08/2018 Direct 1. Marketing 2.0.
John Körmeling, draaiend huis, 2008
Groepje: Samy, Ishan, Arik en Harsimran
‘Ieder kind is een kunstenaar
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
BOM-model PV 25/03/2014.
De schrijver mee op reis
PROCES & ONTWERP les 2: ideevorming Diede de Loor.
Toedienen meststoffen
Bijeenkomst 2 Identity Authenticiteit als docent
PERSONAL BRANDING HET NUT VAN .. HOE? TIPS
Transcript van de presentatie:

BRAND DESIGN MERKIDENTITEIT IN WOORD EN BEELD

WAT GAAN WE DOEN VANDAAG? ENERGIZER MERK IDENTITEIT MENTALE MERKIDENTITEIT OPDRACHT 1 PAUZE VISUELE MERKIDENTITEIT OPDRACHT 2 DE MERKWIJZER

ENERGIZER Benodigheden: Schaar en een aantal A4-tjes per persoon Uitleg: Knip, vouw, scheur het A4-tje zo dat er 2 volwassenen doorheen kunnen stappen, maar de randen moeten in tact blijven

WAT IS EEN MERKIDENTITEIT? ‘Merkidentiteit is het unieke samenstel van fysieke, sociale en mentale componenten van een merk, voor zover ze eigen, onderscheidend, centraal, duurzaam en saillant zijn.’ Door Giep Franzen en Marieke van den Berg (2002)

WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN MENTALE EN VISUELE MERKIDENTITEIT? Vragen aan publiek, wat denken zij? WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN MENTALE EN VISUELE MERKIDENTITEIT?

MENTALE MERKIDENTITEIT DE ‘ZIEL’ VAN HET MERK BESTAAT UIT 6 ONDERDELEN HET ZORGVULDIG OPBOUWEN VAN DE BESCHRIJVINGEN BIJ ELK ONDERDEEL ZORGT VOOR HET RICHTING GEVEN AAN HET MERK.

1. MERKVISIE 2. MERKMISSIE 3. MERKWAARDEN 1. Merkvisie Hoe ziet de markt er over 5 tot 10 jaar uit en welke positie neemt het merk dan hierin? 2. Merkmissie Wat moet gedaan worden om de merkvisie te realiseren? 3. Merkwaarden Wat maakt het merk uniek en waardevol en met welke woorden kan het getypeerd worden? 3. MERKWAARDEN

4. GEWENSTE MERKPERSOONLIJKHEID 5. MERKBELOFTE 6. MERK-KERNCONCEPT Wat is de persoonlijkheid, het karakter van het merk? Met welke personen zou dit vergeleken kunnen worden? 5. Merkbelofte Wat is de primaire belofte van het merk aan de doelgroep: bedrijven of consumenten? 6. Merk-kernconcept Wat is de kern van het merk in een of twee woorden, wat is de reden van het bestaan van het merk? 6. MERK-KERNCONCEPT

OPDRACHT 1 KIES EEN BEDRIJF WAT IS DE MENTALE MERKIDENTITEIT VAN HET BEDRIJF? Vul de 6 onderdelen goed in en je komt tot een goede Mentale Merkidentiteit! TIP: GEBRUIK JE BRAND DESIGN BOEK

PAUZE (5MIN) 5 MINUTEN PAUZE

VISUELE MERKIDENTITEIT ZICHTBAAR EN TASTBAAR, ONTWERPEN VAN DE ‘BEELDTAAL’ OM HET DNA EN DE ZIEL HEEN. TIJD VOOR VORMGEVING MERKLOGO, KLEURSTELLING, TYPOGRAFIE, TEKSTEN, VORM, MATERIAAL, VISUALS ECT. Als de mentale merk-identiteit is vastgelegd in woorden, is het tijd voor de vormgeving. In de ruime zin van het woord. Het tweede deel van het proces is het meest zichtbaar en tastbaar: het ontwerpen van de ‘beeldtaal’ om het DNA en de ziel heen. Merklogo, kleurstelling, typografie, teksten, vorm, materiaal, visuals etc. De visuele merkidentiteit. DE VISUELE MERKIDENTITEIT KAN VERWOORD WORDEN VANUIT ZEVEN ASPECTEN

1. RUIKEN 3. PROEVEN 5. ZIEN 2. HOREN 4. VOELEN Ruiken Wat zijn de te ruiken aspecten die het merk uniek en onderscheidend maken? Zoals de geur van de Zwitsal babyshampoo Horen Wat zijn de hoorbare aspecten die het merk uniek en onderscheidend maken? Zoals de stem van Interpolis of het geluid van Intel Inside. Proeven Wat zijn de te proeven aspecten die het merk uniek en onderscheidend maken? Zoals de combinatie mint en chocolade van After Eight. Voelen Wat zijn de voelbare aspecten die het merk uniek en onderscheidend maken? Zoals de vormgeving van de Grolsch beugelfles of het gladde design van de iPod. Zien Wat zijn de zichtbare aspecten die het merk uniek en onderscheidend maken? Zoals het Mars logo op de verpakking of de blauwe envelop van de Belastingdienst. 5. ZIEN

6. Taal Welke taal spreekt het merk 6. Taal Welke taal spreekt het merk? Zoals Nike met ‘Just do it’ of Interpolis met de ‘Glashelder’ commercials. 7. Personen Welke personen of karakters zijn er aan het merk verbonden? Zoals Martine Bijl aan Hak en de snoepjes aan M&M’s. 6. TAAL 7. PERSONEN

OPDRACHT 2 WAT IS DE VISUELE MERKIDENTITEIT VAN HET BEDRIJF DAT JE GEKOZEN HEBT?

DUS: WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN MENTALE EN VISUELE MERKIDENTITEIT? Wat heeft het publiek geleerd? WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN MENTALE EN VISUELE MERKIDENTITEIT?

EEN HULPMIDDEL EEN HULPMIDDEL OM ACHTER DE MENTALE EN VISUELE MERKIDENTITEIT TE KOMEN IS DE MERKWIJZER

Om meer in het merk te kruipen, erachter te komen wat je ermee wilt uitstralen en wat je doel is, is het slim om de Merkwijzer in te vullen. Zo kom je gemakkelijk aan de Mentale en Visuele Merkidentiteit. Wanneer je een goede merkanalyse wilt maken kunnen de Mentale en Visuele Merkidentiteit niet ontbreken, ook daarom is het erg makkelijk om de merkwijzer in te vullen.

BEDANKT VOOR UW AANDACHT, TOT ZIENS!