Sociolinguïstiek Bijeenkomst 3.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vrouwen hebben ALTIJD het laatste woord
Advertisements

Praten met kinderen over de wereld !
Herkenning? Rot voelen? Leegte opvullen?
Communicatie & Presentatie
Verborgen vormen van pesten
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Reflecties...
Seksualiteit: gave van God
Sollicitatiegesprek.
Persoonsvorm Saskia Hoekx.
THEMA GENIET MAAR DRINK MET MATE
Allochtonen in het hoger onderwijs
Taalvariatie en taalverwerving
Regionale variatie: Poldernederlands
Sociolinguïstiek Bijeenkomst 4.
Sociolinguïstiek Bijeenkomst 2.
Sociolinguïstiek Bijeenkomst 6.
Inleiding taalwetenschap
Taalwetenschap in de CKI-bachelor
Taalverandering op syntactisch niveau Hoofdstuk 7 “Caught in a web”
Dd-mm-jj | 1 › Muriel Norde Grammaticalisatie en taalcontact MA Scandinavische Talen en Culturen.
Psychotherapie bij ouderen
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
Oud en wijs.....
TAALVERWANTSCHAP.
1. Levensbeschouwing en communicatie
DE OVERGANG ONDERWIJS-ARBEIDSMARKT Rationeel of emotioneel ?
Het Voltooid Deelwoord
Voltooid deelwoord.
Persoonsvorm Saskia Hoekx.
Vrouwen hebben ALTIJD het laatste woord
Spijbelen aan het einde van het basisonderwijs en het begin van het voortgezet onderwijs : de invloed van sociale bindingen en zelfcontrole.
WERKWOORDSPELLING Hoe doe je dat ?.
Het begint bij het jonge kind
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Hans BennisMeertens Instituut (KNAW)
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Stappenplan Samenvatten
Herhaling les 4 milieu.
QUIZ hoofdstuk 1.
Beschouwing – De Laatste Tips
Uitleg persoonsvorm (pv)
God is een aansprekend God op velerlei wijzen en langs velerlei wegen in het verleden tot de voorouders door de profeten.
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
Van de 16 de tot de 18 de eeuw Het standaardisatieproces.
Stage: Basisschool de Klingerberg
Herhaling Spelling Hoofdstuk 1 en 2 Klas 2A.
Hoe gebruik ik -d & -t? Leren en oefenen Maar eerst…….
Docentinstructie: Het is aan te bevelen de eerste dia’s klassikaal te tonen en met uitleg te bespreken. Als na zes dia’s een korte demo van Celsius/Fahrenheit.
Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Ondernemend gedrag Hoofdstuk 2 Kan het ook beter? Signaleer mogelijkheden voor verandering.
Is ‘t kofschip gezonken…?
Cursus Formuleren Nieuw Nederlands
Taalgeschiedenis DT jaar periode 3
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Methoden om een vreemde taal te leren 1 Correctie op p. 66 van de reader, laatste alinea: “Zulke vragen als wij hierboven over doel en vorm hebben gesteld,
Grammatica zinsdelen H1 t/m H6
Les 1. Wat voor les krijgen we nu? Tijdens de lessen over hoofdstuk 9, 10 en 11 krijg je op een andere manier les. Het doel is om je zelfstandigheid te.
1 van 8 Hoofdstuk 7 Taalbeschouwing. 2 van 8 Wat is taalbeschouwing? Taalbeschouwing als vijfde domein naast lezen, schrijven, luisteren, spreken Taalbeschouwing.
Werkwoordspelling.
De vraag is je beste vriend
Henny presenteert.
Taalverwantschap.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Pragmatiek.
Presentatie: Gender en seksualisering
Hoofdstuk 1 Taal en taalonderwijs
Titel van wetenschappelijk project
TAALVERZORGING STIJL B2: duidelijk en helder taalgebruik.
Grammatica: werkwoorden
Transcript van de presentatie:

Sociolinguïstiek Bijeenkomst 3

Programma Presentatie ‘Taal en Gender’ Taalverandering (hoofdstuk 19 Taal en Taalwetenschap) Vragen hoofdstuk 18 Methode-onderzoek

Historische taalwetenschap beschrijft taalveranderingen Talen zijn geen onveranderlijke eenheden. Taalverandering kan plaatsvinden op alle linguïstische niveaus.

In het mentaal lexicon Semantiek Syntaxis Fonetiek Morfologie Pragmatiek

Veranderingen op verschillende linguïstische niveaus Fonologische verandering: klanksysteem verandert (koningggin) Lexicale verandering: mordelen: stoten Morfologische verandering: suffix verandering: -iteit als alternatief voor –heid: stommiteit

Lexicale veranderingen Nieuwe verschijnselen roepen nieuwe woorden op. Woorden krijgen andere sociale betekenis (zenden – sturen) Betekenisverschuiving van woorden (milieu). Gastarbeider zwart - getint Heb je voorbeelden van woorden die een andere betekenis hebben gekregen of niet meer gebruikt worden?

Grammaticalisatie Statusverandering van een element Een lexicaal woord wordt een woord of woorddeel met grammaticale functie. Een veralgemenisering van de betekenis ‘lijk’ (lichaam) wordt ‘op de wijze van’ = liefelijk, wonderlijk. Een verandering van syntactische status van nomen (lijk) tot suffix (wonderlijk) en vaak klankreductie (/- lijk/ wordt /luk/)

Syntactische verandering Veranderingen in de zinsbouw Dubbele ontkenning wordt enkelvoudig (zestiende eeuw). Ik eet nooit geen vis. Nu fout! Woordvolgorde Proto-Indoeuropees : SOV-volgorde (zie vb. taalfamilies) Nederlands: SVOV: Jan gaat de kip stelen. Nederlands: SOV: Jan steelt de kip. Engels: SVVO (altijd): John will steal the chicken. Engels heeft zich verder verwijderd van het Proto- indoeuropees.

Fonologisch: voorbeelden? Syntactisch: voorbeelden? Morfologisch: voorbeelden? Lexicaal: voorbeelden? Semantisch: voorbeelden? Pragmatisch: voobeelden?

Het veranderingsproces Historische taalwetenschap vergelijkt in een taal verschillende vormen met elkaar die in de loop der tijd veranderd zijn. Taalvariatie vormt de motor voor taalverandering. Diachrone studie (door de tijd heen) op basis van synchrone analyse (op een bepaald moment) van taalvariatie. Drie stadia: vorm X, vorm X en Y, vorm Y (sterke en zwakke werkwoorden, u heeft, u hebt) stadia 1 en 3: categoriaal stadium 2: variabel

Lexicale diffusie Nieuwe fonologische varianten verspreiden zich langzaam door de woordenschat van een taal. Lexicale diffusie vertoont vaak het patroon van een S-curve: Eerste stadium beperkt aantal woorden. Tweede stadium veranderen relatief veel meer woorden. Derde stadium: duurt het nog lang voordat de laatste woorden zijn veranderd. Lange i : bliven, ghi werd blijven, gij (gediftongeerd).

Taalverandering Regio Van onder de rivier (Brabant) naar boven de rivier (Arnhem): Dat heb ik niet bij, dat is…. Sociaal economische klasse verandering van onderen naar boven: ‘hun-gebruikers’: jongeren uit de lagere sociale klasse, ‘als’ en ‘dan’. verandering van boven naar onderen: hypercorrectie door de op een na hoogste sociale klasse, wil zich meten aan de hoogste (beeldhouder). 13

Taalverandering Etnische groep: Sterke bilabiale /w/ Frequent gebruik van het hulpwerkwoord gaan Uitdrukkingen Wat zegt die klok? Zet die tv dicht, man! autochtone jongeren nemen varianten over. Sekse: ‘vrouwenpraat’ geldt steeds minder. Leeftijd (jongeren gebruiken vaker de nieuwe variant en vatten dit niet als een tijdelijk verschijnsel op (‘Hun’ lopen).

Het taalgebruik van de koningin Sociale betekenis, taalattitude en verborgen prestige Sekse als sociale variabele: Poldernederlands: verandering in het Standaardnederlands waarin sommige klinkers worden verlaagd. Blaaif baai maai. Deze variant wordt veel gebruikt door vrouwen uit de hogere sociale klasse. De variant bestond al in veel regionale dialecten.

Poldernederlands

Het onderzoeken van veranderingen Verschijnsel: ik doe afwassen, ik doe.... Bedenk nog enkele voorbeelden. Hoe zou je dit verschijnsel kunnen onderzoeken? Gebruik de informatie uit het boek

Huiswerkbespreking Vragen hoofdstuk 18

Huiswerk volgende week Hoofdstuk 19 vragen maken Presentatie: het gebruik van u en jij. Lezen: A. Backus, Etniciteit als sociolinguïstische factor.