Een lessenserie van drie lessen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

Hoe kun je informatie het beste in het geheugen opslaan?
Binnen / Buitenkring Maak een binnen- en buitenkring
Intentie veranderen door bewustzijn
Tips voor een goede PowerPointpresentatie
Leesvaardigheid (ook te vinden op LaPlaza)
Redactioneel schrijven Les 2
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Jaar 1 les 5 Het creatieve proces
Lessenreeks debatteren
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
1. Levensbeschouwing en communicatie
Denk aan de sociale competentie
1. Levensbeschouwing en communicatie
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Schrijven met een strategie
Opstel schrijven.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
De dag van het solliciteren Blok 1
Samenvatting Havo 5.
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Nothing Is As It Seems Lesson 4 Romeo and Juliet.
voor familie en vrienden van
17 september MedMec01 les 3 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Reclame Masters | Ik en reclame!
Solliciteren: wat wil ik?
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Welkom ik maak me sterk.
Waarom? Als je straks klaar bent met studeren ga je werken. Of je nou voor jezelf begint of in loondienst gaat, het is belangrijk om iets te doen.
Waarom? Je hebt de afgelopen lessen je interesses, vaardigheden en persoonlijkheid in kaart gebracht. Waar dat samenkomt, daar ligt je passie. Dat.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Woordjes leren.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
H3.6, Nieuwe kansen 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat hun.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Leesvaardig Examentraining.
Grammatica leren. Inleiding Ook de grammatica kun je leren. De grammatica zijn eigenlijk de spelregels van de taal. Regel kun je leren en toepassen. Hieronder.
Grammatica zinsdelen H1 t/m H6
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Volgende dia Taalgebruik ( schelden) (respect). volgende dia zoek de betekenis van “schelden” schelden = ……..
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
LOB zeven stappen naar succes
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Loopbaan en burgerschap les 2
Thema 4: Zo bereik je meer
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Uitleg bij de vragenlijst ZIEN. Leerling 5-8 Leer- en leefklimaat ZIEN
Inleiding beoordelen.
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Loopbaan en burgerschap les 3
gesprekstechnieken Les 2
Wat leer je allemaal op school?
ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Een lessenserie van drie lessen Associëren Een lessenserie van drie lessen

Doel van deze lessenserie: Ontdekken hoe een tekst beïnvloed wordt. Ontdekken wat voor invloed woorden hebben. Ontdekken waarom een context belangrijk is. Ontdekken waarom associëren belangrijk is.

Wat heb ik daaraan?! Associëren is belangrijk voor je werk omdat: Je verbanden leert leggen tussen zaken (bijvoorbeeld probleem/oorzaak/schulden) Je hierdoor verder kijkt dan de voor de hand liggende manier van werken; je wordt er creatiever van. Je kunt cliënten dus beter kunt helpen en ondersteunen

Deze les: Associëren Context Oefenen

Wat is associëren? Wat is een context?

Wat is associëren? Wat is context? Als je associeert, leg je een verband tussen nieuwe informatie en iets dat je al weet. Door het verband kun je de nieuwe informatie beter onthouden. Wat is context? Context is de samenhang tussen woorden en zinnen. Woorden hebben vaak verschillende betekenissen, waarbij uit de gebeurtenis kan worden afgeleid welke betekenis een woord heeft.

Associatieslinger Noem een associatie op het laatstgenoemde woord.

Opdracht: Zoek een nieuwsbericht op nu.nl Lees het artikel en schrijf 5 woorden op uit de tekst die jou opvallen. (Laat het niet aan je buurman/buurvrouw lezen, Wacht tot iedereen klaar is)

Schrijf van de woorden die je kreeg op welke associaties jij hebt, waar denk jij aan bij elk woord? Meerdere associaties mogelijk.

Bekijk samen met je buurman de associaties die je opschreef Bekijk samen met je buurman de associaties die je opschreef. Bespreek met elkaar: Wat valt op? Kloppen je associaties met de tekst? Waarom wel of niet? Wat zegt je associatie over jouw gedachten? Is de context belangrijk bij het op de juiste manier interpreteren van deze woorden? Schrijf op: wat voor conclusie kun je trekken over het belang van een tekst?

Voorbeeld context: Muis in verschillende contexten: • Mijn muis is kapot, ik kan niet meer scrollen. • Dat is me toch een grijze muis. • De muis die ik had gekocht is gisteren overleden.

Les 2 Associëren Deze les: Duidelijke en ondubbelzinnige taal schrijven en spreken Doelen van deze les: Je oefent met beoordelen van tekst-uitingen Je leert waarom het belangrijk is om duidelijk te zijn tegen anderen (de cliënt)

Marie is die nacht goed bevallen Priester op Non actief Marie is die nacht goed bevallen Kies voor een kinderhoofdgerecht De jongen die Marc geslagen heeft

SMS en Chat Taal W8 FF LOL Xje Plz Lu Suc6 Greetz Sjoppen Sgatje Br3eZ3R

Opdracht Bedenk in tweetallen sms taal die past bij de opleiding en het werk van een Sociaal Maatschappelijk Dienstverlener. Denk hierbij aan vaktermen en andere belangrijke woorden. Test je sms taal uit op andere klasgenoten. (via Facebookchat, Whatsapp etc.)

Nabespreking: Wat gebeurde er als je met elkaar praatte? Waardoor komt het dat niet iedereen jou begrijpt?

Groepsgebonden communicatie Het taalgebruik is gericht op het versterken van de sociale banden in de groep en het gericht uitsluiten van buitenstaanders. Binnen de eigen groep is het taalgebruik begrijpelijk, daarbuiten niet. Hoe kun je jezelf voor iedereen begrijpelijk uitdrukken?

Les 3 Associëren Deze les: - Associëren in je vakgebied: verbanden leggen Toepassen van associatie Doelen: Je oefent met associëren in je beroep Je wordt je bewust van woorden die horen bij je beroep

Opdracht: Noteer 5 woorden die je de afgelopen week in de lessen hebt gehoord. Wissel de woorden met een klasgenoot Vergelijk de antwoorden met elkaar: - Zijn er verschillen in uitleg? Denk na en discussieer over eventuele verschillen

SMD

Opdracht: Maak een woordwolk bij de opleiding SMD. Je begint met de term SMD en gaat associëren. Alles wat bij SMD hoort en waar jij aan denkt bij SMD geef je weer in een woordwolk:

kijk rond, loop langs, bestudeer, lees, bewonder Zet de woordwolk groot op je beeldscherm en draai je beeldscherm om, zodat iedereen je woordwolk kan zien. kijk rond, loop langs, bestudeer, lees, bewonder

Nabespreken 1. Wat lees je terug in jouw woordwolk? 2. Herkent je klasgenoot dit ook? Ontdek de verschillen. 3. Hoe komt dit? Bespreek dit met elkaar 4. Wat vind jij belangrijk als je kijkt naar taalgebruik in je beroep? 5. Hoe kun je associatie gebruiken in je werk?

Afsluiting Wat vind jij belangrijk als je kijkt naar taalgebruik in je beroep? Hoe kun je associatie gebruiken in je werk? Wat vond je van de les? Tips/Tops