Binnen buiten cirkel 1. Leerlingen in 2 cirkels

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

Jongeren blijken vaak wel te weten wat gezond is, maar het ook uitvoeren is een volgende stap. We maken namelijk de hele dag door keuzes en worden continue.
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Het doen van eigen onderzoek
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Simultaan Tafelrondje
Binnen / Buitenkring Maak een binnen- en buitenkring
Welkom iPad of Laptop uit. Tassen tegen de achterwand s.v.p. Ga rustig zitten en wacht tot de les begint. Tafels staan opgestapeld, blaadje met pen ligt.
Coöperatieve leerstrategieën
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
TIBETAANSE PERSOONLIJKHEIDSTEST
Lesgeven en begeleiden
Ik hou van Holland spel!.
Ik hou van Holland spel!.
Waar letten we op tijdens de het maken van de presentaties?
Al doende leren training docenten
First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Introductiepresentatie.
Experts werkvorm + begrippentest
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Samenwerkend leren Opdracht: Experts.
Hints In groepjes worden de begrippen uit de geschiedenis les geraden aan de hand van het spel ‘hints’. Welke team scoort het hoogst?
Effectief rekenonderwijs
Werkvormen ADSL Carel van der Burg
TIBETAANSE PERSOONLIJKHEIDSTEST
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Les 1 - ICT in het Onderwijs Digitale didactiek - K. De Schuyteneer en B. Bastiaensen.
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 2
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Bijeenkomst 4 Thema: “Wat kan ik?” Docent: Pascal van Schajik
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
1 Herman Schalk TREKKEN EN DUWEN VOOR KWALITEIT. 2 Begrip opbouwen Reflecteren op kwaliteit van onderzoek Uitvoeren van onderzoek interactie (m.n. taal)
MasterPeace Creating peace. Together.. SKILLZZ Les 1.
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Voor de leerkracht INLEIDING
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Kwaliteitszorg
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
S/k/l interviewen.
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Onderhouden bestratingen
Instructie geven en uitvoeren
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
Nee Zeggen!.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
W8 NIBI 2018 Ecologie moet je doen!
Voeren en verzorgen Blok 2, Paard en ezel.
Huiswerkopdracht Politiek
Didactische structuren
Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 5 Dag 1.
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Gesprekstechnieken Les 1.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Raden, regels en redeneren Groep 7 en 8
Software Development fundamentals
Transcript van de presentatie:

Binnen buiten cirkel 1. Leerlingen in 2 cirkels 2. Leerlingen doen de opdracht met partner tegenover 3. Leerlingen uit de buitencirkel draaien 1 of 2 plaatsen door en voeren nogmaals de opdracht uit 4. Eventueel nog enkele keren draaien

Duo’s ….? 1. Vraag 2.Zelf nadenken en antwoord opschrijven 3. duo’s checken – duo’s coachen – duo’ om en om 4. Vergelijken met ander duo

Experts Basisgroepen Expertgroepen Terug in basisgroepen 1 2 3 4 1 2 3

Stel een vraag vraag 1. Individueel nadenken 2. 3. Overleg 4. antwoord

Graffiti Onderwerpen over groepen verdelen Milieu Onderwerpen over groepen verdelen Ieder in stilte zoveel mogelijk ideeën opschrijven. 2. Doorschuiven naar andere groep en herhalen stap 3. Doorschuiven en terug naar eigen tafel Samen resultaat bekijken structureren! (zie mindmap)

Hoeken Leerlingen denken na over stelling of vraag, schrijven individueel mening op met argumenten Lopen naar hoek : tegen :voor In de hoek argumenten verzamelen en lijst maken Leerling zoeken in andere hoek, meningen delen Leerlingen moeten elkaars argumenten herhalen

Interview 1. Leerlingen zitten in tweetallen: A interviewt B 2. B interviewt A 3. Doorgeven informatie van geïnterviewde partner: - klassikaal - aan ander duo - in andere groep

Koppelen EAR Elke leerling heeft kaart met tekst of plaatje 2. Leerlingen lopen door elkaar, zoeken kaart die past bij eigen kaart

Mindmap Onderwerp opschrijven 2. Nadenken over onderwerp 3. Hoofdzaken en bijzaken 5. Onderlinge relaties aangeven 6. Vel presenteren

Op zoek Ga op zoek naar iemand die…

Placemat 1. Leerlingen schrijven individueel antwoord op in hun eigen vak Iedereen licht het standpunt of antwoord toe Komen tot gezamenlijk antwoord in het midden

Simultaan presenteren Leerling houdt een presentatie binnen een groepje. De groepsgenoten geven een beoordeling 3. De presentatoren verplaatsen zich naar de andere groep en herhalen de presentatie

Pak een kaart 1. Leerlingen beantwoorden individueel vragen op kleine kaartjes. Blauw: waar je goed in bent Oranje: wat je nog wilt leren Groen: wat je het leukst vindt in je werk Wit: droomvakantie 1

Pak een kaart 2 2. Leerlingen zoeken partner uit andere groepen. 3. Elkaar de kaartjes laten zien en vragen: ‘Herken jij je hierin?’ Ja --> dan afpakken Nee --> behouden. 4. Eventueel meerdere keren herhalen: zelfde werkwijze. 5. Kaartjes tonen in basisgroep en door middel van rotonde deze toelichten. 2

Rotonde 1. vraag (meerdere antwoorden mogelijk) 2. Leerlingen denken individueel na of schrijven antwoorden op 3. Rotonde (4): om de beurt mondeling of schriftelijk antwoord geven of

Scout Terug 1. Uitvoering opdracht/onderzoek binnen basisgroep 2. Nr. 1 ( ) verzamelt informatie bij andere groep 3. Terug rapporteren Terug

Tijd delen Terug Geef leerlingen een onderwerp, stelling of opdracht. Totale tijd bijvoorbeeld 2 minuten. Beide leerlingen krijgen 1 minuut om daarover te praten/te werken Terug

Vierkanten Terug 1. Afleiden van de regel 2. Testen van de regel 3. Klassenovereenstemming 4. Toepassen van de regel Terug

Viskom 1. Maak 3 even grote groepen (A, B, C) 2. A: discussieert/doet activiteit voor B: Observeert het proces van éen A C: Let op inhoud van éen A 3. Bespreking proces en inhoud in drietallen 4. Eventueel rollen wisselen voor een nieuwe ronde.

Vragen Carrousel 1 1. individueel vragen maken: 1 weet-, 2 begrips. (5 min.) 2. in groepje tot beste 3 vragen komen 3. vragen doorgeven (3 min.) en vragen beantwoorden van andere groep 4. vragen nakijken (5 min.) evt. scout inzetten

Vragen carrousel 2 D A C B

Vragencarrousel 1 1. Elke groep krijgt een nummer, letter of kleur. ? Vragencarrousel ? ? ? ? ? 1. Elke groep krijgt een nummer, letter of kleur. 2. Docent verdeelt de leerstof over de groepen. 3. Leerlingen maken individueel 1 of meerdere vragen. 4. Beste vragen worden gekozen en op groepsvel gezet. 1 B 1

Vragencarrousel 5. Groepsantwoorden op apart vel. 6. Vragen doorgeven aan andere groep. 7. Groepsantwoord op apart vel dat naar de 1e groep gaat. 8. Vragen doorgeven aan volgende groep. Werkwijze herhalen.

Wandel, wissel uit 1. Leerlingen krijgen opdracht. 2. Leerlingen lopen door het lokaal. tijdgebonden discussie 3. Op een teken zoekt hij in directe omgeving een maatje. 4. Voeren samen de opdracht uit binnen een bepaalde tijd. 5. Herhaling stap 2-4

Dobbelen Leerlingen lezen tekst Leerling 1 gooit met 2 dobbelstenen Leerling 2 maakt vraag met woorden Leerling 3 noteert vraag Leerling 4 beantwoordt vraag Groep checkt antwoord Stap 2 t/m 6, rollen wisselen

Op een rij 1. stelling/criteria 2. A Z of… voor neutraal tegen of… 3. Lijn dubbelklappen of doorknippen 4. Groepen vormen 5. Discussie in tweetallen of groepen

Variatie: Logische rij 1 4 9 16 25 36 47 64 81 100 Leerlingen krijgen kaarten met stappen, getal of onderwerp Leerlingen leggen de kaarten in de juiste logische volgorde (in de groep of met de hele klas) Leerlingen bepalen juiste logica

Donut Leerkracht stelt een vraag Leerlingen schrijven zelfstandig hun antwoord op een deel van de donut Delen vormen één grote donut op de grond Een groepje leerlingen gaat er om heen staan Eén leerling gaat in de donut staan en wordt ondervraagd over het onderwerp en probeert er zo lang mogelijk in te staan Wanneer een leerling niets meer weet, mag iemand anders in de donut gaan staan. Stap 5 herhalen. Klassikaal bespreken of toets/opdracht