Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan Marktonderzoek Schaalmeting RV - 1/03/2011 Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan Tellen vs Meten RV - 1/03/2011 Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
Schalen meten in relatie tot Een reproduceerbare schaal die men gebruikt om observaties achteraf te verwoorden, te verwerken, op te tellen, …. Schalen worden standaard gebruikt voor alles wat niet zwart/wit “afgerond” en dus te tellen is: Meningen Attitudes Voorkeuren Overtuigingen ……. RV - 1/03/2011 Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
Types schalen in marktonderzoek Nominaal Ordinaal Interval ratio Ratio NULPUNT Interval: afwijking tot gemiddelde of zo ordinaal: ordenen nom: 0/1 Ratio: “u hebt 10 punten te verdelen, verdeel ze over volgende producten” (constant sum scale) hoe oud bent u (direct quantification) mensen kunnen “gokken” RV - 1/03/2011 Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan Voorbeelden NOMINAAL Multiple choice vragen Welk merk kocht u laatst: …. Coke … Pepsi ….7Up Ja/neen vragen Hebt u een plasma tv? Kenmerkassociaties Welke van volgende kenmerken is van toepassing op volgende producten (per product aankruisen) RV - 1/03/2011 Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan Voorbeelden Ordinaal Forced Ranking Rangschik volgende merken van 1 tot 5 Paired comparison Wat kiest u als u enkel kunt kiezen tussen A en B? Semantic scale (kan vb ook met smileys) Hou jij van yogurt? Totaal niet niet echt neutraal ja ja, heel erg (1) (2) (3) (4) (5) RV - 1/03/2011 Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan Voorbeeld Interval Bipolair adjectief vb: “akkoord?” Totaal niet Totaal wel 1 2 3 4 5 6 7 8 Continue schaal vb. “akkoord?” Helemaal niet totaal wel Opgegeven intervallen (gelijk of disproportioneel) 0-4 5-9 10-14 15-19 20 of meer geen 1 – 2 3 – 15 16 – 99 100 + Let op: intervallen verwerking ZELFDE, respondenten kiezen voor categorie NIET voor gemiddelde!!!!!!!! RV - 1/03/2011 Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
Meetschalen : overzicht naar aanpak Vergelijkende (comparatieve) schalen Paired comparison Dollar-metric Unity-sum-gain Niet-vergelijkende (non-comparatieve) schalen Continuous rating (interval) Line marking scale (interval) Itemised rating scale Semantic scales Likert scale RV - 1/03/2011 Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
Paired (pairwise) comparison Beschrijving: Zet volgende 3 producten in volgorde van voorkeur Welk van volgende 2 <paar> verkiest u in <situatie x>? Leg volgende kaartjes/producten/ op 2 stapels …… Verwerking Het aantal keuzecombinaties is beperkt voor elke combinatie kan een “aandeel” in de antwoorden berekend worden. Opmerking Verwerking niet foolproof bij meer dan 2 items omdat er verdoken redenen kunnen zijn Vb. 3 appels: A groot, B grootste maar met “plekje”, C klein – mensen vinden A = B, A> C maar B = C ACB eigenlijk = ABC Theorie Thurston (1959), Bradley-Terry-Luce (BTL-1952-1959), Rasch RV - 1/03/2011 Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan Dollar-metric Idee: informatie krijgen over het potentiële inkomen dat kan komen uit een extra productkenmerk Beschrijving: eigenlijk een “paired comparison” met extra RV - 1/03/2011 Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
Dollar-metric: een voorbeeld Welk soort fruitsap verpakking heeft uw voorkeur? (zet X naast uw voorkeur) Welke meerprijs lijkt u aanvaardbaar voor uw voorkeurverpakking? ……..glazen fles …. brick …… cent ……..blik ….. Glazen fles ……..brick ……plastic fles ……..plastic fles ……glazen fles …….cent ……. Blik ……… brick ….. blik RV - 1/03/2011 Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan Unity-sum-gain Een techniek die vooral gebruikt wordt om eigenschappen van nieuwe producten of toegevoegde eigenschappen bij productvernieuwing te meten Techniek: Alle kenmerken worden “geprijsd” (of in geld, of in een fictieve ratio van 0 tot 100) De “ondervraagde klant” krijgt een fictief bestedingsbedrag ter waarde van ong. 50 tot 60% van het totale aanbod aan kenmerken Zijn opdracht: “koop” de beste waar voor uw geld Uitkomst: een soort “populariteitsscore” die toelaat de kenmerken te ranken naar “klantenwaarde RV - 1/03/2011 Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
Unity – sum – gain: voorbeeld Kenmerk meerprijs Omgerekend naar “ratio” Gecorrigeerde ratio Prijs basisproduct 420 € 100 3 G - ontsloten 150 € 36 40 32 ipv 8 Giga 100 € 24 25 64 ipv 8 Giga 2e USB-poort 50 € 12 10 Universele lader 16 ipv 8 u stand-alone 250 € 60 17 ipv 10 inch scherm 200 € 48 50 “portefeuille” 450 a 500 € 40 à 60 40 a 60 RV - 1/03/2011 Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan Continous rating Idee: ondervraagden visualiseren hun “aanvoelen” op een schaal van “slecht” naar “goed” 2 “soorten” schalen (verwerking: interval): Gemarkeerde schalen Slecht goed Becijferde schalen 00 10 20 30 40 50 60 70 RV - 1/03/2011 Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
Line marking scale (interval) Gebruik: Meting van verschillen tussen producten, merken, .. Officieel: semantic differential scale Kernidee: laat respondenten producten scoren op een as van tegengestelden Vb. helemaal wit vs helemaal zwart, klein vs groot, .. RV - 1/03/2011 Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan Line marking Volgende producten worden gebruikt om vlees te bakken. Geef per paar aan hoe gelijk of verschillend ze zijn qua spatten. Fama Solo zie geen verschil _____________ heel verschillend Solo Benecol …… RV - 1/03/2011 Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
Itemised Rating (verwerking: interval) Gebruik: Meting van associatieverschillen tussen producten, merken, .. Kernidee: laat respondenten de verschillende producten scoren op een as van tegengestelden waarop elke positie benoemd is RV - 1/03/2011 Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan Itemised Rating RV - 1/03/2011 Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan Itemised Rating Zet een X op het gezicht dat het best beschrijft wat u van het Wappervoorstel vindt RV - 1/03/2011 Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan Semantic scales Gebruik: inschatten van gevoelens, percepties Kernidee: Bipolair scoren op diverse eigenschappen & associaties 2 soorten schalen Benoemd (= semantic scale) Niet benoemd (semantic differential scale) RV - 1/03/2011 Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan Semantic scaling RV - 1/03/2011 Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan Likert Meest gebruikte schaal in marktonderzoek Verwerking: kwantificeerbare scores RV - 1/03/2011 Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan Likert Volledig akkoord Akkoord neutraal Niet akkoord Totaal niet akkoord Verwerking: weging -2 -1 1 2 Opdracht respondenten: omcirkel uw standpunt Vrouwen zijn slim 3 4 5 Vrouwen zijn sterk Vrouwen strijken goed RV - 1/03/2011 Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan Samenvattend 4 meetniveaus Nominaal zicht op categorieën Ordinaal zicht op sequenties interval zicht op zwaartepunten op een schaal Ratio zicht op rangorde en onderlinge afstand 2 meetwijzen Vergelijkend focus op verschil tussen …. Niet-vergelijkend: Inzicht in eigen positie RV - 1/03/2011 Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan
Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan De sites http://www.fao.org/docrep/w3241e/w3241e04.htm http://nl.wikipedia.org/wiki/Likertschaal http://en.wikipedia.org/wiki/Quantitative_marketing_research http://en.wikipedia.org/wiki/Scale_%28social_sciences%29 http://ezinearticles.com/?Types-of-Scales-in-Market-Research&id=518420 http://apm.sagepub.com/content/7/4/427.shorthttp://www.training-management.info/market-research/results.htm http://forum.researchinfo.com/showthread.php?3465-Marketing-Research-Scale-Models http://rmsbunkerblog.wordpress.com/2010/09/21/rms-scale-week-2010-semantic-differential-diff-market-research-syracuse-central-upstate-ny-new_york-surveys-focus-groups/ http://en.wikipedia.org/wiki/Paired_comparison http://books.google.be/books?id=Zh7ND642ZpoC&pg=PA184&lpg=PA184&dq=dollar-metric+scale&source=bl&ots=Oo9H3qv-mR&sig=bKWxcTy7LWmz07BDcFMoAkBikYg&hl=nl&ei=uRF1TcK8B4WMswb2952EDg&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=2&ved=0CCAQ6AEwAQ#v=onepage&q=dollar-metric%20scale&f=false http://www.bulatov.org.ua/teaching.../MR.../MR%20LECTURE%204A%20(Scales).doc RV - 1/03/2011 Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan