Marokko.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Preventie van lees- en spellingproblemen bij kleuters
Advertisements

Scanderen.
De Dactylische Hexameter
Grammar Chapter 4 – G4 Meervoud.
De R plaagt de dubbelklank -eer, -eur en -oor je hoort bir: je schrijft beer je hoort dur: je schrijft deur je hoort bor: je schrijft boor.
Grafeem-foneemomzetting voor spraaksynthese
Verdeel het woord in lettergrepen
Wat weet je nog uit het vijfde leerjaar?
Werkwoordspelling Hoe ging het ook alweer?.
Everything you need to know for your test in the test week!
Woordpakket 8.
Onderwijs Nederlands als Tweede Taal Eerste college 27 april 2011.
Muzische vorming Les 6 Muzisch evalueren Meerstemmigheid.
Bekijk het zwarte woordje klik daarna, op de goede volgorde,op de rode letters Hetzelfde,dus goede woord verschijn klik op de pijl om naar de volgende.
Fonemisch bewustzijn / aanvankelijk lezen Groep 1 t/m 4
Scanderen.
Grote Anna leert lezen en rekenen
Meervoud in het Nederlands / Engels
Picto Semi Schrift, Trijntje de Wit,
Woordpakket 4.
Woordpakket 5.
Spelling college 4.
Los Acentos.
16 januari 2014 Martijn Hoeksema. Vowelmatching Steve Hall Vowels: klinkers Vowelmatchting: klanksynchronisatie Klankproductie voor in de mond Klankproductie.
Informatieavond groep 4
Scanderen.
Letters en klanken van het Nederlands
Instructiegroep 4 Ouderkring 16 september 2014
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 2
Als woorden belangrijk worden…
Trappen van vergelijking
Verder = klikken Historische Bibliographie Praktische informatie Verder = klikken.
1: God laat jou luisteren naar het bericht van zijn engel.
2. Grammatica en spelling
La pronunciación De uitspraak
w e b wat moet ik doen r i b b ie b b e d h oe d g oe d ik stop.
m o l w ij n d eu k l i k p ij l b oe r t ie n v o s wat moet ik doen ik stop.
m a s t v l ie g v l a g z ei l t ou w w ie s h oe d aa p ik stop wat moet ik doen.
schoe n wat moet ik doen schat schaar schaap schiet schuil schep schil 2.
Koppelteken en weglatingsstreepje
Hoofdstuk 1 Spelling Verkleinwoorden
Vragen.
Spaans.
Meetkunde 5L week 15: Driehoeken tekenen vierhoeken vlakke figuren
Kleden en verkleden Taalbeschouwing Woordenschat.
Melanie en Suzanne Plan de clases. Clases ¿Qué? ¿Por qué? ¿Cuándo? ¿Cómo?
Allesvoorengels.nl. 1. Korte woorden 2. Lange woorden 3. Uitzonderingen 4. Oefening allesvoorengels.nl.
KOPPELTEKEN TREMA EN APOSTROF NA-APEN REÜNIE `S AVONDS,
 Grammar year 1 Everything you need to know for your test in the test week!
Mol en beer.
Werkwoorden vervoegen
Uitleg en voorbeelden Basis leerjaar 4
Koppelteken en weglatingsstreepje
Luisteren en begrijpen
Trappen van vergelijking
Mol en beer.
Typografie (1).
Je leert met de klankgroepen regelwoorden goed te schrijven.
Je leert met de klankgroepen nog meer regelwoorden goed te schrijven.
Mol en beer.
Spelling Klinkers en medeklinkers
Zo leer je kinderen lezen en spellen
1 woorden met ui 2 woorden met oe 3 woorden met ou en nu 4.
Mol en beer.
Mol en beer.
Internasionale Moedertaal dag!
Groep 4 blok 1 Weet je het nog?.
Blok 1 week 7 dag 1.
*Bekijk het zwarte woordje
Vokale, konsonante en diftonge
Transcript van de presentatie:

Marokko

Het Arabisch

Het Arabisch alfabet Voorbeeld

Het Marokkaans is afgeleid uit het Arabisch We gaan oefenen ;) Symbolen zijn vervangen door letters Bv: Neri  de Vlaamse ‘amai’ Het Nederlands alfabet: 26 letters Het Marokkaans alfabet: 29 letters Bepaalde klinkers/medeklinkers  speciale uitspraak

Klinkers: de lange klinkers Het Marokkaans heeft drie lange klinkers: a – i – u a- wordt uitgesproken als de a van het Engelse ‘bad’ i- wordt uitgesproken als de ie van ‘stier’ u- wordt uitgesproken als de oo van ‘noot’

Klinkers: de korte klinkers Het Marokkaans heeft twee korte klinkers: ù – e ù- wordt uitgesproken als een oe zoals de oe van ‘hoek’ e- wordt in het algemeen uitgesproken als een doffe e zoals de e van ‘tantee Uitzonderingen van e: e in de nabijheid van keel-medeklinkers zoals ‘sch’  e wordt uitgesproken als a e in de nabijheid van w (zoals we of ew)  e wordt uitgesproken als oe e in de nabijheid van y (zoals ye of ey)  e wordt uitgesproken als ie

Medeklinkers Medeklinkers uitgesproken als in het Nederlands: De uitspraak van b, d, f, h, k, l, m, n, p, r, s, w, z  gelijk aan de uitspraak in het Nederlands Medeklinkers, anders uitgesproken dan in het Nederlands: De uitspraak van g, q, t, x, y  NIET gelijk aan de uitspraak in het Nederlands (zie volgende dia) Letters met speciale tekens en dus ook een speciale uitspraak: Š: wordt uitgesproken als sh van het Engelse ‘ship’, Ž: wordt uitgesproken als j zoals de j in het woord ‘jury’ ε: wordt uitgesproken als een a zoals de a in het woord ‘

Medeklinkers: anders uitgesproken dan in het Nederlands De uitspraak van g, q, t, x, y g- wordt uitgesproken als de g in het woord ‘goulasj’ q- wordt uitgesproken als de k gevolgd door een g  kg t- wordt uitgesproken als t gevolgd door een korte s-klank  ts x- wordt uitgesproken als de ch van het woord ‘schoen’ y- wordt uitgesproken als de j van het woord ‘jas’

En nu actie! Marokkaans Nederlands Kas Drinkglas Wil Ongeluk Kul Eet Kteb Boek Ghenna Zingen Weld Jongen Yedd Hand Gul Zeg! Qelb Hart Tlata Drie Xuxa Perzik Atay Thee Šabab Jeugd Žbel Berg εali Hoog

En nu actie!  Luister naar de volgende dialoog (45.1) Nu is het aan jou om een dialoog uit te voeren ;) Veel plezier =D