Marktonderzoek 101 Doelgericht zoeken naar de bouwstenen voor het maken van een eigen antwoord op eender welke vraag.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over stapgrootte en volgorde programmaregels
Advertisements

Uitleg bijwoordelijke bepaling (bwb)
Huiswerktips.
Maatschappelijk ondernemen met winst
Maximale hypotheek berekenen en maandlast berekening afstemmen op toekomst plannen, wonen, werken en vrije tijd Hypotheek berekenen Waarschijnlijk is het.
10. Verkoopvoorspelling en Budgettering
21. Weer en klimaat 21.1 Het weer…zeer belangrijk voor de mens
De psychologie van communicatie
Allochtonen in het hoger onderwijs
Leerling Ik ben … jaar en woon in ….
Marktonderzoek Informatie inwinnen.
Werkwoorden in de v.t. Reeks 3.
Gegevens  Ik woon in Lovendegem  20 oktober 1990  In Gent op school gezeten  Secundair Onthaal en Public relations  2 broers, 1 zus  Al 12jaar in.
A CHTERGRONDEN BIJ DE AANPAK VAN DE ‘ KRACHTWIJKEN ’
Onderzoek naar de mogelijkheden voor de integratie van de particuliere huurmarkt in het Vlaams Woonbeleid Sociaal huren en privaat huren.
Benieuwd naar wie ik ben ...
Lachertje.
Gemaakt door Yannah en Jef
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Doelstellingen formuleren
Welkom bij workshop IV Hoe zorg ik voor voldoende opdrachtgevers?
Uitleg bijvoeglijke bepaling (bvb)
Ik ben Ulrike Seynaeve en ik ben 18 jaar oud. Op 18 november 1991 werd ik geboren te Torhout, maar al men hele leven lang woon ik te Lichtervelde. En.
CAMA Maarssen VISIE.
Wie ik ben.
Sneeuwbal Festival. Opdracht Observeer het publiek tijdens je bezoek.
Onderzoek doen een methodische aanpak
Ganzendries onderzoekt Inquire project (met de steun van de Europese Gemeenschap onder voogdij van de “Nationale Plantentuin van België”)
Uitleg persoonsvorm (pv)
Verwachting Mijn verwacht van dit spel was erg laag. Voordat ik het spel ging spelen, vond ik het er maar stom, makkelijk en kinderlijk uitzien. Ik wou.
Nieuwland,Schiedam Visuals wijkbranding. Wat is jouw favoriete plek in de regio?Wat betekent die plek voor jou en welke waarden vertegenwoordigt die plek.
Marktonderzoek 101 Doelgericht zoeken naar de bouwstenen voor het maken van een eigen antwoord op eender welke vraag.
Aan de slag met waarderend vernieuwen
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Rekentijd Schrijf de letter van het juiste antwoord op. Als je alles goed hebt, krijg je een woord.
Inzameling in een gemeente: evoluties Paul Macken IOK Afvalbeheer Brussel, 28 april 2005.
Intro/Context Niemand weet exact hoe het Google algoritme werkt Echter, de belangrijkste factor zit hem voornamelijk in de kracht van andere websites die.
Algemene Economie Havo Lesinhoud 1.Vorige week 2.Vergrijzing 3.Opdrachten maken 4.Opdrachten bespreken 5.Vooruitblik volgende week.
1 TH Hoofdstuk 1 Bevolking § 6 en 7
1 vwo Hoofdstuk 1 Bevolking, §7 - 9
Titel wereld moet weg. 1 havo/vwo 1 Bevolking § 7-8.
@ allesvoorengels.nl. 1. Pak een lijntjesblaadje van mijn bureau 2. Zet de tafels uit elkaar 3. Leg dit op je tafel: - 2 zwarte / blauwe pennen - Leesboek.
Samenhang procenten, breuken en kommagetallen,
Op zoek naar antwoord.
Wat is kinderkanker?.
Oud maar niet out ! Gebruikte symbolen Ga naar mijn volgende dia Ga naar mijn voorgaande dia Ik wil nog even mijn informatie raadplegen.
Klein maar dapper Gebruikte symbolen Ga naar mijn volgende dia Ga naar mijn voorgaande dia Ik wil nog even mijn informatie raadplegen.
Wil jij echt doen met je pensioen?. Life-events Jouw pensioenregeling Samen betalen.
De tijdslijn Wereldoriëntatie thema 5 kinderen van alle tijden Les 7+8 De hobby’s van Lotte en Sander.
Zuurstof/Groen Leefomgeving en gezondheid. Leefomgeving en groen.
Kiezen voor keuzedelen
Rita Huibers (Dagcentrum) Johan Fleerackers (Salamanderstraat) Walter Servaes (Klaverveld 1) Hans Wollens (Klaverveld 4) Yves Van Tilborg (Schildpad.
Herstellen? Breek de muur af! GGZ Breburg Tilburg 8 september 2011.
De zomer van 2030 Gerbrand Komen Bart van den Hurk Frank Selten Geert Lenderink Albert Klein Tank © KNMI 2004.
Wonen hier en elders Duo-opdracht. Agenda: duo-werk – wonen hier en elders Neem je cursus op pagina 59.
Europa Mijn thuis.
België.
Touroperator SunShine
Interview met een voormalig topsporter
Op sneeuwklas in Zwitserland
Cursus 1.1 Wat zie je in een landschap Klas 2 BB Lesweek 1
Puntentelling Teams Geschat
Marketing Week 1 Les 1 Introductie opdracht Marktonderzoek.
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Vitale Westhoek Migratie in de Westhoek
? Wie zijn dat? Ik weet het niet.  Ik VRAAG het. 2, 3, 4 personen.
Hoeveel kabouters wonen er in de paddenstoelen?
Hoofdstuk 2 Paragraaf 4 Bladzijde
OMGEVINGSANALYSE 2018 LOP Geraardsbergen Basis
Molenhoek Doorkijk naar de toekomst
Transcript van de presentatie:

Marktonderzoek 101 Doelgericht zoeken naar de bouwstenen voor het maken van een eigen antwoord op eender welke vraag.

Goed begonnen is meer dan half gewonnen Deel 1: onderzoekvraag

Start: wat wil je precies weten? In vaktaal: wat is de onderzoekvraag Voorbeelden Ik wil weten hoe groot de Belgische bevolking is Ik wil weten hoeveel mensen nu in België wonen Ik wil weten hoeveel Belgen er zijn Ik wil weten hoeveel nog levende mensen in België geboren werden Ik wil weten hoeveel gezinnen er in België wonen … Ik wil weten hoe warm het in België in juni is Gemiddeld? Over welke periode? Per dag? Over welke periode? Wat ik mag verwachten de nu komende zomer?

Waarom wil je dat precies weten? Typisch marketing: ROI impliceert “nut” Indien ander antwoord geen verschil  niet zoeken Voorbeelden Om een betere beslissing te nemen Wat zijn mogelijke beslissingen? Wat is (waarde van) uitkomstverschil? Om mijn acties beter te kunnen richten Welke actiemogelijkheden zijn er? Wat is (waarde van) het uitkomstverschil? Om “X” beter te kunnen snappen Wat snap je nu niet? Hoe gaat het antwoord op je onderzoekvraag concreet bij dat “snappen” kunnen helpen? Om evolutie van “Y” te kunnen opvolgen Hoe is dat tot noch toe exact gedaan? Wat is nodig om vgl met verleden mogelijk te maken? …..

Welke grote “antwoorden” zijn mogelijk? “negenproef” voor al het vorige + benchmark voor antwoord later indien antwoord gekend, niet zoeken Voorbeelden Belgische bevolking: 1990 ong. 10,5 mio, sinds 1960 natuurlijke aangroei laag (<2%), migratiestop sinds 2000, hoge aangroei bij migranten (max. 20% bevolking) 13 mio Belgen, min. 30% minderjarig  max. 9 mio gezinnen (1,3 p/g), min. 4,5 mio gezinnen (2.8 p/g) Koffieverbruik bij koffiedrinkers: max. 10 tassen/dag – min. 1 tas/dag, 1 tas = 15 gr  per koffiedrinker min. 5 kg/jaar – max. 50 kg/jaar …….

Hoe exact moet je het antwoord weten? Vanaf welke antwoordmarge begint je een verschil te zien in de beslissing/actie die je op basis van je antwoord gaat nemen? Wat is de waarde van dat verschil? Let op: precisie kost geld en tijd.

In welke tijdspanne gaat je antwoord effect hebben? Wanneer moet je het antwoord hebben om er je beslissing/actie door te kunnen laten beïnvloeden? Wanneer moet je het antwoord hebben en de implicaties ervan snappen, om dat antwoord in rekening te kunnen brengen? Wanneer is “te laat”? Zijn “grote lijnen” voor “te laat” effectief?

Wie gaat exact wat met het antwoord doen? Wie gaat met het antwoord moeten werken? Wat moeten ze geloven? Wat moeten ze begrijpen? Wat moeten ze doen? Wie ga je van je antwoord moeten overtuigen voor jij of iemand met het resultaat mag/kan werken?

Opdracht : onderzoek de mogelijkheden voor intro Blue Curacoa in Finland Wat moeten we weten? Ultieme doel: Blue curacoa verkopen Mogen we alcohol verkopen? Kunnen we alcohol tot in Finland krijgen om te verkopen? Zijn er Finnen, hebben ze geld, drinken ze alcohol? Hebben ze alle alcohol die ze willen of staan ze open voor iets nieuws? Hoe kunnen we verkopen in Finland: winkels, winkelgrootte,.. Hoe is de markt verdeeld? Hoe werkt ze? Wat zijn de normen en codes? Randoms: booze cruize - kleurenaversie

Leerpunten Je krijgt enkel antwoord op de vragen die je stelt Je vind enkel antwoorden op het pad waar je die antwoorden gaat zoeken Platgetreden paden: iedereen vindt wat daar ligt Nieuwe wegen: als je iets vindt, heb je een USP maar het feit dat niemand daar zoekt, kan ook betekenen dat daar niets te vinden is.

Leerpunten Resultaten van je MO worden bepaald door wat je wanneer waarom waarvoor waar hoe zoekt  je onderzoekplan Onderzoekplan Start: duidelijk zicht op je doel (de beslissing) 1e fase: duidelijk zicht op waar je mee bezig bent ALLE termen en concepten in je doel moeten 100% duidelijk zijn Je moet je onderzoekveld maximaal kennen Je moet vooral ook weten hoe je het verschil tussen “goed” en “slecht” advies gaat herkennen  welke vragen je in je onderzoek zeker moet stellen.

Bronnen: de fundamenten én het dak! Garbage in, garbage out : een onderzoek dat gebaseerd is op foute informatie(bronnen) is per definitie fout. Gemakkelijk kan ook: marktonderzoek dat vertrekt van “moeilijke” informatie is moeilijker om tot een goed einde te brengen dan MO dat vertrekt van duidelijke, instant bruikbare informatie Niet al goud dat blinkt: informatie die op eerste zicht solide en “logisch” lijkt, kan bij 2e inspectie in no time verkruimelen tot totaal niets meer – als dat gebeurt, “valt het hele huis in” Voorbeeld: fietsenproject, prijs fietsslot

Bronnen: de fundamenten én het dak! Doel van elk marktonderzoek is het sturen, bijstellen, richten van beslissingen die een impact hebben die minstens groter is dan de kost van het marktonderzoek. Voor opdrachtgevers zit er dus veel verschil tussen het volgen van “goede” en “slechte” raad Opdrachtgevers weten dat en het maakt hen super kritisch tot wantrouwig “slechte” bronnen, “foute” informatie, .. Zijn allemaal tekenen van uw “onbetrouwbaarheid/onkunde” en dus van de “slechtheid” van uw raad  je krijgt je onderzoekresultaten niet verkocht.

Bronnen: de fundamenten én het dak! Geloofwaardig vs ongeloofwaardig Geloofwaardig = mensen die het kunnen weten Mensen die serieus meten en rapporteren Ongeloofwaardig = dom, niet betrokken, leugenaar Fouten  dom vooral domme fouten Informatie weglaten  liegen Nooit iemand geloven = basisprincipe ALTIJD meer dan 1 bron IEDEREEN maakt fouten Kwaliteit van werk moet controleren

Opgelet: ook presentatie bronnen belangrijk Zie lesdocument “presenteren”.