Door: Inge Boonstra, Dieuwke Riddersma en Linde Prins.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
Advertisements

Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Welkom. VMBO Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs.
Linde Prins, Elise Eilander, Daniëlle vd Vegt, Laura Wicherink
Gesprekscyclus Quadraam
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Taalportfolio in Action
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Door: Inge Boonstra, Dieuwke Riddersma en Linde Prins.
Cécile De Fré - Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent
Medmec04 week 7 Engagement.
Bijeenkomst MVT Thema: toetsing 9 februari Agenda Terug- en vooruitblikken Thema: Toetsing bij de Moderne Vreemde Talen op het Mheenpark.
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Titel presentatie ThiemeMeulenhoff 5 april 2017.
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Reflectie.
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Intersectoraal Klas 3.
Welkom op de Ouderavond M3 04 oktober 2012 J. de la Fuente Pozo - Laagcoördinator F. Veenendaal - Conrector M. Memelink - Decaan D.van Buren en S. Youssef-
Studiemiddagen NT2-toetsen 23 april Koning Willem I College
WildWaterWonen Cees Brederveld. Vernieuwing Onderbouw/school Minder vakken Minder kerndoelen Meer samenhang Eigen invulling Leerling centraal.
De 10e editie havo-vwo OB.
Hoofdlijn Communicatie VHL Rijnsburg
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Informatie voor nieuwe leerlingen (en hun ouders)
Informatie voor nieuwe leerlingen (en hun ouders).
Moderne Wiskundedag 8 maart 2012.
Bring Your Own Device Conferentie: De draad kwijt Papendal Door: Bram Visscher.
Taalportfolio Les 5, jaar 1, Zomer 2008 Afronding: beoordeling en publiceren tekst.
Is de les nu al voorbij?! Activerende lessen Na-Sk in de onderbouw
Het sectorwerkstuk Het doen van onderzoek in klas 4.
Welkom S.G. De Triade Leerjaar 1.
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Informatieavond Ouders leerlingen groep 8
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
NU ENGELS.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond vmbo Woensdag 24 april 2013 Klas 2.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Het vak Frans in 4 en 5 havo Un choix pour l’avenir.
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Voorlichting traject Voortgezet Onderwijs Groep 8
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school - vmbo.
Pourquoi apprendre le français?
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Bijeenkomst September 2015
Pemprl.
De profielkeuze op het Gymnasium Felisenum Drs. M. Kraanen (docent geschiedenis)
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
VOORLICHTINGSAVOND TL 3. PROGRAMMA PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN VAN OUDERS MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
DELF Junior op het Augustinianum
De Buut voortgezet onderwijs groep 8
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
Gymnasium Felisenum Informatieavond klas 3
Beoordelen Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider.
ICT-basisvaardigheden & woordenschat
Wat is het Europees raamwerk?
LEZING HERONTWERP DERDE LEERJAAR
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Zelfregulatie op Cartesius2
Jeannine Acampo Decaan vwo en docente scheikunde
Groep 2 Begrijpend luisteren
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Taal leren in een verrijkte leeromgeving
Jeannine Acampo Decaan vwo en docente scheikunde
Transcript van de presentatie:

Door: Inge Boonstra, Dieuwke Riddersma en Linde Prins. Het taalportfolio Door: Inge Boonstra, Dieuwke Riddersma en Linde Prins.

Wat is het taalportfolio? Verslag van leerlingen over hun eigen vooruitgang op het gebied van vaardigheden Docent bekijkt met leerling de resultatenlijst Vragen over werkhouding, vaardigheden Kennis ERK belangrijk voor beide partijen Kortom docent krijgt goed beeld va de leerling

Het verslag Leerling levert bewijsstukken (bewijsstukken die bewijzen wat je sterke punten zijn) Leerling vult vragenlijst in Leerlingen krijgen richtlijnen(ERK) voor het vormen van het taalportfolio Voorlopig niveau volgens ERK

Hoe ziet het Taalportfolio eruit? Het is van de leerling zelf Digitaal Openstellen aan docent voor feedback 3 verplichte onderdelen met de daarbijbehorende kopjes Docent kan opdrachten geven, ook samenwerkingsopdrachten!

De 3 verplichte onderdelen: Het talenpaspoort: ‘Taal leren’ Taalbiografie: ‘contacten 1 en 2’ ‘Interculturele ervaringen’ ‘Planning’ Dossier

De pluspunten Zelfvertrouwen leerling Motivatie Zelfreflectie Leren leren Nadruk op functioneel taalgebruik Eigen verantwoordelijkheid Differentatie

De minpunten Behoorlijke werklast voor leerling als docent Veel voorbereiding Niet geschikt voor alle leerlingen Niet veel samenwerkingsmogelijkheden

Bronnen: Eigen kennis Boek ‘Moderne vreemde talen in de onderbouw’ – Francis Staatsen