Moraliteit Les 2 Ethiek – Moraliteit – Les 2 Datum: 15-10-12.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Advertisements

Verlichtingsdenker: vertrouwen in de rede
Uitslag enquête over online pesten
Verborgen vormen van pesten
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Voorbij & Do Met enkele foto’s van Giovanni.
Mijn gegevens op het web!?
Deze presentatie gaat over:A.D.H.D
Pestprotocol Naam:leerlingenraad Groep:5,6,7,8
Dr. Albertus Risaeusschool
VOLGENS MIJ STAAN DIE BEUGELTJES ECHT WEL TE DICHT BIJ ELKAAR !!!
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
Kindermoment.
Ik droomde dat ik een interview had met God.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
© De Coninck Sofie en © Onze maatschappij is multicultureel.
Wat maakt het leven zinvol?
Rechtvaardigheid Les 1 Ethiek – Rechtvaardigheid – Les 1
Morele dilemma’s Les 1 Ethiek – Morele dilemma’s – Les 1
Dialoog Onderwerp Datum:
Hoe word je gelukkig ? Datum: Les 2 Ethiek – Hoe word je gelukkig – Les 2.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
En zou Power Po(i)ntje niet zijn om er
Vondeling Hoe ziet een poezenleven er zoal uit?. Dit hier lijkt mij wel een leuk plekje om te wonen!
Mijn stage bij Naam: Klas: Jaar: Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar waarin je stage loopt.
Mijn hobby: is over cultuur van Ethiopië
B Het goede ….(en het kwaad)
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Hallo On-Line Vriend(in)....
Inleiding CIW 2008 Analysecollege 1. Analysevraag 1 Bekijk de reclame van Bol.com waarbij mensen vragen naar een bepaalde film, maar vervolgens een product.
Welkom op onze thema-avond

Moraliteit Les 1 Ethiek – Moraliteit – Les 1 Datum:
Woord van Leven Oktober 2009.
HET KARAKTER VAN EEN LEIDER
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Volksuniversiteit Zwolle, 11 November 2014
Hoe kun je Geloven? Een jaar of tien geleden zat ik in een studentenkamer. HIJ zat tegenover me. Als ik eraan terugdenk voel ik mijn wangen weer gloeien.
Woord van Leven Juli 2014.
Stel je voor, je bent weer kind…. En de wereld mag lekker helemaal om jou draaien.
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
Samenvatting Havo 5.
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Het familieteam Gastvrij in de zorg.
 Wie heeft er hyves?  Hoe vaak zit je er op?  Schelden op Hyves hoort er nu eenmaal bij, iedereen doet dat, ik ook.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Het is je gegund..
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Les voor ♀ Seksueel grensoverschrijdend gedrag. Seksueel grensoverschrijdend gedrag ♀ Doelen Aan het einde van de les weten jullie: dat er verschillende.
Welkom op onze ouderochtend
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Psychologieles 7 lesweek 7
Ethiek 1: inleiding Corstin Dieterich med.hro.nl/diecw L
Waarom? Als je straks klaar bent met studeren ga je werken. Of je nou voor jezelf begint of in loondienst gaat, het is belangrijk om iets te doen.
2 Wat is (digitaal) pesten? Groep 7 3 Leuke school De tweede dag lag mijn lunch Als beleg tussen blz 13 en 14 Van mijn nieuwe wiskundeboek Toen kreeg.
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Welkom op onze thema-avond
KINDERMISHANDELING Jaarlijks worden worden er kinderen mishandeld in Nederland. Dat zijn er heel veel en het kan zomaar zo zijn dat dit iemand.
Masterclass W&T-Vaardigheden TRAINING 2: SOCRATISCHE DIALOOG.
SPORTCENTRUM HELSDINGEN: OOG VOOR JOUW KIND! Oog voor jouw kind. Dat is wat wij belangrijk vinden. Onze bevlogen zwemonderwijzers kijken waar jouw kind.
Observeren Les 3.
ZGK les 6 Ethiek: verschillende benaderingen
Onderzoek Morele kwesties
Onderzoek Morele kwesties
Observeren Les 2.
Observeren Les 2.
Transcript van de presentatie:

Moraliteit Les 2 Ethiek – Moraliteit – Les 2 Datum: 15-10-12

1. Wat is moraliteit? Wat is een moraal ook alweer? Wat hebben we hier vorige les over besproken?

2. Onderzoek: Wat is moraliteit? Aanleiding Een voorbeeld van een moraal is: “Je mag niet pesten”.

2. Onderzoek: Wat is moraliteit? Startvraag: Wat denk jij, mag je pesten of niet? Verkennen: Waarom zou je wel mogen pesten of waarom niet? Dialoog

2. Onderzoek: Wat is moraliteit? Verdiepingsvraag I: Zijn er misschien bepaalde situaties waarin je wel mag pesten en andere situaties waarin het niet mag? Of mag het gewoon nooit? Dialoog 5

2. Onderzoek: Extra verdieping Pesten: twee filosofische stromingen Ook filosofen hebben over dit soort vragen nagedacht. Er zijn hierbij twee belangrijke stromingen: 1. gevolgenethiek  2. plichtsethiek

3. Gevolgenethiek Gevolgenethiek: Hoe moet je je gedragen?  Kijk naar de gevolgen van je gedrag. Dus: “Wat zijn nu precies de gevolgen van pesten?” Het zou kunnen dat iemand die gepest wordt zich rot voelt. Maar het kan ook dat anderen heel hard moeten lachen om de pesterijen. Iemand die zich gedraagt volgens de gevolgenethiek, zou kunnen denken: 7

10 kinderen zijn veel meer dan 1, en dus is het goed om te pesten”. 3. Gevolgenethiek Gevolgenethiek: “Als ik iemand pest, is het gevolg daarvan dat 1 persoon zich rot voelt, en dat 10 kinderen moeten lachen. 10 kinderen zijn veel meer dan 1, en dus is het goed om te pesten”.   8

4. Plichtethiek Plichtethiek: Filosofen van de plichtethiek zijn het hier niet mee eens! Je moet niet naar het gevolg, maar naar de reden kijken waarom je iets doet. Je moet eigenlijk van tevoren al bedenken hoe je vindt dat je je moet gedragen. Vind je dat pesten op zichzelf slecht gedrag is? Dan is jouw moraal: 9

4. Plichtethiek Plichtethiek: “Pesten is slecht. Ik zal nooit iemand pesten”. Telkens als ik in een situatie kom waarin iemand gepest wordt, doe ik hier niet aan mee. Ik verplicht mezelf dus om mij aan mijn eigen moraal te houden. 10

5. Welke ethiek? Verdiepingsvraag II: Met welke filosofische stroming ben jij het eens, met de gevolgenethiek of met de plichtethiek? Waarom? Dialoog 11

6. Afronding Welk antwoord kun je nu geven op de vraag: Mag je pesten of niet? Past jullie antwoord in de plichtethiek of de gevolgenethiek? Dialoog 12