Handel-en dienstenzones in Heist-op-den-Berg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gegeven uit de VSA zijn gelijkaardig voor Europa.
Advertisements

Hoofdstuk 3A: Wonen in de stad
De Vlaamse audiovisuele sector: een socio- economische profilering Isabelle De Voldere Hans Everaert.
Regionale opzet van een Fietsdepot
Zeven SIR-55 patiowoningen Plan Luchen
Stadserf over Erfpacht Eigen grond voor iedereen Thom van der Boon Schiedams ondernemer.
Ontstaan Jobkanaal •Vaststelling mismatching •Pact van Vilvoorde & Verdrag van Lissabon •Decreet 2002: evenredige arbeidsdeelname (EAD) •In 2003 is Jobkanaal.
Dorpstuintjes in Heusden?. Wat?  Volkstuin = Samentuin = Dorpstuin  Een ruimte waar burgers op 1 locatie een groentetuin op een ecologische wijze bewerken.
Siem de Jong Funsports Leerplan Bsc 6 ‘Initieel Ontwerp’ Door: Robert Schneider.
Rijnwoude Kernberaad 2008 Koudekerk aan den Rijn Peter Bakker 30 september 2008.
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
27 Het stedelijke landschap
Hoofdstuk 3 Stedelijke gebieden
Bedrijfsvervoerplan Drongen I 1ste Mobiliteitsweek
Gedelegeerd bestuurder
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Typische kenmerken van een haven?
Locatie Ontstaan als landelijke gemeente aan de Zenne Ontstaan rond Romeins legerkamp Hoofstad van verschillende landen geweest. Naam “Brussel” is afgeleid.
Grote en middelgrote steden
DEZE PRESENTATIE LOOPT AUTOMATISCH.
AANLOOPHAVEN VLIELAND
StadsOntwikkeling Openbaar Vervoer als deel van de stadsontwikkeling Bijdrage aan de OV-Werkconferentie 15 februari 2011 Rob Tiemersma StadsOntwikkeling.
Par 3.1: Van stad naar stedelijke zone
Ruimtelijke Planning Melle
wgr+ en politieke legitimatie parallelsessie CoP conferentie d.d. 7-8 december 2006 STADSREGIO ARNHEM NIJMEGEN Carol van Eert secretaris-directeur.
Welke functie overheerst de ruimte?. Wat is er veranderd 20 jaar later?
17 stadsgewesten in België
WIE BEZOEKT DE WEBSITES VAN DE POLITIEKE PARTIJEN?
VISIE OP HET STEDELIJK VESTIGINGSBELEID S.C.M.S. n.v. Uitbreidingstraat 18/ Antwerpen BELGIE Jeroen V.M. Hafkamp CEO.
Afval gaat ondergronds
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 1: Graecia;
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 4: Griekenland,
1 fietsenstallen Leiden CS H. van Zeijl. 2 inhoud Ervaringen in Leiden vertrekpunt oude situatie nieuwe ontwikkelingen beheer openbare ruimte prognoses.
Ruimteconferentie Ruimte voor werken
OP BEKEND TERREIN? Werkgelegenheid en dynamiek Joris Knoben & Anet Weterings.
Mobiliteit: enkele “kreten”. Aanzet tot discussie. Maandag 4 februari 2013 Willy Miermans.
Hoofdstuk 1 Par. 10 en 11.
Actieplan Luchtkwaliteit Utrecht: wat wil het bedrijfsleven? Raadsinformatieavond 3 november 2009 VNO-NCW Utrecht, MKB Utrecht, TLN, EVO, PBU, KvK Midden-Nederland.
RAADSLEDENBIJEEKOMST EN STRATEGISCHE AGENDA WEST-BRABANT
GROEP 4 Lies Allard Inge Pauwels Emmanuelle Van Loon.
De stad als woonplaats Stad Veel huizen en weinig ruimte
De burgemeester van Delft en zijn dochter
L EIDEN. 1. V ERBREDING BASISAANBOD Voldoende ruimte: meer grote winkelvloeroppervlakten (>1000 m²) Actief aantrekken grote formules Stimuleren nieuwe.
Het Waasland als stedelijk netwerk Grondslag voor een RegioRailNet Regionaal Forum 1 december 2006.
Raïssa De Vooght en Narshis Windey
Als buurtbewoners willen we een aangename en warme wijk waar gezinnen rustig en aangenaam wonen, leven, werken, waar mensen met plezier voorbij komen,
Oefening 17 p. 97 – les 5.
Rudy Stroink Monumenten in tijden van overaanbod.
1 Kwaliteitsvol en betaalbaar wonen voor iedereen Vlakbij binnenstad en in het groen Duurzaam en toekomstgericht.
2 vmbo-T/havo 4 steden, §2 en 3
Centrumplan Oldemarkt Het plan. Toekomstvisie: Planuitgangspunten –handhaven en versterken oorspronkelijk bebouwingsstructuur –goede bereikbaarheid winkels.
Bedrijf in de buurt? Bron: leefbaarheidsproblemen. Vertrek bedrijf Gevolgen voor buurt. Overlast. Onveiligheid.
AARDRIJKSKUNDE Hoofdstuk 2 – les 2. DOELEN HOOFDSTUK 2 - Je leert wat het centrum van Europa is; - Je leert dat je in Europa verschillende centra hebt.
AARDRIJKSKUNDE Hoofdstuk 2 – les 1. DOELEN HOOFDSTUK 2 - Je leert wat het centrum van Europa is; - Je leert dat je in Europa verschillende centra hebt.
Thuis in mijn provincie Vlaams-Brabant Waar woon ik ?
Parkhaven, wonen waar de stad tot rust komt…..? Een zesbaans weg, auto’s & 1800 bussen per dag!
Informatieavond Blauwe zone Winkelcentrum Parijsch.
Stadsmarketing Gouda Analyse van Sterkten en Zwakten van Gouda Kansen en Bedreigingen in de markt.
Startnota Winkelen in Vlaanderen Vlaams parlement 27 oktober 2010 Erik Grietens.
WP 1 – Deelstudie 1: Intrastedelijk polycentrisme en dagelijkse verplaatsingen dr. Kobe Boussauw Universiteit Gent Vakgroep Geografie en Afdeling Mobiliteit.
Nabijheid, bereikbaarheid en duurzaamheid in polycentrische stedelijke systemen Kobe Boussauw, Joren Sansen, Michiel van Meeteren & Ward Ronse promotoren:
Op sneeuwklas in Zwitserland
Mechelen Mobiel voor Iedereen
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
Thema 5 “De Stad”.
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
Woonproject Francesco Knokke-Heist
Werken in Vlaams-Brabant
Belangenbehartiging: de USP van UNIZO
WAARDMAKERS - TEAM 13 Samenstelling Team 13 * Michelle Helmig
Transcript van de presentatie:

Handel-en dienstenzones in Heist-op-den-Berg Centrum: tussen station en markt Nog verschillen? Voorbeelden van diensten en handelszaken? Ligging? Stationsbuurt – Stationstaat – Bergstraat Verkeersassen Rand van de gemeente Bedrijventerrein Rand van de gemeente

Vergelijking van handelszones in H-o-d-B Kleinhandelszaken Ligging? Ruimtelijke noden? Klein omdat: Kleine volumes Kleine vloeroppervlakte Weinig stock/magazijn Weinig parking Parkeergelegenheid? Beperkt in ruimte en tijd Bereikbaarheid? Groothandelszaken Ligging? Ruimtelijke noden Groot omdat: Grote volumes Grote vloeroppervlakte Veel stock/magazijn Behoefte aan veel parkeergelegenheid Parkeergelegenheid? Veel ruimte en onbeperkt in tijd Bereikbaarheid?

Vanwaar naam gouden kruispunt? http://www.hetgoudenkruispunt.be/stores.htm Vanwaar naam gouden kruispunt?

Vanwaar naam gouden kruispunt? Gelegen tussen grote steden Leuven - Aarschot - Diest -Tienen Goed bereikbaar via gewestwegen Voldoende ruimte

4 functies in dit landschap Wijnegem Shopping 4 functies in dit landschap

Nadelen? Troeven? 240 Aantal bezoekers: Parkeergelegenheid: 5.000 (1.400 op dak , 1.500 in nieuw parkinggebouw, 2.100 in open lucht) Werkgelegenheid : +/- 1.300 werknemers full-time Jaarlijkse omzet: tussen 0.3 en 0.4 miljard EUR 85.5 % auto, 6,5 % openbaar vervoer +/- 8.300.000 jaarlijks Aantal winkels onder één dak: Vervoersmiddel:

Belang van deze Ligging? Ten oosten van Antwerpen aan stadsrand Vlakbij ring en E313 Belang van deze Ligging? Grote afzetmarkt Goed bereikbaar Voldoende ruimte

Voordelen: Zeer grote parkeerruimten en gelegen aan grote invalswegen of kruispunten: goed bereikbaar met auto Tientallen winkels en talrijke diensten onder 1 dak Belangrijke tewerkstelling Zeer veel ruimte en uitbreidingsmogelijkheden.

Nadelen: Overlast voor de bewoners (zeker bij koopjes) Ruimteverslindend Leegloop van de stad Concurrentie voor de handelaars in de buurt Verkeersdrukte

Uplace Vroegere functie van het terrein Welke functies zijn er nu gepland? Voordelen volgens Uplace? Voornaamste kritiek

De steden Leuven, Grimbergen en Vilvoorde, het Brussels gewest en ondernemersorganisatie Unizo haalden uit naar het project, net als politieke partijen Groen! en sp.a. “Dit megashoppingcentrum zou een ramp betekenen voor de kleinhandel in de regio volgens Unizo. We dat het sluipverkeer naar de Uplace-site de mobiliteit in Vilvoorde zwaar zal hinderen wat opnieuw zeer nadelig zal uitvallen, niet alleen voor de handelszaken in Vilvoorde, maar tevens voor bedrijven", aldus de burgemeester van Vilvoorde. "Volgens de prognoses zullen dagelijks 25.000 bezoekers het Uplace-project bezoeken, wat zonder twijfel tot enorme files zal leiden op de Brusselse ring. Bezoekers zullen hierdoor vrij snel op zoek gaan naar andere wegen om Uplace te bereiken"