Hoofdstuk 3 De grieken.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Blok 2 Grieken en Romeinen
Advertisements

Feodalisme en het hofstelsel
Paragraaf 1: Het ontstaan van de polis, Athene als voorbeeld.
Hoofdstuk 1A: Europeanen
Samenleving en cultuur
Romeinse tijd De Romeinen.
Strijden of sporten Paragraaf 2.5.
8.6 Het moderne imperialisme
Vrij en onvrij Grieken en Romeinen Vroegmoderne tijd Moderne tijd
Pax Romana 30v.Chr tot 192 na Chr..
3.2 Het bestuur van de polis
4.1 De Pruikentijd.
8 Athene en Sparta: poleis met een eigen karakter.
Tijd van Grieken en Romeinen 3000 v Chr- 500 n Chr
Kenmerk 3 Het Ontstaan van de eerste stedelijke gemeenschappen / samenlevingen Les 2: Het Ontstaan.
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 1: Graecia;
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 4: Griekenland,
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 6: De Romeinen en hun bestuur.
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 2: De Romeinen en hun bestuur.
Kenmerk 5 (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 14: Van Republiek naar Keizerrijk.
Paragraaf 2.1 Vorige les: ontstaan landbouwsamenleving
Griekse geschiedenis.
Hofstelsel en horigheid
Hoofdstuk 2.
Het bestuur van de stadstaat
2. VAN POLIS TOT KEIZERRIJK.
De Grieks-Romeinse wereld
Paragraaf 1 In Athene wordt de democratie ingevoerd.
Griekenland.
Oudheid ( ca. 800 v.C. tot ca. 500 n.C. )
Van eeuwenband naar tijdsband
Hoofdstuk 3 De Romeinen.
Strijden of sporten Paragraaf 3.4.
Situering in tijd en ruimte
Hoofdstuk 3.
Deel 3: Politiek in de Griekse stadstaten
Hoofdstuk V: Rome Les 3 - par 2 – Romeinse samenleving
Imperialisme en romaniseren
Hoofdstuk III: Griekenland Les 3: Par 2, Het bestuur van de polis
Hoofdstuk III: Griekenland Les 7: Par 5, Griekse Kunst
Wat gaan we vandaag doen
De tijd van Grieken en Romeinen
Hoofdstuk III: Griekenland Les 5: Par 3B, Weten
De Romeinen (500 v. C. – 476 n. C.) Deel 1: de invloed van de Romeinse beschaving op onze cultuur (pp. 2-3)
Van polis tot keizerrijk
De Griekse wereld.  Griekenland was niet één centraal geregeerd rijk maar bestond uit verschillende stadstaten (poleis); zelfstandige staten bestaand.
1VWO Hoofdstuk 3: de Grieken.
Het bestuur van de polis
3.1 De Grieken Hoofdstuk 3.
3.4 Strijden of Sporten.
De gelaagde samenleving
3.1 De Griekse wereld Hoofdstuk 3.
55 punten te behalen, groepje met meeste punten wint. Score tijdens het nakijken. De quiz bestaat uit 22 vragen. QUIZ HOOFDSTUK 2: ONTDEKKING & VEROVERING.
3.4 Strijden of Sporten. Wat gaan we doen? S.O. bespreken HW bespreken Oorlogen Verdediging tegen de Perzen De Perzen vallen opnieuw aan Grieken tegen.
H2.1 De Griekse Democratie
Griekse geschiedenis.
Tijd van Grieken en Romeinen 4.2 De Romeinse samenleving.
De Atheense Democratie
De Grieks-Romeinse wereld
Wetenschap en politiek in de Griekse stadstaat
Blok 2 Grieken en Romeinen
Paragraaf 3 MODERN IMPERIALISME
Hoofdstuk 3 De Grieken.
Hoofdstuk 3 De Grieken.
De Grieks-Romeinse wereld
Hoofdstuk 3 De Grieken.
Hoofdstuk 3: De Grieken Klas 1 KGT Lesweek 6
Blok 2 Grieken en Romeinen
Kenmerk 3 Het Ontstaan van de eerste stedelijke gemeenschappen / samenlevingen Les 6: Het Ontstaan.
§2.2 Werken en leven in het Romeinse rijk
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 3 De grieken

Wie waren de Grieken Beschaving in het Middellandse zeegebied, gedeeltelijk in het huidige Griekenland, maar ook in delen van Italie, Turkije, Afrika, Frankrijk en Egypte. Deze beschaving is er ongeveer van 3000 v.C tot ongeveer 400 v.C. Er zijn verschillende periodes in de Griekse geschiedenis. Wij leren over de tijd dat er poleis ontstonden. Vanaf ongeveer 800 v.C De Griekse beschaving heeft veel “nagelaten”dat wij nog altijd kennen: Bijv: Olympische spelen Mythes en toneelstukken Geschiedschrijving Democratie filosofie

3.1 De Griekse wereld Landschap, economie en cultuur: - Bergen en heuvels, rondom honderden eilanden.

3.1 De Griekse wereld Doordat er zoveel bergen en heuvels waren, en zoveel eilanden ontstond er niet 1 grote staat, maar zo een 150 zelfstandige gemeenschappen(jes) Twee hele bekende: Athene en Sparta

3.1 De Griekse wereld Zo een gemeenschap werd een polis genoemd, dit is een stad met een gebied eromheen, elke polis had een eigen regering en leger. In elke polis was een akropolis, een hoog punt in het landschap met een burcht erop om naar toe te vluchten bij gevaar.

Akropolis van Athene

3.1 De Griekse wereld Landbouw en kolonisatie: In de 8ste eeuw V.C groeide de bevolking snel, maar er was niet genoeg landbouwgrond. Emigratie was de oplossing, rondom de middellandse en zwarte zee ontstonden Griekse kolonies. Dit werden zelfstandige poleis Grieken noemden zichzelf hellenen en hun gebied hellas.

3.1 De Griekse wereld Nijverheid: In elke polis was de agora het commerciële, sociale en politieke hart. In de pleinen rondom de agora woonden en werkten ambachtslieden (wat zijn dat?)

3.1 De Griekse wereld Internationale handel Door de kolonisatie werd het afzetgebied groter, de Grieken exporteerden onder andere vazen, juwelen, wijn en olijven naar alles kusten van de Middellandse en Zwarte zee. Ze handelden ook met andere volken, bijvoorbeeld papyrus uit Egypte en timmerhout van de feniciers.

3.1 De Griekse wereld Ontmoeting van culturen Door de handel leerden allerlei culturen dingen van elkaar. Zo leerden de Grieken van: De Lydiers geld kennen De Feniciers het letterschrift, dit werd doorontwikkeld tot het Grieks alfabet, dit werd aangepast door de Romeinen en is het alfabet dat wij nu ook gebruiken.

Huiswerk Opdracht 1 vanaf C, en 2 helemaal. Blz 54 van je werkboek. Begrippen leren: Afzetgebied Akropolis Emigratie Kolonie Polis Agora

Antwoorden

antwoorden 1.D =A en D 1.E = Een landbouwstedelijke samenleving 2a Oorzaak Gevolg Tekort aan landbouwgrond Emigratie Veel contacten door handel Culturen leerden elkaar kennen Door kolonisatie groot afzetgebied Er waren veel producten voor de handel De Grieken stichtten koloniën en Andere volken leerde veel van de Grieken handel. 2.B samen

Export en import Producten Van athene naar andere gebieden vazen,juwelen, wijn, honing,olijven Uit Egypte naar Athene Papyrus en Graan Van Italie naar Athene timmerhout en bont Van Libanon naar Athene Glaswerk en specerijen uit India.

3.1 De Griekse wereld B. Sociale verhoudingen samenleving in Athene bestond uit 4 groepen: - vrije volwassen mannen die in Athene geboren waren. (status afhankelijk van bezit en positie) -inwoners die niet in Athene geboren waren. (mochten geen grond bezitten) -vrouwen (hadden weinig rechten) -slaven (bezaten geen rechten)

3.1 De Griekse wereld Slavernij: Was heel gewoon in de tijd van de Grieken en Romeinen, ongeveer een derde deel van de bevolking in de poleis was slaaf. Waren erg belangrijk voor de economie, omdat ze groot deel van het werk deden.

3.1 De Griekse wereld De samenleving van Sparta Zag er anders uit als in andere staten, heerste vanuit Sparta over de hele Peloponnesus:

3.1 De Griekse wereld Spartaans leger was erg belangrijk om opstanden te onderdrukken en aanvallen te voorkomen. Spartaanse mannen hielden zich alleen bezig met oorlogvoering en militaire training. Jongens gingen op hun 7de in kazernes wonen. Tweede groep in Spartaanse samenleving waren de overheerste volken. Derde groep waren de overwonnenen, zij waren slaven voor de Spartanen.

Antwoorden In Athene geboren vrije mannen Niet in Athene geboren Vrouwen Slaven

Antwoorden Spartaanse mannen en vrouwen Overheerste volkeren Peloponesus (omwonenden) Overwonnenen, volledig aan Sparta onderworpen

Antwoorden 3C Mensen met veel bezit en mensen met weinig bezit. Mensen die in de stadstaat waren geboren en mensen die niet in de stadstaat waren geboren. Mannen en vrouwen. Overheersers en overwonnenen Vrije mensen en slaven.

Antwoorden 4 8. Dragen van producten en ze wegen. 9. Bedienen

Antwoorden 5 A. Oorzaken Klimaatsverandering, omhakken bomen, laten grazen van geiten, verbouw druivenplanten en olijfbomen. Gevolgen: Minder bossen, erosie en uitputting van de grond. B. ?