Veiligheidsrichtlijnen deel C (VRC) Jelle Hoeksma Steunpunt Tunnelveiligheid 1 05-07-2004.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
OP DE VIERKANTE METER.
Advertisements

De zin en onzin van escrow
TN/MER Omlegging A9 Badhoevedorp
22 De opdracht van het onderzoek in 2007 was: verbetermogelijkheden onderzoeken in de keten van acute zorg Doel van het onderzoek was: gezondheidwinst.
CLB BENELUX BV 4 oktober 2006 Presentatie AMR ICT
Extra Uitleg: Voorstellen van Billy Brandkraan.
OPSLAG.
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Welkom Katja Goertz, commercieel adviseur Ascom Nederland.
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Workshop Nieuwe begroting
Seminarie: diefstal op werven Departement Security, Emile Peeters.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat
1 Tilburg klaart de lucht Luchtkwaliteitsplan gemeente Tilburg
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Veranderingen in de zorg
Welkom op BK City Wytze Patijn Decaan Faculteit Bouwkunde.
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Naar het Jaareinde toe
Constructief ontwerpen BOUCOW1dt
WISKUNDIGE FORMULES.
Ondergrondse Geo-Informatie GIS bij tunnel-engineering
Destillatie.
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
Visibility-based Probabilistic Roadmaps for Motion Planning Tim Schlechter 13 februari 2003.
Blok 2 les 1.
Kunstlicht door: Koert Ringelenberg
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
ABB Softstarters Serie PS S en PS D(H)
Train de trainer energiedeskundigen type A september/oktober 2012
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Module ribCO2 4z Draagconstructie in Staal, Hout en Beton Week 07
Chronologie van maatregelen tegen de joden in het Derde rijk
Professioneel Kritische Instelling
Ons Landschap “Hoe nu verder?”
aanvallen moeten ten allen tijden worden weerstaan
Leidsche Rijn Tunnel in Rijksweg A2
AERIUS Nico-Dirk van Loo Ministerie van EL&I
ELEKTRICITEIT Start pagina.
Het Aralmeer Telkens op de linkermuis klikken voor vooruit.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
BBV- Begrotingscyclus
De Dagen van de Kaaien 19, 20 & 21 maart De Kaaien op tafel - inhoud 1.Methodiek tafelgesprekken 2.Aantal tafelgesprekken en aantal deelnemers.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
350€ WC -1.1 Huurprijzen excl. 50€ vaste kosten 350€ WC € WC € WC € WC € WC €
Herbalife Outer Nutrition
Onderwerp 1 NvR / Schetsontwerp Havenkwartier 8 juli 2009 Informatieve bijeenkomst Deelnemers burgerparticipatie, raadsleden en belangstellenden 8 juli.
Beheer van de restfractie
De stadsrandzone centraal Ruimteconferentie 3 november 2009 Bart van Bleek.
GIS-coördinator in Westerlo
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
01. Hier word ik bijna wakker 02. Ik doe net alsof ik slaap.
Aan Kinderboerderij Waspik in samenwerking met Platform Waspik.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Strijd tegen de zonde?.
IA – LABELS Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
ZijActief Koningslust
April Slide 2"Insert" Date via Date & Time Sales product training Amsterdam, the Netherlands Lennart van Houwelingen Fallbrook Technologies.
4 Sport en verkeer Eigenschappen van een kracht Een kracht heeft:
Transcript van de presentatie:

Veiligheidsrichtlijnen deel C (VRC) Jelle Hoeksma Steunpunt Tunnelveiligheid 1 05-07-2004

Integrale veiligheidsfilosofie Uitgangspunten, normen, randvoorwaarden Veiligheidsbeschouwingen Kwantitatieve risicoanalyse Scenarioanalyse Basismaatregelen (VRC) Aanvullende maatregelen en hun effectiviteit Veiligheidsorganisatie 2 05-07-2004

C. Basismaatregelen (VRC) Richtlijnen voor: Lange gesloten constructies: tunnels Korte gesloten constructies Gedeeltelijk gesloten constructies Zijwaarts gesloten constructies 3 05-07-2004

Hst 4: verkeerskundig Alignement (ROA, zichtlengte) Dwarsprofiel (hoogte, breedte, objectafstanden) Langshelling < 4,5% 4 05-07-2004

Hst 5: energie Afhankelijk van onderbrekingsinterval netaansluiting (enkele of dubbele of 2 gescheiden netten) voor kritische onderdelen (detectie, bediening, signalering, deel verlichting) met: no-break + noodstroom; no-break + beperkte noodstroom; alleen no-break. 5 05-07-2004

Hst 6: verlichting: NSVV aanbeveling 05-07-2004

Hst 6: verlichting 7 05-07-2004

Hst 7: afvoersysteem Wegdek: geen ZOAB, dwarshelling min. 2%, sleuven in belijning Riolering: capaciteit, inlaatopeningen, ingang naar kelders Waterkelder: berging, scheiding van overige ruimten, watersloten, afvoer Pompinstallaties: min 2 pompen, EX uitvoering 8 05-07-2004

Hst 8: bescherming tegen brand Niet snel instorten (Bouwbesluit) Economische afweging: bij tunnels onder waterwegen is hittewerende bekleding kosteneffectief Maatregelen: hittewerende bekleding, koelen, dubbele wand, polipropyleenvezels, staalvezels 9 05-07-2004

centrale systemen voor Hst 9: bediening / bewaking lokale systemen voor besturing/bediening detectie comm. alg.bedr. cond. hulpverl. zelfredz. verkeersm. centrale systemen voor bediening operator comm.ext. 10 05-07-2004

Hst 9: bediening / bewaking 11 05-07-2004

Hst 10: verkeersdetectie en verkeersregeling Verkeersinstallatie nodig: Tunnels zonder vluchtstrook Indien nodig voor onderhoud Indien vluchten naar andere buis Indien dit uit risicoanalyse blijkt 12 05-07-2004

Hst 11: vluchten 13 05-07-2004

Hst 12: ventilatie Verdrijven luchtverontreiniging van het verkeer Afvoeren van rook in gewenste richting Gedeeltelijk omkeerbaar Tunnels < 250m geen mechanische ventilatie Tunnels > 500m altijd ventilatievoorzieningen Toelaatbare faalkans systeem afhankelijk van brandgrootte Zichtmeting toepassen (niet meer CO meting) ventilator 14 05-07-2004

De lengte van de "rooktong" is afhankelijk van de ventilatiesnelheid (in dit voorbeeld een lage ventilatiesnelheid = een lange tong) 15 05-07-2004

Hst 13: Communicatie CCTV LS/HF operator TEL brandweer weggebruiker Calamiteitenknop Evacuatieknop 16 05-07-2004

Hst 14: detectie SOS/SDS snelheidsbeperking operator CCTV afkruisen INTERCOM snelheidsbeperking afkruisen 17 05-07-2004

Hst 15: brandbestrijding 18 05-07-2004

Hst 16: kabels en leidingen Centrale ligging Buiten de verkeersruimte Functiebehoud hoofdtracé onder alle omstandigheden (brand) Goed bereikbaar Eenvoudig te inspecteren Geschikt om kabels/leidingen toe te voegen of te verwijderen Redundante verbindingen in gescheiden tracés onderbrengen 19 05-07-2004

Hst 16: kabels en leidingen 20 05-07-2004

Hst 17: Hulppost 21 05-07-2004

Hst 18: Hulpverlening Bereikbaarheid voor hulpdiensten In vroeg stadium overleg Bij bediende tunnels calamiteiten bestrijdingsplan 22 05-07-2004

Hst 19: Beleving Aandachtspunten zoals: wegbeeld kleurstelling overgang wegdek-wand en buiten-binnen heldere signalering akoestiek (spraakverstaanbaarheid) 23 05-07-2004

Hst 20: Beheer en onderhoud Aandachtspunten en overwegingen t.a.v onderhoud beperk onderhoud in verkeersruimte leg gegevens vast in onderhoudshandboek waar mogelijk bij onderhoud omleidingroute instellen 24 05-07-2004

Hst 21: Compenserende maatregelen bij falen van tunnelinstallaties Welke compenserende maatregelen kunnen worden getroffen bij het geheel of gedeeltelijk falen van tunnelinstallaties 25 05-07-2004

Meer weten ???? WWW.TUNNELSAFETY.NL 26 05-07-2004