Veiligheidsrichtlijnen deel C (VRC) Jelle Hoeksma Steunpunt Tunnelveiligheid 1 05-07-2004
Integrale veiligheidsfilosofie Uitgangspunten, normen, randvoorwaarden Veiligheidsbeschouwingen Kwantitatieve risicoanalyse Scenarioanalyse Basismaatregelen (VRC) Aanvullende maatregelen en hun effectiviteit Veiligheidsorganisatie 2 05-07-2004
C. Basismaatregelen (VRC) Richtlijnen voor: Lange gesloten constructies: tunnels Korte gesloten constructies Gedeeltelijk gesloten constructies Zijwaarts gesloten constructies 3 05-07-2004
Hst 4: verkeerskundig Alignement (ROA, zichtlengte) Dwarsprofiel (hoogte, breedte, objectafstanden) Langshelling < 4,5% 4 05-07-2004
Hst 5: energie Afhankelijk van onderbrekingsinterval netaansluiting (enkele of dubbele of 2 gescheiden netten) voor kritische onderdelen (detectie, bediening, signalering, deel verlichting) met: no-break + noodstroom; no-break + beperkte noodstroom; alleen no-break. 5 05-07-2004
Hst 6: verlichting: NSVV aanbeveling 05-07-2004
Hst 6: verlichting 7 05-07-2004
Hst 7: afvoersysteem Wegdek: geen ZOAB, dwarshelling min. 2%, sleuven in belijning Riolering: capaciteit, inlaatopeningen, ingang naar kelders Waterkelder: berging, scheiding van overige ruimten, watersloten, afvoer Pompinstallaties: min 2 pompen, EX uitvoering 8 05-07-2004
Hst 8: bescherming tegen brand Niet snel instorten (Bouwbesluit) Economische afweging: bij tunnels onder waterwegen is hittewerende bekleding kosteneffectief Maatregelen: hittewerende bekleding, koelen, dubbele wand, polipropyleenvezels, staalvezels 9 05-07-2004
centrale systemen voor Hst 9: bediening / bewaking lokale systemen voor besturing/bediening detectie comm. alg.bedr. cond. hulpverl. zelfredz. verkeersm. centrale systemen voor bediening operator comm.ext. 10 05-07-2004
Hst 9: bediening / bewaking 11 05-07-2004
Hst 10: verkeersdetectie en verkeersregeling Verkeersinstallatie nodig: Tunnels zonder vluchtstrook Indien nodig voor onderhoud Indien vluchten naar andere buis Indien dit uit risicoanalyse blijkt 12 05-07-2004
Hst 11: vluchten 13 05-07-2004
Hst 12: ventilatie Verdrijven luchtverontreiniging van het verkeer Afvoeren van rook in gewenste richting Gedeeltelijk omkeerbaar Tunnels < 250m geen mechanische ventilatie Tunnels > 500m altijd ventilatievoorzieningen Toelaatbare faalkans systeem afhankelijk van brandgrootte Zichtmeting toepassen (niet meer CO meting) ventilator 14 05-07-2004
De lengte van de "rooktong" is afhankelijk van de ventilatiesnelheid (in dit voorbeeld een lage ventilatiesnelheid = een lange tong) 15 05-07-2004
Hst 13: Communicatie CCTV LS/HF operator TEL brandweer weggebruiker Calamiteitenknop Evacuatieknop 16 05-07-2004
Hst 14: detectie SOS/SDS snelheidsbeperking operator CCTV afkruisen INTERCOM snelheidsbeperking afkruisen 17 05-07-2004
Hst 15: brandbestrijding 18 05-07-2004
Hst 16: kabels en leidingen Centrale ligging Buiten de verkeersruimte Functiebehoud hoofdtracé onder alle omstandigheden (brand) Goed bereikbaar Eenvoudig te inspecteren Geschikt om kabels/leidingen toe te voegen of te verwijderen Redundante verbindingen in gescheiden tracés onderbrengen 19 05-07-2004
Hst 16: kabels en leidingen 20 05-07-2004
Hst 17: Hulppost 21 05-07-2004
Hst 18: Hulpverlening Bereikbaarheid voor hulpdiensten In vroeg stadium overleg Bij bediende tunnels calamiteiten bestrijdingsplan 22 05-07-2004
Hst 19: Beleving Aandachtspunten zoals: wegbeeld kleurstelling overgang wegdek-wand en buiten-binnen heldere signalering akoestiek (spraakverstaanbaarheid) 23 05-07-2004
Hst 20: Beheer en onderhoud Aandachtspunten en overwegingen t.a.v onderhoud beperk onderhoud in verkeersruimte leg gegevens vast in onderhoudshandboek waar mogelijk bij onderhoud omleidingroute instellen 24 05-07-2004
Hst 21: Compenserende maatregelen bij falen van tunnelinstallaties Welke compenserende maatregelen kunnen worden getroffen bij het geheel of gedeeltelijk falen van tunnelinstallaties 25 05-07-2004
Meer weten ???? WWW.TUNNELSAFETY.NL 26 05-07-2004