Language, Leadership and Health MAASTRICHT 2012 (c) 2012 Garner Thomson & The Society of Medical NLP Words that harm, words that heal.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Feedback – Hoe kan het beter?
Advertisements

Wil jij ‘je ongekende vermogens’ leren kennen?
Ervaringen in samenwerking
Binnen een VPG-setting
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Communicatief gedrag + / -
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Train The Coach Bijeenkomst PMGG d.d
9 en 10 april 2013 Online seminar Take it easy Door: Marja Schakelaar en Floor Beek.
Gedrag Gedrag wordt bepaald door drie elementen: Verstand Gevoel Wil.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
WORKSHOP SOLK (Somatisch Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten)
Op zoek naar verbetering
Waardenmanagement De Transities
Theorie Stappen in hulpverleningsproces: 1 Inventarisatie probleem
Effectieve instructie
Silverman “Vaardig communiceren in de gezondheidszorg, een evidence based benadering”, 2006 “Skills for communicating with patients” 2005 Silverman, Kurtz.
Beleid en andere instanties
Docentontwerpteams en self-efficacy
coaching Geschiedenis u ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: –koets; koetsen koets; koetsenkoets; koetsen.
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Co-schap huisartsgeneeskunde Je naam datum
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Wat willen we vandaag doen?
Ervaringen Implementatie in Nederland
Betrokkenheid op de werkvloer
Van probleem naar programma
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
CanDo Coaching.
Oplossingsgericht werken
Patiënten kunnen artsen beter
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Testrapportages: Boodschappers van de koning of Nieuwe kleren van de keizer.
Maren Oosthuizen, diëtist
BenFit; waarom? we geloven dat voor iedereen een gezond en gebalanceerd leven bereikbaar is de regie weer terug krijgen over je leven, lichaam en gewicht.
Omgaan met moeilijk gedrag ROC West-Brabant 17 september 2015 Drs. S.E. Booij in samenwerking met Prof. dr. A.J.W. van der Does.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
VERSTERK WAT WERKT.
Sandra Schouws20 september 2012 Verbeteren van therapietrouw: includeren van patiënten in Herhaalrecept Service.
Onderzoeksvaardigheden 3
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
gespreksvaardigheden
Methodiek: Plancyclus
Verschillende rollen en stijlen
Zelfmanagement Longpunt
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
It’s LiFe!. it’s life tool sensor zelfmangement ondersteunings programma coaching en feedback systeem.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
1 Leefstijl en gedrag Hoe verander ik? Drs. Marloes Hogenelst GZ psycholoog Medische Psychologie
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
Het nieuwe consultvoeringsonderwijs Op basis van het Landelijk APC-curriculum 2012.
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e avond.
Effectiviteit van gedeelde besluitvorming in de huisartspraktijk bij diabetes type 2: OPTIMAAL studie Dr. R.C. (Rimke) Vos, Julius Centrum UMC Utrecht.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Cliënteninformatie: Wat kan ik met ROM?
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Parkinson KinetiGraph PKG horloge
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Besturen en Communiceren
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Language, Leadership and Health MAASTRICHT 2012 (c) 2012 Garner Thomson & The Society of Medical NLP Words that harm, words that heal

Oprichter van The Society of Medical NLP Geaccrediteerde communicatietrainingen voor artsen Advanced Communication and Leadership Skills for Doctors: 18 punten en een gemiddelde waardering van 8.8 in 2011 Onderdeel van de keuzevakken op Guy’s, King’s and St Thomas’s in Londen (c) 2012 Garner Thomson: zie: Garner Thomson & Medical NLP

61 jarige buschauffeur, rookt, BMI 34 Diabetes, 3 jaar geleden een myocardinfarct Onder behandeling huisarts Nu co-morbiteit met oplopende bloeddruk en cholesterol Er zijn nieuwe tests gedaan en nu komt het Sum Up Consult (c) 2012 Garner Thomson: zie Case

1) Uitslagen 2) Gevonden resultaten 3) Conclusie 4) Advies Hoe verbetert U uw communicatie zodat de kans op veranderingen in de levensstijl wordt vergroot? (c) 2012 Garner Thomson: zie Sum Up Consult

Rapport en engagement; Herkenning & matching van het perspectief van de patient; Een gevoel van self-efficacy door makkelijke en geaccepteerde strategieën; Duidelijke blueprint voor vervolgstappen; Een gedeelde verwachtid dat vooruitgang, in enige mate, mogelijk is; Een overeengekomen systeem om de voortgang te meten. (c) 2012 Garner Thomson: zie Elementen van een Effectief Consult

Meet de huidige toestand. Stel een uitkomst voor dat meer een proces is dan een vast punt. Onderhandel over kleine & praktische stapjes. Moedig flexibiliteit aan. Meet met regelmaat om te controleren of iemand het programma nog steeds volgt. Een Formule voor Verandering (c) 2012 Garner Thomson: zie

1) Voor aanvang: mentale voorbereiding 2) Binnekomst: Focus op verbetering 3) Uitslagen: Benadruk noodzakelijkheid van verandering 4) Gevonden resultaten: positieve feedback over positieve gevonden resultaten 5) Conclusie: 100% volgens reguliere aanpak 6) Advies: maak gezondheid meetbaar 7) Afscheid: herhaal in de verbeelding de te nemen stappen Sum Up Consult 7 Stappen (c) 2012 Garner Thomson: zie

In het geval het vorige consult negatief is uitgepakt: Stap 1: Herbeleef het vorige consult in zwart/wit en achterstevoren. Stap 2: Beeld het volgende consult in waarbij U ziet dat U ontspannen en met een goed gevoel het consult geeft. Voor Aanvang: Mentale Voorbereiding (c) 2012 Garner Thomson: zie

Rapport door te focussen op waar iemand voor wil leven in plaats van te verontrusten. Vraag: “Wat is er goed gegaan?” Of: “Wat heeft U anders gedaan dat beter gegaan is?” In plaats van: “Hoe gaat het?” Binnenkomst: Rapport (c) 2012 Garner Thomson: zie

Herkenning: verandering is noodzakelijk in plaats van moeilijk. Zeg: “Het is noodzakelijk om te veranderen.” In plaats van: “Ik begrijp dat veranderen moeilijk is.” Uitslagen: Noodzaak tot veranderen (c) 2012 Garner Thomson: zie

Geef verbale en non-verbale positieve feedback bij positieve gevonden resultaten. Geef negatieve gevonden resultaten zakelijk weer zonder verbale en non-verbale negatieve feedback. Gevonden resultaten: positieve feedback (c) 2012 Garner Thomson: zie

Geen veranderingen ten opzichte van de huidige praktijk. 100% volgens de beste reguliere medische behandelmethodes. Conclusies (c) 2012 Garner Thomson: zie

Zorg dat de patiënt zich verbeeldt wat noodzakelijk is dat hij doet. Laat hem op een schaal van 1 tot 10 inschatten hoe zijn gezondheid nu is. Advies: meetbare gezondheid

Herhaal bij het afscheid de verbeelding van het gedrag dat noodzakelijk is voor de patiënt. Afscheid: verbeelden stappenplan (c) 2012 Garner Thomson: zie

De structuur van een consult blijft geheel intact. Het consult blijft alle reguliere best practises volgen. Door op zeven punten de vorm van de communicatie aan te passen wordt de kans op compliance vergroot. Samenvattend: (c) 2012 Garner Thomson: zie

Voor boekingen, ga naar: