Language, Leadership and Health MAASTRICHT 2012 (c) 2012 Garner Thomson & The Society of Medical NLP Words that harm, words that heal
Oprichter van The Society of Medical NLP Geaccrediteerde communicatietrainingen voor artsen Advanced Communication and Leadership Skills for Doctors: 18 punten en een gemiddelde waardering van 8.8 in 2011 Onderdeel van de keuzevakken op Guy’s, King’s and St Thomas’s in Londen (c) 2012 Garner Thomson: zie: Garner Thomson & Medical NLP
61 jarige buschauffeur, rookt, BMI 34 Diabetes, 3 jaar geleden een myocardinfarct Onder behandeling huisarts Nu co-morbiteit met oplopende bloeddruk en cholesterol Er zijn nieuwe tests gedaan en nu komt het Sum Up Consult (c) 2012 Garner Thomson: zie Case
1) Uitslagen 2) Gevonden resultaten 3) Conclusie 4) Advies Hoe verbetert U uw communicatie zodat de kans op veranderingen in de levensstijl wordt vergroot? (c) 2012 Garner Thomson: zie Sum Up Consult
Rapport en engagement; Herkenning & matching van het perspectief van de patient; Een gevoel van self-efficacy door makkelijke en geaccepteerde strategieën; Duidelijke blueprint voor vervolgstappen; Een gedeelde verwachtid dat vooruitgang, in enige mate, mogelijk is; Een overeengekomen systeem om de voortgang te meten. (c) 2012 Garner Thomson: zie Elementen van een Effectief Consult
Meet de huidige toestand. Stel een uitkomst voor dat meer een proces is dan een vast punt. Onderhandel over kleine & praktische stapjes. Moedig flexibiliteit aan. Meet met regelmaat om te controleren of iemand het programma nog steeds volgt. Een Formule voor Verandering (c) 2012 Garner Thomson: zie
1) Voor aanvang: mentale voorbereiding 2) Binnekomst: Focus op verbetering 3) Uitslagen: Benadruk noodzakelijkheid van verandering 4) Gevonden resultaten: positieve feedback over positieve gevonden resultaten 5) Conclusie: 100% volgens reguliere aanpak 6) Advies: maak gezondheid meetbaar 7) Afscheid: herhaal in de verbeelding de te nemen stappen Sum Up Consult 7 Stappen (c) 2012 Garner Thomson: zie
In het geval het vorige consult negatief is uitgepakt: Stap 1: Herbeleef het vorige consult in zwart/wit en achterstevoren. Stap 2: Beeld het volgende consult in waarbij U ziet dat U ontspannen en met een goed gevoel het consult geeft. Voor Aanvang: Mentale Voorbereiding (c) 2012 Garner Thomson: zie
Rapport door te focussen op waar iemand voor wil leven in plaats van te verontrusten. Vraag: “Wat is er goed gegaan?” Of: “Wat heeft U anders gedaan dat beter gegaan is?” In plaats van: “Hoe gaat het?” Binnenkomst: Rapport (c) 2012 Garner Thomson: zie
Herkenning: verandering is noodzakelijk in plaats van moeilijk. Zeg: “Het is noodzakelijk om te veranderen.” In plaats van: “Ik begrijp dat veranderen moeilijk is.” Uitslagen: Noodzaak tot veranderen (c) 2012 Garner Thomson: zie
Geef verbale en non-verbale positieve feedback bij positieve gevonden resultaten. Geef negatieve gevonden resultaten zakelijk weer zonder verbale en non-verbale negatieve feedback. Gevonden resultaten: positieve feedback (c) 2012 Garner Thomson: zie
Geen veranderingen ten opzichte van de huidige praktijk. 100% volgens de beste reguliere medische behandelmethodes. Conclusies (c) 2012 Garner Thomson: zie
Zorg dat de patiënt zich verbeeldt wat noodzakelijk is dat hij doet. Laat hem op een schaal van 1 tot 10 inschatten hoe zijn gezondheid nu is. Advies: meetbare gezondheid
Herhaal bij het afscheid de verbeelding van het gedrag dat noodzakelijk is voor de patiënt. Afscheid: verbeelden stappenplan (c) 2012 Garner Thomson: zie
De structuur van een consult blijft geheel intact. Het consult blijft alle reguliere best practises volgen. Door op zeven punten de vorm van de communicatie aan te passen wordt de kans op compliance vergroot. Samenvattend: (c) 2012 Garner Thomson: zie
Voor boekingen, ga naar: