Samenwerkend schrijven in een virtuele werkplaats

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfdossier of schrijfportfolio?
Advertisements

Totaal overzicht dienstverlening BizzInControl.
Zoektocht naar de didactiek van het digitale leren
Geslaagde portfolio’s ? Onze oplossing voor monitoring
Van Methode Naar Methodiek
Instructional rounds •Vorm van community of learners •Gebaseerd op de netwerken zoals die bij medici worden onderhouden •Richt zich op de kern.
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
Wiskunde en het nieuwe leren scenario5
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Formatief - summatief evalueren
Adri Verhoosel, Avans Hogeschool
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Waarderen van leren Eric Halsberghe
Universiteit van Tilburg
College voor Examens, Rol van Contactpersonen Implementatie coe in mbo 13 september ‘10 Jan Paul de Vries.
Programma Introductie sprint/OUX Kennismaking deelnemers in 2 rondes
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Schrijfvaardigheid met de LTB Fulco Teunissen James Boswell Instituut, Universiteit Utrecht Edith Schouten UTN, Radboud Universiteit Nijmegen.
Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie
Resultaten studietijdmetingen (m.i.v. controle correctheid resultaten / vragen) Andere bronnen Andere bevragingen of hearings (OPL- of OPO-niveau) Andere.
Primaire OnderzoeksData In Utrecht Makkelijk toegankelijk een podium voor uw waardevolle onderzoeksdata.
Een strakke workflow als hulpmiddel voor online samenwerking. Jikke de Groot Universiteitsbibliotheek/ Universiteit Utrecht Sector Innovatie & Ontwikkeling.
Peer review online: wat werkt?
Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit UU
Organisatie cursus. WELKE opdrachten maken? WELKE opdrachten maken? HOE die opdrachten maken? HOE die opdrachten maken? Hoe worden de PUNTEN verdeeld?
Digitalenklasconsortium Informatiebijeenkomst voor Hoger Onderwijsinstellingen Sake Jager (RUG), Alessandra Corda (ULeiden) 11 september 2003.
11 Mediavoorzieningen Fontys Hoe verder na 23 dingen?
MedMec Co-Creatie les 2 / Pia Terstroet P. M.
Vermelding onderdeel organisatie WO Sprint Kennissystemen bij IO en 3ME OC Focus – Lunchseminar 15 Gerald Wisse, Anton Heidweiller, Eric.
ICT in het schrijfonderwijs
Project Interactieve Bèta Leeromgeving Nataša Brouwer AMSTEL, Bèta expertise groep voor hoger onderwijs AMSTEL lunchbijeenkomst,
Testen upgrade Blackboard
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
De zelflerende student
SLOC-dag 28 juni 2002 Gebruik van DLO’s voor taalvaardigheid en fonetiek Alessandra Corda ICT&O coördinator Faculteit der Letteren Universiteit Leiden.
Workshop DigiTalenKlas 21 januari 2002 Suggesties voor het gebruik van een DLO in het talenonderwijs Alessandra Corda ICT&O coördinator Faculteit der Letteren.
Uitspraak trainen met een computer: is dat mogelijk? Ambra Neri Catia Cucchiarini, Helmer Strik Radboud Universiteit Nijmegen, CLST.
LUNCHSEMINAR Grassroots bij de TU Delft Sofia Dopper Projectleider Grassrootsproject TU Delft 10 mei 2007.
Taalportfolio Les 4, jaar 1, Lente 2008
Guy Janssens Een van de leukste cursussen die ik bij de Open Universiteit gevolgd heb! Guy Janssens
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
De basis van ADSL: het constructivisme
Hypertekst schrijven: leer- en transfereffecten
Medmec04 Engagement.
Tip 7: wissel je werkvormen af
Workshop evalueren Dcp
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Werken met Blogs 1. Waarom bloggen? 2. Werken met blogs op de MLI.
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
Tutoring Ba1-Ba3 Samenvattingen leren schrijven. In het begin was er… Een probleem… … en een wild idee!
Implementatie Office 365, “Kwestie” van loslaten Pieter Vorstenbosch Senior adviseur Onderwijs&ICT 9 december 2015.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
De repetitie is nagekeken… Hoe analyseer je de resultaten en zet je die om in actie? Utrecht,16 februari 2016 J.C. van der Net.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Digitaal nakijken met Turnitin
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
1 juli 2009 Evalueren van papers Workshop Fabienne De Ryck Mariet Vriens.
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
Snel en eenvoudig nakijken en feedback geven met Turnitin
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Gebruik van het annotatiesysteem
Sieberdam/ROCS & KODOS
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
Transcript van de presentatie:

Samenwerkend schrijven in een virtuele werkplaats Kristi Jauregi Ondarra, IVT-Spaans Ivo van den Berk, IVT-Duits Universiteit Utrecht

Stellingen en vragen Studenten werken liever individueel dan samen. Gedwongen samenwerken zal nooit succesvol zijn. ICT-gebruik bij schrijfvaardigheid stimuleert het samenwerken van studenten. --------------------------------------------------------- Als je feedback geeft, moet je je tot een aantal punten beperken of moet je op alles commentaar geven? In de finale versie zijn er nog fouten, moet je de tekst publiceren? Moet je een nieuwe versie laten schrijven?

Uitgangspunten Samenwerkend schrijven: groepsopdrachten en peer feedback (Virtuele) werkplaats ter ondersteuning didactiek, groepsproces en publicatie

Criteria voor succesvolle feedback · eerder beschrijvend dan beoordelend en interpreterend · eerder concreet dan algemeen · eerder uitnodigend dan terechtwijzend · eerder de actie betreffend dan het karakter · eerder gevraagd dan gedwongen · eerder onmiddellijk en situatief dan vertraagd en reconstruerend · eerder duidelijk en geaccentueerd dan wazig en onscherp · eerder door en derde persoon controleerbaar dan op een dyadische situatie beperkt (Antons 1998, Praxis der Gruppendynamik. Hogrefe, Göttingen 71998)

Concourse objectgebaseerd kennissysteem verschillende objecttypes archieffunctie porfolio mogelijkheid communicatiefunctie gedifferentieerde rollen wachtwoordbescherming

Online ondersteuning en samenwerking bij Spaans Cursus TV5: gegevens Schrijftaken voor verschillende rubrieken van een online tijdschrift: Matutino Samenwerking in koppels: voor het schrijven van een tekst voor het geven van commentaar

Proces in koppels Analyse van bronnen Interpretatie van taken Schrijven van eerste versie van een tekst (Word) Koppel geeft commentaar (Word functie) Schrijvers verwerken commentaar en schrijven tweede versie Docent geeft commentaar op tweede versie Schrijvers verwerken commentaar en schrijven eindversie Publicatie

Proces in koppels Strakke deadlines (2 weken) Koppels overhandigen: analyse alle versies commentaar van medestudenten samenwerkingsformulier

Ondersteuning Online: e-mail Werkplaats: docent Feedback bijeenkomsten / tutorials

Feedback Feedback die studenten aan het denken zet Feedback op macro en micro niveau. Checklists: inhoud structuur vorm Verschil feedback door studenten / docenten

Virtuele omgeving Reader online: beschrijving, taken, bronnen, hulpmiddelen, interactieve oefeningen Word: voor het schrijven en commentaar geven van teksten E-mail: verzenden van teksten vragen / antwoord Publicatie online

Evaluatie studenten Studenten positief over: samenwerking taken feedback online omgeving maar arbeidsintensief

Evaluatie docenten Tevreden over samenwerking Tevreden over taken Tevreden over kwaliteit van teksten Feedback geven: arbeidsintensief Heen en weer versturen van e-mails niet overzichtelijk Oplossing: virtuele omgeving van Concourse

Onderzoek naar samenwerking Wordt door samen te werken de kwaliteit van de geschreven teksten beter? Leert de student beter te schrijven door samen met medestudenten te werken? Pre-test Schrijfproces Post-test Groepen: 2 + 2 1 + 1 1

Werkplaats Duits integratie vakinhoud en taalontwikkeling (functioneel onderwijs): taalverwerving en letterkunde / taalkunde gebaseerd op tekstgenres: progressie over curriculum zelfverantwoordelijkheid voor leerproces feedback geven, krijgen en verwerken als leeractiviteit ICT-ondersteuning tijdens leerproces

Coöperatief leren: jigsaw

Screenshots Concourse

Concourse 4.0 http://193.172.16.44:8080/portaltest/index/php

Evaluatie pilot 1 Geïntegreerde opdrachten Peer feedback Samenwerking Concourse (N = 9) 3.4 3.6 2.5 2.7 (range 1-5)

Conclusies Integratie van vakken is motiverend en effectief Gebruik van ICT faciliteert peer feedback, maar kost ook extra inspanning ICT-ondersteuning van samenwerken feedback vergt specifieke didactiek en methodiek ICT is hulpmiddel

Voornemens Taalvaardigheidstraining meer structuur: kleinschalige opdrachten duidelijke deadlines + feedbackorganisatie Bredere implementatie Duits en Spaans virtuele + fysieke werkplaats Concourse: versiebeheer in het systeem commentaar als object publicatiefunctie Duitse/Spaanse versie - classroom

Discussie Studenten werken liever individueel dan samen. Gedwongen samenwerken zal nooit succesvol zijn. ICT-gebruik bij schrijfvaardigheid stimuleert het samenwerken van studenten.

Links en contact Concourse: http://www.concourse.nl Ivo van den Berk: ivo.vandenberk@let.uu.nl Kristi Jauregi: kristi.jauregi@let.uu.nl