Open Traffic: open source software modellen toolbox

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Transitie Ouderenzorg
Advertisements

Innoveren voor gezondheid
1 Regiolab Delft Eind Theo H.J. Muller Henk J. van Zuylen.
De zin en onzin van escrow
Hoe ontstond dit initiatief ?
D-Rainfall Runoff de nieuwe neerslagafvoermodule in SOBEK 3.0 Govert VerhoevenDonderdag 17 november Next Generation Hydro Software.
Banken en & kredietrapportages SBR voorlichtingsbijeenkomsten 2011 Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Tauw naar het nieuwe werken
H4: Begrijpen van de markt
Server Management Framework
1 Demo of Praktijk Over de problematiek bij het ontwerpen van informatiesystemen Mark Dumay Afstudeervoordracht 15 oktober 2004.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
1 The Netherlands of Tijden veranderen.
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Auteursomgeving voor Digitale Componenten
Met modellen breng je de boodschap goed over
Kennisagenda Transport & Logistiek
MDAC 2014 Groep 3 The E-Harbor toekomst van de haven van Rotterdam
F. Rubben NI Lookout 1 06/RIS/05 - NI Lookout VTI Brugge F. Rubben, ing.
Hoogwaardig internet voor hoger onderwijs en onderzoek Utrecht, 29 maart 2006 nieuwe technische ontwikkelingen m.b.t. eduroam eduroam voorwaarts! Paul.
Ontwerpregels voor kruispunten
1 Orientatie InformatieSystemen K.M.van Hee hgl. architectuur van informatiesystemen dir. Deloitte & Touche Bakkenist TU/e 2001.
Interaction diagrams: Sequence Diagram
Kunstlicht door: Koert Ringelenberg
27 juli 2014hier komt de naam van de presentatie in P 1 Web 2.0 Het "nieuwe" interactieve internet.
Sneeuwschuivers en leren sneeuwschuiven myResearch Portal en het belang van workflow data analyse Richard L. Zijdeman DAI: info:eu-repo/dai/nl/
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Atos, Atos and fish symbol, Atos Origin and fish symbol, Atos Consulting, and the fish symbol itself are registered trademarks of Atos Origin SA. © 2006.
1 Voorwaarden hergebruik Modulair ontwerp Low coupling High cohesion.
Databases I (H. 1) Wiebren de Jonge Vrije Universiteit, Amsterdam Voorlopige versie 2003.
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
1 OMI Technisch ontwerp. 2 Technisch ontwerp ‘content’ Veel breder dan business portals (Carlson) Verschillende aspecten / aandachtspunten:
Dia 1 Politiewerk in de Toekomst Kan technologie “ons” helpen om het veiliger te maken?
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Eindhoven Technische Universiteit Ondersteuning van het Ontwerpproces Bauke de Vries.
Dia 1 Productencatalogus: technische sessie Samen beter informeren.
Een Module over Model Checking voor het VWO Frits Vaandrager1, David Jansen1 & Els Koopmans2 1Radboud Universiteit Nijmegen 2Olympus College Arnhem.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Versie 1: ; v2: ; v3: ; v4:… ca. 50 minuten met maken van tekening (vraag 12) ca. 40 minuten zonder maken van tekening (vraag.
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Determining user interface semantics using agents Lein Ton.
Service Oriented Architecture
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
Ontwikkeld door CWB3. Opbouw Presentatie 1.Wat is GeoSport? 2.Ontwerp 1.Gebruikte ontwerpmethodieken 2.Ervaring 3.Implementatie 1.Gebruikte technologieën.
Studiedag 3D Topografie Gebruikerswensen & Huidige mogelijkheden Edward Verbree 28 april 2006 De Meern.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Opleiding CMS website Gent Bart Nelis Gent: #239/ docentengang Brussel: /naast bibliotheek
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Onsight Managed Security Services
PADS4 maakt het eenvoudig om informatie te verspreiden naar een specifiek publiek op de juiste plaats en het juiste moment PADS4 is een professionele oplossing.
Challenge the future Delft University of Technology Netwerk transmissie model Verkeersmodel voor groot-stedelijke gebieden Victor L. Knoop.
Positie Optimalisaties Mobiele Multi-Agent Systemen Stand van zaken 2U.
Risk Based Testing van pakketsoftware
Ontwikkeling van aanbevelingsalgoritmen voor online social games Jan Heuninck.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Beveiligingsaspecten van draadloze hotspots Toepassing van 802.1x met FreeRADIUS Steven Wittevrouw Bachelor Elektronica - ICT 3ICT
Iedereen is context driven!
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Datum Task Force Architectuur development in 2008.
Smart Traffic: pilot N201 Dataverrijking door combinatie met simulatie
WIFI IN DE GEZONDHEIDSZORG
Smart Cities Gastcollege AD opleiding Projectleider Techniek
Inleiding (1/4) Nood aan integratie: binnen de onderneming (EAI)
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
De weg vrij voor zelfrijdende auto´s Over innovatie en wetgeving
Slimme gemeenten doen aan Smart Mobility
Promotie-onderzoek naar een 3D datamodellering
BIM in het MBO Arbeidsmarkt Beroepskwalificatie & borging kwaliteit
Transcript van de presentatie:

Open Traffic: open source software modellen toolbox Guus Tamminga, Peter Knoppers, Hans van Lint, Alexander Verbraeck, Yufei Yuan Welcome everybody..... Today I am going to tell you about my research on the sensitivity of evacuation time with respect to the time span of departures Grontmij TU Delft

Your Application OpenTraffic. OT-network OT-logger OT-meso OT-control Data Hub Functional Modules OT-network Model free network coding Your Application Tailor made for your problem OT-logger Data logging Middleware OpenTraffic. Traffic Simulation Middleware Simulation Control Analysis OT-meso The in-between OT-control ITS and beyond Logical Modules OT-mobility Individual Persons OT-macro Traffic Streams OT-inspector Decision Support OT-comm V2V - V2I - V2X OT-micro Vehicles & Drivers

Your Application OpenTraffic. Vandaag: OT-network OT-logger OT-meso Data Hub Functional Modules OT-network Model free network coding Your Application Tailor made for your problem OT-logger Data logging Middleware OpenTraffic. Traffic Simulation Middleware Simulation Control Analysis OT-meso The in-between OT-control ITS and beyond Logical Modules OT-mobility Individual Persons OT-macro Traffic Streams OT-inspector Decision Support OT-comm V2V - V2I - V2X Vandaag: OT-micro Vehicles & Drivers

Waarom Open Traffic? Er zijn toch al veel pakketten? Aanbod: een groot aantal meest commerciele pakketten die kant en klare en direct bruikbare modules aanbieden Gebruikers: adviseurs, overheden, wegbeheerders, automotive, ICT/ITS industrie, service providers en onderzoekers Probleem: voor academisch onderzoek en ITS zijn bestaande pakketten vaak te gesloten 4

Universitair: huidige gang van zaken Programmeer je eigen model  … Sluit perfect aan op de vraag Je leert er veel van … maar Er gaat veel tijd zitten in het programmeren Een beperkt deel van de code is “vernieuwend” Geen aandacht voor de software kwaliteit: hergebruik van de code (en daarmee de kennis) komt zelden voor 5

Ontwerp filosofie Open Traffic Modulair: een blokkendoos Toepassing van losse / autonome modules Eerste fase: Overall architectuur (high level) Netwerk ontwerp Microsimulatie voertuigen 6

Ontwerp filosofie Open Traffic Multi scale / multi modal Schaalbare modellen: micro, meso, macro, meta Hybride toepassingen Schaalbare netwerkbeschrijving Meerdere modaliteiten: over weg, water, rail, lucht, paden Ketenmobiliteit 7

Ontwerp filosofie Open Traffic Gedisaggeregeerd Start bij de meest gedisaggregeerde aanpak: aggregeren is vaak gemakkelijker dan andersom Starten met : Activity based model aanpak Micro simulatie Agent based gedragsmodellen 8

Planning Implementatie van de TU Delft MOTUS voertuigsimulatie Gereed Implementatie en integratie van het NFD model en hybride toepassingen micro, macro en NFD Najaar 2014 9

Utilities Basic tools voor experimenten Invoergegevens Infrastructuur Verkeersvraag Grafische editor en viewer Netwerk objecten Simulatie Uitvoer Genereren en visualiseren uitvoerdata 10

Representatie van de infrastructuur in verkeersmodellen Wat zijn de eisen? Welke datastructuur past daarbij? 11

Open Traffic: infrastructuur Eisen aan het ontwerp van de infrastructuur Model omgeving moet kunnen werken op meerdere schaalnivo’s en modaliteiten Van micro naar macro/meta nivo Uitbreidbaar naar een mix van modaliteiten Welke eisen komen daar uit voort? Hoe ontwerpen we de objecten zodanig, dat we bijvoorbeeld de weg-infra met de voetgangersinfra kunnen combineren? 12

Het ontwerp hang mede af van de modelaanpak en de onderzoeksvraag Bijvoorbeeld voor auto’s Modellen gebaseerd op strookgedrag versus Gebrek aan strookdiscipline / / shared space ITS simulatie (zelfrijdende voertuigen) 13

Rijden en de omgeving Rijgedrag hangt af van : Interactie met andere weggebruikers De omgeving en perceptie daarvan Driving seems so easy (Lie, 2003) 14

Taxonomy van het rijden Rijden: Longitudinale en laterale bewegingen (wegennet) Voetgangers: in een ruimte (x,y) 15

Rijden / ITS ITS/communicatie: emerging in-car and infra systems Driver assistance / taking over driving tasks Simulations for testing new systems: road and environment! 16

Zowel de weg als de omgeving Applicaties vereisen gedetailleerde informatie over de geometrie van de objecten Voor multi modale simulaties is het nodige dat de raakvlakken van de infra (hubs) goed aansluiten 17

Aansluiten op GIS standaarden: cityGML Open Geospatial Consortium Vijf “levels of detail” Sluit aan op de topografie van de stedelijke omgeving 18

Virtuele 3D stadsmodellen 3D GIS: coherente beschrijving van semantiek en geometrie Modulair (Gebouwen, wegen, wegkantsystemen) 19

Eerste ervaringen Afstemming met GIS (open standaarden) kansrijk en werkbaar. Nog weinig aandacht voor kruispuntdetails. Koppeling met simulatie is leerzaam 20

Rotterdam 3D model: cityGML 21

Bedankt voor jullie aandacht Vragen? Opmerkingen? Meer weten of feedback geven? Mail naar: g.f.tamminga@tudelft.nl 22