SBL conferentie lerarenregister

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Het verbinden van Kwaliteiten Reactie Ben Fruytier
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Beter presteren door Leuker Leren Meer Leertijd of Betere Leertijd? Joseph Kessels 30 oktober 2013 Rotterdam.
Maaswaal College UNESCO-school
Waar staan we voor met ons onderwijs?
We willen allemaal een rustige fijne tijd op school…
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Programma Welkom en doelen bijeenkomst Het gebouw, korte toelichting traject Waar staan we voor? Waar gaan we voor? Samenvatting met vragen en reacties.
Presentatie Vereniging VOS/ABB
LEERPARK DORDRECHT: nieuw concept voor leren, wonen en werken Urgenda 26 november 2009, Rein Meester Monic van Eerden.
bekwaamheid op HO-niveau
Samenwerken in burgerschap
Refrein De Hogeschool van Amsterdam, Is ambitieus ten aanzien van het koesteren van jong talent. Wij gaan voor de student Betrokken bij de maatschappij.
Betrokkenheid als kwaliteit van leerprocessen en leerresultaten
Studie2daagse directies Unicoz 15 en 16 november 2012 Communicatie, ouderbetrokkenheid, educatief partnerschap een ideale combinatie voor.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Personeelsvergadering
De onderwijs coöperatie De Onderwijscoöperatie is er van, voor en door de leraar. Daarom werkt de Onderwijscoöperatie samen met de mensen die zij vertegenwoordigt:
MVO en analyse van dilemma’s
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Portfolio.
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Ondernemen(d) in het onderwijs
Karen v.d. Worp kamer Voorbereid op Stage Karen v.d. Worp kamer
Beeld vd jeugd: Jeugd heeft geen normen en waarden
1 Medezeggenschap op niveau congres 2007 inleiding: Prof.Dr. Marc Vermeulen Hoogleraar onderwijssociologie.
Beroepsgeheim Kris Stas.
De zin van een SOP 14 oktober 2014 Dick Rasenberg.
TC&M UNESCO unites us all.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
SKOBOS Digitale Leer Werk Omgeving Albert
De lerarenopleider gepositioneerd
Ethiek.
Wegwijs in Passend Onderwijs. Waarom Passend onderwijs Elk kind recht op goed onderwijs Regulier onderwijs in principe de beste plek tenzij… Meedoen in.
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
LEA en sociale competentie & participatie Miriam Walraven 20 januari 2011.
Regels kun je omzeilen, principes niet.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Social work: Het verschil dat jij maakt.
Professioneel kapitaal LA 3 Thema 3 Docenten, docententeams en schoolorganisaties in onderwijsvernieuwingen.
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Sense de Groot Reiziger in onderwijs. Sense de Groot Reiziger in onderwijs.
Workshop Identiteit?.
Kernwaarden Van persoonlijke waarden naar RVO.nl waarden
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Passie voor het vak Oog voor het kind
Wat reist er met je mee !? Over reflecteren op jouw professionele identiteit.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Excellent leiderschap in Haarlem
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Co-Teaching: Hype of blijvertje?
Hannah Wielenga januari 2017
Begeleiding bij Werkplekleren
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Pluriforme samenleving paragraaf 2
Prof. dr. Maas Jan Heineman
Verantwoor-delijkheden t.o.v. stake-holders Klanten en leveranciers
Burgerschap bij het Koning Willem I College
Grondhouding Attitude
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Uitwerking begrippen burgerschap. Sociaal.
Refereeravond Jeugdgezondheidzorg 10 april 2018
Grondhouding Attitude
Transcript van de presentatie:

SBL conferentie lerarenregister 9 december 2009

kwaliteit van onderwijs de leraar centraal goede leraren maken goed onderwijs wat moet een goede leraar weten, kunnen, willen, doen? Het draait om de leerling, die heeft recht op goed onderwijs

vakbekwaam betrokken op het kind passie voor inhoud eerlijk zorgzaam nieuwsgierig respect rechtvaardig integer

perspectieven op kwaliteit professional de beroepsgroep praktijk de samenleving Ik zelf persoon professie

aspecten van bekwaamheid situaties effect handelen zichtbaar onzichtbaar handelingsrepertoire kennis van zaken verantwoordelijkheid beroepsopvatting beroepshouding kwaliteiten motivatie inspiratie unieke persoonlijkheid

Aangrijpingspunten voor de standaard situaties resultaten handelen zichtbaar onzichtbaar weten en kunnen standaard verantwoordelijkheid beroepsopvatting beroepshouding waarden en normen unieke persoonlijkheid

diepgang in de standaard omgeving gedrag bekwaamheid identiteit betrokkenheid resultaten zichtbaar onzichtbaar standaard

beroepsethiek hoe vat je verantwoordelijkheid op? welke zijn richtinggevende waarden en normen?

verantwoordelijkheid in het perspectief van de professional beroepsgroep team naar beste weten en kunnen praktijk

het perspectief van de samenleving de bedoeling van leren learning to know beroepsvoorbereiding beroep learning to do sociale / burgerschaps vorming learning to live together sociale vorming persoonsvorming persoonsvorming learning to be (unesco)

verantwoordelijjheid in het perspectief van de professie professional beroepsgroep team naar beste weten en kunnen praktijk maatschappij leerling socialisatie, kwalificatie, ontplooïng professie

het perspectief van de persoon Er zijn grenzen aan mijn verantwoordelijkheid Ik wil mezelf zijn als leraar ouder burger partner Ik ben niet alleen leraar, maar ook: consument enzovoort

het perspectief van de persoon professional beroepsgroep team naar beste weten en kunnen praktijk maatschappij persoon Ik: leraar Ik: rollen socialisatie, kwalificatie, ontplooïng afstemming, begrenzing professie leerling

naar beste weten en kunnen dienstbaarheid professional zorgzaamheid beroepsgroep team betrouwbaarheid naar beste weten en kunnen praktijk maatschappij Ik: rollen socialisatie, kwalificatie, ontplooïng afstemming, begrenzing eerlijkheid persoon professie leerling Ik: leraar rechtvaardigheid standvastigheid respect

De twee werkrondes gaan over blz. 5 en 6 van de notitie werkblad 1: drie stukjes tekst over verantwoordelijkheid werkblad 2: drie gearceerde stukjes tekst over ethische uitgangspunten noteert u op beide werkbladen uw persoonlijke reactie levert u de werkbladen aub na de bijeenkomst bij ons in uw opmerkingen op de werkbladen worden in een verslag verwerkt

het woord is aan u