SBL conferentie lerarenregister 9 december 2009
kwaliteit van onderwijs de leraar centraal goede leraren maken goed onderwijs wat moet een goede leraar weten, kunnen, willen, doen? Het draait om de leerling, die heeft recht op goed onderwijs
vakbekwaam betrokken op het kind passie voor inhoud eerlijk zorgzaam nieuwsgierig respect rechtvaardig integer
perspectieven op kwaliteit professional de beroepsgroep praktijk de samenleving Ik zelf persoon professie
aspecten van bekwaamheid situaties effect handelen zichtbaar onzichtbaar handelingsrepertoire kennis van zaken verantwoordelijkheid beroepsopvatting beroepshouding kwaliteiten motivatie inspiratie unieke persoonlijkheid
Aangrijpingspunten voor de standaard situaties resultaten handelen zichtbaar onzichtbaar weten en kunnen standaard verantwoordelijkheid beroepsopvatting beroepshouding waarden en normen unieke persoonlijkheid
diepgang in de standaard omgeving gedrag bekwaamheid identiteit betrokkenheid resultaten zichtbaar onzichtbaar standaard
beroepsethiek hoe vat je verantwoordelijkheid op? welke zijn richtinggevende waarden en normen?
verantwoordelijkheid in het perspectief van de professional beroepsgroep team naar beste weten en kunnen praktijk
het perspectief van de samenleving de bedoeling van leren learning to know beroepsvoorbereiding beroep learning to do sociale / burgerschaps vorming learning to live together sociale vorming persoonsvorming persoonsvorming learning to be (unesco)
verantwoordelijjheid in het perspectief van de professie professional beroepsgroep team naar beste weten en kunnen praktijk maatschappij leerling socialisatie, kwalificatie, ontplooïng professie
het perspectief van de persoon Er zijn grenzen aan mijn verantwoordelijkheid Ik wil mezelf zijn als leraar ouder burger partner Ik ben niet alleen leraar, maar ook: consument enzovoort
het perspectief van de persoon professional beroepsgroep team naar beste weten en kunnen praktijk maatschappij persoon Ik: leraar Ik: rollen socialisatie, kwalificatie, ontplooïng afstemming, begrenzing professie leerling
naar beste weten en kunnen dienstbaarheid professional zorgzaamheid beroepsgroep team betrouwbaarheid naar beste weten en kunnen praktijk maatschappij Ik: rollen socialisatie, kwalificatie, ontplooïng afstemming, begrenzing eerlijkheid persoon professie leerling Ik: leraar rechtvaardigheid standvastigheid respect
De twee werkrondes gaan over blz. 5 en 6 van de notitie werkblad 1: drie stukjes tekst over verantwoordelijkheid werkblad 2: drie gearceerde stukjes tekst over ethische uitgangspunten noteert u op beide werkbladen uw persoonlijke reactie levert u de werkbladen aub na de bijeenkomst bij ons in uw opmerkingen op de werkbladen worden in een verslag verwerkt
het woord is aan u