Gaat u mee op reis? Sasja van As-Winters @SNVAW Goedemiddag dames en heren, mijn naam is Sasja Winters. Ik heb de afgelopen jaren wat visie uitgebracht voor de Reissector, waarvan de meest recentelijke Travel 2020. Wie van jullie heeft deze gelezen of doorgebladerd? Mijn “opdracht” was dan ook om te laten zien hoe ik en alle andere toeristen zich gaan verplaatsen in 2020. Daar kon ik alle kanten mee op. Annelies vroeg mij eerst om het ook te laten zien als Sasja die reist privé en voor werk. Ik zal jullie verklappen dat ik daar geen inspirerende sessie mee kan vullen. Ik reis heel veel, maar ook erg eenzijdig, gezien mijn persoonlijke voorkeuren. Toch denk ik wel dat ik in combinatie van feiten, onderzoek en wat ik in de markt zie en gehoord heb, jullie mee op reis kan nemen een half uur en dat wij daarna voldoende tijd hebben om hier verder op in te gaan en zelf in discussie te gaan. Eerst even de stemming/aanwezigen in de zaal peilen. Jullie weten wat ik doe, nu even kijken wat jullie doen. Wie is er werkzaam in: Reiswereld Hotelsector Recreatiesector Marketing Luchtvaart Etc
Filmpje Liza
Het reislandschap is voor altijd veranderd Internet heeft een wezenlijke verandering teweeg gebracht in hoe gasten en aanbieders elkaar bereiken. Er zijn veel nieuwe spelers op het toneel verschenen, waarvan velen niet eens beschikken over de stoelen, bedden of wielen om het zo maar eens te zeggen. Online distributie, Social Media en het mobiele web hebben de afgelopen jaren behoorlijke verandering gebracht in hoe hotels en airlines hun klanten informeren en verkrijgen. Echter de fundamentele principes van distributie is niet echt veranderd. Er zijn enkel meer spelers gekomen die mee-eten uit de ruif. Niet enkel voor de particuliere reiswereld heeft dit consequenties, ook voor de zakelijke reissector. Zakelijke reizigers zijn ook particuliere reizigers..........
De reiziger is al jaren meer in controle Personal De aanschaf van ITA software door google, is vooral gunstig voor aanbieders stoelen en bedden? OTA’s Kayak Affiliate Channel manager CRS Website SourceBron: PhoCusWright, Easytobook
Aanbieders van stoelen en bedden minder afhankelijk Sterker maar nog altijd op zoek naar zekerheid Aanbieders van vervoer en verblijf worden richting 2020 krachtiger. De afhankelijkheid van touroperators en reisbureaus daalt als het directe kanaal richting de eindconsument zich steeds verder opent. Dit gaat niet vanzelf, maar door versterken van de merk- en kwaliteitsbeleving en verbetering van het aanbod, zal de band met klanten versterkt worden. Aanbieders van stoelen, bedden en banden worden bovendien minder afhankelijk van touroperator en OTA als toetreders uit internethoek het aanbod verder ontsluiten. Uit financieringsoogpunt (kapitaalbeslag, liquiditeit) blijft een min of meer gegarandeerde afzet van grote aantallen, vroegtijdig en in een keer, of het snel wegzetten van overcapaciteit echter nodig. Hiervoor hebben deze spelers touroperators (en OTA’s) wel nodig. Ook blijft een belangrijk deel van hun diensten onderdeel van de pakketvakantie. Uiteindelijk is wel de ‘asset’ in handen van de aanbieders van vervoer en verblijf. Zij hebben het daadwerkelijke product dat het verschil kan maken. In 2020 zullen zij verder zijn met het direct benaderen van de reiziger. Hiervoor gaan zij de komende jaren sociale media effectief inzetten, door ook in deze kanalen haar merk en aanwezigheid “top of mind”te krijgen. De reiziger is dan weer klant van degene waar zij mee reist en waar zij verb
Reisbedrijven hebben het zwaar.........
Aantal vakantie komende jaar nog onder druk
Bestedingen groeien niet meer extreem Bestedingen van Nederlanders aan buitenlandse vakanties (in mld €), 2002-2020 Minder geld voor buitenlandse vakanties Op korte termijn staan de bestedingen aan buitenlandse vakanties onder druk. In tegenstelling tot wat in 2009 en 2010 gebeurde, hebben consumenten de komende jaren daadwerkelijk minder te besteden en moeten bezuinigen. Dit raakt de buitenlandse vakanties het meest. Vooral voor vertrek, bij de keuze van de vakantie, is de prijsgevoeligheid het grootst. Steeds meer mensen budgetteren vooraf, hoewel de helft daar tijdens de vakantie van afwijkt. De impact wordt dus vooral bij het boeken van de reizen gevoeld, op locatie kan nog wel geprofiteerd worden van het feit dat de hand wat minder strak op de knip zit (“we zijn op vakantie”). Op langere termijn is meer ruimte voor groei, maar deze is bescheiden. Tussen 2002 en 2010 stegen de bestedingen met 25%. In 2020 komen de bestedingen aan buitenlandse vakanties naar verwachting uit op ongeveer € 13 mld, slechts 5% meer dan in 2011. Bron:CBS, * ramingen ING Economisch Bureau
Toch zijn er voldoende kansen! Uitgaande van economische onzekerheid, maar wel wetende dat Nederlanders zeker op vakantie blijven gaan. Liggen er voldoende kansen voor die spelers die heel goed inspelen op deze kansen. Ik wil jullie kort meenemen naar een aantal voorbeelden.
Ga mobiel ........... Zoek de reiziger op. Ga naar evenementen waar jouw reiziger komen. Nederland wordt overspoeld met buiten evenementen. Voor de jonge groep van Mysteryland tot de eo jongere dagen. Dus niet alleen op de vakantiebeurs, maar ook bij grote evenementen, zoals de autorai, margriet winterfair, etc.
...... zorg voor een hybride vakantiewinkel Reizigers shoppen rondom hun behoeften. Het Travel Experience Center, een soort mini-vakantiebeurs, kan de klant vakantiebelevingen ervaren (zien, horen, voelen, proeven, ruiken) om zo tot een vakantiekeuze te komen. Denk aan hybride ruimtes! Combineer met andere retail en horeca ondernemers. Versterk elkaar!
Kom met echte lastminutes!
Maak de (online) gidsen leuk!
Filmpje Sophie
Hoe ziet de digitale leisure reiziger eruit? Digital Natives Digital Immigrantes De jonge generatie tot 35 jaar zijn de zogenaamde Digital Natives. Hun online leven is vermengd met hun offline leven. Zij boeken via online reiskanalen en vragen advies aan travelagents voor de meer complexere trips. De generatie van 36 -45 jaar zijn de zogenaamde Digital Immigrants, zijn steeds comfortabeler met hun technologische keuzes. Zij hebben eigenlijk ook enkel assistentie nodig van reisagenten voor specifieke trips. Ik heb van Travelport hun recente studie gekregen naar de digitale leisure traveler. Zij hebben bij 2500 Reiziger en 1000 travelagents onderzoek gedaan medio 2012. Helaas niet in Nederland, maar gezien de veelheid van landen, zoals Amerika, Canada, Duitsland, Engeland, Frankrk, India en Australië zeker relevant voor ons Nederlanders. Het gaat vooral om gedrag van de nieuwe reiziger. Dat zijn de reizigers die in en na 2020 nog jullie klanten zijn. Bron: Travelport, Servicing the future leisure traveler
De mobile is steeds meer reisassistent Op de vraag welke uitspraak beschrijft jouw gedrag, antwoord: de groep van 35 jaar en jonger dat 60% haar smartphone als persoonlijke reisagent/assistent ziet dat is bij de leeftijd tot 45 jaar ook nog steeds de helft en loopt boven de 45 jaar terug naar 30%! Als dat niet zo is antwoord 40% van de groep tot 35 jaar dat zij haar smartphone ziet als iets dat haar de feiten geeft en bij de groep van 45 jaar en ouder is dat 70%. Test hoe het hier zit. Hoe zien jullie dit. Wie ziet zijn smartphone als persoonlijk reisagent? Welk bedrijf die hier zit speelt hier al op in? (Martin) De digitale leisure reiziger begint met het zoeken en boeken en verlengd nu al met het kijken naar haar boarding pass, online inchecken en andere mogelijkheden onderweg. Het gemiddelde aantal leisure trips staat op 3 per jaar voor de digital natives en digital immigrants. De groep van 45 jaar en ouder op 2 trips per jaar.
Reisplannen worden gedeeld via social media Op de vraag of je jouw reisplannen deelt via SM, is de verdeling ook nog vrij duidelijk. Hoe jonger hoe meer gedeeld wordt,
De reisagent is nog steeds belangrijk! Ondanks hun technologische verslaving en hun voorkeur om veel via internet te zoeken en te boeken, worden ook veel reizigers duizelig van het aanbod dat beschikbaar is. Voor complexe trips schakelen ze dan toch de reisagent in. Zowel de Digital natives als de Ditgital immigrants. De Reisagent is de intermediair, de adviseur en de ontzorger! Bron: Travelport, Servicing the future leisure traveler
Reisagent betrokken tot reiziger gaat reizen.... Reisagenten zijn vooral betrokken bij de aanvang voor het boeken en de periode tot de reis. Op het moment dat de reiziger in het vliegtuig stapt, dan stopt 1 op de 2 reiagenten met de betrokkenheid. Voorafgaande komen ze met vlucht, accommodatie, autohuur, cruise, reisverzekering en andere zaken. Veelal face to tace, per telefoon of email. Kansen zijn er..... Bron: Travelport, Servicing the future leisure traveler
.... ga met de reiziger mee op reis!
Zorg dat u tijdens de reis bij de reiziger blijft... Meer diensten tijdens vakantie Reisbureaus en touroperators benutten de relatieve prijsongevoeligheid tijdens de vakantie nog onvoldoende. Het is zaak meer de consument te claimen en diensten te ontwikkelen die tijdens het verblijf verkocht/geleverd kunnen worden, zodat marges op peil blijven of zelfs nog verbeterd worden. In de voor- en nafase is de prijsgevoeligheid veel groter, maar deze fasen zijn wel essentieel in het streven naar de reiziger als ambassadeur van het reismerk, voor, tijdens en na de vakantie. Het ontwikkelen van nieuwe diensten en goederen voor in deze fasen past daar in. De klant is dan heeft het gevoel dat hij op vakantie is met het merk en bij tevredenheid vergroot dit de loyaliteit aan het merk en de kans op een herhaalboeking. Bron: #Travel2020
...en dat U de persoonlijke reisagent bent! Branding Zowel offline als online
Hoe gaat u verder reizen? Sasja van As-Winters Senior Sectormanager Zakelijke Dienstverlening M +31 6 30 28 41 63 E sasja.van.as-winters@ing.nl