Campagne Pretest Rem Alzheimer Kwalitatief onderzoek onder algemeen publiek, mantelzorgers en huisartsen Ronald Piters Hans Houtepen Met het oog op de.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
Advertisements

Doublet deel 1 – de basis.
1 19 jan Urk. 2 de context van 2Korinthe 3  Paulus reageert op beschuldigingen dat hij onbevoegd zou zijn (3:1,2);  Paulus plaatst zijn Evangelie.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
Sportmarketing vs.Internet Resultaten onderzoek Resultaten onderzoek Sportmarketing vs. Internet PauwR Internetmarketing wie wat.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Welkom 1.
15 juni 2014 Den Haag 1. De Bijbel... geschreven  door feilbare mensen  door kinderen van hun tijd  in verloop van duizenden jaren  op talloze plaatsen.
Nieuwsbrief 12 april 2013 Agenda: Maandag 15 april: groep 3 Blijde wei Dinsdag 16 april: groep 4 Blijde wei Woensdag 17 april: Juffendag/Lustrum Maandag.
Presenteren voor starters
Diagnosticeer uw schouder Dit is een interactieve gids om u te helpen vinden relevante patiënten informatie over uw schouderprobleem. Het is bedoeld als.
Warandelezing 2010 Tilburg, 22 november 2010 Guïljo van Nuland, Algemeen Directeur.
Beleving van kwaliteit en service in de fotovakhandel In opdracht van SNF/HBD Door Renske Wolfs.
VTB Technasium Vakcollege
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
WISKUNDIGE FORMULES.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Passie - Verrijzenis Arcabas
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
1 7 nov Rijnsburg 7 nov Rijnsburg. 2 Hebreeën 7 15 En nog veel duidelijker wordt het, als naar het evenbeeld van Melchisedek een andere priester.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Groot geloof 1.
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
6 oktober 2013 Den Haag 1. tijd: ± 60 AD plaats: Caesarea 2.
1 19 sept 2013 Rijnsburg 19 sept 2013 Rijnsburg. 2 Lezen: Hebreeën 6:1-8 BELANGRIJK voor het verstaan van de Hebreeën-brief  de brief staat (oorspronkelijk)
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
1. Levensbeschouwing en communicatie
Missie, visie, strategie & jaarplan
Pillen in de media | C0653| | ©TNS NIPO | 1.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Maatschappelijke stages Een onderzoek over maatschappelijke stages onder leerlingen, kunstencentra, amateurkunstverenigingen en stagemakelaars.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Arboteam 13 oktober 2009 Karen de Groot Agis en stressmanagement.
USABILITY MYTHBUSTERS BASTIAAN KLOOSTER & PETER AKERBOOM CONGRES WEBREDACTIE 2011.
De Hoge Kleij - Klanttevredenheidsonderzoek
Lessen 17 / 40 De mensen die recent lessen hebben gevolgd hebben deze beoordeeld op 4 aspecten. In de getoonde grafiek steekt 1 aspect negatief af t.o.v.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
31 augustus 2014 Zoetermeer 1. de vorige keer... Handelingen 20  Paulus' derde 'zendingsreis'  is op doorreis naar Jeruzalem  passeert Efeze (waar.
Les 3: Verkeer TOETS.
Netwerken voor ondernemers Minor ondernemerschap
Centrummaten en Boxplot
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
ZijActief Koningslust
30 juni 2013 Zoetermeer 1. 2 Handelingen 14:27 27 En daar aangekomen, riepen zij de gemeente bijeen en gaven verslag van al wat God met hen gedaan had,
Transcript van de presentatie:

Campagne Pretest Rem Alzheimer Kwalitatief onderzoek onder algemeen publiek, mantelzorgers en huisartsen Ronald Piters Hans Houtepen Met het oog op de toekomst

Inhoud 2 1.Achtergrond, doel, boodschap en opzet onderzoek 3 2.Resultaten First exposure Second exposure Volledige campagnebeeld20 3.Samenvatting & overwegingen23 Pag. Met het oog op de toekomst

3 1. Achtergrond, doel, boodschap en opzet onderzoek

●Achtergrond: Binnen Janssen-Cilag bestaat de behoefte aan inzicht in de communicatieve waarde van printuitingen als onderdeel van de voorlichtingscampagne ‘Rem Alzheimer’. De campagne richt zich op het primaire stadium van Alzheimer. Hier helpen medicijnen en zijn ze cruciaal om de ontwikkeling van Alzheimer af te remmen. Het doel van de campagne is om dit onder de aandacht te brengen en te attenderen op een daarvoor bestemde website. ●Doel: Inzicht bieden in de communicatieve waarde van de reclame-uitingen. Wat is de impact, wat wordt er gecommuniceerd? Komt de boodschap over zoals bedoeld? Verleidt de boodschap tot websitebezoek en begrijpen de onderscheiden doelgroepen dat Alzheimer te vertragen is? Achtergrond, doel, boodschap onderzoek 4 Met het oog op de toekomst

●Boodschap: In een vroeg stadium is er iets te doen aan Alzheimer, namelijk het afremmen van de ontwikkeling ervan. Op deze website kunt u hierover meer informatie vinden. Achtergrond, doel, boodschap onderzoek 5 Met het oog op de toekomst

Opzet onderzoek; doelgroepen ● Algemeen publiek: -individuele diepte-interviews -lengte: gemiddeld 30 minuten -aantal respondenten: 8 -veldwerkperiode: oktober 2008 ●Mantelzorgers : -individuele diepte-interviews -lengte: gemiddeld 30 minuten -aantal respondenten: 8 -veldwerkperiode: 4 en 6 november Met het oog op de toekomst

Opzet onderzoek; doelgroepen ●Huisartsen : -online onderzoek (uitgevoerd door Janssen-Cilag) -aantal respondenten: 8 -veldwerkperiode: oktober Met het oog op de toekomst

Opzet onderzoek; materiaal 8 Met het oog op de toekomst

Opzet onderzoek; materiaal 9 Met het oog op de toekomst

Opzet onderzoek; checklist - first exposure (5 seconden) eerste uiting - second exposure (onbeperkt) eerste uiting - idem tweede uiting (roulerend) - alle uitingen, campagnebeeld - inhoud: Wat valt op? Welke indruk? Wat wordt duidelijk? Wat is bedoeling? Link naar website? Aansprekend? * De mantelzorgers kregen bij het campagnebeeld 4 uitingen (incl. koffie) voorgelegd, de andere 3 uitingen. 10 Met het oog op de toekomst

Opzet onderzoek ●Kenmerken deelnemers: algemeen publiek MV 35-45: mantelzorgers MV 50-85:26 5 (schoon)dochters 1 zoon 2 partner Mantelzorgers van patiënten in het beginstadium van Alzheimer Met het oog op de toekomst

12 2. Resultaten

Algemeen Gezien de grote overlap in de resultaten van de drie doelgroepen worden de resultaten weergegeven voor alle respondenten. Indien er voor een doelgroep afwijkende bevindingen zijn, worden deze separaat vermeld. Dit geldt ook voor de voorgelegde uitingen, afwijkende bevindingen worden vermeld. Met de first exposure wordt een vluchtige massamediale confrontatie nagebootst. Bij de tweede exposure is er sprake van een in tijd onbeperkte confrontatie. 13 Met het oog op de toekomst

First exposure

First exposure (5 seconden) 15 -De visuals zijn dominant en geven de indruk dat dit een alzheimerpatiënt zou kunnen overkomen, de verwarring wordt goed duidelijk gemaakt. -De visualscombinatie (azijn – borrelglaasje, mayonaise – tandenborstel) wordt gezien, roept verbazing en ook nieuwsgierigheid op. Stopping power! -Visuals worden goed, duidelijk, sprekend en illustratief gevonden, de fles azijn iets confronterender/heftiger dan de andere beelden. -De lading van de tekstuele delen van de uitingen wordt nu nog nauwelijks opgepikt m.u.v. de huisartsen. Men heeft nu alleen nog “rem Alzheimer” opgepikt zonder hieraan al betekenis toe te kennen. Met het oog op de toekomst

First exposure (5 seconden) 16 - Het is nog onvoldoende duidelijk dat het om een verwijzing naar een website gaat. Met het oog op de toekomst

Second exposure

Second Exposure (onbeperkt) 18 -De fles azijn wordt als gevaarlijk, terwijl de visual met de tube mayonaise meer grappig wordt beoordeeld, beiden zijn geloofwaardig. -De afgeschroefde dop bij de fles azijn wordt niet herkend. Deze visual wordt ook als minder contrastrijk gezien dan de visual met de tube mayonaise. -De boodschap van de uitingen wordt duidelijk overgebracht door de nu gelegde link met de teksten. Zij doen dat volgens de respondenten op een neutrale, wellicht ietwat voorzichtige wijze. De uitingen worden niet als schokkend beoordeeld. Mantelzorgers worden langer geboeid door de visuals waardoor ze later de combi met de tekst maken. -Met name huisartsen vinden dat in de uitingen een serieuze boodschap pakkend en humoristisch duidelijk wordt. Met het oog op de toekomst

Second exposure (onbeperkt) 19 -Huisartsen en mantelzorgers vinden de uitingen voor zich zelf relevant. Het algemeen publiek scoort hierop iets minder, het is interessant. -De herkenning van en verwijzing naar de website komt onvoldoende uit de verf. Dit is een combinatie van onvoldoende herkenning en onduidelijke verwijzing. Met het oog op de toekomst

Volledige campagnebeeld

Volledige campagnebeeld (3 resp.4 uitingen) 21 -De campagne spreekt aan, is geloofwaardig, aantrekkelijk en overtuigend. Het prikkelt om meer te willen weten. Vooral voor de mantelzorgers door de huidige confrontatie ermee. -De vaasuiting spreekt het meest aan, vervolgens de fles azijn en de tube mayonaise. De koffie is alleen getoond aan mantelzorgers en scoort onvoldoende door een slechte identificatie van het vaatwas- blokje. -De mantelzorgers merken op dat zij ook graag direct in beeld gebracht zouden zien hoe het proces vertraagd kan worden. Met het oog op de toekomst

Volledige campagnebeeld (3 resp.4 uitingen) 22 -De naam rem alzheimer wordt geassocieerd met vertragen, verminderen, dat er iets aan te doen is. -Alleen aan mantelzorgers is gevraagd of de campagne hen zou aansporen om ook anderen op de website te wijzen. Belangrijk om op te merken is het seniorenprofiel (50/60+) van de gesproken mantelzorgers. Digibetisme komt bij hen voor. Derhalve enerzijds het beroep op hun kinderen om de website te bezoeken en anderzijds het verzoek om een folder die zij kunnen lezen c.q. doorgeven. De actieve website referent is dus niet sterk aanwezig. Met het oog op de toekomst

23 3 Samenvatting en overwegingen

Samenvatting De boodschap komt over, wordt goed begrepen. Er zijn vier uitingen getest. Visuals vaas/azijn/mayonaise zijn het duidelijkste. De uiting koffie die aan de mantelzorgers is voorgelegd scoort onvoldoende. Herkenning van de kopregel Rem Alzheimer is goed. Remmen wordt gezien als vertragen, niet stoppen. Men wordt geprikkeld om naar de website te gaan waarop men informatie verwacht over Alzheimer, wat het is, wat het betekent, tips, men verwacht geen farmaceut als afzender. Dat er sprake is van een website vraagt om een prominentere weergave. 24 Met het oog op de toekomst

Overwegingen 25 Met het oog op de toekomst De uitkomsten van dit onderzoek tonen aan dat de gestelde doelstellingen door de campagne goed gerealiseerd worden. De boodschap wordt door de combinatie van visuals en teksten overtuigend, geloofwaardig, aantrekkelijk en relevant weergegeven. Herkenning van en verwijzing naar de website behoeven verbetering.

26 Met het oog op de toekomst Blick Marktonderzoek staat voor een positief kritische houding, toewijding, professionaliteit en betrokkenheid. Voor vragen of opmerkingen kunt u uiteraard contact met ons opnemen: Blick Marktonderzoek B.V. Kanaaldijk Zuid 3A Postbus HA EINDHOVEN T E W